Τα Carrefour ξαναζωντανεύουν στην Ελλάδα και αναμένεται να κάνουν δυναμική επιστροφή, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό στα υπόλοιπα σούπερ μάρκετ.
Ειδικότερα, ο Νίκος Βαρδινογιάννης το έχει βάλει στόχο να επαναφέρει την Carrefour στην Ελλάδα, η ιστορία της οποίας ξεκινά το 1959, με τη συνάντηση του Marcel Fournier, ιδιοκτήτη ενός καταστήματος νεωτερισμών στο Annecy και της οικογένειας Badin-Defforey, χονδρέμπορου τροφίμων στο Lagnieu στο Ain.
Προερχόμενοι από επιχειρηματικές οικογένειες, ο Marcel Fournier και ο Denis Defforey εφάρμοσαν self-service γαλλικού τύπου, πρώτα σε μια επιφάνεια 200 τμ, προτού ανοίξουν τον Ιούνιο του 1960 ένα σούπερ μάρκετ 850 τμ, στη διασταύρωση της λεωφόρου Parmelan και της λεωφόρου André-Theuriet στο Annecy.
Το 1970 η Carrefour εισέρχεται στο Χρηματιστήριο του Παρισιού, ενώ τρία χρόνια αργότερα ξεκινά η «διεθνοποίησή» της, μέσω της εξερεύνησης νέων αγορών. Έτος ορόσημο αποδείχθηκε το 1999, όταν η συγχώνευση της Carrefour με την Promodès γέννησε τον δεύτερο μεγαλύτερο διανομέα στον κόσμο.
Σήμερα, με ένα δίκτυο περίπου 13.000 καταστημάτων, σε περισσότερες από 30 χώρες σε Ευρώπη, Αμερική, Ασία και Αφρική, η Carrefour αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους σούπερ μαρκετ σε παγκόσμιο επίπεδο, με έσοδα ύψους 78,6 δισ. ευρώ το 2020. Ο όμιλος απασχολεί 320.000 εργαζόμενους.
Η Carrefour έκανε την πρώτη της εμφάνιση στην ελληνική αγορά λίγο μετά τα μέσα της δεκαετίας του ’90, μετά από στρατηγική συνεργασία με τη Μαρινόπουλος Α.Ε. που αποτέλεσε επί σειρά ετών τον μεγαλύτερο λιανεμπορικό όμιλο στην Ελλάδα.
Τελικά, τον Ιούνιο του 2012, όταν η Ελλάδα βρισκόταν στο απόγειο της οικονομικής κρίσης, η Carrefour ανακοίνωσε την αποχώρησή της από την Ελλάδα. Οι Γάλλοι αποσύρθηκαν τότε από την ελληνική επιχειρηματική σκηνική, πουλώντας στη Μαρινόπουλος Α.Ε. το μερίδιό τους στην Carrefour – Μαρινόπουλος, το οποίο διαμορφωνόταν σε 50%.
Ο Νίκος Βαρδινογιάννης το έχει βάλει στόχο να επαναφέρει την Carrefour στην Ελλάδα. Μέσω της θυγατρικής της AVE Retail & More A.E., σχεδιάζει τη λειτουργική ενσωμάτωση των καταστημάτων economy και το rebranding αυτών σε Carrefour express, στο πρώτο εξάμηνο του έτους, προκειμένου να ενισχύσει την παρουσία του και το brand awareness και στην Αττική. Παράλληλα συνεχίζει την ανάπτυξη δικτύου νέων καταστημάτων εταιρικών και franchise, με στόχο 30 νέα καταστήματα, έτσι ώστε το δίκτυο να υπερβαίνει τα 70 καταστήματα στο τέλος του έτους.
Το πλάνο επέκτασης του δικτύου θα υποστηριχθεί από ανάπτυξη εργαλείων πιστότητας σύμφωνα με την CRM στρατηγική της Carrefour με λανσάρισμα της κάρτας πιστότητας τον Σεπτέμβριο του 2024.
Ο Νίκος Βαρδινογιάννης εξετάζει διάφορες ευκαιρίες εξαγορών που παρουσιάζονται. Μάλιστα στην Βουλγαρία τα πλανά περιλαμβάνουν το Rebranding των 22 καταστημάτων Parkmart και Aldo στην έως τον Σεπτέμβριο.
Τα Lidl σημειώνουν πρωτιά στις ελληνικές εξαγωγές, αφού κατάφερε να κατακτήσει την πρώτη θέση στις εξαγωγές ελληνικών προϊόντων σε χώρες του εξωτερικού.
Ειδικότερα, τα Lidl, που συμπληρώνουν 25 χρόνια παρουσίας της στην Ελλάδα, είναι ξεκάθαρα δεύτερος παίκτης στην αγορά των σούπερ μάρκετ, πίσω από την Σκλαβενίτης και μπροστά από την ΑΒ Βασιλόπουλος.
Τα Lidl τα γνωρίζουμε κυρίως ως σούπερ μάρκετ, ωστόσο, είναι, ίσως, ο μεγαλύτερος εξαγωγέας ελληνικών τροφίμων, καθώς μέσω της μητρικής της εξάγει προϊόντα αξίας σχεδόν μισού δις. ευρώ.
Η γερμανική αλυσίδα πλέον είναι ξεκάθαρα δεύτερος παίκτης στην αγορά των σούπερ μάρκετ, πίσω από την Σκλαβενίτης και μπροστά από την ΑΒ Βασιλόπουλος.
Αυτό που είναι άγνωστο είναι ότι η Lidl, χάρη στο εκτεταμένο δίκτυο που διαθέτει η μητρική της σε όλη την Ευρώπη και πλέον και στις ΗΠΑ, είναι ένας από τους μεγαλύτερους, αν όχι ο μεγαλύτερος, εξαγωγέας ελληνικών τροφίμων, τομέα στον οποίο δεν μπορεί να την ανταγωνιστεί καμία άλλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ.
Μέσα από τρία βασικά κανάλια, τα προϊόντα μόνιμης γκάμας (όπως για παράδειγμα την φέτα), τα προϊόντα Eridanous, που είναι τα τρόφιμα που διατίθενται μέσα από τις εβδομάδες εθνικής κουζίνας και τα φρούτα και τα λαχανικά που φιλοξενούνται σε σούπερ μάρκετ της Lidl σε 31 χώρες, η αξία των ελληνικών εξαγωγών μέσα από το κανάλι της γερμανικής αλυσίδας υπολογίστηκε, σύμφωνα με την εταιρεία, σε 488,4 εκατ. ευρών το 2023.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Lidl, το 2023, στα καταστήματα της ανά τον κόσμο, πουλήθηκαν ελληνικά προϊόντα αξίας 215,7 εκατ. ευρώ μέσα από τις εξαγωγές μόνιμης γκάμας, 92,1 εκατ. ευρώ από τις εξαγωγές προϊόντων Eridanous και 180,6 εκατ. ευρώ από εξαγωγές ελληνικών φρούτων και λαχανικών.
Με βάση την επεξεργασία των ελληνικών εξαγωγών του 2023, που πραγματοποίησε ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδας, η κατηγορία φρούτων και λαχανικών ήταν της τάξης του 1,56 δις. ευρώ πέρυσι.
Με βάση αυτό το στοιχείο, οι εξαγωγές ελληνικών φρούτων και λαχανικών, που κατέληξαν σε σούπερ μάρκετ της Lidl στο εξωτερικό, κάλυψαν το 11,5% των συνολικών εξαγωγών στην συγκεκριμένη κατηγορία. Κοινώς πάνω από ένα στα δέκα ελληνικά φρούτα και λαχανικά που εξάγεται από την Ελλάδα καταλήγει στα ράφια και στα ψυγεία ενός σούπερ μάρκετ Lidl.
Στην κορυφή του top 10 βρίσκονται τα ελληνικά πορτοκάλια, καθώς πέρυσι εξήχθησαν 83.713 παλέτες και ακολουθούν τα καρπούζια (34.095 παλέτες), τα μανταρίνια (20.195 παλέτες), τα σταφύλια, τα ακτινίδια, οι πιπεριές, τα αγγούρια, τα ροδάκινα, οι φράουλες και τα λεμόνια.
Σύμφωνα με στοιχεία της Lidl, που έχει στην διάθεση του το flash.gr, το 2023, 80 Έλληνες προμηθευτές εξήγαγαν πάνω από 150 διαφορετικούς κωδικούς φρούτων και λαχανικών σε 24 ευρωπαϊκές χώρες, στα καταστήματα της Lidl. Συνολικά ο όγκος των εξαγωγών διαμορφώθηκε σε 226.806 παλέτες, οι οποίες αντιστοιχούν σε 7.316 φορτηγά.
Σε ότι αφορά στο σύνολο της κατηγορίας τροφίμων και ποτών, με βάση τα στοιχεία εξαγωγών που δίνει η Lidl και αυτά των προσωρινών που δίνουν οι ελληνικές αρχές για το 2023, εκτιμάται ότι περίπου το 6,4% των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων κατευθύνονται στα σούπερ μάρκετ της Lidl στο εξωτερικό.
Οι εξαγωγές προϊόντων μόνιμης γκάμας αφορά 1.454 κωδικούς από 409 προμηθευτές από την Ελλάδα που καταλήγουν σε 31 χώρες που διαθέτει σούπερ μάρκετ η Lidl, ενώ σε αντίστοιχο αριθμό χωρών κατευθύνονται και ελληνικά προϊόντα Eridanous (σ.σ. ελληνικές εβδομάδες γεύσης, αντίστοιχες με αυτές που πραγματοποιεί η Lidl στην Ελλάδα με διεθνείς κουζίνες) αξίας 92,1 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα πρόκειται για 170 κωδικούς που προέρχονται από 54 Έλληνες προμηθευτές.
Αναθεώρηση άρθρου στις 15 – 6 – 2024 :
Μετά από την διευκρινιστική ανακοίνωση της LIDL ο τίτλος του άρθρου μας άλλαξε σε Ανακοίνωση της Lidl Ελλάς σχετικά με τη λειτουργία των ταμείων αυτοεξυπηρέτησης από Ήρθαν στην Ελλάδα τα αυτόματα ταμεία: Τέλος οι ταμίες στα σούπερ μάρκετ, αντικατάσταση εργαζομένων από μηχανές, που ήταν πρiν την ανακοίνωση των LIDL
Ακολουθεί η ανακοίνωση – διευκρίνηση:
H Lidl Ελλάς εφαρμόζει πιλοτικά τη λειτουργία των self-checkout ταμείων με στόχο να προσφέρει στους καταναλωτές έναν νέο, εναλλακτικό τρόπο εξυπηρέτησης, μειώνοντας τον χρόνο αναμονής στα ταμεία και βελτιώνοντας την αγοραστική εμπειρία στο κατάστημα. Τα self-checkout ταμεία δεν πρόκειται αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά ταμεία, αλλά θα λειτουργούν συμπληρωματικά, στο πλαίσιο ενός σύγχρονου, υβριδικού μοντέλου εξυπηρέτησης και η λειτουργία τους προγραμματίζεται να επεκταθεί πανελλαδικά σε όλα τα καταστήματα του δικτύου μας. Η πρωτοβουλία αυτή έρχεται να προστεθεί σε μία σειρά ενεργειών της εταιρείας που στοχεύουν στη συνεχή βελτίωση της αγοραστικής εμπειρίας των καταναλωτών και στη δημιουργία ενός απλού και σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας για τους ανθρώπους της στα καταστήματα.
Εδώ και 25 χρόνια προτεραιότητα της Lidl Ελλάς παραμένει η διασφάλιση ενός εργασιακού περιβάλλοντος ασφάλειας και σταθερότητας για τους ανθρώπους της. Και αυτό θα συνεχίσει να υπηρετεί με συνεχείς επενδύσεις που αναγνωρίζουν και επιβραβεύουν την αξία και τον κόπο της καθημερινής προσπάθειας της μεγάλης της ομάδας.
Τα Lidl προχωρούν στην τοποθέτηση ταμείων αυτοεξυπηρέτησης, έχοντας ως στόχο, το 2026 να έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα σούπερ μάρκετ της χώρας.
Ειδικότερα, η διοίκηση της εταιρείας ξεκίνησε, σε πιλοτικό επίπεδο και στην Ελλάδα, τα ταμεία self checkout, που στόχο έχουν να υποκαταστήσουν πλήρως τους ταμίες, την επόμενη διετία.
Σύμφωνα με το flash.gr, από τον περασμένο Ιανουάριο, η γερμανική αλυσίδα, η οποία φέτος συμπληρώνει 25 χρόνια στην Ελλάδα, θα πειραματιστεί πρώτα σε ένα αριθμό καταστημάτων και στην συνέχεια, αν το «πείραμα» στεφθεί από επιτυχία, θα το επεκτείνουν στο σύνολο των σούπερ μάρκετ της αλυσίδας.
Όπως υπογραμμίστηκε στην ομιλία του, στην εκδήλωση για τον εορτασμό των 25 χρόνων της Lidl Hellas, ο πρόεδρος διοίκησης Martin Brandenburger, ήδη το πρώτο κατάστημα όπου έχουν τοποθετηθεί ταμεία αυτοεξυπηρέτησης είναι στην Σίνδο, στην Θεσσαλονίκη, ενώ μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, θα λειτουργεί και το πρώτο στην Αθήνα.
Με βάση τον σχεδιασμό της διοίκησης, στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2026 όλα τα σούπερ μάρκετ της αλυσίδας – σήμερα αριθμεί 230 – να έχουν μετατραπεί σε καταστήματα αποκλειστικά self checkout.
Η Ελλάδα είναι μία από τις πρώτες χώρες όπου πραγματοποιείται η μετάβαση στο εν λόγω μοντέλο, με στόχο την ταχύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών και την αξιοποίηση του προσωπικού των ταμείων σε άλλα πόστα μέσα στο σούπερ μάρκετ.
Τι προσφέρει αυτή η Αλλαγή;
Ταχύτητα και Αποτελεσματικότητα: Οι ουρές στα ταμεία μπορούν να μειωθούν δραστικά, καθώς οι πελάτες έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώνουν τις αγορές τους γρήγορα και εύκολα.
Εξοικονόμηση Κόστους: Με την μείωση των αναγκών για προσωπικό στα ταμεία, η εταιρεία μπορεί να επενδύσει σε άλλους τομείς, όπως η βελτίωση των υπηρεσιών και η αναβάθμιση των προϊόντων.
Ευκολία και Άνεση: Οι πελάτες απολαμβάνουν μεγαλύτερη ευελιξία και έλεγχο κατά τη διαδικασία της πληρωμής, κάτι που αυξάνει την ικανοποίηση και τη συνολική εμπειρία αγορών.
Ασφάλεια και Υγιεινή: Ιδιαίτερα σε περιόδους όπως η πανδημία, η επαφή με λιγότερους ανθρώπους και αντικείμενα προσφέρει μεγαλύτερη ασφάλεια και υγιεινή.
Όσον αφορά την Ελλάδα, εξετάζεται το μοντέλο όπου θα λειτουργούν αποκλειστικά ταμεία self checkout, με το προσωπικό να έχει εποπτικό και υποστηρικτικό ρόλο μέχρι να υπάρξει πλήρης εξοικείωση με την διαδικασία.
Πέρα από τα υπόλοιπα προϊόντα που θα σκανάρουν μόνοι τους στα ταμεία, οι πελάτες της Lidl θα καλούνται, ακολουθώντας απλές οδηγίες από σχετικούς πίνακες, πριν φτάσουν στο ταμείο, να τοποθετούν οι ίδιοι τα αυτοκόλλητα με τα barcode σε μη τυποποιημένα προϊόντα, όπως είναι αυτά στις «ζεστές γωνιές» (αρτοποιείο) ή στην μαναβική.
Το σύνολο των ταμείων αυτοεξυπηρέτησης θα δέχονται αποκλειστικά ηλεκτρονικές πληρωμές και σε κάθε κατάστημα – σύμφωνα με την πρακτική που δοκιμάζεται στο εξωτερικό – θα υπάρχει και ένα «υβριδικό» ταμείο, όπου ο πελάτης που θα πραγματοποιεί το self scanning θα μπορεί να πληρώνει στον υπάλληλο της εταιρείας με μετρητά. Για την διαδικασία δεν είναι απαραίτητη χρήση της κάρτας πιστότητας «Lidl Plus».
Οι πελάτες μπορούν να χρησιμοποιούν τα ταμεία αυτοεξυπηρέτησης με απλά βήματα:
Σάρωση Προϊόντων: Κάθε προϊόν σαρώνεται μέσω του σαρωτή κωδικών.
Έλεγχος και Επιβεβαίωση: Η οθόνη αφής δείχνει τα προϊόντα και τις τιμές τους για έλεγχο.
Πληρωμή: Επιλογή μεθόδου πληρωμής (κάρτα, μετρητά, κ.ά.) και ολοκλήρωση της συναλλαγής.
Απόδειξη: Εκτύπωση απόδειξης και έξοδος από το κατάστημα.
Ορισμένοι πελάτες, ιδιαίτερα οι μεγαλύτερης ηλικίας, ίσως δυσκολεύονται να προσαρμοστούν στο νέο σύστημα, αλλά με τη βοήθεια των υπαλλήλων, θα προσαρμοστούν, ενώ άλλοι μπορεί να ανησυχούν για την απώλεια των θέσεων εργασίας που επιφέρουν αυτές οι αλλαγές.
Μία άλλη αλλαγή που θα γίνει μέσα στο καλοκαίρι, είναι η κατάργηση των έγχαρτων αποδείξεων για τους πελάτες που είναι κάτοχοι της κάρτας Lidl Plus, οι οποίοι θα λαμβάνουν αποκλειστικά ηλεκτρονικά την απόδειξη των αγορών τους στην εφαρμογή της Lidl, στο πλαίσιο της πολιτικής της αλυσίδας για την μείωση της κατανάλωσης χαρτιού.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει μειωθεί σημαντικά και ο αριθμός των αντιτύπων των φυλλαδίων που τυπώνει η αλυσίδα.