Το πραγματικό της όνομα της Νόρα Βαλσάμη είναι Ελεωνόρα Βαλσαμίδου και γεννήθηκε στις 24 Ιουνίου του 1948 στο Κάιρο της Αιγύπτου, όπου πέρασε τα παιδικά και εφηβικά της χρόνια.
Γράφει η Έπη Τρίμη
Τελειώνοντας το σχολείο, σπούδασε χορό και ρυθμική στην Αίγυπτο. Γλυκύτατη, με κρυστάλλινη ομορφιά και γνήσιο υποκριτικό ταλέντο, η αγαπημένη ενζενί του ελληνικού κοινού παρέμεινε ένας άνθρωπος με αστείρευτη γοητεία και πλούσιο ταμπεραμέντο.
Μέχρι να γίνει φυσικά μια από τις πιο διάσημες και διακεκριμένες ηθοποιούς που έβγαλε ο τόπος μας, διαγράφοντας τη δική της πορεία στο θέατρο, το σινεμά και την τηλεόραση. Μάλιστα στις «Εκκλησιάζουσες» του Αριστοφάνη το 1965 θα συστηθεί στο ελληνικό κοινό, μαγεύοντάς το μια για πάντα…Το 1975 η Νόρα Βαλσάμη έφερε στον κόσμο τον γιο της Ερρίκο, κι έτσι αποφάσισε να αποτραβηχτεί από τις κινηματογραφικές ερμηνείες.
Άνθρωπος χαμηλών τόνων παντοτινά, η μεγάλη κυρία του θεάτρου και της τηλεόρασης δεν απασχόλησε ποτέ τα ρεπορτάζ και παρέμενε διακριτικά μακριά από τις δημόσιες εμφανίσεις.
Είχε εξάλλου το χαρισματικό της ταλέντο και την άνεσή της τόσο στο δραματικό όσο και το κωμικό ρεπερτόριο να μιλούν γι’ αυτή.
Η γνωριμία με τον Ερρίκο Ανδρέου
«Τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι», η οποία γυρίστηκε στο τέλος του 1968 από την Finos Film και αποτέλεσε την πρώτη ταινία στην οποία πρωταγωνιστούσε η Νόρα Βαλσάμη, μετά από τρία χρόνια συνεργασίας με την εταιρεία του Φίνου.
Ο Ερρίκος Ανδρέου, σκηνοθέτης της ταινίας, εμφανίζεται με το ψευδώνυμο Δημήτρης Μήκας, για λόγους που παραμένουν άγνωστοι – αν και σε ανάλογες περιπτώσεις κάτι τέτοιο συνέβαινε για φορολογικούς λόγους.
Η «παρακαταθήκη» της ταινίας αυτής λοιπόν, ήταν όπως είπαμε ο γάμος του Ερρίκου Ανδρέου με την Νόρα Βαλσάμη, γάμος που διατηρείται μέχρι σήμερα, κάτι εξαιρετικά σπάνιο για καλλιτεχνικά ζευγάρια.
Κι όλα αυτά από μια ξανθιά γαλανομάτα που αντί να οργώνει τις παγκόσμιες πασαρέλες βγήκε στο σινεμά εν αγνοία της, όταν ο Φιλοποίμην Φίνος χρησιμοποίησε πλάνα από μια οντισιόν της όπου ντούμπλαρε την τραγουδίστρια Καίτη Χωματά!
Η επόμενη συνεργασία της Νόρας Βαλσάμη με τον Φίνο θα είναι ωστόσο κανονική: η νεαρή καλλονή πλαισιώνει τη Ζωή Λάσκαρη στη «Στεφανία» (1966), ως άλλη μια τρόφιμος του αναμορφωτηρίου, και γίνεται αμέσως η νέα αγαπημένη του κόσμου.
Οι 23 ταινίες με τον Φίνο
Ήταν στην ταινία «Τζένη, Τζένη» που άπαντες θα δουν πως η καλλονή ήταν αληθινό υποκριτικό ταλέντο που σημάδευε τον ρόλο με την άνεση και τη φυσικότητά της, άλλοτε με σκέρτσο και νάζι και άλλοτε με αγγελική αθωότητα.
Κι έτσι ο Φίνος την έκανε τελικά αστέρι, πότε με πρωταγωνιστικούς ρόλους και πότε με δεύτερες ερμηνείες, τις οποίες έφερνε πάντα σε πέρας η κατάξανθη Βαλσάμη με την ευγενική φυσιογνωμία και τη μοναδική ομορφιά της.
Με κινηματογραφική καριέρα που διάρκεσε μόλις 9 χρόνια, η Νόρα πρόλαβε να αφήσει το στίγμα της τόσο στο κωμικό όσο και το δραματικό σινεμά, καλύπτοντας μια μεγάλη γκάμα ρόλων και πλαισιώνοντας ιδανικά από την Καρέζη και τη Βλαχοπούλου μέχρι τον Βουτσά και τη Λάσκαρη.
Το σανίδι και το γυαλί θα ήταν βέβαια άλλες ιστορίες, καθώς εκεί η καριέρα της μέτρησε δεκαετίες.
Η Βαλσάμη εκτιμούσε ιδιαιτέρως τον Φίνο και έχει δηλώσει ότι περνούσε πολύ ωραία στα γυρίσματα των ταινιών: «Ήταν ένας παραμυθένιος κόσμος. Κάναμε γυρίσματα από τις 7:00 το πρωί, τρέχαμε συνέχεια και όλοι αισθανόμασταν ο ένας τον άλλον οικογένεια. Δε νομίζω ότι αυτά θα μπορούσαν να ξαναγίνουν σήμερα.
Πραγματικά ήταν μια χρυσή εποχή τόσο από άποψη ταλέντων όσο και από άποψη κλίματος. Όταν χάθηκε ο Φίνος όμως, τελείωσε και η Φίνος Φιλμ και πέθανε εκείνη η μαγεία του κινηματογράφου». Τα αισθήματα ήταν ωστόσο αμοιβαία, αφού και ο Φίνος έλεγε για την ηθοποιό: «Η Νόρα είναι δικό μας παιδί».
Στις παραγωγές του στούντιο η Νόρα θα δουλέψει με πολλούς γνωστούς σκηνοθέτες της εποχής (Σακελλάριος, Δαλιανίδης, Φώσκολος, Δημόπουλος), αλλά και όλους τους μεγάλους πρωταγωνιστές της εταιρείας παραγωγής, από τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ και την Τζένη Καρέζη μέχρι τη Ζωή Λάσκαρη, τη Ρένα Βλαχοπούλου, τον Θανάση Βέγγο και τόσους ακόμα.
Τη Βαλσάμη θα την αγαπήσει το ελληνικό κοινό από τις ερμηνείες της σε κλασικές σήμερα ταινίες της χρυσής εποχής του εθνικού μας σινεμά. Αναφέρουμε ενδεικτικά τους ρόλους της στα φιλμ «Οι κυρίες της αυλής» (1966), «Κάτι κουρασμένα παλικάρια» (1967), «Γαμπρός από το Λονδίνο» (1967), «Ο ψεύτης» (1968), «Γοργόνες και μάγκες» (1968), «Η θεία μου η χίπισσα» (1970), «Το κοροϊδάκι της πριγκιπέσσας» (1972) κ.λπ.
Το φιλμ «Οι βάσεις και η Βασούλα» εκείνης της χρονιάς έμελλε να είναι το τελευταίο της καριέρας της, καθώς η ίδια αποφάσισε τώρα να επικεντρωθεί στην οικογένεια αλλά και το θέατρο, τη μεγάλη της αγάπη.
Το 1979 θα υπογράψει συμβόλαιο με το Εθνικό Θέατρο και θα ενσαρκώσει σημαντικούς ρόλους τόσο του κλασικού όσο και του σύγχρονου ρεπερτορίου. Διθυραμβικές κριτικές θα πάρει για πολλές ερμηνείες της.
Αναφέρουμε ενδεικτικά τον «Ματωμένο Γάμο» του Λόρκα, τον «Ιδανικό Σύζυγο» του Ουάιλντ, τα «Βρώμικα Χέρια» του Ζαν-Πολ Σαρτρ κ.λπ. Τραγωδία θα παίξει για πρώτη φορά το 1992, πάλι με το Εθνικό Θέατρο, στην «Αντιγόνη» του Σοφοκλή.
Εξίσου πολλές ήταν και οι μεγάλες εμπορικές της επιτυχίες με διάφορους θιάσους, καθώς στην πλούσια θεατρική της δράση συνεργάστηκε με όλους λίγο-πολύ τους μεγάλους: Αλέκο Αλεξανδράκη, Νίκο Κούρκουλο, Κώστα Βουτσά, Ντίνο Ηλιόπουλο, Μαίρη Αρώνη, Ελένη Χατζηαργύρη, Έλενα Ναθαναήλ, Άγγελο Αντωνόπουλο, Χρήστο Πολίτη, Μάρθα Βούρτση, Μαίρη Χρονοπούλου, Μάρω Κοντού κ.λπ.
Αλλά και στην τηλεόραση έχει να επιδείξει μια πλούσια καριέρα, παίζοντας σε καμιά εικοσαριά σειρές από το 1972-2001. Το ντεμπούτο στο γυαλί θα έρθει το 1972, όταν παίρνει μέρος στη σειρά «Στησιχόρου 73» (ΥΕΝΕΔ) και την ίδια χρονιά θα γίνει τηλεοπτικό αστέρι πρώτου μεγέθους ερμηνεύοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στη φοβερή «Γειτονιά μας» της ΥΕΝΕΔ.
Η Βαλσάμη θα πάρει μέρος σε πολλές ακόμα θρυλικές σειρές, όπως στις ξενοπουλικές «Αφροδίτη» (1977 – ΥΕΝΕΔ) και «Αναδυομένη» (1978 – ΥΕΝΕΔ), αλλά και στους «Μυστικούς Αρραβώνες» (1979 – ΥΕΝΕΔ) και την αξέχαστη «Εξαφάνιση του Τζων Αυλακιώτη» (1985 – ΕΡΤ), που τη μετατρέπουν σε βαρύ χαρτί της τηλεοπτικής παραγωγής.
Η τελευταία τηλεοπτική της εμφάνιση θα έρθει το 2001 στις «Τρεις Χήρες» του Κουτσομύτη, ενώ σε οχτώ τηλεοπτικές δουλειές της συνεργάστηκε με τον σύζυγό της Ερρίκο Ανδρέου.
Σε μια σχετικά άγνωστη πλευρά της ζωής της, η Βαλσάμη έχει κυκλοφορήσει και μια σειρά δίσκων, αρχής γενομένης από το 1979 και την «Αναδυομένη».
Την ίδια ώρα που παρουσίασε και πήρε μέρος σε πολλά και διάφορα τηλεοπτικά προγράμματα, από τηλεπαιχνίδια και εκπομπές μέχρι και τηλεοπτικό θέατρο…
Τελευταία χρόνια
Η Νόρα Βαλσάμη επέλεξε να αφήσει τον χρόνο να περάσει από πάνω της φυσικά, καθώς όπως έλεγε και λέει δεν θέλησε ποτέ να υποβληθεί σε πλαστικές χειρουργικές επεμβάσεις.
Τα Μέσα τα απασχόλησε προσφάτως, κι αυτό για να εξομολογηθεί ότι πλέον βρίσκεται καθηλωμένη στο σπίτι της, υποφέροντας από σοβαρά προβλήματα υγείας.
Έχοντας διαχρονικά στο πλευρό της τον σύζυγο και τον γιο της, δηλώνει ευλογημένη που τους έχει κοντά της γιατί την «κρατούν ζωντανή και όρθια»: «Είμαι καθηλωμένη στο σπίτι μου. Δεν με κρατούν τα πόδια μου. Βρίσκομαι σχεδόν καθημερινά σε έναν καναπέ. Πονάω, υποφέρω και περιμένω με προσμονή τη λύτρωση» είχε πει.
Σε άλλη συνέντευξή της είχε πει:
«Υποφέρω χρόνια. Όμως τον τελευταίο χρόνο οι πόνοι δεν αντέχονται. Προσπαθώ να μην κλαίω από τους πόνους. Ήμουν πάντα υπερκινητική και τώρα βρίσκομαι καθηλωμένη σε έναν καναπέ», συμπληρώνει η ίδια, ρίχνοντας φως στους λόγους που την κρατάνε μακριά από τη δουλειά και τους προβολείς τα τελευταία χρόνια…
https://youtu.be/g6sQDVNGWuc
Ο μοναχογιός της Έρικ, τον οποίο απέκτησε από τον γάμο της με τον γνωστό σκηνοθέτη Ερρίκο Ανδρέου, δημοσίευσε πρόσφατα μια φωτογραφία μαζί με την μητέρα του στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook, η οποία αναδημοσιεύτηκε από Fan Page της ηθοποιού στο μέσο δικτύωσης.
Οι δυο τους ποζάρουν χαμογελαστοί και με μεγάλη αγάπη ο ένας για τον άλλον. Δείτε τη φωτογραφία: