Καθώς η ΕΕ στοχεύει να απαγορεύσει την πώληση οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης μέχρι το 2030, οι οδηγοί ουσιαστικά θα έχουν τρεις επιλογές στην αγορά ενός νέου αυτοκινήτου. Είτε θα είναι υβριδικό plug-in, είτε ηλεκτρικό όχημα, είτε όχημα με κυψέλες υδρογόνου, η τεχνολογία του οποίου αρχίζει σταδιακά να ακολουθεί ανοδική πορεία.
Το ηλεκτρικό όχημα μπαταριών ή όχημα κυψελών καυσίμου υδρογόνου τα επόμενα χρόνια αναμένεται να κυριαρχήσει. Σήμερα αναλύοντας τα δεδομένα των πωλήσεων, περισσότερα από 4 εκατομμύρια PHEV και BEV βρίσκονται στους δρόμους, ενώ το 2030 αυτός ο αριθμός θα ξεπεράσει τα 125 εκατομμύρια.
Επί του παρόντος, το ηλεκτρικό όχημα αντιπροσωπεύουν μόνο το 2,6% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων. Μέχρι οι πωλήσεις να φθάσουν στο 15%, όλα τα ηλεκτρικά δίκτυα δεν θα αντιμετωπίσουν κάποια προβλήματα. Έτσι μέχρι το 2035 οι επιπτώσεις από την μεγαλύτερη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας δεν θα επηρεάσει τους παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με έρευνα του Blοomberg News Energy Finance.
Με δεδομένο ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες βγάζουν παραγωγικούς και οικονομικούς ηλεκτροκινητήρες, η μέση κατανάλωση ενέργειας για τα 100 χιλιόμετρα εντοπίζεται κοντά στις 15 ΚWh. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ οι κινητήρες βενζίνης ή ντίζελ μετατρέπουν το 35% της ενέργειας σε κινητήρια δύναμη, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο φτάνει το 90% ίσως και παραπάνω.
Έρευνες έχουν δείξει ότι αν το 80% όλων των επιβατικών αυτοκινήτων γίνουν ηλεκτρικά αυτό θα οδηγούσε σε συνολική αύξηση της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά 10-15%. Μέχρι στιγμής, η είσοδος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά είναι σταδιακή και προβλέψιμη και αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν θα δημιουργήσουν πρόβλημα στα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας. Από την άλλη και οι πάροχοι επενδύουν σημαντικά ποσά στην αναβάθμιση της υπάρχουσας υποδομής.
Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσε να συμβάλλει στην προώθηση ενέργειας στο εκάστοτε δίκτυο. Κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προβλέψει την δυνατότητα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από το όχημα στο δίκτυο. Έτσι σε ώρες υψηλής ζήτησης ένα ηλεκτρικό όχημα μπορεί να πουλάει την ενέργεια και λίγο αργότερα σε ώρες που δεν υπάρχει μεγάλη ζήτηση να την αντικαθιστά σε μικρότερη τιμή.
Επιπλέον, η ικανότητα των ηλεκτρικών αυτοκινήτων προσανατολίζεται να περιλαμβάνει συλλέκτες ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της αιολικής και της ηλιακής ενέργειας. Μέχρι το 2040, τα ηλεκτρικά οχήματα θα προσθέσουν έως και 30TWh ενέργειας στο δίκτυο. Και για να καταλάβουμε το μέγεθος της ενέργειας η Φιλανδία το 2019 κατανάλωσε 86ΤWh ηλεκτρικής ενέργειας.
Σήμερα σε όλα τα δίκτυα του κόσμου γίνεται μεγάλη προσπάθεια παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, καθώς οι εταιρείες θέλουν να απαλλαγούν από τις μεγάλες εκπομπές άνθρακα. Στην ΕΕ, το 58% της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας θα είναι ουδέτερη από άνθρακα. Αυτό θα έχει ως συνέπεια το 2030, το ηλεκτρικό όχημα να γίνει ακόμη πιο «πράσινο», καθώς θα χρησιμοποιεί περισσότερη ενέργεια που θα προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ