Μία ελληνική εταιρεία χειροποίητων αυτοκινήτων στην Κατερίνη, που πουλά αυτοκίνητα βγαλμένα από την χρυσή εποχή του Χόλιγουντ, είναι ένα 100% success story.
Η ονομασία (Replicar Hellas) είναι αυτοεπεξηγηματική. Τα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εδώ είναι πιστά και ακριβή αντίγραφα ονειρεμένων αμαξιών, πίσω από το τιμόνια των οποίων θα περίμενε κανείς να δει τον Τζέιμς Ντιν ή κάποιον άλλον από τους ηθοποιούς που συνδέθηκαν με αυτά.
Το μεράκι, η προσήλωση, η βαθιά γνώση του αντικειμένου και ατελείωτες ώρες δουλειάς αρκούν για ένα ταξίδι στον χρόνο και το άγγιγμα των ανθρώπων της εταιρείας είναι αρκετό για να δώσει νέα ζωή στους θρύλους.
Τα διάφορα μοντέλα φέρουν κωδικές ονομασίες (π.χ RCH 356), αλλά ο καθένας καταλαβαίνει ότι το… όνειρο που βλέπει μπροστά στα μάτια του με τα μάτια ανοιχτά, είναι ένα χειροποίητο αμάξι, πιστό αντίγραφο ιστορικών αυτοκινήτων, το οποίο φτιάχτηκε αποκλειστικά για εκείνον.
Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι στην Replicar δεν πηγαίνεις επειδή ένα πρωί βρέθηκες με λεφτά στα χέρια σου που δεν ξέρεις τι να τα κάνεις. Τα προϊόντα απευθύνονται σε ανθρώπους, δυνητικούς πελάτες, που γνωρίζουν τους θρύλους, την ιστορία και την πορεία αυτών των… μικρών τεχνολογικών θαυμάτων και είναι σε θέση να εκτιμήσουν την δουλειά που απαιτείται και την σημασία που δίνεται στην λεπτομέρεια. Σε τέτοιο βαθμό που να μην μπορείς να πεις με βεβαιότητα εάν το αυτοκίνητο που βλέπεις είναι ένα αυθεντικό μοντέλο του ’50 ή μια ρεπλίκα, που κατασκευάστηκε… χθες!
Το εγχείρημα είναι μια ιδέα του Ηλία Γαγανέλη, που αφού δούλεψε επί σειρά ετών στην Γερμανία, αποφάσισε να έρθει στην Ελλάδα και να στήσει στην Πιερία μια βιοτεχνία κατασκευής χειροποίητων αυτοκινήτων, νικώντας τους περιορισμούς και τα εμπόδια που έβαλε η μνημειώδης ελληνική γραφειοκρατία, αλλά και το πάντοτε εχθρικό προς την καινοτομία περιβάλλον.
Εξασφαλίζοντας, λοιπόν την σχετική άδεια κατασκευής, έστησε μια μονάδα κατασκευής στην Κατερίνη, όπου γίνεται και το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς. Όλα ξεκινούν από το σασί ενός ταπεινού «σκαραβαίου» πάνω στο οποίο στήνεται κομμάτι-κομμάτι, με πολλή αγάπη και μεράκι, ένα ολόκληρο αυτοκίνητο.
Προφανώς το να δουλέψεις πάνω σε ένα τέτοιο project απαιτεί πολύ περισσότερα από επαγγελματισμό και βαθύτατη γνώση του αντικειμένου. Χρειάζεται και μια… τρέλα πάνω στο κλασικό αυτοκίνητο, μια διάθεση σχεδόν… ερωτική, την οποία κουβαλούν μαζί τους και οι εργαζόμενοι γνωρίζοντας ότι η δουλειά τους δεν είναι αυτή ενός… συνεργείου, αλλά περισσότερο μοιάζει με την παράδοση ενός (όχι και τόσο μικρού) έργου τέχνης.
Συνήθως υπάρχουν παραγγελίες για λίγες δεκάδες αμάξια τον χρόνο. Οι πελάτες προέρχονται κατά βάση από το εξωτερικό και πρόκειται για ανθρώπους που είναι απόλυτα συνειδητοποιημένοι σχετικά με το τι θέλουν.
Συνήθως προέρχονται από χώρες της κεντρικής και βόρειας Ευρώπης, που κάποιες φορές φτάνουν μέχρι την Κατερίνη όχι για να πάρουν ένα αμάξι και να φύγουν, αλλά για να δουν από κοντά πού πηγαίνουν τα λεφτά τους και ίσως να κάνουν κι ένα test drive.
Άλλωστε, πριν παραδοθεί ένα τέτοιο αυτοκίνητο πρέπει οι άνθρωποι της Replicar Hellas να είναι απόλυτα βέβαιοι πως όλα έχουν μπει σωστά στη θέση τους και ότι το 4τροχο θα είναι άκρως αξιόπιστο οδηγικά, αλλά και ακριβές αντίγραφο του πρωτότυπου, δίνοντας την ίδια αίσθηση και εμπειρία οδήγησης.
Αν και τέτοια αμάξια κατασκευάζονται πάνω από μια δεκαετία, μόλις πριν από δύο χρόνια δόθηκε η πολυπόθητη άδεια, προκειμένου να μπορούν να κυκλοφορούν με πινακίδες σε ελληνικούς δρόμους.
Ακόμη κι έτσι, το ενδιαφέρον του Έλληνα είναι μάλλον περιορισμένο σε σχέση με το αντίστοιχο σε άλλες χώρες. Αλλά αυτό ήταν μάλλον κάτι αναμενόμενο. Άλλωστε, τέτοιου τύπου ονειρώξεις πάνω σε 4 τροχούς δεν απευθύνονται στον καθένα…