Έλληνες του εξωτερικού: Το δικαίωμα ψηφοφορίας είναι κάτι πολύ σημαντικό. Ποια είναι η στάση της κυβέρνησης όμως για τους Έλληνες του εξωτερικού.
Στο περιθώριο της επίσκεψης του στη Νέα Υόρκη για τη Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ. Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως. Το 2023 οι Έλληνες του εξωτερικού θα έχουν τη δυνατότητα να ψηφίζουν από τον τόπο διαμονής τους.
Πόσοι είναι οι Έλληνες του εξωτερικού που έχουν δικαίωμα ψήφου;. Οι εκτιμήσεις από την αντιπολίτευση κυμαίνονται από ένα έως τρία εκατομμύρια ψηφοφόρους. Ενώ οι εκτιμήσεις από την πλευρά της κυβέρνησης είναι πολύ πιο συντηρητικές. (ορισμένες εκτιμήσεις μάλιστα κάνουν λόγο για περίπου ένα εκατομμύριο 300 χιλιάδες άτομα με ελληνικό διαβατήριο μόνο στις ΗΠΑ)
Ειδικότερα εκτιμάται ότι τελικά οι έχοντες δικαίωμα ψήφου θα κυμανθούν το πολύ σε 300.000, εκ των οποίων είναι αμφίβολο ότι θα πάνε και όλοι στις κάλπες. Εφόσον στις ευρωεκλογές είχε δηλωθεί ενδιαφέρον ψήφου μόλις από 15 χιλιάδες.
Στις τελευταίες εκλογές είχαν δικαίωμα ψήφου 9.903.864 άτομα από τα οποια μόλις 5.769.542 άτομα το άσκησαν. Σύμφωνα με την απογραφή του 2011, στην Ελλάδα ζουν περίπου 8,5 εκατομμύρια άτομα άνω των 17 ετών. Οι εκλογικοί κατάλογοι δε περιλαμβάνουν και πολλούς νεκρούς, λόγω της ελληνικής γραφειοκρατίας. Με τα παραπάνω στοιχεία λέγετε από την κυβέρνηση ότι τελικά οι έχοντες δικαίωμα ψήφου θα είναι πολύ λιγότεροι από όσους λέγεται.
Από την κυβέρνηση εξάλλου τονίζουν ότι θα ψηφίσουν μόνο όσοι είναι εγγεγραμμένοι σε εκλογικούς καταλόγους. Επιπλέον θα πρέπει να έχουν δηλώσει πρόθεση ψήφου για να τους σταλούν οι φάκελοι ώστε να συμμετάσχουν στις εκλογές δια επιστολικής ψήφου.
Από τα κόμματα της αντιπολίτευσης όμως υποπτεύονται “παγίδα”. Καθώς επισήμως ουδείς γνωρίζει πόσοι κάτοικοι του εξωτερικού έχουν δικαίωμα ψήφου.
Οι Έλληνες του εξωτερικού που έχουν την ελληνική υπηκοότητα εγγράφονται σε ειδικό ληξιαρχείο του υπουργείου Εξωτερικών. Η εικόνα όμως παραμένει θολή καθώς τα κόμματα της αντιπολίτευσης επισημαίνουν ότι η εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους γίνεται αυτόματα και καθώς αφορά την περιφέρεια εκάστου ψηφοφόρου δεν υπάρχουν στοιχεία. Επιπλέον ένα πρόβλημα που αναφέρουν είναι πως. Το κράτος δεν μπορεί να γνωρίζει το αν καποιος μετακόμισε τα τελευταία χρόνια σε καποια χώρα του εξωτερικού.
Το τοπίο σε κάθε περίπτωση είναι θολό. Παρόλα αυτά από την πλευρά του υπουργείου Εσωτερικών διαβεβαιώνουν ότι δεν θα αλλοιωθεί το εκλογικό σώμα. Όπως και ότι το νομοσχέδιο θα αφορά μόνο τους εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους.
Δηλώνουν εξάλλου ανοιχτοί σε συζήτηση για όλες τις προτάσεις της αντιπολίτευσης. Με προϋπόθεση οι διατάξεις να διασφαλίζουν ότι δε θα κρίνεται το εκλογικό αποτέλεσμα από εν δυνάμει ψηφοφόρους που δεν έχουν πια κανένα πραγματικό δεσμό με την Ελλάδα. Τονίζουν όμως ότι δεν είναι ανοιχτοί στο να μην είναι ισότιμη η ψήφος.
Για παράδειγμα για να ψηφίσει Βρετανός κάτοικος εξωτερικού δεν πρέπει να ζει εκτός Μεγάλης Βρετανίας πάνω από οκτώ χρόνια.
Δεν επιτρέπεται σε Αμερικανό που ζει στο εξωτερικό να ψηφίσει, εάν δεν κάνει δήλωση εφορίας στις ΗΠΑ. Διαφορετικά έχει δικαίωμα επιστολικής ψήφου.
Και τα δύο αυτά παραδείγματα αφορούν δικλείδες ασφαλείας ώστε να μην επηρεάζουν ψηφοφόροι που δεν έχουν πραγματικά συμφέροντα στη χώρα το εκλογικό αποτέλεσμα.
Η Γαλλία και η Ιταλία έχουν βουλευτές Επικρατείας, οι οποίοι εκλέγονται από τους ομογενείς, αλλά η ψήφος τους δεν κρίνει τη σταθερότητα της κυβέρνησης.
Το υπουργείο Εσωτερικών ακόμη δεν έχει καταλήξει σε πολλές κρίσιμες πτυχές του νομοσχεδίου. Ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος θα παραδώσει στα μέσα Οκτωβρίου στο Μαξίμου. Μετέπειτα ο πρωθυπουργός αναμένεται να καλέσει τους αρχηγούς των κομμάτων σε διάλογο και συναίνεση. Σημειωτέον ότι απαιτείται βάσει Συντάγματος αυξημένη πλειοψηφία 200 ψήφων για να περάσει νομοσχέδιο. Εάν δεν διασφαλιστεί αυτή η αυξημένη πλειοψηφία, ο νόμος δεν εφαρμόζεται από τις μεθεπόμενες εκλογές, αλλά καταψηφίζεται. Όσον αφορά τα σενάρια που ανησυχούν την αντιπολίτευση πως η κυβέρνηση θα έφερνε τις αλλαγές με ένα νομοτεχνικό κόλπο ώστε να περάσει την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού με 151 ψήφους, πηγές του Εσωτερικών ξεκαθαρίζουν ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα.
Παραμένουν όμως όπως αναφέρθηκε πολλά ανοιχτά ζητήματα, τα οποία προφανώς και θα τεθούν σε διάλογο με την αντιπολίτευση. Για παράδειγμα δεν έχει αποφασιστεί οριστικά εάν οι Έλληνες του εξωτερικού που θα ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα από τον τόπο διαμονής τους, θα ψηφίζουν και για βουλευτή της περιφέρειας τους ή μόνο για το κόμμα της επιλογής τους. Το δεύτερο δεδομένου του εκλογικού συστήματος της Ελλάδας μπορεί να έχει συνταγματικά προβλήματα, το πρώτο όμως έχει πολλά τεχνικά προβλήματα ακόμη και με την επιστολική ψήφο. Επομένως το πιθανότερο είναι να ψηφίζουν μόνο για κόμμα για τεχνικούς λόγους. Όμως από το Εσωτερικών τονίζουν ότι οριστική απόφαση δεν έχει ληφθεί.
Σύμφωνα με το σχέδιο της κυβέρνησης η ψήφος των ομογενών θα προσμετράται κανονικά στο σύνολο, ενώ θα αυξηθεί ο αριθμός των βουλευτών Επικρατείας σε 15, ώστε να βγάζει η ομογένεια τους δικούς της βουλευτές, όπως ανέφερε και ο πρωθυπουργός στην Αστόρια.
Ο κ.Μητσοτάκης έχει δηλώσει πολλάκις ότι θα επιθυμούσε το νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού να περνούσε και με 300 ψήφους, ωστόσο και η πλειοψηφία των 200 μοιάζει ιδιαίτερα δύσκολη, δεδομένων των ενστάσεων και των προτάσεων ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ.
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ προβλέπει “κλειστή” κοινοβουλευτική εκπροσώπηση των Ελλήνων του εξωτερικού. Δηλαδή να μην ενσωματώνεται το αποτέλεσμα της σχετικής ψηφοφορίας στον γενικό οριστικό πίνακα των αποτελεσμάτων του εκλογικού σώματος εντός της ελληνικής επικράτειας και να μην επιλέγουν οι ψηφοφόροι κάτοικοι Εξωτερικού τους εκπροσώπους τους από την γεωγραφική περιφέρεια στην οποία διαμένουν, αλλά να επιλέγουν μεταξύ του νέου θεσμού των ψηφοδελτίων επικρατείας Εξωτερικού των κομμάτων.
Προβλέπεται, δε, η διαφοροποίηση του αριθμού των εδρών που θα κατανέμονται βάσει των αποτελεσμάτων των εκλογικών τμημάτων του εξωτερικού, ανάλογα με τον αριθμό των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους εξωτερικού, με κατώτατο όριο τις τρεις έδρες και ανώτατο τις 12.
Ο κ.Θεοδωρικάκος είχε αντιδράσει στην παρουσίαση της πρότασης του ΣΥΡΙΖΑ από τον Γιώργο Κατρούγκαλο, επικαλούμενος ότι το Σύνταγμα δεν διαχωρίζει την ψήφο των Ελλήνων που ζουν εντός των γεωγραφικών συνόρων της χώρας με εκείνους που ζουν στο εξωτερικό. Κατηγόρησε επίσης το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης ότι με τις προτάσεις του υποτιμά τους Έλληνες του εξωτερικού και τους διαχωρίζει καταργώντας την ισοτιμία της ψήφου, και δήλωσε ότι η ψήφος των αποδήμων πρέπει να καταμετράτε με τον ίδιο τρόπο με αυτή των Ελλήνων που ζουν εντός της Επικράτειας.
*Δικαίωμα ψήφου σε όλους τους Έλληνες κάτοικους εξωτερικού εφόσον είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και στα δημοτολόγια.
*Επικαιροποίηση της εγγραφής τους, με σχετική δήλωση τους προς τα κατά τόπους προξενεία και τις πρεσβείες της Ελληνικής Δημοκρατίας, προκειμένου να συμμετάσχουν στις εκλογές από τον τόπο κατοικίας τους.
*Επιστολική ψήφο
*Η ψήφος θα προσμετράται στο συνολικό εθνικό εκλογικό αποτέλεσμα, όχι όμως στο αποτέλεσμα των εθνικών εκλογικών περιφερειών.
*Δημιουργία μιας νέας ενιαίας «Περιφέρειας Ελλήνων Κατοίκων Εξωτερικού», που θα εκλέγει 5-7 βουλευτές, μέσω των ειδικών ψηφοδελτίων των κομμάτων. Οι έδρες που θα καταλαμβάνονται με αυτόν τον τρόπο θα αφαιρούνται από το ψηφοδέλτιο επικρατείας και από τις λοιπές εκλογικές περιφέρειες.
Για το τελευταίο όμως εκφράζονται τεχνικές ενστάσεις από το Εσωτερικών.
Παρόλα αυτά στην κυβέρνηση είναι αισιόδοξοι ότι υπάρχει περιθώριο συναίνεσης με ΚΙΝΑΛ . Υπάρχει επίσης η εκτίμηση ότι ο Κυριακος Βελόπουλος επίσης θα ψηφίσει, αλλά ότι θα ταχθεί υπέρ και ο Γιάνης Βαρουφάκης.