Τα αυτοκίνητα που έχουν το χρώμιο ως επιλογή χρώματος και φινιρίσματος, αναμένεται να σταματήσουν να παράγονται σύντομα.
Το χρώμιο είναι διαδεδομένη επιλογή χρώματος μεταξύ όλων των κατασκευαστών αυτοκινήτου, με πιο έντονη παρουσία στα πολυτελή μοντέλα, λόγω της λάμψης και του παιχνιδίσματος με το φως που προσφέρει.
Συνεπώς, το χρώμιο με τις ενώσεις του εξασθενούς χρωμίου, που χρησιμοποιείται μαζικά εδώ και δεκαετίες, τόσο στα αυτοκίνητα, όσο και στις μηχανές και είναι γνωστό για την τοξικότητά τους για τον άνθρωπο -και όχι μόνο, πρόκειται να απαγορευτεί, στο τέλος της χρονιάς που διανύουμε.
Στο αυτοκίνητο, το χρώμιο χρησιμοποιείται συνήθως στις μάσκες των αυτοκινήτων, στους προφυλακτήρες, τους τροχούς και στην καμπίνα, ενώ στις μηχανές, υπάρχει συνήθως σε αρκετά τμήματα ενός κινητήρα, που είναι εκτεθειμένος σε κοινή θέα, συνήθως σε μοτοσυκλέτες της cruiser κατηγορίας.
Η επιμετάλλωση με χρώμιο γίνεται ώστε η εκάστοτε επιφάνεια να αποκτήσει αυτή τη χαρακτηριστική μεταλλική λάμψη. Η καρκινογόνος δράση του χρωμίου εντοπίζεται στους ρύπους που εκλύονται κατά τη διαδικασία της επιμετάλλωσης μιας επιφάνειας, ρύποι που είναι έως και 500 φορές πιο τοξικοί έναντι εκείνων που εκπέμπει ένας κινητήρας πετρελαίου ή βενζίνης κατά τη λειτουργία του. Ενώσεις του χρωμίου μπορούν να προκαλέσουν επίσης γενετικές μεταλλάξεις αλλά και προβλήματα στο αναπαραγωγικό πρόγραμμα.
Η απαγόρευση του χρωμίου αποτελεί μέρος των ρυθμίσεων για τα Οχήματα Στο Τέλος Κύκλου Ζωής και τη χρήση διάφορων επικίνδυνων ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την κατασκευή τους. Εκτός από το εξασθενές χρώμιο, σε αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων ο μόλυβδος, ο υδράργυρος και το κάδμιο.
Οι κατασκευαστές προσπαθούν εδώ και χρόνια να αντικαταστήσουν το εξασθενές χρώμιο, ως υλικό επιμετάλλωσης, με άλλες ουσίες λιγότερο τοξικές και επικίνδυνες για την υγεία και το περιβάλλον, όπως είναι το νικέλιο και ο χαλκός, ενώ κάποιοι δεν το χρησιμοποιούν πλέον καθόλου στα νέα μοντέλα τους.
Η απαγόρευση που θα τεθεί σε ισχύ στο τέλος του 2024, θα επηρεάσει ιδιαίτερα σημαντικούς τομείς στον γενικότερο κλάδο του αυτοκινήτου, όπως είναι η επισκευή ή αναπαλαίωση ιστορικών αυτοκινήτων, ενώ αλώβητοι δεν θα βγουν και άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας, όπως είναι εκείνος της εκτύπωσης, αλλά και της κατασκευής μαγειρικών σκευών.
Μέχρι να βρεθεί εναλλακτική, η επιμετάλλωση με χρώμιο, τουλάχιστον επί ευρωπαϊκού εδάφους θα περιοριστεί σε κρίσιμα εξαρτήματα όπου δεν υπάρχει εναλλακτική, όπως οι αντλίες θερμότητας, όπου το χρώμιο εφαρμόζεται σε κάποια σημεία ως αντιδιαβρωτικό.
Τα θαμπωμένα φώτα των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, μπορεί να είναι η αιτία για να επιβληθεί τσουχτερό πρόστιμο στους κατόχους.
Τα φώτα των αυτοκινήτων έχουν αλλάξει πολύ, την τελευταία 15ετία και τα περισσότερα φέρουν πλαστικό εξωτερικό κάλυμμα για μείωση του βάρους και του κόστους.
Μάλιστα, το θάμπωμα χειροτερεύει με το πέρασμα το χρόνου και μπορεί να κάνει τα φώτα τόσο δυνατά όσο ένα κερί.
Τα φώτα και οι λειτουργίες τους ελέγχονται από τα Κ.Τ.Ε.Ο. και σε περίπτωση που εντοπιστεί από τους μηχανικούς ότι υπάρχει πρόβλημα με την απόδοση ή κάποια λειτουργία τους, τότε ο οδηγός θα ενημερωθεί για να προχωρήσει σε επισκευή και να επανέλθει για έλεγχο, με σκοπό να κυκλοφορεί με ασφάλεια στο δρόμο και σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο ΚΟΚ.
Ο Κ.Ο.Κ. έχει συγκεκριμένα άρθρα για τα φώτα που πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο που κινείται σε δημόσιο δρόμο, τα οποία περιλαμβάνουν βασικές προδιαγραφές τους, αλλά και ελάχιστες απαιτήσεις αναφορικά με την προβλεπόμενη λειτουργία τους και αυτό ισχύει για όλα τα φώτα του αυτοκινήτου: πορείας (μεγάλη σκάλα), διασταύρωσης (μεσαία σκάλα), θέσης (μικρά), τροχοπέδησης, ομίχλης, οπισθοπορείας, πινακίδας κυκλοφορίας και φλας.
Το θάμπωμα συγκαταλέγεται στις δυσλειτουργίες που μπορεί να παρουσιάσουν τα φωτιστικά σώματα, με τον Κ.Ο.Κ. να θεωρεί ότι το φωτιστικό σώμα δεν λειτουργεί πλέον με τον προβλεπόμενο τρόπο.
Ειδικά η οδήγηση με μη προβλεπόμενα φώτα διασταύρωσης, πορείας, θέσης, φρένων και φλας, επιφέρει σε ενδεχόμενο έλεγχο χρηματικό πρόστιμο της τάξης των 150 ευρώ.
Ο οδηγός του οχήματος με τα θαμπωμένα φώτα δεν θα ξεμπερδέψει μόνο με το χρηματικό πρόστιμο, αφού θα πρέπει παράλληλα να παραδώσει το δίπλωμα οδήγησής για χρονικό διάστημα που φτάνει στις 10 ημέρες. Τέλος αν το θάμπωμα επηρεάζει τη λειτουργία των φώτων των φρένων, ο οδηγός χρεώνεται επιπλέον και με τρεις βαθμούς ποινής στο δίπλωμά του.
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι ο πρώτος έλεγχος για τα καινούργια επιβατηγά Ι.Χ. και φορτηγά με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους διενεργείται σε 4 χρόνια από την ημερομηνία πρώτης αδείας τους, όπως αυτή αναγράφεται στο έντυπο της άδειας κυκλοφορίας, με περιθώριο έως και 1 εβδομάδα αργότερα.
Οι επόμενοι έλεγχοι πραγματοποιούνται κάθε 2 χρόνια από την ημερομηνία διενέργειας του προηγούμενου τεχνικού ελέγχου (από 3 εβδομάδες πριν, έως 1 εβδομάδα μετά), όπως αυτή αναγράφεται στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (Δ.Τ.Ε.).