se-koroideyoyn-choris-na-pareis-champari-moydiasma-stoys-pelates-ton-soyper-market-megali-apati-polli-prosochi-207101
17:14

Σε κοροϊδεύουν χωρίς να πάρεις χαμπάρι: Μούδιασμα στους πελάτες των σούπερ μάρκετ, μεγάλη απάτη, πολλή προσοχή

17:14
Νίκη Μουλά

Στην απάτη των σούπερ μάρκετ, στις προσφορές που δίνουν τα καταστήματα και αφορούν το 1+1 δώρο, έχουν πέσει θύματα πολλοί καταναλωτές, στην προσπάθειά τους να καταπολεμήσουν την ακρίβεια.

Πλέον, οι περισσότεροι καταναλωτές αναζητούν τις προσφορές των σούπερ μάρκετ, αλλά και αυτές εξανεμίζουν τα χρήματα από τα πορτοφόλια τους.

Advertisement

Όπως αναφέρει έρευνα της Focus Bari, το 51% των Ελλήνων καταναλωτών στρέφεται περισσότερο στην αγορά προϊόντων «1+1 δώρο», ενώ το 49% πραγματοποιεί αγορές κατά την περίοδο των εκπτώσεων και των προσφορών.

Advertisement

Advertisement

Η συζήτηση που έχει ανοίξει για τις παραπλανητικές προσφορές, οδηγεί σε μεγαλύτερη πίεση των αλυσίδων σούπερ μάρκετ από την κυβέρνηση, που ψάχνει τρόπους να προστατέψει τον καταναλωτή από περιπτώσεις παραπλάνησης.

Πληροφορίες κάνουν λόγο ότι τα στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης ήδη διαμορφώνουν τη διάταξη, με την οποία θα αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο των προσφορών στα σουπερμάρκετ, για να γίνει πιο αυστηρό και να αποφεύγεται η παραπλάνηση των καταναλωτών.

Advertisement

Σχετικά με τις προσφορές 1+1, ο αρμόδιος υπουργός κ. Σκρέκας υπογράμμισε «δεν έχει πει ποτέ κανείς και δεν υπάρχει καμία δήλωση από κανέναν κυβερνητικό παράγοντα που να λέει ότι θα καταργηθεί το 1+1. Εμείς θέλουμε και καταπολεμούμε τις παραπλανητικές προσφορές και εκπτώσεις και εν όψει της Black Friday ήδη έχουμε χιλιάδες τιμοληψίες προϊόντων για να δούμε αν οι εταιρείες, οι αλυσίδες ή τα καταστήματα θα προχωρήσουν σε παραπλανητικές συμπεριφορές, σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές για να κοροϊδέψουν τον καταναλωτή. Εμείς φυσικά και θέλουμε προσφορές και θέλουμε τα προϊόντα να προσφέρονται σε καλύτερες τιμές αλλά δεν θα επιτρέψουμε τις παραπλανητικές προσφορές».

Και συμπλήρωσε ότι «θα πρέπει να υπάρχει και η μεμονωμένη συσκευασία, ώστε να υπάρχει σύγκριση μεταξύ του μονού προϊόντος και της πολυσυσκευασίας, η οποία είναι σε προσφορά, για να μπορεί να βλέπει ο καταναλωτής ότι αυτό το οποίο του προσφέρεται είναι με έκπτωση».

Advertisement

Ενδεικτικά παραδείγματα για την απάτη των σούπερ μάρκετ

Μονή συσκευασία γνωστής μάρκας ζυμαρικών κοστίζει 0,92 ευρώ. Σε μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ υπάρχει προσφορά «3+1 δώρο» που το κόστος ανέρχεται στα 3,96 ευρώ. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό, αντιλαμβάνεται κάποιος ότι αν αγοράσει εκτός προσφοράς 4 μονές συσκευασίες, η συνολική τιμή ανέρχεται στα 3,68 ευρώ, δηλαδή θα ξοδέψει λιγότερα από τα 3,96 ευρώ της προσφοράς.

Στη συγκεκριμένη περίπτωση παρατηρείται κι άλλο «παράδοξο»: Αφού η προσφορά αναγράφει «3+1 δώρο», αν αφήσουμε έξω το ένα πακέτο δώρο, τα υπόλοιπα τρία θα έπρεπε να κοστίζουν 2,97 ευρώ (3 Χ 0,99 ευρώ). Άρα επί της ουσίας χρεώνεται και το δώρο και δεν υφίσταται προσφορά. Στην προσφορά δε, αν κάνει κανείς τον υπολογισμό, η κάθε συσκευασία κοστίζει 0,99 ευρώ ενώ η μονή 0,92 ευρώ.

Άλλη μια χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί συσκευασία αλευριού 1 κιλού που κοστίζει 1,29 ευρώ με έκπτωση 25%. Η τιμή με έκπτωση από τα 1,72 ευρώ αρχική τιμή, πάει στα 1,29 ευρώ. Όμως, πάνω στη συσκευασία αναγράφεται –30 λεπτά, τα οποία δεν υπάρχουν. Το ίδιο αλεύρι, πωλείται και σε πολυσυσκευασία «2+1 δώρο», η οποία πωλείται στην τιμή των 3,23 ευρώ. Η αρχική τιμή ήταν 4,04 ευρώ και έχει έκπτωση 20%. Αν από τα 4 ευρώ αφαιρέσει κάποιος το 20%, βγαίνει η τιμή των 3,23 ευρώ. Η έκπτωση που παίρνει ο καταναλωτής είναι 0,27 ευρώ η κάθε συσκευασία και όχι «2+1» δώρο, όπως αναγράφει η πολυσυσκευασία.

Στην προσπάθεια να μειώσουν τις απώλειες από το εισόδημά τους, οι καταναλωτές στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana:

– Στα τρόφιμα το μερίδιο των συγκεκριμένων προϊόντων στις συνολικές πωλήσεις των σουπερμάρκετ φτάνει 26,6% έναντι 26,2% πέρσι και 24,3% το 2021.

– Στα προϊόντα οικιακής φροντίδας φτάνει το 25,7% έναντι 24,8% συγκριτικά με το 2022 και 22,7% το 2021.

– Στα είδη προσωπικής φροντίδας φτάνει το 21% έναντι 19,5% πέρσι και 17,3% το 2021.

Πάντως, οι επιχειρηματίες του λιανεμπορίου συμφωνούν στη γενικότερη σκέψη για εξορθολογισμό των προσφορών και πρόκειται να έχουν επαφές με την ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή για μια πιο συγκρατημένη, αλλά αποδοτικότερη πρακτική.