Πολλοί από εμάς στηρίζονται στα αυτοκίνητά τους για τις εβδομαδιαίες αγορές στο σουπερμάρκετ, αγνοώντας συχνά πως αυτή η συνήθεια μπορεί να οδηγήσει σε πρακτικά λάθη με δυσάρεστες ή ακόμα και επικίνδυνες συνέπειες.
Ένα από τα πιο κοινά λάθη που κάνουν οι οδηγοί είναι η τοποθέτηση αγορών στον χώρο των επιβατών αντί για το πορτ-μπαγκάζ. Αυτή η πρακτική είναι όχι μόνο αντίθετη με τις καλές πρακτικές ασφάλειας, αλλά μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επικίνδυνη.
Σε περίπτωση ατυχήματος, τα ελεύθερα αντικείμενα μέσα στην καμπίνα μπορούν να εκτοξευθούν με μεγάλη δύναμη προς κάθε κατεύθυνση, δημιουργώντας ακραία επικίνδυνες συνθήκες για τον οδηγό και τους επιβάτες.
Ένα απλό αντικείμενο βάρους 500 γραμμαρίων μπορεί να μη φαίνεται επικίνδυνο, όμως σε περίπτωση σύγκρουσης με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα, το βάρος του μπορεί να αυξηθεί στα 22 κιλά, ενώ στα 90 χλμ./ώρα μπορεί να φτάσει τα 70 κιλά. Αυτό το φαινόμενο, γνωστό ως “φαινόμενο του ελέφαντα”, αποτελεί έναν σημαντικό λόγο για την αποθήκευση αντικειμένων μόνο στο πορτ-μπαγκάζ.
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ορίζει ότι τα αντικείμενα πρέπει να φορτώνονται με τρόπο που δεν περιορίζει την ορατότητα του οδηγού, δεν εμποδίζει την οδήγηση και δεν μειώνει τη σταθερότητα του οχήματος. Η παράβαση αυτής της διάταξης μπορεί να οδηγήσει σε πρόστιμο 80 ευρώ, ποσό που μπορεί να μην είναι υψηλό, αλλά οι κίνδυνοι από ασφαλή μεταφορά είναι σημαντικοί.
Τέλος, είναι σημαντικό να αναθεωρούμε τις συνήθειες μας σχετικά με το πώς μεταφέρουμε τις αγορές στο αυτοκίνητο, ώστε να μην θέτουμε την ασφάλεια των επιβατών και του ίδιου του οχήματος σε κίνδυνο.
Ιδιοκτήτες οχημάτων που εξοπλίζονται με σύστημα υγραεριοκίνησης ή αεριοκίνησης βρίσκονται αντιμέτωποι με περιορισμούς στη στάθμευση ή ακόμα και στην κυκλοφορία, λόγω απαγορεύσεων που επιβάλλονται για λόγους ασφαλείας.
Ουσιαστικά, ορισμένοι ιδιοκτήτες οχημάτων που λειτουργούν με υγραέριο ή φυσικό αέριο αντιμετωπίζουν περιορισμούς στη στάθμευση σε ορισμένες περιπτώσεις σε κλειστά parking που δεν πληρούν τα απαιτούμενα πρότυπα ασφαλείας.
Παρότι η ελληνική νομοθεσία δεν θέτει απαγορεύσεις για την κυκλοφορία ή τη στάθμευση τέτοιων οχημάτων, υπάρχουν κανονισμοί που πρέπει να τηρούνται ώστε ένας χώρος στάθμευσης να είναι κατάλληλος για τη φιλοξενία τους.
Συγκεκριμένα, σε κλειστούς χώρους στάθμευσης με χωρητικότητα άνω των 100 οχημάτων, πρέπει να επισημαίνονται κοντά στους εξωτερικούς τοίχους του κτιρίου τμήματα για αεριοκίνητα οχήματα. Αυτές οι θέσεις πρέπει να αντιστοιχούν τουλάχιστον στο 10% της χωρητικότητας του χώρου στάθμευσης και πρέπει να είναι ξεχωριστά διαμορφωμένες, προτιμάται σε υπέργειους ορόφους και να διαθέτουν κατάλληλο σύστημα εξαερισμού.
Στην περίπτωση που δεν πληρούνται οι παραπάνω προδιαγραφές, ο χώρος στάθμευσης δεν επιτρέπεται να φιλοξενεί οχήματα με συστήματα τροφοδοσίας υγραερίου ή φυσικού αερίου και πρέπει να απαγορεύεται η είσοδος και η στάθμευσή τους, με κατάλληλη σήμανση. Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων πρέπει να τηρούν αυτές τις απαιτήσεις, καθώς σε περίπτωση ατυχήματος ενδέχεται να εκτίθενται σε ευθύνη.
Από την παραπάνω αναγραφόμενη ρύθμιση, προκύπτει ότι για χώρους στάθμευσης με λιγότερες από 100 θέσεις δεν υπάρχει ειδική διάταξη για τα οχήματα που λειτουργούν με υγραέριο ή φυσικό αέριο, καθώς δεν υπάρχει ζήτημα περιορισμού ή απαγόρευσης.
Ανάλογη κατάσταση ισχύει και για τα υπόγεια parking πολυκατοικιών, τα οποία φαίνεται να μην φτάνουν τις 100 θέσεις, επομένως δεν υπάρχει ανάγκη για ειδικές διατάξεις. Η στάθμευση αυτοκινήτων με συστήματα LPG και CNG στις εισόδους των πολυκατοικιών μπορεί να θεωρηθεί ασφαλής, καθώς οι πιθανότητες επικίνδυνων συγκεντρώσεων υγραερίου ή φυσικού αερίου είναι ελάχιστες.
Ωστόσο, δεν περιορίζονται μόνον οι χώροι στάθμευσης στην επιβολή περιορισμών στα οχήματα που λειτουργούν με εναλλακτικούς τύπους καυσίμου. Σε διάφορα τούνελ σε όλη την Ευρώπη, αυτά τα οχήματα απαιτείται να αναφέρουν τη χρήση LPG ή CNG κατά την είσοδό τους και να είναι σημαδεμένα με ειδική σήμανση. Επιπλέον, υπάρχουν καταστάσεις όπως αυτή του τούνελ της Μάχης, όπου απαγορεύεται η διέλευση οχημάτων LPG ή CNG, ακόμη και αν οι δεξαμενές τους είναι κενές.