ochi-den-thespistike-kanena-neo-prostimo-gia-fagito-sto-aytokinito-i-rythmisi-yparchei-ischyei-edo-kai-dekaeties-7272
16:25

Όχι, δεν θεσπίστηκε κανένα νέο πρόστιμο για «φαγητό στο αυτοκίνητο» – Η ρύθμιση υπάρχει ισχύει εδώ και δεκαετίες

16:25
Ελισάβετ Πασπαλιάρη

Αναθεώρηση άρθρου στις 15 – Οκτωβρίου – 2022:

Η παρούσα εκδοχή του άρθρου πρόκειται για αναθεωρημένη εκδοχή του αρχικού άρθρου που δημοσιεύτηκε στη σελίδα μας με τίτλο: Τέλος το φαγητό στο αυτοκίνητο: Τσουχτερά πρόστιμα και αυστηρές ποινές στους παραβάτες, στις 28 Σεπτεμβρίου 2022.

Advertisement

Η αναθεωρημένη εκδοχή του παρόντος άρθρου έγινε στις 15 Οκτωβρίου 2022 και σκοπό έχει να ενημερώσει τους αναγνώστες μας ότι το αρχικό μας άρθρο με τίτλο «Τέλος το φαγητό στο αυτοκίνητο: Τσουχτερά πρόστιμα και αυστηρές ποινές στους παραβάτες» που ανέφερε ότι Θεσπίστηκε νέο πρόστιμο και σοβαρές ποινές για όσους καταναλώνουν φαγητό στο αυτοκίνητο. συνιστά παραπληροφόρηση και της λείπει θεματικό περιεχόμενο. 

Ο τίτλος μας άλλαξε σε «Όχι, δεν θεσπίστηκε κανένα νέο πρόστιμο για «φαγητό στο αυτοκίνητο» – Η ρύθμιση υπάρχει ισχύει εδώ και δεκαετίες»

Advertisement

Τι ισχύει πραγματικά

Όπως αναφέρει το άρθρο, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν περιέχει διάταξη που να απαγορεύει με γραμματικά ρητό τρόπο την «κατανάλωση φαγητού από τον οδηγό την ώρα που αυτός βρίσκεται πίσω από το τιμόνι».

Advertisement

Ωστόσο, μια τέτοια συμπεριφορά έρχεται σε αντίθεση με την υποχρέωση ο οδηγός, «κατά το χρόνο της οδήγησης, να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του» και «να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεων του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς» ή, ειδικά περί οδηγού ποδηλάτου, μοτοσικλέτας κλπ «να κρατά το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο του χέρια, εκτός αν δίνει σήμα».

Αυτά προβλέπονται με βάση τον ισχύοντα σήμερα Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (άρθρο 13 παρ. 2 και άρθρο 40 παρ. 2 του Ν.2696/1999), ήδη από την αρχική εκδοχή του, που τέθηκε σε ισχύ το 1999 (πριν 23 έτη), και πριν την τροποποίηση των διατάξεων αυτών με τον Ν.3542/2007.

Παράδειγμα: η διάταξη του άρθρου 13 παρ. 2, όπως ίσχυε αρχικά το 1999. [πηγή, σελ. 16]
Παράδειγμα: η διάταξη του άρθρου 13 παρ. 2, όπως ίσχυε αρχικά το 1999. [πηγή, σελ. 16]

Συγκεκριμένα, σήμερα ισχύουν τα εξής:

Advertisement

Άρθρο 13

1. (…)

2.  Ο οδηγός επιβάλλεται να έχει την, κατά τις σχετικές διατάξεις, προβλεπόμενη άδεια οδήγησης και την αναγκαία σωματική και διανοητική ικανότητα και να βρίσκεται σε κατάλληλη κατάσταση για να οδηγεί, οφείλει δε κατά το χρόνο της οδήγησης να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του ή τα ζώα του. Ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς. (…)

«6. Αυτός που παραβαίνει τις διατάξεις των παραγράφων 1 έως και 3 του άρθρου αυτού

τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο εκατό (100,00) ευρώ και επιτόπου αφαίρεση της άδειας

ικανότητας οδηγού για τριάντα (30) ημέρες. (…)

—-

Άρθρο 40

1. (…)

2. Οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο.

υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός

αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα.

(…)

12. Όποιος παραβαίνει τις διατάξεις του άρθρου αυτού τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο

ογδόντα (80) ευρώ. (…)

Advertisement

Μέχρι σήμερα, δεν έχει συντελεστεί ή εκδηλωθεί δημοσίως πρόθεση για νέα αλλαγή των συγκεκριμένων διατάξεων ή εισαγωγή ειδικής σχετικής ρύθμισης.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, τα Ellinika Hoaxes απευθύνθηκαν και τηλεφωνικά την 03/10/2022 προς το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, και έλαβαν από το Γραφείο Τύπου του αρμοδίου επί των Μεταφορών Υφυπουργού, Μιχάλη Παπαδόπουλου, πρόσθετη διευκρίνιση ότι δεν έχει σχεδιαστεί κάποιο νέο πρόστιμο, και η ανωτέρω διαπίστωση ότι νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει ήδη στον ΚΟΚ ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα.

Μάλιστα, η υποχρέωση του οδηγού να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του και να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του ισχύει ήδη εδώ και αρκετές δεκαετίες, και επί των προηγούμενων ΚΟΚ. Χαρακτηριστικά, στον ΚΟΚ του 1977 (Ν.614/1977), δηλαδή πριν 45 χρόνια, προβλέπονταν τα εξής ανάλογα στο άρθρο 13:

[πηγή, σελ. 10 του pdf]
[πηγή, σελ. 10 του pdf]

Συμπέρασμα

Παρ’ όλο που κυκλοφόρησαν δημοσιεύματα το Σεπτέμβριο του 2022 που διακήρυσσαν «τέλος στο φαγητό στο αυτοκίνητο» και «έρχονται ποινές» που θα ισχύουν «από εδώ και πέρα», η αλήθεια είναι ότι δεν συνέβη, ούτε αναμένεται να έρθει, νέα αλλαγή στον ΚΟΚ για το θέμα αυτό. Οι διατάξεις περί υποχρέωσης του οδηγού οχήματος να είναι σε θέση να ελέγχει το όχημά του και να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεών του, όταν οδηγεί, ισχύουν εδώ και δεκαετίες.

Για περισσότερες πληροφορίες που αποδεικνύουν την ΜΗ εγκυρότητα του άρθρου, μπορείτε να επισκεφθείτε τον παρακάτω σύνδεσμο:

Όχι, δεν έχει πρόσφατα θεσπιστεί νέο πρόστιμο για «φαγητό στο αυτοκίνητο» – η ρύθμιση ισχύει εδώ και δεκαετίες.

Ζητούμε συγγνώμη από τους αναγνώστες μας για την, δημοσίευση του συγκεκριμένου άρθρου.

Η συντακτική ομάδα του enimerotiko.gr

Παρακάτω ακολουθεί η πρώτη και αρχική έκδοση του άρθρου η οποία δεν ισχύει, σύμφωνα με την έρευνα του οργανισμού διασταύρωσης ειδήσεων ellinikahoaxes.gr

Ακολουθεί το αρχικό άρθρο (Παραπληροφόρηση – Λείπει θεματικό περιεχόμενο):

Η κατανάλωση φαγητού στο αυτοκίνητο θα πληρώνεται ακριβά από εδώ και πέρα, αφού θα επιβάλλεται τσουχτερό πρόστιμο και παράλληλα θα αφαιρείται η άδεια και το δίπλωμα οδήγησης.

Η απόσπαση της προσοχής ενός οδηγού, ακόμα και όταν αυτή οφείλεται στην κατανάλωση φαγητού, τιμωρείται και μάλιστα αυστηρά από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Μπορεί, λοιπόν, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας να μην ορίζει ρητά και κατηγορηματικά την απαγόρευση κατανάλωσης φαγητού από τον οδηγό την ώρα που αυτός βρίσκεται πίσω από το τιμόνι, ωστόσο, περιγράφει σε δύο άρθρα την παράβαση στην οποία θα υποπέσει κάποιος αν επιλέξει να γευματίσει εν ώρα… υπηρεσίας.

Η κατανάλωση φαγητού στο αυτοκίνητο αποτελεί δίχως καμία αμφιβολία μια κακή συνήθεια, η οποία προκαλεί την απόσπαση της προσοχής του οδηγού και ως εκ τούτου αυξάνει και μάλιστα σημαντικά τις πιθανότητες εμπλοκής του σε ένα ατύχημα.

Ποια είναι τα πρόστιμα, πότε αφαιρείται το δίπλωμα

Ειδικότερα, στο άρθρο 13, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας αναφέρει ότι ο οδηγός κάθε οχήματος υποχρεούται να έχει πλήρη ελευθερία των κινήσεων του, για να ενεργεί ελεύθερα τους αναγκαίους χειρισμούς και προβλέπει πρόστιμο 100 ευρώ καθώς και επί τόπου αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για τριάντα ημέρες.

Μάλιστα, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επανέρχεται στο άρθρο 40 καθιστώντας σαφές ότι οι οδηγοί ποδηλάτων, μοτοποδηλάτων, μοτοσικλετών, τρίτροχων οχημάτων και Ε.Π.Η.Ο. υποχρεούνται, όταν οδηγούν, να κρατούν το τιμόνι (εφόσον υπάρχει) και με τα δύο τους χέρια, εκτός αν δίνουν σήμα σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα, προβλέποντας χρηματικό πρόστιμο ύψους 80 ευρώ για τους παραβάτες.

Στην περίπτωση, λοιπόν, που ο οδηγός καταναλώνει φαγητό και το όχημα βρίσκεται εν κινήσει, παραβιάζει δύο άρθρα του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, κινδυνεύοντας όχι μόνον με ένα βαρύ χρηματικό πρόστιμο αλλά και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ήδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης, η χρήση νέας γενιάς φωτογραφικών ραντάρ δίνει τη δυνατότητα στις τοπικές αρχές να βεβαιώνουν παραβάσεις που σχετίζονται με την απόσπαση της προσοχής και να τιμωρούν τους οδηγούς που είτε κάνουν χρήση κινητού τηλεφώνου είτε καταναλώνουν τρόφιμα παίρνοντας το χέρια τους από το τιμόνι και το βλέμμα τους από τον δρόμο.