Τέλη Κυκλοφορίας 2025: Άναψε πράσινο στις αλλαγές για το επόμενο έτος.
Το υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας. Από το 2025, σχεδόν 5,5 εκατομμύρια κάτοχοι οχημάτων πιθανότατα θα δουν ανατροπές στο ύψος των τελών και στα πρόστιμα.
Το πρώτο βήμα για την αναμόρφωση των τελών κυκλοφορίας για το 2025 έγινε. Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προχωρά στη σύσταση Ομάδας Εργασίας η οποία θα αναλάβει να επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια κοστολόγησης και να υποβάλλει προτάσεις για τις αλλαγές που θα μπορέσουν να επέλθουν στα τέλη κυκλοφορίας.
Με βάση σχετική απόφαση, έργο της Ομάδας Εργασίας είναι η αναμόρφωση και επικαιροποίηση του πλαισίου των τελών κυκλοφορίας των οχημάτων, η διατύπωση απόψεων σχετικά με κανονιστικές και νομοθετικές ρυθμίσεις, η επεξεργασία και μελέτη των νέων τεχνολογικών οικονομικών, κοινωνικών και περιβαλλοντολογικών εξελίξεων καθώς και των όρων, προϋποθέσεων και κριτηρίων διαμόρφωσης του κόστους των τελών.
Τα κριτήρια και το πρόστιμο
Οι αλλαγές που αναμένεται να τεθούν σε εφαρμογή το 2025, φαίνεται από τα παραπάνω ότι θα πρέπει να λάβουν υπόψη κριτήρια περιβαλλοντικά, όπως οι εκπομπές ρύπων αλλά και τεχνολογικά για π.χ. αυτοκίνητα εναλλακτικών καυσίμων, αμιγώς ηλεκτρικά, υβριδικά κ.α.
Στις προθέσεις του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών είναι το 2025 να υπάρξουν αλλαγές στη διαδικασία επιβολής των προστίμων σε όσους δεν καταβάλλουν τα τέλη κυκλοφορίας εντός της προθεσμίας που έχει τεθεί.
Μέχρι σήμερα αν κάποιος δεν πληρώσει εμπρόθεσμα τα τέλη κυκλοφορίας τότε καλείται να καταβάλλει ποσό διπλάσιο από αυτό που έχει καθοριστεί ανάλογα το όχημα που διαθέτει.
Το σχήμα που φαίνεται να εξετάζεται είναι να καθιερωθούν κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης στην πληρωμή των τελών κυκλοφορίας.
Αυτήν τη στιγμή, απαλλάσσονται από το χαράτσι των τελών κυκλοφορίας τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και όσα εκπέμπουν κάτω από 90 ή 122 g/km CO2, αναλόγως χρονολογίας. Για τα υπόλοιπα, το ύψος των τελών διαμορφώνεται ανάλογα τον κυβισμό τους αν έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2010 ή τις εκπομπές ρύπων που αναγράφονται στην άδεια κυκλοφορίας εφόσον κυκλοφόρησαν μετά την 1η Νοεμβρίου 2010.
Όπως αναφέρει το ertnews, το υπουργείο αφήνει ανοικτό το σενάριο αύξησης των τελών στα παλαιότερα αυτοκίνητα στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων. Τα μόνα οχήματα που θα απαλλάσσονται σίγουρα, θα είναι τα αμιγώς ηλεκτρικά.
Ταυτόχρονα θα εξεταστούν τα δημοσιονομικά περιθώρια για την παροχή κινήτρων μέσω της διαδικασίας της απόσυρσης προκειμένου να σταματήσουν να κυκλοφορούν από τους δρόμους αυτοκίνητα 20 ετών και άνω και να αντικατασταθούν από νέα, σύγχρονης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Η ομάδα εργασίας θα εξετάσει και σενάρια αλλαγής στο χρηματικό πρόστιμο για τα απλήρωτα τέλη κυκλοφορίας που ανέρχονται σήμερα στο διπλάσιο της αξίας από την πρώτη κιόλας ημέρα καθυστέρησης. Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι να καθιερώσει κλιμακωτές πρόσθετες χρεώσεις σε συνάρτηση με τον χρόνο καθυστέρησης πληρωμής των τελών.
Στις αρχές Απριλίου αναμένεται να ανοίξει η πλατφόρμα της ΑΑΔΕ myCar προκειμένου να επαναφέρουν το όχημα τους σε κυκλοφορία όσοι το είχαν θέσει σε ψηφιακή ακινησία.
Σημειώνεται ότι οι ιδιοκτήτες έχουν τη δυνατότητα μόνο μία φορά κατά τη διάρκεια του έτους για προχωρήσουν στην ανάκτηση των πινακίδων τους ψηφιακά, καταβάλλοντας ποσό ανάλογο με τους μήνες που θέλουν να το επαναφέρουν στο δρόμο.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δείξουν όσοι για π.χ. ανακτούν τις πινακίδες του οχήματος τους για 2 μήνες καθώς με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, αν περάσει έστω και μία ημέρα παραπάνω από το διάστημα που έχει δηλωθεί, χωρίς να γίνει και πάλι ψηφιακή ακινησία, τότε θα κληθούν να καταβάλουν τα τέλη κυκλοφορίας για το σύνολο του έτους.
Όταν λήξει το διάστημα κίνησης για το οποίο έχουν καταβληθεί αναλογικά τέλη κυκλοφορίας, το όχημα πρέπει να τεθεί άμεσα σε ψηφιακή ακινησία και συγκεκριμένα την τελευταία εργάσιμη μέρα του μήνα ή την πρώτη εργάσιμη του επόμενου μήνα, εφόσον η τελευταία μέρα είναι αργία.
Η διάταξη για τα τέλη κυκλοφορίας με το μήνα αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τις προσεχείς ημέρες, σύμφωνα με ρεπορτάζ που πραγματοποίησε η ΕΡΤ. Η πλατφόρμα myCar θα ανοίξει τον Απρίλιο, ούτως ώστε όσοι ιδιοκτήτες οχημάτων επιθυμούν να επανακυκλοφορήσουν τα αυτοκίνητά τους, να μπορούν να το πράξουν άμεσα προκειμένου να προλάβουν και τις διακοπές του Πάσχα.
Από ένα μήνα και άνω
Όσοι επιθυμούν να πάρουν πίσω τις πινακίδες τους, μπορούν φυσικά να το πράξουν αλλά όχι για διάστημα μικρότερο από ένα μήνα, με το ύψος των τελών κυκλοφορίας να υπολογίζεται αναλογικά με βάση το χρονικό διάστημα επανακυκλοφορίας.
Για παράδειγμα, εάν κάποιος επιθυμεί να επανακυκλοφορήσει το αυτοκίνητό του για ένα μήνα θα πληρώσει το 1/12 των τελών κυκλοφορίας, για δύο μήνες τα 2/12 και ούτω καθεξής.
Προσοχή όμως! Το δικαίωμα άρσης ακινησίας του οχήματος χορηγείται μόνο μια φορά το χρόνο, κι όταν λήγει το διάστημα επανακυκλοφορίας του το όχημα θα πρέπει να τεθεί κατευθείαν σε ακινησία ξανά, ειδάλλως ο ιδιοκτήτης του θα πληρώσει τσουχτερά πρόστιμα.
Σε περίπτωση τώρα, που ένας οδηγός πληρώσει για δύο μήνες τέλη κυκλοφορίας μπορεί να επιλέξει οποιοδήποτε χρονικό διάστημα επιθυμεί, θα πρέπει ωστόσο να έχετε κατά νου ότι ακόμα και μία μέρα, λογίζεται ως ολόκληρος μήνας.