Τα τέλη κυκλοφορίας για τα μικρά αυτοκίνητα αυξάνονται, ενώ πλέον θα πληρώνουν και τα υβριδικά οχήματα, καθώς εκπέμπουν ρίπους.
Τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ξεκινούν να επιβάλλουν χρεώσεις σε όλα τα οχήματα, που έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας ήταν ένα ισχυρό κίνητρο για τους υποψήφιους αγοραστές καινούριων αυτοκινήτων, προκειμένου να επιλέγουν μοντέλα με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες, οι οποίοι εκπέμπουν εξαιρετικά χαμηλές εκπομπές CO2.
Όμως τα αυτοκίνητα που είχαν αποκτήσει οι καταναλωτές και δεν πλήρωναν Τέλη Κυκλοφορίας, φαίνεται ότι πλέον έχουν παλιώσει, καθώς έχουν ήδη περάσει 15 χρόνια.
Υπενθυμίζεται ότι στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, τα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας εφαρμόστηκαν στις αρχές του 2010, μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα και από τότε οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κάνει κυριολεκτικά τεχνολογικά άλματα και η ηλεκτροκίνηση έχει εισέλθει για τα καλά στη ζωή όλων μας.
Tι αλλάζει στα Μηδενικά Τέλη κυκλοφορίας
Η εφαρμογή των Μηδενικών Τελών οδήγησε εκατομμύρια καταναλωτές να αποκτήσουν κάποιο μοντέλο με χαμηλές εκπομπές CO2, προκειμένου να μην πληρώσουν Τέλη, αλλά πλέον, το ένα μετά το άλλο, τα κράτη μέλη της ΕΕ αλλάζουν τα Τέλη Κυκλοφορίας και όπως φαίνεται στα μοναδικά οχήματα που θα διατηρηθούν τα μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας θα είναι μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα.
Κατά βάση μόνο τα αμιγώς ηλεκτρικά δεν εκπέμπουν ρύπους, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των ιδιοκτήτων plug-in υβριδικών μοντέλων δεν τα φορτίζουν και βέβαια όταν κινούνται με αφόρτιστες μπαταρίες, λειτουργεί μόνο ο κινητήρας εσωτερικής καύσης, με αποτέλεσμα να εκπέμπουν σημαντικές ποσότητες CO2.
Στην Ελλάδα, υπολογίζεται, από από το 2010 έως και σήμερα, κυκλοφορούν περίπου 500.000 αυτοκίνητα που οι ιδιοκτήτες του δεν πληρώνουν ετήσια Τέλη Κυκλοφορίας, εκ των οποίων μόλις τα 11.000 είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Τα υπόλοιπα είναι υβριδικά, plug in υβριδικά, αλλά και βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Ένα αυτοκίνητο, για να υπάγεται στα Μηδενικά Τέλη Κυκλοφορίας, έπρεπε να εκπέμπει από 0 έως 90 γρ. CO2/χλμ., αν η πρώτη άδεια κυκλοφορίας είχε εκδοθεί από 1 Ιανουαρίου 2010 έως και 31/12/2020, ενώ από την 1/1/2021 έως και σήμερα, τα αυτοκίνητα που εκπέμπουν έως 122 γρ. CO2/χλμ. εξαιρούνται από την καταβολή ετήσιων Τελών Κυκλοφορίας.
Η αναδιάρθρωση των Τελών Κυκλοφορίας 2025 ετοιμάζεται και στην Ελλάδα, όπως συμβαίνει και στα άλλα κράτη-μέλη της Ευρώπη, ενώ παράλληλα σχεδόν βέβαια θεωρείται και η αύξηση των ποσών στα παλαιότερα αυτοκίνητα, στο πλαίσιο εκκίνησης εφαρμογής αντικινήτρων χρήσης των πολύ παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων.
Ωστόσο στην Ελλάδα οι αυξήσεις στα Τέλη Κυκλοφορίας, όπως κάνουν λόγο οι πληροφορίες του Carandmotor.gr, δεν θα είναι πολύ υψηλές, στο πλαίσιο της κοινωνικής πολιτικής και θα κυμανθούν μεταξύ 20 έως 30 ευρώ, ενώ στα περισσότερο ρυπογόνα οχήματα που κινούνται και με κινητήρες υψηλού κυβισμού, οι αυξήσεις θα είναι υψηλότερες, καθώς τα ευάλωτα νοικοκυριά σίγουρα δεν διαθέτουν οχήματα υψηλού κυβισμού.
Τι θα γίνει με την καθυστέρηση πληρωμής των τελών κυκλοφορίας
Στα Τέλη Κυκλοφορίας 2025, θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά το σύστημα της καθυστερημένης εξόφλησής τους, όπου οι ιδιοκτήτες οχημάτων θα μπορούν να τα εξοφλούν έως τα τέλη Φεβρουαρίου της κάθε επόμενης χρονιάς, καταβάλλοντας κάποιο «πέναλτι», που θα υπολογίζεται ανάλογα με τις ημέρες καθυστέρησης.
Για παράδειγμα, αν κάποιος εξοφλήσει τα Τέλη Κυκλοφορίας 2025, στο πρώτο δεκαήμερο του Ιανουαρίου 2025, το ποσό που θα πληρώσει θα είναι αυξημένο κατά 6,25%. Αν όμως κάποιος άλλος ιδιοκτήτης τα εξοφλήσει στα τέλη Φεβρουαρίου 2025, τότε το ποσό της επιβάρυνσης θα ανέρχεται σε 50%. Πέραν του διμήνου, η εξόφληση των Τελών Κυκλοφορίας του 2025 θα αφορά στο διπλάσιο από το αρχικό ποσό τους.