Είκοσι χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την τραγωδία που σημειώθηκε με το πρωθυπουργικό Falcon στο οποίο μετέβαινε ο αναπληρωτής υπουργός Εξωτερικών Γιάννος Κρανιδιώτης κι άλλα 12 άτομα και τους μετέφερε στη Ρουμανία.
Η διπλωματική παρακαταθήκη του “συνεχίζει να αποτελεί οδηγό για την ελληνική εξωτερική πολιτική” ανέφερε ο υπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας Νίκος Δένδιας.
Ενώ η πτήση εκτελείτο κανονικά, λίγο πριν το αεροσκάφος φτάσει στο Βουκουρέστι, έκανε απότομη “βουτιά” και από τα 15.000 πόδια βρέθηκε μέσα σε λίγες στιγμές στα 3.000 πόδια.
Κατά τη διάρκεια της ανεξέλεγκτης πορείας του αεροπλάνου όσοι δεν ήταν δεμένοι στις θέσεις τους χτύπησαν στα τοιχώματα και τα καθίσματα.
Στο αεροπορικό δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους ο Γιάννος Κρανιδιώτης, ο 23χρονος γιος του Νικόλας, οι δημοσιογράφοι της ΕΡΤ Δημήτρης Πανταζόπουλος και Νίνα Ασημακοπούλου, ο εικονολήπτης της ΕΡΤ Παναγιώτης Πούλος, ο αστυνομικός της προσωπικής ασφάλειας του υπουργού Νίκος Ασημακόπουλος και ο μηχανικός του αεροσκάφους Μιχάλης Παπαδόπουλος.
«Συμπληρώνονται σήμερα 20 χρόνια από την αδόκητη απώλεια του Γιάννου Κρανιδιώτη. Του οξυδερκούς πολιτικού και πατριώτη, ο οποίος με συνέπεια και υψηλή αίσθηση καθήκοντος προάσπισε τα συμφέροντα της χώρας μας και απoτελεί, εν ζωή αλλά και μετά θάνατον, σύμβολο της συνεχούς και αδιάλειπτης συμπόρευσης του ελλαδικού και του κυπριακού Ελληνισμού.
Οραματιστής, αγαπητός πολιτικός και καταξιωμένος διπλωμάτης, ο Γιάννος Κρανιδιώτης υπήρξε μια εξέχουσα προσωπικότητα που συνέβαλε καταλυτικά, με την προσήλωσή του και τους χειρισμούς του, στην ένταξη της Κυπριακής Δημοκρατίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αδιαμφισβήτητα, ένα γεγονός που αποτέλεσε και αποκορύφωμα του έργου που προσέφερε καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του στον Ελληνισμό.
Σήμερα, σε μία νέα κρίσιμη καμπή για το Κυπριακό, η διπλωματική παρακαταθήκη του Γιάννου Κρανιδιώτη συνεχίζει να αποτελεί οδηγό για την ελληνική εξωτερική πολιτική, η οποία, σε στενή συνεργασία με την Κυπριακή Δημοκρατία, συνεχίζει τις προσπάθειές του για την επίτευξη μιας δίκαιης και βιώσιμης λύσης του Κυπριακού.».
Η επίσημη έκθεση των ρουμανικών αρχών που δόθηκε στη δημοσιότητα τον Αύγουστο του 2000 κάνει λόγο για τεχνική βλάβη και λάθος χειρισμούς. Είχε ήδη προηγηθεί η άσκηση δίωξης από την Εισαγγελία Πρωτοδικών σε βάρος των δύο πιλότων του Φάλκον, καθώς και κατά των τεχνικών που το συντηρούσαν, βάσει άλλου πορίσματος που είχε εκδοθεί από δύο εμπειρογνώμονες που είχε ορίσει η Δικαιοσύνη. Στο 16σέλιδο πόρισμα των Ρουμάνων ειδικών αναφέρονται ως κύριες αιτίες της τραγωδίας οι λάθος χειρισμοί του κυβερνήτη και του συγκυβερνήτη σε σχέση με τον αυτόματο πιλότο, οι λανθασμένες οδηγίες που είχαν οι πιλότοι για την αντιμετώπιση περιστατικών σε μεγάλες ταχύτητες και το γεγονός ότι οι επιβάτες δεν φορούσαν ζώνες, ενώ το αεροσκάφος βρισκόταν σε πορεία καθόδου για προσγείωση….