Τα θαμπωμένα φώτα των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στους δρόμους, μπορεί να είναι η αιτία για να επιβληθεί τσουχτερό πρόστιμο στους κατόχους.
Οι έλεγχοι των ΚΤΕΟ αποτελούν για ορισμένους οδηγούς έναν πραγματικό εφιάλτη, γιατί τα αυτοκίνητα που υπάρχουν στους δρόμους θα πρέπει να πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές ασφάλειας για να μπορέσουν να κυκλοφορήσουν νόμιμα.
Ένα σημείο που λίγοι δίνουν σημασία, είναι η απόδοση των φωτιστικών σωμάτων του αυτοκινήτου.
Τα φώτα των αυτοκινήτων έχουν αλλάξει πολύ, την τελευταία 15ετία και τα περισσότερα φέρουν πλαστικό εξωτερικό κάλυμμα για μείωση του βάρους και του κόστους.
Σε αντίθεση με τα γυάλινα, που είχαν παλαιότερα, τα πλαστικά καλύμματα των φώτων τείνουν να χάνουν την απόλυτη διαφάνειά τους με το πέρασμα του χρόνου, με αποτέλεσμα να θαμπώνουν, μειώνοντας σε πολύ μεγάλο βαθμό την απόδοσή του, ενώ το φως διαθλάται πλέον με ακανόνιστο τρόπο και δεν φτάνει εκεί που θα έπρεπε.
Μάλιστα, το θάμπωμα χειροτερεύει με το πέρασμα το χρόνου και μπορεί να κάνει τα φώτα τόσο δυνατά όσο ένα κερί.
Τα φώτα και οι λειτουργίες τους ελέγχονται από τα Κ.Τ.Ε.Ο. και σε περίπτωση που εντοπιστεί από τους μηχανικούς ότι υπάρχει πρόβλημα με την απόδοση ή κάποια λειτουργία τους, τότε ο οδηγός θα ενημερωθεί για να προχωρήσει σε επισκευή και να επανέλθει για έλεγχο, με σκοπό να κυκλοφορεί με ασφάλεια στο δρόμο και σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο ΚΟΚ.
Ο Κ.Ο.Κ. έχει συγκεκριμένα άρθρα για τα φώτα που πρέπει να έχει ένα αυτοκίνητο που κινείται σε δημόσιο δρόμο, τα οποία περιλαμβάνουν βασικές προδιαγραφές τους, αλλά και ελάχιστες απαιτήσεις αναφορικά με την προβλεπόμενη λειτουργία τους και αυτό ισχύει για όλα τα φώτα του αυτοκινήτου: πορείας (μεγάλη σκάλα), διασταύρωσης (μεσαία σκάλα), θέσης (μικρά), τροχοπέδησης, ομίχλης, οπισθοπορείας, πινακίδας κυκλοφορίας και φλας.
Το θάμπωμα συγκαταλέγεται στις δυσλειτουργίες που μπορεί να παρουσιάσουν τα φωτιστικά σώματα, με τον Κ.Ο.Κ. να θεωρεί ότι το φωτιστικό σώμα δεν λειτουργεί πλέον με τον προβλεπόμενο τρόπο.
Ειδικά η οδήγηση με μη προβλεπόμενα φώτα διασταύρωσης, πορείας, θέσης, φρένων και φλας, επιφέρει σε ενδεχόμενο έλεγχο χρηματικό πρόστιμο της τάξης των 150 ευρώ.
Ο οδηγός του οχήματος με τα θαμπωμένα φώτα δεν θα ξεμπερδέψει μόνο με το χρηματικό πρόστιμο, αφού θα πρέπει παράλληλα να παραδώσει το δίπλωμα οδήγησής για χρονικό διάστημα που φτάνει στις 10 ημέρες. Τέλος αν το θάμπωμα επηρεάζει τη λειτουργία των φώτων των φρένων, ο οδηγός χρεώνεται επιπλέον και με τρεις βαθμούς ποινής στο δίπλωμά του.
Τέλος, υπενθυμίζουμε ότι ο πρώτος έλεγχος για τα καινούργια επιβατηγά Ι.Χ. και φορτηγά με μικτό βάρος μέχρι 3,5 τόνους διενεργείται σε 4 χρόνια από την ημερομηνία πρώτης αδείας τους, όπως αυτή αναγράφεται στο έντυπο της άδειας κυκλοφορίας, με περιθώριο έως και 1 εβδομάδα αργότερα.
Οι επόμενοι έλεγχοι πραγματοποιούνται κάθε 2 χρόνια από την ημερομηνία διενέργειας του προηγούμενου τεχνικού ελέγχου (από 3 εβδομάδες πριν, έως 1 εβδομάδα μετά), όπως αυτή αναγράφεται στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου (Δ.Τ.Ε.).
Ο τεχνικός έλεγχος στα ΚΤΕΟ είναι ένα έγγραφο που πρέπει να έχει κάθε οδηγός στο αυτοκίνητό του, διαφορετικά το πρόστιμο αγγίζει τα 400 ευρώ.
Ειδικότερα, εκτός από την άδεια κυκλοφορίας, την ασφάλεια και το δίπλωμα, υπάρχει ακόμα ένα έγγραφο που υποχρεούται ο οδηγός να επιδείξει σε περίπτωση ελέγχου, καθώς η μη ύπαρξή του επιφέρει τσουχτερό πρόστιμο.
Ο τεχνικός έλεγχος στα ΚΤΕΟ αποτελεί υποχρέωση κάθε ιδιοκτήτη οχήματος, τόσο για την οδική ασφάλεια, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο ιδιοκτήτης κάθε οχήματος υποχρεούται να το περάσει από τεχνικό έλεγχο από τρεις εβδομάδες πριν από την προβλεπόμενη ημερομηνία, έως και μία εβδομάδα μετά από αυτήν.
Αναλυτικά:
Καθυστέρηση έως 30 ημέρες
Επιβατικά ΙΧ 16 ευρώ
Δίκυκλα 10 ευρώ
Καθυστέρηση έως 6 μήνες
Επιβατικά ΙΧ 33 ευρώ
Δίκυκλα 20 ευρώ
Καθυστέρηση άνω των 6 μηνών
Επιβατικά ΙΧ 65 ευρώ
Δίκυκλα 41 ευρώ
Όταν περάσουν οι έξι μήνες, εκτός από το πρόστιμο του Κ.Τ.Ε.Ο., επιβάλλεται πρόστιμο 150 ευρώ, το οποίο βεβαιώνεται απευθείας μέσω TAXIS, με την εφαρμογή του να μπαίνει σύντομα σε ισχύ.
Ο έλεγχος θα γίνεται σε εξαμηνιαία βάση από την ΓΓΠΣ, με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των Υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, του TAXISnet και άλλων φορέων, όπου αν διαπιστωθεί ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπρόθεσμα σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο Κ.Τ.Ε.Ο., θα επιβάλλεται το προβλεπόμενο πρόστιμο.
Τσουχτερό είναι και το πρόστιμο που θα δεχθεί ο οδηγός σε περίπτωση ελέγχου από την Τροχαία, καθώς αν διαπιστωθεί ότι δεν έχει το έγγραφο που να αποδεικνύει ότι το όχημα έχει περάσει Κ.Τ.Ε.Ο., βεβαιώνεται αμέσως πρόστιμο 400 ευρώ.
Αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος περάσει τον απαραίτητο τεχνικό έλεγχο και προσκομίσει το χαρτί εντός 10 ημερών, τότε θα πληρώσει μόνο το 1/8 του επιβληθέντος ποσού, δηλαδή 50 ευρώ, στο οποίο όμως πρέπει να υπολογιστεί και το ειδικό αυξημένο τέλος που αναφέραμε παραπάνω, το οποίο καταβάλλεται στο Κ.Τ.Ε.Ο..
Τώρα, αν είχε περάσει τον απαραίτητο τεχνικό έλεγχο πριν την καταγραφή της παράβασης, αλλά δεν είναι μαζί του το αποδεικτικό, μόλις το προσκομίσει στην Τροχαία, το πρόστιμο μειώνεται αμέσως στα 20 ευρώ, μιας και εκπίπτει στο άρθρο 100 του Κ.Ο.Κ., όπου αναφέρονται τα έγγραφα τα οποία πρέπει να φέρει ο οδηγός.