Αίσθηση έχει προκαλέσει τις τελευταίες ώρες η πληροφορία πως η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, έκανε πρόταση ανταλλαγής του γνωστού γλυπτού του Κώστα Βαρώτσου, «Δρομέας», με άγαλμα από την κεντρική πλατεία των Σκοπίων.
Η πληροφορία αρχικά ήθελε την υπουργό Πολιτισμού να έχει προτείνει το γλυπτό που βρίσκεται μπροστά από το Χίλτον στην Αθήνα να μεταφερθεί στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων και στην θέση του να τοποθετηθεί ένα άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου από τη γειτονική χώρα, με τον Κώστα Βαρώτσο να επιβεβαιώνει τη σχετική φημολογία.
Μιλώντας στο ΑΠΕ, δήλωσε ότι σε συνάντησή που είχε με την υπουργό, την περασμένη Παρασκευή, «η κ. Ζορμπά έθεσε στη συζήτηση την ιδέα για τη μεταφορά του Δρομέα στα Σκόπια. Της απάντησα ότι ο Δρομέας δεν μπορεί να φύγει από την Αθήνα, για πολλούς λόγους. Άλλωστε, αν και το γλυπτό ανήκει στον δήμο Αθηναίων εγώ έχω τα πνευματικά δικαιώματα. Και δεν είναι μόνο αυτός ο λόγος».
Άμεση ήταν, ωστόσο, η αντίδραση της υπουργού Πολιτισμού μετά το σάλο που προκλήθηκε. Σε δήλωσή της, η Μυρσίνη Ζορμπά διέψευσε πως υπάρχει πρόταση για μεταφορά του Δρομέα.
«Το γλυπτό ανήκει στον Δήμο Αθηναίων. Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Έλληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι. Οι προτεραιότητές μου είναι άλλες, εξάλλου τυχόν ανταλλαγές μνημείων ή αλλαγές ταμπελών ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Λυπάμαι για το θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν» είπε χαρακτηριστικά.
Ποια είναι όμως η μέχρι σήμερα σταδιοδρομία της Μυρσίνης Ζορμπά και του Κώστα Βαρώτσου; Δύο ανθρώπων που έχουν αφήσει το στίγμα τους στο χώρο του πολιτισμού και της τέχνης.
Γνώστης των θεμάτων του Πολιτισμού και με θητεία στο χώρο του βιβλίου, η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά έχει διατελέσει, μεταξύ άλλων, σύμβουλος του υπουργού Πολιτισμού (1993), διευθύντρια του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (1994-1999) και Ευρωβουλευτής (2000-2004), που κατά τη διάρκεια της θητείας της συμμετείχε στην Επιτροπή Πολιτισμού και συνέταξε Έκθεση για την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Βιομηχανία.
Η Μυρσίνη Ζορμπά γεννήθηκε στην Αθήνα (1949) και αποφοίτησε από τη Νομική Σχολή Αθηνών (1972). Ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στη Φιλοσοφία του Δικαίου στο πανεπιστήμιο Ρώμης με υποτροφία της ιταλικής κυβέρνησης (1973-75), και το διδακτορικό της στο Πάντειο Πανεπιστήμιο (1990).
Εργάστηκε επί σειρά ετών ως εκδότρια (Εκδόσεις Οδυσσέας) και μεταφράστρια βιβλίων. Δίδαξε στο Διδασκαλείο του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης (1992-1995 και 2005-2007).
Από το 2006 έως σήμερα διδάσκει πολιτισμική θεωρία και πολιτική στο Μεταπτυχιακό Τμήμα Διοίκησης Πολιτισμικών Μονάδων του ΕΑΠ (Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο).
Στη διάρκεια της θητείας της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συμμετείχε στην Επιτροπή Πολιτισμού και συνέταξε Έκθεση για την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Βιομηχανία. Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με τα Δικαιώματα του Παιδιού, συμμετείχε σε ευρωπαϊκές επιτροπές και δίκτυα, ίδρυσε μαζί με άλλους το Δίκτυο Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, του οποίου είναι από το 2004 έως σήμερα πρόεδρος.
Το 2008-9 ήταν διευθύντρια του Βιομηχανικού Μουσείου Σύρου. Είναι μέλος του ΔΣ του Ομίλου Προβληματισμού για τον Εκσυγχρονισμό της Ελληνικής Κοινωνίας.
Έχει δημοσιεύσει πολυάριθμα άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες και από το 2005 αρθρογραφεί τακτικά στο περιοδικό Μεταρρύθμιση για θέματα πολιτισμικής πολιτικής.
Βιβλία της: Η κρατική πολιτική για το βιβλίο, Οδυσσέας, 1995, Από τα Εξάρχεια στις Βρυξέλλες, Οδυσσέας, 2004.
Ο Κώστας Βαρώτσος γεννήθηκε στις 25 Ιανουαρίου του 1955 στην Αθήνα. Σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης (1973-5) και συνέχισε στην αρχιτεκτονική σχολή της Πεσκάρα.
Το 1978 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στο Centro Culturale Govergense με τίτλο «Γη-Θάλασσα».
Το 1980, μετά από δέκα χρόνια παραμονής του στην Ιταλία, επέστρεψε στην Ελλάδα και το 1982 πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα στην Αίθουσα Τέχνης Δεσμός, με τίτλο «Εικόνες που Αναδύονται».
Το 1983 με προτροπή του συλλέκτη Δάκη Ιωάννου φιλοτέχνησε το πρώτο δημόσιο έργο του με τίτλο «Ο Ποιητής», που εγκαταστάθηκε στη Λευκωσία της Κύπρου.
Πήρε μέρος σε πολλές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό και εκπροσώπησε τη χώρα μας στη διεθνή Μπιενάλε του Σάο Πάολο. Το 1988 έστησε στην πλατεία Ομονοίας τον φημισμένο «Δρομέα», το πιο πολυσυζητημένο του έργο. Εκπροσώπησε στη Μπιενάλε της Βενετίας πρώτα την Ιταλία και μετά την Ελλάδα. Το 1994 ο «Δρομέας» μεταφέρθηκε, λόγω της κατασκευής του μετρό, από την Ομόνοια στην πλατεία της απέναντι από την Εθνική Πινακοθήκη.
Το 1999 εκλέχθηκε καθηγητής στη Αρχιτεκτονική σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το 2003 πήρε μέρος στη Μπιενάλε του Πεκίνο.
Γλυπτά του κοσμούν πολλούς δημόσιους χώρους στην Ελλάδα, την Κύπρο, την Ιταλία, την Ελβετία, τις Η.Π.Α., ενώ έχει πραγματοποιήσει πλήθος ατομικών και ομαδικών εκθέσεων σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Σχετικά με το θέμα μεταφοράς του «Δρομέα», όλοι οι φίλοι των τεχνών, αλλά και οι πολιτικοί «κύκλοι» της χώρας θα αναμένουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον ενδεχόμενες εξελίξεις της συγκεκριμένης υπόθεσης.