Ο Ανδρέας Μπάρκουλης γεννήθηκε στον Πειραιά στις 4 Αυγούστου 1936. Από τα εφηβικά του χρόνια συμμετείχε σε διάφορες παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας με το θίασο των Σπύρου Μουσούρη – Κρινιώς Παπά, παράλληλα με τις θεατρικές σπουδές του στη Σχολή του Κωστή Μιχαηλίδη.
Της: Έπη Τρίμη
Υπήρξε ένας από τους εμβληματικούς ζεν πρεμιέ του ελληνικού κινηματογράφου. Για χάρη του δημιουργήθηκε το θρυλικό σλόγκαν «Κορίτσια ο Μπάρκουλης!» και η φωτογραφία του υπήρχε σε κάθε κοριτσίστικη σχολική τσάντα τη δεκαετία του ‘60.
Η πρώτη του εμφάνιση στο θέατρο έγινε το 1956 με τον «Κορυδαλλό» του Ζαν Ανούιγ και στον κινηματογράφο ένα χρόνο αργότερα στην ταινία του Κώστα Ανδρίτσου «Μαρία η Πενταγιώτισσα», δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Το θελκτικό παρουσιαστικό του, η ευγενική φυσιογνωμία και η φυσική του γοητεία, γρήγορα τον καθιέρωσαν ως τον πιο δημοφιλή πρωταγωνιστή του ελληνικού κινηματογράφου της εποχής εκείνης.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έπαιξε σε περισσότερες από εκατό ταινίες, ερμηνεύοντας σπουδαίους ρόλους σε δραματικές ταινίες, όπως «Κοινωνία ώρα Μηδέν» (1966), «Κοντσέρτο για πολυβόλα» (1967), «Όλγα Αγάπη μου» (1968), αλλά και κωμωδίες, όπως «Ο Μιμίκος και η Μαίρη (1958), «Μια Ιταλίδα στην Ελλάδα» (1958), «Διακοπές στην Αίγινα» (1958), «Η Μουσίτσα» (1959), «Μην είδατε τον Παναή» (1962), «Το Δόλωμα» (1964), «Τζένη Τζένη» (1965), «Ησαΐα μη Χορεύεις» (1969), «Μια τρελή τρελή σαραντάρα» (1970) και η «Θεία μου η χίπισσα» (1970).
Σε άλλο σημείο του βιβλίου ο ηθοποιός αναφέρεται στην εμπειρία του στην Αμερική και αποκαλύπτει «γιατί δεν ξαναφόρεσα ποτέ την περούκα. Εκεί μόνο αισθάνθηκα άντρας. Έμπαινα στη μαυράδικη ντισκοτέκ και δεν γύριζε κανένας να δει τον “Κορίτσια ο Μπάρκουλης”. Γύριζαν να δουν αυτόν που ήμουνα, και είχα, δόξα τω Θεώ, πολύ νταλαβέρι εκεί.
Όταν ζούσα στην Αμερική έκανα παρέα σχεδόν αποκλειστικά με έγχρωμους. Τότε φορούσα ακόμα περούκα και όλοι με αποκαλούσαν “silver man”. Ένα βράδυ, λοιπόν, που έπινα σε ένα μαγαζί, βλέπω ένα υπέροχο θηλυκό με ξυρισμένο κεφάλι να με… παίζει.
Δεν τολμούσα να πλησιάσω μη βρεθώ ξαφνικά με κανένα μαχαίρι καρφωμένο στην πλάτη μου. Στο τέλος μού κάνει νόημα και πάμε στην τουαλέτα. Της είπα πως ήταν κούκλα και πως θέλω να της κάνω έκπληξη. Τράβηξα την περούκα και τα έχασε. Την έβαλα στην τσέπη και από τότε δεν την ξαναφόρεσα ποτέ. Άρχισα να βρίσκω κάτι βαθύτερο μέσα μου, μάλλον έναν εαυτό που μόλις μου συστηνόταν. Γεια σου μάγκα μου. Είσαι πιο πολλά από όσα νόμιζες…».
Το 1973, όταν μία υπόθεση με ναρκωτικά τον έφερε αντιμέτωπο με τη δικαιοσύνη. Προφυλακίστηκε, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με εγγύηση και το 1974 έφυγε στην Αμερική. Εκεί ασχολήθηκε με το τραγούδι και όταν επέστρεψε στην Ελλάδα, το 1983, αφοσιώθηκε στο ποιοτικό θέατρο, ερμηνεύοντας με μοναδική ευαισθησία σπουδαίους ρόλους μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ‘80. Προβλήματα υγείας, όμως, τον απομάκρυναν σχετικά νωρίς από το θέατρο, ενώ συνέχισε με σποραδικές εμφανίσεις στην τηλεόραση τη δεκαετία του ‘90.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης νυμφεύτηκε τρεις φορές και απέκτησε τρία παιδιά.
«Καλό κορίτσι, μεγάλη Αγάπη, τα πάθη μας χώρισαν… Έζησα καλά με την Αλέκα, ήταν από τους νεανικούς έρωτες αυτούς που ξυπνάς και πιστεύεις πώς όλα είναι αγνά, όμορφα και μεθαύριο θα καλυτερεύσουν κι άλλο. Ήταν δέκα χρόνια μεγαλύτερή μου. Την λάτρεψα την Αλέκα! Μετά την ταινία “Η χαρτοπαίχτρα” άρχισε να μοιάζει με την καθημερινότητά μας. Η Αλέκα έπαιζε μερόνυχτα κι εγώ βολτάριζα με γκομενίτσες, αθώα φλερτ, χωρίς να επιδιώκω το σεξ, μήπως και την ταρακουνήσω…. ‘Ενα βράδυ το τελευταίο μας, την προσκάλεσα για φαγητό, της ανακοίνωσα πώς δεν αντέχω άλλο να αναμετριέμαι με την τράπουλα κι έφυγα…» αναφέρεται στην βιογραφία του για την Αλέκα Στρατηγού!
Όσο για την Καίτη Γκρέη, σύμφωνα με το περιοδικό CIAO έζησαν μαζί ένα χρόνο και την ζήτησε από την μαμά της την ώρα που τηγάνιζε ψάρια. «Ο αρραβώνας μας αποτέλεσε μεγάλο γεγονός της εποχής… Μέχρι που οι επόμενες ασωτίες μου μας απομάκρυναν πλέον οριστικά. Πριν οριστικοποιηθεί αυτή μου η απόφαση το ναι της Καίτης και το διαζύγιό μου, με συνέλαβαν με την γνωστή κατηγορία του χασίς…».
Η Καίτη Γκρέυ στην αυτοβιογραφία της «Αυτή είναι η ζωή μου», που κυκλοφόρησε το 1983, αποκαλύπτει τον δεσμό της με τον Ανδρέα Μπάρκουλη και όπως φαίνεται, παρά τις φήμες που κυκλοφορούσαν τότε για το… μακρύ χέρι του, της φέρθηκε τρυφερά! Σύμφωνα με τα λεγόμενά της, το ειδύλλιό τους άρχισε με το… κυνηγητό του δημοφιλούς πρωταγωνιστή.
Συγκεκριμένα, η λαϊκή τραγουδίστρια αναφέρει ότι ο Μπάρκουλης διέδιδε στο καλλιτεχνικό περιβάλλον πως τα είχε μαζί της, γεγονός που μόλις το πληροφορήθηκε την έβγαλε από τα ρούχα της και του παρήγγειλε μέσω του κοινού τους φίλου Κώστα Κακκαβά πως δεν είναι άντρας… Μια βραδιά, την εποχή που η Γκρέυ τραγουδούσε στο κέντρο «Καλαμίτσα» της Θεσσαλονίκης, μπήκε ξαφνικά στη σάλα ο Μπάρκουλης και της ζήτησε να βγουν έξω να μιλήσουν.
«Μόλις είχα τελειώσει την παράσταση με πλησίασε ένας σερβιτόρος και μου είπε πως ο Μπάρκουλης με περίμενε στο αμάξι του να μου μιλήσει» αναφέρει η τραγουδίστρια. «Βγήκα έξω από το κέντρο και πήγα κοντά στο αμάξι του. Έσκυψα πάνω από το παράθυρο και του ζήτησα να μου εξηγήσει γιατί είπε αυτό το πράγμα στον Κακκαβά. “Δεν είμαι ανθρωποφάγος” είπε εκείνος “έλα μέσα στο αυτοκίνητο να καθίσεις και τα λέμε”. Μόλις άνοιξα την πόρτα και δεν είχα καθίσει καλά-καλά, έβαλε μπρος -είχε ένα MG- και έφυγε από το μαγαζί. Επειδή είχα ακούσει πολλά για τον Μπάρκουλη, ότι δέρνει γυναίκες και άλλα τέτοια, φοβήθηκα… Είδα ότι με έβγαζε έξω απ’ τη Θεσσαλονίκη. Σταμάτησε σε μια ερημιά κι εκεί μιλήσαμε. Τον ρώτησα γιατί διαδίδει τέτοια πράγματα για εμένα και μου είπε ότι είναι ερωτευμένος.
Από την ζωή του όμως πέρασαν και πολλές άλλες, επώνυμες γυναίκες ανάμεσά τους η Ματούλα, η Τζένη Καρέζη και η Αλίκη Βουγιουκλάκη. Στην αυτοβιογραφία του αναφέρεται και στο χαστούκι που του είχε δώσει η Αλίκη Βουγιουκλάκη στην ταινία «Έρωτας στους αμμόλοφους». Το χαστούκι ήταν τόσο φυσικό, που ο ηθοποιός έφυγε από το πλάνο -όπως έπρεπε- από την δύναμη της Αλίκης.
Η σχέση του με την Τζένη Καρέζη δημιουργήθηκε στην ταινία «Τζένη- Τζένη».Ο έρωτας τους τελείωσε όταν η ηθοποιός πήγε στην Γαλλία για σπουδές και απομακρύνθηκαν. Ο ίδιος έχει αποκαλύψει για την Τζένη Καρέζη: «Το 1966 έπαιξα στην ταινία «Τζένη Τζένη». Η ταινία είχε εκπληκτική επιτυχία εισπρακτικά κόβοντας πάνω από 560.000 εισιτήρια κατά τις πρώτες προβολές της. Στην ταινία ερωτεύθηκα και ενώθηκα με την Τζένη στην σπηλιά του Μπεκίρη. Το κινηματογραφικό της όνομα είναι σπηλιά της νεράιδας. Κούκλα μου, κούκλα μου… Τρύπωνα στο σκάφος και έλιωνα στα χείλη της και στις ματάρες της, πέρασαν έτσι κάποιοι μήνες και κυκλοφορούσαμε σαν ζευγάρι και το παραμύθι ζωντάνευε. Όταν έφυγε στην Γαλλία για σπουδές ηθοποιίας απομακρυνθήκαμε».
Με την Ματούλα γνωρίστηκαν όταν εκείνη ήταν 13 χρονών και ο Ανδρέας Μπάρκουλης έκανε γυρίσματα κοντά στο σπίτι της. Ήταν ο πρώτος άντρας που μπήκε στην ζωή της.
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης έκανε ακόμη δυο γάμους. Έναν με άδοξο τέλος και έναν ακόμη το 2001 (παντρεύτηκαν με θρησκευτικό γάμο πέρυσι) με την Μαρία, τη γυναίκα που τον στήριξε τα τελευταία χρόνια. Με την Μαρία έχουν αποκτήσει και ένα γιο, ενώ ο ηθοποιός έχει και δυο ακόμη παιδιά εκτός γάμου.
Η σύζυγος του Aνδρέα Μπάρκουλη, Μαίρη μΊλησε στην εκπομπή Αποκαλυπτικά το 2017 για τις τελευταίες στιγμές του αείμνηστου ηθοποιού, αλλά και την τελευταία επιθυμία του πριν φύγει από τη ζωή έχοντας πει:
«Άνοιξε τα μάτια κάποια στιγμή, τους έδιωξε όλους από το δωμάτιο και μείναμε οι δυο τους. Του λέω «τι θες; θες κάτι να μου πεις;» και μου λέει «Μαρία θέλω να κάνουμε έρωτα, ξάπλωσε δίπλα μου να σε αγγίξω». Του λέω Αντρέα δεν γίνεται γιατί αναπνευστικά δεν είσαι καλά δεν κάνει. Εκεί κατάλαβα ότι θα έφευγε. Πάω στο σπίτι να μαγειρέψω κάτι στο Νίκο. Με το που έφυγα εγώ άρχισε να παρουσιάζει επιδείνωση. Με παίρνει ο γιατρός τηλέφωνο, μου λέει «Που είσαι Μαρία; Έλα γρήγορα.» Με το που φτάνω στο νοσοκομείο, μου λένε «έφυγε».
Μπήκα μέσα και έτσι όπως τον είδα ακούνητο λέω «Μπα, θα ξανασυνέλθει, θα μιλήσει. Έπεσα κάτω, κατέρρευσα, άρχισα να τον φωνάζω, να του λέω «Γιατί έφυγες, εγώ δεν κουράστηκα να σε φροντίζω, κι άλλα τόσα χρόνια να ζούσες εγώ πάλι εκεί θα ήμουν». Αλλά εκείνος δεν με άκουγε. Πήρα το παιδί μου, του λέω «Νίκο ο μπαμπάς έφυγε».
Ο αγαπημένος ηθοποιός πέθανε σε ηλικία 80 ετών τo 2016 έπειτα από σκληρή μάχη που έδωσε νοσηλευόμενος στο νοσοκομείο «Αγία Όλγα».Η τελευταία του σύζυγος του Ανδρέα Μπάρκκουλη Μαίρη πόσταρε το 2017 ένα συγκινητικό μήνυμα στο facebook και αποκάλυψε τις τελευταίες ώρες του αγαπημένου της.
«23/8/2016…Γύρω στις .11.30 π.μ ευδιάθετος τραγουδάς στο γιατρό σου Γιάννη Ιωαννίδη το συγκεκριμένο τραγούδι που είχες ζητήσει το προηγούμενο βράδυ να στο πει η Ρένα η Κουμιώτη που είχε έρθει να σε επισκεφτεί για άλλη μία φορά μαζί με τη Μάρω τη Μπουρδάκου… σε κάνουμε μπάνιο με τον Ανδρέα το νοσοκόμο ενώ ζητάς επίμονα εξιτήριο…. δύο ώρες μετά η ψυχή σου πέταξε ελεύθερη μακριά μας…
Ένας χρόνος πέρασε αγάπη μου…. ο κόσμος πάντα ίδιος… κακός… σιχαμερός… γεμάτος δήθεν… όπως ακριβώς τον άφησες… Όσο για μένα… κόλλησα σ εκείνη τη μέρα…. βήμα μπροστά δεν μπορώ να κάνω.. Κι όλα αυτά που λένε για το χρόνο ότι είναι γιατρός…. αηδίες…. ψέματα…..
Ξέρεις αγάπη μου… με το χελιδονάκι θα ξεκινήσω κι εγώ κάποτε το ταξίδι μου… για να το ακούσεις και να έρθεις να με βρεις…. για να μη χαθούμε…. Σ ΑΓΑΠΩ…ΜΟΥ ΛΕΙΠΕΙΣ».
Ο Ανδρέας Μπάρκουλης εκτός από τη Βίκυ (το παιδί από τον πρώτο του γάμο) και τον Νίκο, είχε ένα ακόμα γιο. Ο Ντιρλάντ προέκυψε από έναν μεγάλο έρωτα του ηθοποιού με μία χορεύτρια. Η Βίκυ Μπάρκουλη σεβάστηκε την επιθυμία του πατέρα της σε αντίθεση με την Μαίρη Μπάρκουλη που για αυτήν ισχυρίζεται: “Φέρνει αντιρρήσεις και απαιτεί μέρος από τα δικαιώματα του Ανδρέα Μπάρκουλη να μοιραστούν σε όλους τους συγγενείς πρώτου βαθμού”.
“Η ύπαρξη της διαθήκης δεν ήταν γνωστή σε κανέναν άλλον και γράφτηκε σχεδόν πριν από 13 χρόνια, λίγο πριν από τη βάφτιση του Νικόλα. Γνώριζα από τον ίδιο πως θα άφηνε το 50% των πνευματικών και των συγγενικών δικαιωμάτων του (και όλα τα υπόλοιπα) στο Νίκο και το 50% σε εμένα με τον όρο να μην ξαναπαντρευτώ ποτέ. Αυτός ο όρος τελικά δεν υπήρχε στη διαθήκη που ανοίχτηκε. Ήταν μάλλον ένα αστείο του συζύγου μου. Επιθυμούσε να εξασφαλίσει τον Νίκο, καθώς αυτό που τον προβλημάτιζε ήταν πως θα άφηνε πίσω του ένα ανήλικο παιδί και μάλιστα σε… χέρια μανιακών που θέλουν να το κατασπαράξουν”, εξηγεί η Μαίρη Μπάρκουλη.
Πηγές: SanSimera.gr | Facebook | Espresso |αυτοβιογραφία Μπάρκουλη