Η χρήση πλαστικών καρτών θα αποτελέσουν παρελθόν, στο άμεσο μέλλον και οι συναλλαγές με βιομετρικά στοιχεία θα έχουν έρθει στην καθημερινότητά μας, έως το 2030, ενισχύοντας την ασφάλεια και την ευκολία στις συναλλαγές.
Ήδη, κολοσσοί, όπως η Amazon και η Apple, έχουν εισάγει βιομετρικά στοιχεία με το Face ID.
Με βάση τον νέο σχεδιασμό, εκτός από το πρόσωπο, θα χρησιμοποιείται ακόμη και όλη η παλάμη για την επαλήθευση των συναλλαγών, κάτι το οποίο προφανώς θα προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια στους χρήστες.
Μπορεί οι φυσικές κάρτες να μην καταργηθούν άμεσα, αλλά ο στόχος είναι μέσα στην επόμενη εξαετία να έχουν αντικατασταθεί πλήρως.
Βέβαια, αυτό προϋποθέτει ότι οι χρήστες θα έχουν και τον κατάλληλο εξοπλισμό, ο οποίος θα υποστηρίζει τέτοιες λειτουργίες, όπως τερματικά POS σε καταστήματα ή smartphones και tablets με αναγνώριση δακτυλικού αποτυπώματος ή προσώπου.
Οι τομείς που πιθανότατα θα ακολουθήσουν πρώτοι την εν λόγω τεχνολογία, περιλαμβάνουν το λιανικό εμπόριο, τον τραπεζικό τομέα και τις βιομηχανίες υγείας και φιλοξενίας.
Η ακρίβεια της βιομετρικής τεχνολογίας είναι γενικά πολύ υψηλή, με ποσοστά επιτυχίας που κυμαίνονται από 95% έως 99%, ανάλογα με τη συσκευή και τη μέθοδο που χρησιμοποιείται (αναγνώριση προσώπου, δακτυλικού αποτυπώματος, σάρωση παλάμης), αλλά μπορεί να υπάρχουν παράγοντες που επηρεάζουν την ακρίβεια, όπως οι συνθήκες φωτισμού στην αναγνώριση προσώπου ή η φθορά δακτυλικών αποτυπωμάτων.
Οι πρώτες χώρες που αναμένεται να εφαρμόσουν τη βιομετρική τεχνολογία πληρωμών είναι εκείνες με ανεπτυγμένη τεχνολογική υποδομή, όπως οι ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Γαλλία και η Ιαπωνία.
Ποια θα μπορούσε να είναι μια από τις πιο απλές μεθόδους για να εξαπατήσετε κάποιον και να του αποσπάσετε χρήματα;
Φανταστείτε ότι λαμβάνετε ένα τηλεφώνημα από την τράπεζά σας, όπου σας ενημερώνουν ότι ο λογαριασμός σας έχει παραβιαστεί και ότι για την ασφάλεια των χρημάτων σας, πρέπει να επιβεβαιώσετε τα προσωπικά σας στοιχεία.
Η επείγουσα φύση του τηλεφωνήματος και ο «πανικός» στη φωνή του υποτιθέμενου τραπεζικού υπαλλήλου μπορεί να είναι αρκετά πειστικά για να σας κάνουν να μοιραστείτε ευαίσθητες πληροφορίες. Το πρόβλημα είναι ότι αυτό το άτομο μπορεί να μην έχει καμία σχέση με την τράπεζά σας – ή μπορεί να μην υπάρχει καν, προειδοποιεί η ομάδα της παγκόσμιας εταιρείας λογισμικού ασφαλείας ESET. Θα μπορούσε να είναι απλώς μια φωνή που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια της τεχνολογίας, η οποία ακούγεται απόλυτα ανθρώπινη.
Αυτού του είδους οι απάτες δεν είναι καθόλου σπάνιες και υπάρχουν πολλά παραδείγματα τα τελευταία χρόνια. Το 2019, ο διευθύνων σύμβουλος μιας εταιρείας ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο εξαπατήθηκε από μια φωνή deepfake που έμοιαζε με τη φωνή του διευθύνοντα συμβούλου της μητρικής εταιρείας στη Γερμανία, με αποτέλεσμα να πληρώσει σχεδόν 220.000 ευρώ. Παρομοίως, το 2024, ένας λογιστής σε πολυεθνική εταιρεία εξαπατήθηκε μέσω μιας deepfake βιντεοκλήσης, γεγονός που κόστισε στην εταιρεία του 25 εκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.
Με τις σύγχρονες δυνατότητες κλωνοποίησης και μετάφρασης φωνής που προσφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, το vishing και το smishing έχουν γίνει ευκολότερα από ποτέ. Ο Jake Moore, Παγκόσμιος Σύμβουλος Κυβερνοασφάλειας της ESET, έδειξε την ευκολία με την οποία ο καθένας μπορεί να δημιουργήσει μια πειστική έκδοση deepfake κάποιου άλλου – συμπεριλαμβανομένου και κάποιου που γνωρίζετε καλά. Πλέον δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε ούτε τα μάτια ούτε τα αυτιά μας.
Η τεχνητή νοημοσύνη χαμηλώνει τον πήχη για τους κυβερνοεγκληματίες, χρησιμεύοντας ως ένα πολυδύναμο εργαλείο για τη συλλογή δεδομένων, την αυτοματοποίηση κουραστικών εργασιών και την δυνατότητα προσέγγισης θυμάτων διεθνώς. Κατά συνέπεια, το phishing με χρήση φωνών και κειμένου που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη θα γίνει πιο συχνό.
Σε αυτό το σημείο, μια πρόσφατη έκθεση της Enea κατέγραψε αύξηση κατά 1.265% στις απάτες phishing από την κυκλοφορία του ChatGPT τον Νοέμβριο του 2022 και επισήμανε τη δυνατότητα των μεγάλων γλωσσικών μοντέλων να συμβάλλουν στην τροφοδότηση τέτοιων κακόβουλων επιχειρήσεων.
Όπως αποδεικνύεται από έρευνα του Consumer Reports από το 2022, οι άνθρωποι είναι πιο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα προστασίας της ιδιωτικής ζωής από ό,τι στο παρελθόν. Περίπου το 75% των ερωτηθέντων ανησυχούσε για την προστασία των δεδομένων τους που συλλέγονται στο διαδίκτυο, στα οποία μπορεί να περιλαμβάνονται και αριθμοί τηλεφώνου, καθώς αποτελούν πολύτιμη πηγή τόσο για την ταυτοποίηση όσο και για τη διαφήμιση.
Όμως τώρα που έχουμε αφήσει πίσω την εποχή των τηλεφωνικών καταλόγων, πώς λειτουργεί αυτή η σύνδεση μεταξύ τηλεφωνικών αριθμών και διαφήμισης;
Σκεφτείτε το εξής ενδεικτικό παράδειγμα: ένας φίλαθλος τοποθέτησε εισιτήρια αγώνων στο καλάθι μιας ειδικής εφαρμογής για την αγορά εισιτηρίων, αλλά δεν ολοκλήρωσε την αγορά. Και όμως, λίγο μετά το κλείσιμο της εφαρμογής, έλαβε ένα τηλεφώνημα που του πρόσφερε έκπτωση στα εισιτήρια. Φυσικά, ήταν μπερδεμένος, αφού δεν θυμόταν να έχει δώσει τον αριθμό τηλεφώνου του στην εφαρμογή. Πώς βρήκαν τον αριθμό του, τότε;
Η απάντηση είναι – μέσω εντοπισμού (tracking). Ορισμένοι trackers μπορούν να συλλέγουν συγκεκριμένες πληροφορίες από μια ιστοσελίδα, οπότε αφού συμπληρώσετε τον αριθμό τηλεφώνου σας σε μια φόρμα, ένας tracker θα μπορούσε να τον εντοπίσει και να τον αποθηκεύσει για να δημιουργήσει αυτό που συχνά αποκαλείται εξατομικευμένο περιεχόμενο και εμπειρία. Υπάρχει ένα ολόκληρο επιχειρηματικό μοντέλο γνωστό ως “databrokering”, και τα κακά νέα είναι ότι δεν χρειάζεται παραβίαση για να δημοσιοποιηθούν τα δεδομένα.
Οι data brokers είναι εταιρείες που συγκεντρώνουν τις προσωπικές σας πληροφορίες από δημόσια διαθέσιμες πηγές (κρατικές υπηρεσίες), από εμπορικές πηγές (εταιρείες, όπως παρόχους πιστωτικών καρτών ή καταστήματα), καθώς και από την παρακολούθηση των διαδικτυακών σας δραστηριοτήτων (δραστηριότητες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, κλικ σε διαφημίσεις κ.λπ.), πριν πουλήσουν τις πληροφορίες αυτές σε άλλους.
Το ερώτημα βέβαια είναι: πώς μπορούν οι απατεώνες να αποκτήσουν τους αριθμούς τηλεφώνου άλλων ανθρώπων;
Με όσο περισσότερες εταιρείες, ιστοσελίδες και εφαρμογές μοιράζεστε τις προσωπικές σας πληροφορίες, τόσο πιο λεπτομερές είναι το προσωπικό σας “προφίλ μάρκετινγκ”. Αυτό αυξάνει επίσης τον κίνδυνο από διαρροές δεδομένων, δεδομένου ότι οι ίδιοι οι data brokers μπορεί να αντιμετωπίσουν περιστατικά ασφαλείας. Ένας data broker θα μπορούσε επίσης να πουλήσει τις πληροφορίες σας σε άλλους, ενδεχομένως και σε κακόβουλους παράγοντες.
Όμως οι data brokers, ή οι παραβιάσεις που τους επηρεάζουν, δεν είναι η μόνη πηγή από την οποία μπορούν οι απατεώνες να αποκτήσουν αριθμούς τηλεφώνων. Η ομάδα της ESET αναφέρει μερικούς από τους τρόπους με τους οι εγκληματίες μπορούν να αποκτήσουν τον αριθμό του τηλεφώνου σας:
O αμερικανικός όμιλος τηλεπικοινωνιών AT&T αποκάλυψε πρόσφατα ότι τα αρχεία κλήσεων και μηνυμάτων κειμένου εκατομμυρίων πελατών από τα μέσα έως τα τέλη του 2022 εκτέθηκαν σε μια μαζική διαρροή δεδομένων. Κλάπηκαν οι αριθμοί τηλεφώνου σχεδόν όλων των πελατών της εταιρείας και των ανθρώπων που χρησιμοποιούν το δίκτυο κινητής τηλεφωνίας, επίσης τα στοιχεία για τη διάρκεια των κλήσεων και ο αριθμός των κλήσεων. Το περιεχόμενο των κλήσεων και των κειμένων δεν φέρεται να περιλαμβάνεται στα δεδομένα που παραβιάστηκαν, όπως αναφέρει το CNN.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ευθύνη μπορεί να αποδοθεί σε μια πλατφόρμα cloud τρίτης εταιρείας, στην οποία είχε πρόσβαση ένας κακόβουλος δράστης.
Πώς μπορείτε λοιπόν να προστατέψετε τον εαυτό σας και τον αριθμό του τηλεφώνου σας; Ακολουθούν μερικές συμβουλές από την ομάδα της ESET:
Αυτά τα περιστατικά αναδεικνύουν τη σημασία της τήρησης των κανόνων κυβερνο-υγιεινής και της προστασίας των δεδομένων σας στο διαδίκτυο. Η επαγρύπνηση εξακολουθεί να είναι το κλειδί, ειδικά λαμβάνοντας υπόψη τις επιπτώσεις του νέου, τροφοδοτούμενου από την Τεχνητή Νοημοσύνη (υπό)κοσμου.