molis-anakoinothike-koitasma-yper-gigantas-allazei-gia-panta-i-oikonomia-me-ayto-poy-vrethike-xechaste-o-ti-xerete-361231
15:45

Μόλις ανακοινώθηκε κοίτασμα «Υπερ-γίγαντας»: Αλλάζει για πάντα η οικονομία με αυτό που βρέθηκε, ξεχάστε ο,τι ξέρετε

15:45
Ελισάβετ Πασπαλιάρη

Επιστήμονες στη Γαλλία ανακάλυψαν ένα τεράστιο κοίτασμα φυσικού υδρογόνου 46 εκατομμυρίων τόνων κάτω από την περιοχή της Μοσέλ.

Σε αντίθεση με το πράσινο ή το γκρίζο υδρογόνο, το λευκό υδρογόνο σχηματίζεται φυσικά και δεν απαιτεί βιομηχανική παραγωγή, καθιστώντας το ένα οικονομικά αποδοτικό καύσιμο χωρίς άνθρακα.

Advertisement

Η αξία του κοιτάσματος εκτιμάται σε 92 δισεκατομμύρια δολάρια και θα μπορούσε να παρέχει πάνω από το ήμισυ της ετήσιας παγκόσμιας παραγωγής γκρίζου υδρογόνου χωρίς περιβαλλοντική επιβάρυνση.

Εάν εξορύσσεται αποτελεσματικά, η ανακάλυψη αυτή θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει τις παγκόσμιες ενεργειακές στρατηγικές και να μειώσει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα.

Advertisement

Η Γαλλία έχει τώρα την ευκαιρία να ηγηθεί της επανάστασης του υδρογόνου, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και ενισχύοντας την ενεργειακή ασφάλεια.

Advertisement

Οι ερευνητές τονίζουν την ανάγκη για περαιτέρω μελέτες για τη διερεύνηση του πλήρους δυναμικού αυτών των αποθεμάτων υδρογόνου και την ανάπτυξη ασφαλών μεθόδων εξόρυξης.

Εάν υπάρχουν παρόμοια κοιτάσματα υδρογόνου και αλλού, αυτό θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την έναρξη μιας σημαντικής αλλαγής στην παραγωγή ενέργειας παγκοσμίως. Χώρες που προηγουμένως εξαρτιόνταν από ακριβές τεχνολογίες παραγωγής υδρογόνου μπορεί ξαφνικά να βρεθούν με φυσικό απόθεμα αυτού του καθαρού καυσίμου.

Advertisement

Ο Dr. Jacques Pironon, επιστήμονας που συμμετείχε στη μελέτη, υπογράμμισε τη σημασία αυτής της ανακάλυψης: «Η έρευνά μας υποδηλώνει ότι το φυσικό υδρογόνο θα μπορούσε να είναι πολύ πιο άφθονο από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως. Αν μπορέσουμε να βρούμε αποτελεσματικούς τρόπους για την εξαγωγή και τη χρήση του, ίσως αποκτήσουμε ένα νέο ισχυρό εργαλείο για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής».

Η αποκάλυψη αυτή θα μπορούσε να οδηγήσει σε έναν διεθνή αγώνα για τον εντοπισμό και την εξόρυξη φυσικών αποθεμάτων υδρογόνου, αλλάζοντας ενδεχομένως την παγκόσμια αγορά ενέργειας και μειώνοντας την εξάρτηση από τα παραδοσιακά ορυκτά καύσιμα.

Η Λωρραίνη, μια περιοχή ιστορικά γνωστή για τις βιομηχανίες άνθρακα και χάλυβα, βρίσκεται τώρα στο επίκεντρο μιας σημαντικής ενεργειακής ανακάλυψης. Η ανακάλυψη αυτή προσφέρει στη Γαλλία μια μοναδική ευκαιρία να καθιερωθεί ως ηγέτης στην παραγωγή λευκού υδρογόνου.

Εάν αναπτυχθούν σωστά, τα αποθέματα υδρογόνου στη Moselle θα μπορούσαν να δημιουργήσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας, να τονώσουν την τοπική οικονομία και να τοποθετήσουν τη Γαλλία ως βασικό παράγοντα στη μετάβαση της Ευρώπης στην καθαρή ενέργεια. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι η αξιοποίηση αυτών των πόρων θα μπορούσε να ενισχύσει την ενεργειακή ασφάλεια και να μειώσει την εξάρτηση από τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα.

Advertisement

Σε παγκόσμια κλίμακα, η επιτυχία της Γαλλίας στην εξόρυξη λευκού υδρογόνου θα μπορούσε να ενθαρρύνει άλλα έθνη να διεξάγουν τις δικές τους γεωλογικές έρευνες. Ο Pironon τόνισε τη σημασία της περαιτέρω έρευνας: «Πρέπει να κατανοήσουμε το πλήρες δυναμικό αυτών των αποθεμάτων υδρογόνου και να αναπτύξουμε ασφαλείς και αποτελεσματικές μεθόδους για την εξόρυξή τους».

Καθώς ο κόσμος κινείται προς πιο πράσινες ενεργειακές λύσεις, η ανακάλυψη του λευκού υδρογόνου από τη Γαλλία θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αρχή μιας νέας εποχής στη βιώσιμη ενέργεια.

«Νερό αντί για καυσαέριο»: Αυτοκίνητο υδρογόνου για πρώτη φορά στους ελληνικούς δρόμους

Στους δρόμους της Κοζάνης κυκλοφορεί από χθες -και για πρώτη φορά στην Ελλάδα- ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο υδρογόνου. Πρόκειται για ένα SUV της Hyundai,

το οποίο θα παρουσιαστεί επισήμως αύριο (7/2) στο ελληνικό κοινό κατά την έναρξη της 1ης Έκθεσης – Συνέδριο Καινοτομίας, που διοργανώνει η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας,

με σκοπό την ανάδειξη της χρήσης του υδρογόνου στις μεταφορές.

Για πρώτη φορά αυτοκίνητο υδρογόνου στους ελληνικούς δρόμους

Το γέμισμα της δεξαμενής του αυτοκινήτου διαρκεί πέντε λεπτά

Το γέμισμα της δεξαμενής του αυτοκινήτου διαρκεί πέντε λεπτά και εξασφαλίζει αυτονομία περίπου 600 χιλιομέτρων, ενώ αντί για ρύπους από την εξάτμιση, παράγει καθαρό πόσιμο νερό.

Σήμερα, στην Ευρώπη κυκλοφορούν περισσότερα από 5000 αυτοκίνητα υδρογόνου και λειτουργούν περίπου 200 σταθμοί ανεφοδιασμού με υδρογόνο. Στις Βρυξέλλες,

όπου κυκλοφορεί το συγκεκριμένο αυτοκίνητο που παρουσιάζεται στην Κοζάνη, υπάρχουν τρεις σταθμοί υδρογόνου, κανένας όμως ακόμη στα Βαλκάνια.

Δύο αυτοκινητοβιομηχανίες – η Hyundai και η Toyota- έχουν ήδη ξεκινήσει την εμπορική παραγωγή μοντέλων υδρογόνου,

άλλες έχουν παρουσιάσει τα πρώτα μοντέλα και σχεδόν όλες επενδύουν στην τεχνολογία με την προοπτική να την εντάξουν άμεσα στην παραγωγική τους διαδικασία.

«Η τεχνολογία είναι αρκετά ώριμη, αλλά ακόμη σχετικά ακριβή, καθώς μέχρι να φτάσουμε σε βιομηχανική κλίμακα όλα τα κόστη παραγωγής είναι υψηλά. Όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση επενδύει στο υδρογόνο, και στο επόμενο διάστημα θα δούμε όλη την οικονομία του υδρογόνου να αναπτύσσεται ραγδαία. Ήδη έχουν γίνει άλματα τα τελευταία χρόνια και το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να πέσουν οι τιμές», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο συνιδρυτής και διαχειριστής του CluBE – Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας, Νίκος Ντάβος.

«Καθαρό νερό αντί για καυσαέριο»

Ενδεικτικά θα πρέπει να αναφερθεί ότι η τιμή αγοράς του μοντέλου SUV που κυκλοφορεί στην Κοζάνη, φθάνει τις 90.000 ευρώ,

σε σχέση με τιμή της τάξης των 50.000 αντίστοιχου μοντέλου με μηχανή εσωτερικής καύσης.

Με απλά λόγια, η τεχνολογία των αυτοκινήτων υδρογόνου είναι η εξής: Το αυτοκίνητο κυψελών υδρογόνου δεν έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης,

έχει κυψέλη καυσίμου που κάνει τη χημική διεργασία, η οποία παράγει ηλεκτρική ενέργεια. Στο ντεπόζιτο του αυτοκινήτου αποθηκεύεται το υδρογόνο.

Από το εξωτερικό περιβάλλον το αυτοκίνητο εισάγει αέρα. Μέσα στην κυψέλη του καυσίμου ενώνεται το υδρογόνο με το οξυγόνο παράγοντας ηλεκτρική ενέργεια.

«Καθαρό νερό αντί για καυσαέριο»: Για πρώτη φορά αυτοκίνητο υδρογόνου στους ελληνικούς δρόμους-2

Πηγή CluBE, Νίκος Ντάβος

Πέραν του ότι το αυτοκίνητο υδρογόνου δεν παράγει ρύπους κατά την κίνησή του έχοντας ως μοναδικό «απόβλητο» το καθαρό νερό, η φιλική στο περιβάλλον τεχνολογία ενισχύεται διότι η λειτουργία της κυψέλης καυσίμου απαιτεί καθαρό οξυγόνο και έτσι τα φίλτρα του αυτοκινήτου καθαρίζουν επιπλέον και την ατμόσφαιρα.

Το συγκριτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας

Παράλληλα, ιδιαίτερα σημαντικό είναι το κομμάτι της αειφορίας, καθώς το υδρογόνο είναι ένα στοιχείο που υπάρχει άφθονο στη Φύση και δε θα εξαντληθεί. Επιπρόσθετο πλεονέκτημα συνιστά η δυνατότητα παραγωγής του υδρογόνου τοπικά και από ανανεώσιμες πηγές ενέργειες.

Μια χώρα όπως η Ελλάδα που έχει συγκριτικό πλεονέκτημα στη δυνατότητα αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, θα μπορούσε να γίνει όχι απλά παραγωγός υδρογόνου για εγχώρια κατανάλωση, αλλά και να το εξάγει στην Κεντρική Ευρώπη, δήλωσε ο κ. Ντάβος.

«Ήδη στη Δυτική Μακεδονία από το 2019 δουλεύουμε συστηματικά μαζί με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και το Περιφερειάρχη Γιώργο Κασαπίδη για την ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας του πράσινου υδρογόνου στοχεύοντας να δημιουργήσουμε μία Κοιλάδα Καθαρών Τεχνολογιών και Πράσινου Υδρογόνου», πρόσθεσε.

Στο προσεχές μέλλον η εξέλιξη της τεχνολογίας αναμένεται να καταστήσει ακόμη πιο ελκυστικά τα αυτοκίνητα υδρογόνου, όχι μόνο σε ό,τι αφορά το κόστος αγοράς τους αλλά και σε ό,τι αφορά το κόστος μετακίνησης και την αυτονομία τους, καθώς ήδη σχεδιάζονται μεγαλύτερες δεξαμενές αλλά και βελτιώνεται συνολικά η απόδοσή τους.

«Είναι φιλικό προς το περιβάλλον, αθόρυβο, έχει καλή επιτάχυνση και μεγάλη ροπή και εν γένει πολύ καλύτερη απόδοση σε σχέση με τις μηχανές εσωτερικής καύσης», σημείωσε ο κ. Ντάβος.

Φωτογραφίες και πληροφορίες  από το ΑΠΕ-ΜΠΕ