Αλλαγή δεδομένων έχουμε για όλα όσα ξέραμε γύρω από τις εκδρομές στα σχολεία, καθώς οι δάσκαλοι αποφάσισαν να απέχουν από την συνοδεία πολυήμερων εκδρομών τουλάχιστον μέχρι τα Χριστούγεννα.
Πολύ δυσάρεστα είναι τα νέα αναφορικά με την απόφαση των δασκάλων και καθηγητών να μην συνοδεύουν τους μαθητές στις εκδρομές μέχρι τα Χριστούγεννα με αποτέλεσμα αυτές να μη γίνουν.
Σχολεία: Απογοήτευση έφερε στους μαθητές η απόφαση των καθηγητών να απέχουν από την συνοδεία πολυήμερων εκδρομών τουλάχιστον μέχρι τα Χριστούγεννα.
Η κατάσταση με τη βία ανηλίκων και τα συνεχή παρατράγουδα με τις συμπεριφορές μαθητών για τα οποία υπεύθυνοι κατά τον νόμο είναι οι εκπαιδευτικοί έφεραν γκρίνιες και παράπονα από την περσινή σχολική χρονιά με την ΟΛΜΕ να προτείνει στις ΕΛΜΕ το προειδοποιητικό μέτρο της αποχής όπερ και αποφασίστηκε.
Όπως έχει ανακοινωθεί, οι καθηγητές, με ψήφισμα των ΕΛΜΕ όλης της χώρας από τις 5 Οκτωβρίου, απέχουν από τις πολυήμερες σχολικές εκδρομές, διαμαρτυρόμενοι για τις αυξημένες νομικές ευθύνες που τους καταλογίζει το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, και ζητώντας από το Υπουργείο να μην τους επιρρίπτει ευθύνες για τις συμπεριφορές μαθητών.
Μπορεί φέτος η αυστηροποίηση των πειθαρχικών μέτρων στα σχολεία να έχει πρόβλεψη για μη συμμετοχή στις εκδρομές μαθητών με παραβατική συμπεριφορά όμως αυτό δεν ικανοποιεί τους καθηγητές.
Σχολεία: Κυλικεία… τέλος – Χιλιάδες παιδιά χωρίς τρόφιμα
Ένας ολόκληρος κλάδος απειλείται με αφανισμό όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Κυλικείων Δημοσίων και Ιδιωτικών Σχολείων (ΠΟΚΔΙΣ).
Όπως καταγγέλλουν το πρόβλημα είναι το εξής: ενώ με απόφαση της κυβέρνησης που δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ τα κυλικεία α) εξαιρούνται του μέτρου της τεκμαρτής φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών και β) ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα για περιορισμένο χρονικό διάστημα», μετέπειτα απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ «διατάσσει» προσδιορισμό του φόρου με βάση 255 μέρες ετησίως για τα κυλικεία σε Δημοτικά σχολεία και 274 μέρες για τα κυλικεία σε Γυμνάσια – Λύκεια.
Ο φόρος που καταλογίζεται είναι αυξημένος σε επίπεδα δυσβάστακτα με κίνδυνο μαζικών κλεισιμάτων κυλικείων. Συγκεκριμένα είναι 2.000-3.000 παραπάνω.
Επιπλέον η «εμβόλιμη» απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ, την 1η Οκτωβρίου του 2024, οδηγεί σε μεγάλες καθυστερήσεις την εκκαθάριση των φορολογικών τους δηλώσεων, με αποτέλεσμα να παρέρχονται κρίσιμες προθεσμίες και να χάνονται δικαιώματα όπως αιτήσεις για φοιτητικά επιδόματα, παιδικούς σταθμούς κ.λ.π., που οδηγεί σε επιπλέον και κατά περίπτωση ακόμη πιο μεγάλες οικονομικές επιβαρύνσεις.
Το συνδυασμένο αποτέλεσμα των παραπάνω είναι δυσβάστακτες οικονομικές επιβαρύνσεις που δημιουργούν κίνδυνο κύματος φυγής από τον κλάδο με μαζικά κλεισίματα κυλικείων. Ηδη πριν προκύψει η «διαταγή» της ΑΑΔΕ της 1ης Οκτωβρίου από σύνολο 4.000 δηλώσεων του κλάδου είχαν εκκαθαριστεί περίπου 200.
Η ΠΟΚΔΙΣ με υπόμνημά της με αφορμή τη συζήτηση για την τεκμαρτή φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών είχε επισημάνει τις ιδιαιτερότητες και δυσκολίες του επαγγέλματος:
«1. Εξυπηρετούμε συγκεκριμένο αριθμό ανήλικων μαθητών για τον οποίο πληρώνουμε ανάλογο μίσθωμα στο σχολείο. Αυτονόητο είναι ότι από το κυλικείο ψωνίζει κατά μέσο όρο το 1/3 των φοιτούντων παιδιών.
Υπάρχει συγκεκριμένη περιοριστική λίστα με επιτρεπόμενα προϊόντα προς πώληση, η οποία είναι πολύ μικρή και δεν καλύπτει το εύρος των αναγκών της σχολικής κοινότητας.
Υπάρχει διατίμηση για τα περισσότερα από τα επιτρεπτά προϊόντα, η οποία έχει να αναθεωρηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2022, ενώ ο πληθωρισμό έχει αλλάξει ριζικά το κόστος των πρώτων υλών και λοιπών αγαθών. Σημειωτέον δε ότι δεν έχουμε μειωμένο ΦΠΑ όπως θα ήταν αυτονόητο σε διατιμημένα προϊόντα.
Ο μέσος όρος ημερών εργασίας πανελλαδικά δεν ξεπερνά τις 135, ενώ πολύ συχνά χάνουμε το αναμενόμενο μεροκάματό μας για πάρα πολλούς λόγους (απουσία εκπαιδευτικών η οποία συνεπάγεται κενές ώρες σε πολλαπλά τμήματα, εκδρομές, γιορτές, συνελεύσεις εκπαιδευτικών, τοπικές γιορτές, καταλήψεις μαθητών, καιρικά φαινόμενα κ.λπ.). Τις ημέρες αυτές έχουμε και ζημιά από το εμπόρευμα που δεν πωλείται, ενώ έχει ετοιμαστεί.
Μεγάλη οικονομική πληγή για εμάς είναι η μη τήρηση των κανονισμών του σχολείου, όταν στην πλειοψηφία οι εξώπορτες των σχολείων παραμένουν ανοιχτές και οι μαθητές παραγγέλνουν delivery οτιδήποτε άλλο εκτός από αυτά που έχει το κυλικείο. Πέραν της οικονομικής απώλειας για εμάς, προκύπτει συχνά να είναι και πολύ επικίνδυνο για την ασφάλεια των μαθητών, όταν στο σχολείο μπορεί να εισέλθει το οτιδήποτε.
Κάθε χρόνο οι μαθητές σε όλα τα σχολεία μειώνονται, με αποτέλεσμα να μειώνεται και το εισόδημα.
Στις 24 Απριλίου εκδόθηκε το ΦΕΚ 2436/Β, παράγραφος 7, Γ που αναφέρει επακριβώς ότι: «Οι νέοι κωδικοί 45-46 εμπίπτουν στις διατάξεις των περί β ή δ της παραγράφου 6 του άρθρου 28Α ΚΦΕ και εξαιρείστε από την εφαρμογή του ελάχιστου καθαρού εισοδήματος. […] Γ) Ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για περιορισμένο χρονικό διάστημα βάσει νομοθετικής ή κανονιστικής ρύθμισης».
Σχολεία: Τέλος το κινητό – Νέος νόμος αλλάζει τα πάντα
Στις Βρυξέλλες, οι μαθητές θα ξεκινήσουν τη νέα τους σχολική χρονιά με διαφορετικούς κανόνες καθώς στο Διεθνές Σχολείο Bogaerts, απαγορεύεται το κινητό και καλούνται να βάζουν τα smartphones τους σε ένα ντουλάπι.
«Αν τους πιάσουμε με κινητό, το κατάσχουμε και τους το επιστρέφουμε στο τέλος της ημέρας», δηλώνει ο διευθυντής του σχολείου, David Bogaerts.
Σύμφωνα με το Politico, πρόκειται για μια πολιτική που σύντομα θα εφαρμόζεται από εκατοντάδες σχολεία στις Βρυξέλλες και τη νότια περιφέρεια της Βαλλωνίας στο Βέλγιο, αφού το καλοκαίρι η νέα κυβέρνηση της γαλλόφωνης κοινότητας ανακοίνωσε σχέδια για απαγόρευση των smartphone στα δημοτικά σχολεία και τα τρία πρώτα έτη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Πολλά σχολεία, ωστόσο, δεν περιμένουν την οριστικοποίηση του σχεδίου για να προχωρήσουν σε δικές τους απαγορεύσεις.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του ιστότοπου, πρόκειται για μια τάση που δεν αφορά μόνο στο Βέλγιο: Η Ολλανδία έχει απαγορεύσει τις κινητές συσκευές και οι υπουργοί Παιδείας στη Γαλλία και την Ιρλανδία δήλωσαν την περασμένη εβδομάδα ότι επίσης εξετάζουν αυτήν την πιθανότητα.
Η απαγόρευση των smartphone στην τάξη μοιάζει με εύκολη λύση εν μέσω αυξανόμενων ανησυχιών ότι τα κινητά και τα tablet οδηγούν σε απόσπαση της προσοχής και αποτελούν «εργαλεία» για διαδικτυακό εκφοβισμό.
Οι επιπτώσεις της υπερβολικής έκθεσης στην οθόνη στην ψυχική υγεία των παιδιών βρίσκεται πλέον πολύ ψηλά στην πολιτική ατζέντα, και αναφέρθηκαν από την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην ανακοίνωση του προγράμματός της για την επόμενη θητεία της.
«Τα πρώτα και εφηβικά χρόνια είναι κρίσιμα για την ανάπτυξη του εγκεφάλου και της προσωπικότητας – και αποτελούν επίσης περιόδους κατά τις οποίες οι ανήλικοι είναι ευάλωτοι σε βλάβες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τον υπερβολικό χρόνο μπροστά στην οθόνη», έγραψε η ίδια.
Τα σχολεία ένας από τους συνηθέστερους χώρους όπου εμφανίζεται αυτό το πρόβλημα, με τους εκπαιδευτικούς να εντοπίζουν πολλές εφαρμογές που έχουν τη δυνατότητα να αποσπάσουν την προσοχή των μαθητών από τη μάθηση. Ορισμένες είναι ιδιαίτερα γνωστές και δημοφιλείς, όπως το TikTok, το Snapchat αλλά και το TenTen, μια εφαρμογή που μετατρέπεται σε… walkie-talkie, επιτρέποντας τους μαθητές να συνομιλούν με φίλους τους σε άλλες τάξεις.
Εφαρμογές όπως οι προαναφερόμενες οδήγησαν τα σχολεία στην αναζήτηση τρόπων «να αποφύγουν καταχρήσεις που θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων», ανέφερε σε δήλωσή της η Géraldine Kamps, εκπρόσωπος της γαλλόφωνης σχολικής ομοσπονδίας Wallonie-Bruxelles Enseignement (WBE). Η σχολική ομοσπονδία έχει πλέον καταλήξει στην απλή και ξεκάθαρη λύση της πλήρης απαγόρευσης των smartphones.
Υπενθυμίζεται ότι η απαγόρευση εμφανούς κατοχής και χρήσης κινητού στα σχολεία περιλαμβάνεται στις 11 αλλαγές που παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια σύσκεψης υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και έχουν στόχο τη βελτίωση της διδακτικής διαδικασίας και της σχολικής ζωής το προσεχές σχολικό έτος, το οποίο αρχίζει στις 11 Σεπτεμβρίου.
Σχολεία: Αναλυτικά όλες οι αλλαγές στα σχολεία για το 2024-2025
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για να χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της νέας διδακτικής χρονιάς στις 11 Σεπτεμβρίου και μαζί του θα φέρει 11 μεγάλες αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της σχολικής εκπαίδευσης.
Οι 11 αλλαγές που θα βελτιώσουν τη διδακτική διαδικασία και τη σχολική ζωή το προσεχές σχολικό έτος, το οποίο αρχίζει στις 11 Σεπτεμβρίου, παρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια της σημερινής σύσκεψης υπό τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη με την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ο Πρωθυπουργός ανέφερε: «Έχουμε σήμερα σύσκεψη με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού για να συζητήσουμε τις σημαντικές αλλαγές στα σχολεία μας ενόψει της επόμενης εκπαιδευτικής χρονιάς. Αν έπρεπε να κάνω μία προσπάθεια να κατηγοριοποιήσω τις πολύ σημαντικές 11 αλλαγές, για τις οποίες ο Υπουργός και η Υφυπουργός θα έχουν την ευκαιρία να μιλήσουν πιο αναλυτικά τις επόμενες μέρες, θα τις χώριζα σε τρεις διακριτές κατηγορίες.
1. Aριθμός ρεκόρ σε διορισμούς νέων εκπαιδευτικών
Δέκα χιλιάδες διορισμοί εκπαιδευτικών όλων των ειδικοτήτων, θα ενισχύσουν αποφασιστικά το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης από την πρώτη ημέρα της λειτουργίας των σχολείων. Οι διορισμοί μόνιμου διδακτικού προσωπικού τη φετινή χρονιά είναι σχεδόν ισάριθμοι με όσους έγιναν αθροιστικά το 2022 (8.254) και το 2023 (3.693). Αυτό, αλλάζει την αναλογία μεταξύ μόνιμων εκπαιδευτικών και αναπληρωτών, δείχνει τη στρατηγική βούληση της κυβέρνησης να επενδύσει στο ανθρώπινο δυναμικό και επιτρέπει στους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, τη ραχοκοκαλιά της σχολικής κοινότητας, να ασκήσουν το λειτούργημά τους σε ένα περιβάλλον ασφάλειας. Στόχος του υπουργείου Παιδείας είναι να συνεχιστούν οι μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών με την ίδια ένταση και τα επόμενα χρόνια.
Μεγάλη έμφαση δίνεται και στους διορισμούς που αφορούν στην ειδική αγωγή και στην παράλληλη στήριξη. Το διδακτικό έτος 2024-2025 τετραπλασιάζονται (σε σχέση με το 2023) στην ειδική αγωγή οι διορισμοί στις ειδικότητες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ οκταπλάσιες είναι οι θέσεις Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού σε όλες τις ειδικότητες, δεδομένου ότι την προηγούμενη χρονιά οι διορισμοί αφορούσαν αποκλειστικά ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς. Επιπλέον, με την υπό υλοποίηση στρατηγική του υπουργείου Παιδείας, με την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς θα έχουν καλυφθεί σχεδόν στο σύνολό τους οι ανάγκες παράλληλης στήριξης για τις μαθήτριες και τους μαθητές των τάξεων νηπιαγωγείου, Α’ και Β’ δημοτικού.
2. Ψηφιακό φροντιστήριο
Η μεγάλη καινοτομία της φετινής σχολικής χρονιάς θα κάνει πρεμιέρα, πιλοτικά, στις 16 Σεπτεμβρίου και θα αφορά χιλιάδες μαθητές σε όλη τη χώρα. Κάθε υποψήφιος εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μέσω των πανελλαδικών εξετάσεων, θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί ζωντανά απογευματινές παραδόσεις για το σύνολο της ύλης στα εξεταζόμενα μαθήματα, συμπεριλαμβανομένων των ειδικών μαθημάτων, όπως γραμμικό και αρχιτεκτονικό σχέδιο, γερμανικά και γαλλικά.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες θα έχουν τη δυνατότητα διαδραστικής συμμετοχής και εξατομικευμένης υποστήριξης από τους 98 εκπαιδευτικούς που έχουν αναλάβει την ενισχυτική διδασκαλία στα 45 μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά τον Ιούνιο στα γενικά και στα επαγγελματικά λύκεια. Επίσης, η διδασκαλία θα αφορά και 10 μαθήματα Ειδικής Αγωγής για τα Ενιαία Ειδικά Επαγγελματικά Γυμνάσια και Λύκεια.
Ακόμη, το Ψηφιακό Φροντιστήριο δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να παρακολουθούν το σύνολο της διδακτέας ύλης σε ηλεκτρονική μορφή. Ήδη, είναι διαθέσιμο το υλικό από τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Μαθηματικών για όλες τις τάξεις του Γυμνασίου ενώ μέχρι το τέλος του 2025 θα έχουν αναρτηθεί 2.500 εύληπτα και ψηφιοποιημένα βίντεο για 49 συνολικά μαθήματα από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου.
3. Αυτόνομες τάξεις
Η Γαύδος (2024) και οι Αρκιοί (2025) γίνονται οι δυο πρώτες απομακρυσμένες περιοχές που αποκτούν σχολεία με φυσική παρουσία τριών εκπαιδευτικών, βασικών ειδικοτήτων, σε συνδυασμό με σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα. Με αυτόν τον τρόπο οι μαθητές, παραμένοντας στον τόπο διαμονής τους, αποκτούν πρόσβαση στην εκπαίδευση. Την ίδια ώρα, μέσω του ψηφιακού φροντιστηρίου, μπορούν να υποστηριχθούν και με ενισχυτική διδασκαλία.
4. Διαδραστικά συστήματα μάθησης
Από τους 36.264 διαδραστικούς πίνακες που θα εγκατασταθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2024 σε όλες τις τάξεις από την Ε’ Δημοτικού έως και την Γ’ Λυκείου, οι 28.504 βρίσκονται ήδη στις σχολικές αίθουσες. Το ποσοστό ολοκλήρωσης του προγράμματος είναι 78.6%. Οι εκπαιδευτικοί αποκτούν νέα, διαδραστικά, συστήματα μάθησης . Οι μαθητές διευρύνουν τους ορίζοντές τους μέσα από ντοκιμαντέρ, βίντεο και προσομοιώσεις ενώ στη διάθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας θα είναι πλέον και το αρχειακό υλικό άλλων φορέων, αναμεσά τους η ΕΡΤ, κορυφαία ιδρύματα και μουσεία.
Με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης Νηπιαγωγεία, Δημοτικά και Γυμνάσια εξοπλίζονται με 177.112 νέα ρομποτικά συστήματα (Κιτ Ρομποτικής). Μέχρι σήμερα έχουν παραδοθεί 100.281, με ποσοστό ολοκλήρωσης 56,62%.
5. Εφαρμογή e-parents
To νέο ψηφιακό εργαλείο για γονείς και κηδεμόνες, τους ενημερώνει ήδη για τις βαθμολογίες των μαθητών και των μαθητριών όπως και για ανακοινώσεις και ειδοποιήσεις της σχολικής μονάδας. Μέσα στη χρονιά, η εφαρμογή θα διευρύνει τις δυνατότητές της με ενημέρωση για τις απουσίες των μαθητών, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης αλλά και για τον προγραμματισμό των συναντήσεων μεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
6. Πλατφόρμα Stop-bullying.gr
H πλατφόρμα ενάντια στην ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό που έκανε πρεμιέρα στα τέλη της προηγούμενης σχολικής χρονιάς έχει αποδείξει ήδη τη χρησιμότητα της. Μέχρι σήμερα έχουν δημιουργήσει προφίλ χρήστη 1.243 γονείς/κηδεμόνες και 185 μαθητές, ενώ έχουν ήδη υποβληθεί 285 και 43 αναφορές, αντίστοιχα. Τα ίδια τα σχολεία διαχειρίστηκαν την πλειονότητα των περιστατικών ενώ η τετραμελής ομάδα δράσης των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης παρενέβη σε 17 περιπτώσεις.
Οι εκπαιδευτικοί από την αρχή της φετινής χρονιάς έχουν πλέον όλα τα εργαλεία στα χέρια τους για την αντιμετώπιση του φαινομένου ενώ οι επιμορφώσεις δασκάλων, καθηγητών και των στελεχών εκπαίδευσης βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη.
7. Νέος κανονισμός λειτουργίας σχολείων
Η Ελλάδα προστίθεται στη λίστα των ευρωπαϊκών χωρών που προχωρούν στην απαγόρευση της χρήσης κινητού τηλεφώνου στα σχολεία. Το μέτρο έχουν εφαρμόσει καθολικά η Πορτογαλία και η Ισπανία, με παραλλαγές εφαρμόζεται στη Γαλλία και τη Φινλανδία ενώ κοντά στη νομοθέτησή του βρίσκονται η Κύπρος και η Σουηδία.
Στη χώρα μας, με την εξαίρεση για λόγους υγείας, θα απαγορευτεί η εμφανής κατοχή και χρήση του κινητού καθ΄ όλη τη διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας ενώ η μη συμμόρφωση των μαθητών και μαθητριών θα επιφέρει την επιβολή του μέτρου της μονοήμερης αποβολής. Σε περίπτωση που ένας μαθητής ή μία μαθήτρια βιντεοσκοπεί /φωτογραφίζει/ μαγνητοφωνεί καθηγητές ή συμμαθητές του, χωρίς συναίνεση ή συγκατάθεση, η ποινή του θα είναι τριήμερη αποβολή ενώ με συγκατάθεση / συναίνεση θα αποβάλλεται για 1 έως 3 ημέρες. Αν η φωτογράφιση/βιντεοσκόπηση αφορά προσωπικά δεδομένα τρίτων προσώπων, τότε ο Σύλλογος Διδασκόντων υποχρεούται να εφαρμόσει το παιδαγωγικό μέτρο της αλλαγής σχολικού περιβάλλοντος.
-Ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων προβλέπει αυστηροποίηση των παιδαγωγικών και πειθαρχικών μέτρων. Ενδεικτικά, ο διευθυντής του σχολείου μπορεί να αποφασίσει έως και τριήμερη αποβολή, από μία ημέρα που ίσχυε έως σήμερα. Επίσης, ο Σύλλογος Διδασκόντων μπορεί να αποφασίσει έως πενθήμερη αποβολή από τρεις ημέρες που είχε έως τώρα τη δυνατότητα, ενώ στην ευχέρειά του είναι και η αλλαγή τμήματος ή σχολικού περιβάλλοντος καθώς και ο αποκλεισμός από δράσεις, πολιτιστικές ή αθλητικές εκδηλώσεις, εκπαιδευτικές εκδρομές και μετακινήσεις.
-Ταυτόχρονα, αλλάζει και το πλαίσιο των απουσιών. Επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση όταν οι απουσίες, κατά τη διάρκεια της διδακτικής χρονιάς, δεν ξεπερνούν τις 50 ή όταν δεν ξεπερνούν τις 114 από τις οποίες, οι άνω των 50 είναι δικαιολογημένες. Η καθυστερημένη προσέλευση στην αίθουσα θεωρείται απουσία.
-Σε περιπτώσεις φθοράς/καταστροφής, μερικής ή ολικής, σχολικών κτιρίων, χώρων και υλικοτεχνικής υποδομής που αποδίδονται σε συγκεκριμένο μαθητή/μαθήτρια, η δαπάνη αποκατάστασης βαραίνει τον ίδιο (αν είναι ενήλικος) ή τους γονείς και κηδεμόνες του. Αφού πρώτα καθοριστεί το ποσό της δαπάνης αποκατάστασης οι γονείς / κηδεμόνες οφείλουν να καλύψουν το κόστος. Αν δεν συναινέσουν, η δαπάνη βεβαιώνεται και ακολουθεί η διαδικασία είσπραξής της.
8. Δράσεις ενεργού πολίτη
Η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που εναρμονίζει το πρόγραμμα σπουδών της με τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης του ΟΗΕ. Σκοπός είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να εκπαιδευτούν στο ευ ζην, στη φροντίδα του περιβάλλοντος, στην κοινωνική ευθύνη και τη δημιουργική σκέψη. Μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων, τα προγράμματα σπουδών εμπλουτίζονται με δράσεις για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού, της προστασίας του περιβάλλοντος, της κοινωνικής ευθύνης και της βοήθειας στους συμπολίτες μας ενώ δίνεται έμφαση σε σχολικές ημέρες αφιερωμένες στη ζωοφιλία, τον αθλητισμό,την ψυχική υγεία και άλλα.
9 . Σχολικός επαγγελματικός προσανατολισμός
Μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α’ λυκείου θα έχουν τη δυνατότητα να ανακαλύψουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους. Οι μαθητές θα μπαίνουν με ένα προσωπικό κωδικό σε ηλεκτρονική εφαρμογή, όπου θα επιλέγουν εταιρία επαγγελματικού προσανατολισμού από μητρώο πιστοποιημένων εταιριών από τον ΕΟΠΠΕΠ. Η υπηρεσία περιλαμβάνει τη συμπλήρωση τυποποιημένου ερωτηματολογίου επαγγελματικού προσανατολισμού σε ψηφιακή μορφή και ατομική συνεδρία με εξιδεικευμένο σύμβουλο επαγγελματικού προσανατολισμού.
10 . Πιστοποιητικό πληροφορικής
Αναμορφώνεται το μάθημα της πληροφορικής στο γυμνάσιο, με επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχολικών βιβλίων και με τον σχεδιασμό νέου πιστοποιητικού που βασίζεται σε τέσσερις άξονες: Βασικές αρχές computing, χειρισμό και ανάλυση δεδομένων, διαδίκτυο και δίκτυα, ηθικές/ κοινωνικές πτυχές. Τα νέα βιβλία πληροφορικής και για τις τρεις τάξεις του γυμνασίου θα είναι διαθέσιμα από φέτος σε ψηφιακή μορφή και σε έγχαρτη από το 2025-2026.
11. Λογοτεχνία
Το νέο, ανοιχτό, σχολείο περιλαμβάνει σειρά αλλαγών που στοχεύουν στη διεύρυνση των οριζόντων των μαθητών, στην κατανόηση των κειμένων και στην απομάκρυνση από την αποστήθιση, μέσω της ενίσχυσης της φιλαναγνωσίας.
Από τη φετινή διδακτική χρονιά εισάγεται η ανάγνωση ολόκληρων λογοτεχνικών έργων, αντί αποσπασματικών κειμένων όπως συνέβαινε έως σήμερα. Σε όλες τις τάξεις, από το νηπιαγωγείο έως και τη Γ’ λυκείου, θα διανεμηθούν από ένα έως τρία βιβλία (ανάλογα την τάξη), πάνω στα οποία οι μαθητές θα κάνουν εργασίες και συγκεκριμένες δραστηριότητες. Κορυφαίοι Έλληνες και ξένοι συγγραφείς θα βοηθήσουν τα παιδιά να αγαπήσουν το βιβλίο και να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και σκέψη. Οι εκπαιδευτικοί θα μυηθούν, μέσω ειδικής επιμόρφωσης, για τον τρόπο λειτουργίας της τάξης ενώ οι μαθητές θα λάβουν τα βιβλία τους μέσω της αποστολής σχολικών βιβλίων.
Στην ίδια κατεύθυνση, θα λειτουργήσει και το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή από τον Απρίλιο του 2025 ενώ σε έντυπη από τον Σεπτέμβριο του 2026. Μέσω αυτού, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα έχουν στη διάθεσή τους πολλαπλές πηγές μάθησης. Για το πολλαπλό βιβλίο εργάζονται 60 συγγραφικές ομάδες για 187 διδακτικά πακέτα πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Τις 636 προτάσεις αξιολόγησαν 2.593 εν ενεργεία εκπαιδευτικοί, μέλη ΔΕΠ και άλλοι επιστήμονες, οι οποίοι ενέκριναν 590 από αυτές.