terma-oi-sakarakes-erchetai-ypochreotiki-aposyrsi-palaion-ich-ta-3-kritiria-poy-ta-stelnoyn-gia-amp-8220-skrap-amp-8221-323381
20:39

Τέρμα οι «σακαράκες»: Έρχεται υποχρεωτική απόσυρση παλαιών ΙΧ: Τα 3 κριτήρια που τα στέλνουν για “σκραπ”

20:39
Γιώτα Κορώνα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξετάζει την εφαρμογή μέτρων για την υποχρεωτική απόσυρση παλαιών και μη επισκευάσιμων οχημάτων, προκειμένου να περιοριστούν οι αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια, το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία. Ειδικοί υπολογίζουν ότι περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια οχήματα που κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους θα πρέπει να οδηγηθούν προς ανακύκλωση.

Απαραίτητη Ανανέωση του Στόλου Οχημάτων: Κριτήρια για την Απόσυρση

Σύμφωνα με το προτεινόμενο πλαίσιο, ένα όχημα θα θεωρείται απόβλητο και θα αποσύρεται από την κυκλοφορία εάν:

Advertisement

– Βρίσκεται σε ακινησία για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

– Δεν έχει περάσει τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα έτη.

– Έχει αποτύχει στον έλεγχο ΚΤΕΟ και οι διαπιστωμένες βλάβες δεν έχουν αποκατασταθεί.

Αυτά τα μέτρα κρίνονται αναγκαία, καθώς η ηλικία του στόλου οχημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται κατά μέσο όρο σε 17,3 έτη, σημαντικά υψηλότερη από τον μέσο όρο των 12 ετών που παρατηρείται στις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Advertisement

Το Πρόβλημα της Παράλειψης Τεχνικών Ελέγχων

Η κατάσταση επιβαρύνεται περαιτέρω από το γεγονός ότι περίπου 3.000.000 οχήματα δεν έχουν ακόμα προσέλθει στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου (ΚΤΕΟ) για την προβλεπόμενη αξιολόγηση. Η μαζική παράλειψη τεχνικών ελέγχων υπογραμμίζει την ανάγκη για αυστηρότερους κανονισμούς και την άμεση εφαρμογή στοχευμένων πολιτικών.

Advertisement

Ηλικιακά Δεδομένα του Στόλου Οχημάτων: Προβλέψεις και Επιδράσεις των Μέτρων

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), στην Ελλάδα κυκλοφορούν πάνω από 1,2 εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα, εκ των οποίων το 97% είναι ηλικίας άνω των 10 ετών. Η υπερβολική παλαιότητα του στόλου αυξάνει την ανάγκη για άμεσες δράσεις, τόσο σε επίπεδο ασφάλειας όσο και περιβαλλοντικής βιωσιμότητας.

Εάν οι παραπάνω παρεμβάσεις τεθούν σε ισχύ, αναμένεται να οδηγηθούν στην ανακύκλωση περισσότερα από 3,5 εκατομμύρια οχήματα που εξακολουθούν να βρίσκονται σε κυκλοφορία. Η μαζική ανανέωση του στόλου δεν θα ενισχύσει μόνο την οδική ασφάλεια, αλλά και την ενεργειακή απόδοση, μειώνοντας σημαντικά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.

Συμπέρασμα

Η υλοποίηση των προτεινόμενων μέτρων για την απόσυρση παλαιών οχημάτων αποτελεί μία αναγκαιότητα που εναρμονίζεται με τους στόχους της Ευρωπαϊκής Ένωσης για βιώσιμη κινητικότητα. Η επιτυχία αυτής της πρωτοβουλίας θα εξαρτηθεί από την αποτελεσματική εφαρμογή της, αλλά και από τη συνεργασία μεταξύ πολιτών και φορέων.

Advertisement

Έρχονται πρόστιμα για χιλιάδες αυτοκίνητα στην Ελλάδα: Γιατί θα τους “κόβει” το ΚΤΕΟ και πρέπει να κάνουν

Τα θαμπωμένα φώτα των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, μπορεί να είναι η αιτία για να επιβληθεί τσουχτερό πρόστιμο στους κατόχους.

Οι έλεγχοι των ΚΤΕΟ αποτελούν για ορισμένους οδηγούς έναν πραγματικό εφιάλτη, γιατί τα αυτοκίνητα που υπάρχουν στους δρόμους θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφάλειας για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν νόμιμα.

Advertisement

Ένα σημείο που λίγοι δίνουν σημασία, είναι η απόδοση των φωτιστικών σωμάτων του αυτοκινήτου.

Τα φώτα των αυτοκινήτων έχουν αλλάξει πολύ, την τελευταία 15ετία και τα περισσότερα φέρουν πλαστικό εξωτερικό κάλυμμα για μείωση του βάρους και του κόστους.

Σε αντίθεση με τα γυάλινα, που είχαν παλαιότερα, τα πλαστικά καλύμματα των φώτων τείνουν να χάνουν την απόλυτη διαφάνειά τους με το πέρασμα του χρόνου, με αποτέλεσμα να θαμπώνουν, μειώνοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόδοσή του, ενώ το φως διαθλάται πλέον με ακανόνιστο τρόπο και δεν φτάνει εκεί που θα έπρεπε.

Μάλιστα, το θάμπωμα χειροτερεύει με το πέρασμα το χρόνου και μπορεί να κάνει τα φώτα τόσο δυνατά όσο ένα κερί.

Τα φώτα και οι λειτουργίες τους ελέγχονται από τα Κ.Τ.Ε.Ο. και σε περίπτωση που εντοπιστεί από τους μηχανικούς ότι υπάρχει πρόβλημα με την απόδοση ή κάποια λειτουργία τους, τότε ο οδηγός θα ενημερωθεί για να προχωρήσει σε επισκευή και να επανέλθει για έλεγχο, με σκοπό να κυκλοφορεί με ασφάλεια στο δρόμο και σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο ΚΟΚ.

Ο Κ.Ο.Κ. έχει συγκεκριμένα άρθρα για τα φώτα που πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο που κινείται σε δημόσιο δρόμο, τα οποία περιλαμβάνουν βασικές προδιαγραφές τους, αλλά και ελάχιστες απαιτήσεις αναφορικά με την προβλεπόμενη λειτουργία τους και αυτό ισχύει για όλα τα φώτα του αυτοκινήτου: πορείας (μεγάλη σκάλα), διασταύρωσης (μεσαία σκάλα), θέσης (μικρά), τροχοπέδησης, ομίχλης, οπισθοπορείας, πινακίδας κυκλοφορίας και φλας.

Το θάμπωμα συγκαταλέγεται στις δυσλειτουργίες που μπορεί να παρουσιάσουν τα φωτιστικά σώματα, με τον Κ.Ο.Κ. να θεωρεί ότι το φωτιστικό σώμα δεν λειτουργεί πλέον με τον προβλεπόμενο τρόπο.

Τσουχτερά πρόστιμα από θαμπωμένα φώτα

Πρόστιμο 150 ευρώ από τα θαμπωμένα φώτα

Ειδικά η οδήγηση με μη προβλεπόμενα φώτα διασταύρωσης, πορείας, θέσης, φρένων και φλας, επιφέρει σε ενδεχόμενο έλεγχο χρηματικό πρόστιμο της τάξης των 150 ευρώ.

Ο οδηγός του οχήματος με τα θαμπωμένα φώτα δεν θα ξεμπερδέψει μόνο με το χρηματικό πρόστιμο, αφού θα πρέπει παράλληλα να παραδώσει το δίπλωμα οδήγησής για χρονικό διάστημα που φτάνει στις 10 ημέρες. Τέλος αν το θάμπωμα επηρεάζει τη λειτουργία των φώτων των φρένων, ο οδηγός χρεώνεται επιπλέον και με τρεις βαθμούς ποινής στο δίπλωμά του.

Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι ο πρώτος έλεγχος για τα καινούργια επιβατηγά Ι.Χ. και φορτηγά με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους διενεργείται σε 4 χρόνια από την ημερομηνία πρώτης αδείας τους, όπως αυτή αναγράφεται στο έντυπο της άδειας κυκλοφορίας, με περιθώριο έως και 1 εβδομάδα αργότερα.

Οι επόμενοι έλεγχοι πραγματοποιούνται κάθε 2 χρόνια από την ημερομηνία διενέργειας του προηγούμενου τεχνικού ελέγχου (από 3 εβδομάδες πριν, έως 1 εβδομάδα μετά), όπως αυτή αναγράφεται στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (Δ.Τ.Ε.).