Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν εξακολουθεί να απειλεί με αποχώρηση και από τη Συνθήκη του Μοντρέ (1936) η οποία ρυθμίζει την ελεύθερη ναυσιπλοΐα στα στενά του Βοσπόρου.
Πέταξε σπόντα την προηγούμενη εβδομάδα, με αφορμή το ατύχημα στην διώρυγα του Σουέζ, ο πρόεδρος του τουρκικού Κοινοβουλίου Μουσταφά Σεντόπ. Αργότερα αναγκάστηκε να το μαζέψει λόγω της λεπτής φάσης που διανύουν οι σχέσεις Άγκυρας – Ουάσιγκτον. Το διαδίδει και ο Τούρκος πρωθυπουργός, Ερντογάν, όταν θέλει να το χρησιμοποιήσει γεωπολιτικά και για να δικαιολογήσει το εξαγγελθέν από τον ίδιο φαραωνικό έργο της διάνοιξης άλλης διώρυγας στον Βόσπορο, που δεν θα δεσμεύεται από διεθνείς συνθήκες. Μπορεί η Τουρκία να κλείσει τα στενά και να φράξει τη διέλευση εμπορικών και πολεμικών πλοίων από τη Μεσόγειο προς τη Μαύρη Θάλασσα και το αντίστροφο, ανάλογα με το τι τη συμφέρει;
Σύμφωνα συνθήκη, τα εμπορικά πλοία έχουν πλήρη ελευθερία διέλευσης και ναυσιπλοΐας στα Στενά, κάτω από οποιαδήποτε σημαία με οποιοδήποτε είδος φορτίου.
Η σύμβαση επιτρέπει στην Τουρκία τη στρατιωτικοποίηση των Στενών και τη διέλευση πολεμικών πλοίων των παρευξείνιων χωρών με ειδοποίηση μιας εβδομάδας, ενώ περιορίζει σημαντικά το πέρασμα των πολεμικών πλοίων που δεν ανήκουν σε κράτη της Μαύρης Θάλασσας (προειδοποίηση διέλευσης, όριο εκτοπίσματος πλοίων, περιορισμός οπλισμού, μη διέλευση αεροπλανοφόρων κ.λπ.).
Όλα αυτά σε περίοδο ειρήνης, η οποία όμως δείχνει να απειλείται σοβαρά από τις ανατρεπτικές βλέψεις του Ερντογάν στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο, αλλά και την ψυχροπολεμική ατμόσφαιρα στη Μαύρη Θάλασσα, όπου, με επίκεντρο την Ουκρανία, η ατμόσφαιρα είναι τεταμένη και, σύμφωνα με τους αναλυτές, προβάλλει στον ορίζοντα ως εστία παγκόσμιας έντασης.
Το ατύχημα στο Σουέζ έθεσε επί τάπητος την ασφαλή έξοδο και είσοδο στη Μεσόγειο, τόσο για το παγκόσμιο εμπόριο όσο και για τους πολεμικούς στόλους που εισέρχονται και εξέρχονται διαρκώς από το Γιβραλτάρ, την Ερυθρά Θάλασσα και τον Βόσπορο, με τον τελευταίο να κεντρίζει την προσοχή των στρατιωτικών και εμπορικών κέντρων διεθνώς, δεδομένης της γεωπολιτικής ρευστότητας στην ευρύτερη περιοχή. Η Τουρκία δεν χρειάζεται να κλείσει την διέλευση στον Βόσπορο, εάν το κρίνει σκόπιμο, για να διακόψει την κυκλοφορία. Εάν σκηνοθετήσει κάποιο ατύχημα βουλιάζοντας δύο πλοία στα στενά, είναι αρκετό για να τα κλείσει, δίχως να κατηγορηθεί ότι παραβιάζει τη Συνθήκη του Μοντρέ. Γι’ αυτό οι Δυτικοί ετοιμάζουν πυρετωδώς την εναλλακτική του «χερσαίου Ελλησπόντου» στον άξονα Αλεξανδρούπολη – Μπουργκάς και το ΝΑΤΟ εξοπλίζει το ναυτικό της Ρουμανίας και της Βουλγαρίας.