Βλαδίμηρος Κυριακίδης: Συνέντευξη παραχώρησε ο γνωστός ηθοποιός στην Μαρία Ανδρέου και το περιοδικό «ENJOY». Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στην πανδημία και τις επιπτώσεις της στον χώρο του θεάτρου, αλλά και για τον ρόλο του κυρ Ηλία, στην επιτυχημένη σειρά του Alpha «Μην αρχίζεις τη μουρμούρα».
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: Όσα δήλωσε στη συνέντευξη
Η επιτυχημένη κωμική σειρά που προβάλλεται εδώ και 8 χρόνια, έχει λάβει το πράσινο φως και για την επόμενη σεζόν 2021-2022. Ο γνωστός ηθοποιός βάζει στοίχημα, πως θα κλείσουν τα 10 χρόνια επιτυχίας.
Ερώτηση δημοσιογράφου: «Κύριε Κυριακίδη, τι αποδεικνύει στην ανθρωπότητα εδώ και έναν χρόνο η πανδημία του Covid-19;»
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Αυτό που μας αποδεικνύει ή, καλύτερα, αυτό που υπενθύμισε σε όλους μας, επειδή οι άνθρωποι συχνά πυκνά ξεχνάμε, είναι ότι είμαστε αναλώσιμοι. Δεν είμαστε μια υπερδύναμη. Αυτή η πανδημία δεν ήρθε για να φύγει μέσα σε έναν χρόνο. Αυτό πρέπει να το συνειδητοποιήσουμε. Χρειάζονται λογική για να κερδηθεί η μάχη, υπομονή και στρατηγική, πυγμή και δύναμη. Αλλιώς, δεν μπορούμε να νικήσουμε. Η κυβέρνηση και οι επιστήμονες, που έχουν και την ευθύνη και την ηγεσία της χώρας, πρέπει να λύσουν μια δύσκολη εξίσωση, αυτήν της υγείας και της οικονομίας. Πρέπει να λειτουργήσει και ο τομέας της υγείας αλλά και της οικονομίας για να κρατηθεί το κράτος όρθιο. Κανείς δεν έχει ζήσει από τη γενιά μας μια πανδημία και πρέπει να βάλουμε όλοι στο μυαλό μας ότι οι πανδημίες κρατούν χρόνια… Η λύση είναι ο εμβολιασμός.
Στην Ελλάδα, αν εμβολιαστούν το καλοκαίρι και οι σαραντάρηδες, μαζί με αυτούς που έχουν νοσήσει και έχουν γίνει καλά, αλλά και με τα self tests, ώστε να απομονώνεται το κρούσμα ακόμη και από την οικογένεια, για να μην κολλήσουν ενδοοικογενειακά, θα αρχίσουμε να αποκτάμε σιγά σιγά αυτό που λέγεται «ανοσία της αγέλης». Το θέμα για μένα είναι να συνηθίσουμε τη νέα συνθήκη και με μέτρα προστασίας να αρχίσουμε να ζούμε χωρίς φόβο. Μάσκες, αποστάσεις, ατομική ευθύνη, φυγή στην ύπαιθρο, στους ανοιχτούς χώρους. Ετσι γίνονται και τα γυρίσματα στην τηλεόραση και δεν έχουμε «κατεβάσει ρολά», δεν έχουμε αρρωστήσει. Παίρνουμε όλα τα μέτρα – με τεστ και με μαντιλάκια καθαρισμού για τα χέρια. Αλλά η ζωή και η οικονομία πρέπει να συνεχιστούν χωρίς τον φόβο, που είναι πολύ άσχημος σύμβουλος».
Ερώτηση δημοσιογράφου: Πάνω από έναν χρόνο πλέον τα θέατρα είναι κλειστά. Πώς μεταφράζεται αυτό όσον αφορά τις οικονομικές απολαβές των καλλιτεχνών;
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Πολλοί συνάδελφοί μου που δεν παίζουν σε κάποια τηλεοπτική σειρά ζουν χάρη στα επιδόματα. Φυσικά, το επίδομα δεν τους φτάνει για να πληρώσουν το ενοίκιο, το ρεύμα, το τηλέφωνο και το νερό τους. Ξέρω πολλούς συναδέλφους μου που δανείζονται για να τα βγάλουν πέρα. Αλλά αυτός που δανείζεται θα πρέπει να τα ξεπληρώσει και πάλι είναι μέσα στην ανέχεια. Ποτέ μου δεν κατάλαβα γιατί το θέατρο, ένας χώρος πολύ ελεγχόμενος, με αποστάσεις μεταξύ των θέσεων, με θερμομέτρηση στην είσοδο, με μάσκα και με τους ηθοποιούς στη σκηνή, όπου δεν υπάρχει κινητικότητα για δύο ώρες, όσο διαρκεί δηλαδή η παράσταση, είναι κλειστό λόγω του Covid-19. Από πού πηγάζει ο κίνδυνος; Το ίδιο ερώτημα έχω και με την εστίαση.
Πώς σε ένα ρεστοράν με τραπέζια σε απόσταση, που είναι όλα ελεγχόμενα, κολλάει ο κορωνοϊός; Πέρσι, θυμάμαι, στην Κρήτη, στα Χανιά, στο τέλος του καλοκαιριού έκλειναν τα εστιατόρια στις 12 το βράδυ και ο κόσμος στη συνέχεια, από τη ζέστη, παρόλο που είχε αρχίσει ξανά η απαγόρευση κυκλοφορίας, έκανε βόλτα στο λιμάνι. Μιλάμε για συνωστισμό. Δεν θα ήταν καλύτερα να ήταν τα εστιατόρια ανοιχτά και να συνέχιζαν το φαγητό τους, το ποτό ή το γλυκό τους, με αποστάσεις ανάμεσα στα τραπέζια, παρά να πέφτει ο ένας πάνω στον άλλο στο λιμάνι και στους δρόμους; Από την άλλη, όσο το θέατρο παραμένει κλειστό -αλλά και γενικότερα όσο ο πολιτισμός έχει βάλει λουκέτο, οι μουσικές σκηνές, το σινεμά-, τότε θα αρχίσει και η ψυχή μας να νοσεί. Η τέχνη είναι η τροφή της ψυχής. Θα έλεγα ότι η τέχνη είναι η αντιβίωση για όσα συμβαίνουν μέσα στη ζωή μας και στην υγεία μας, σωματική και ψυχική.»
Ερώτηση δημοσιογράφου: «Το θέατρο είναι η αντιβίωσή μας». Πολύ ωραία σκέψη αυτή… Εχει θεραπευτικές ιδιότητες η τέχνη;
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Αναμφισβήτητα! Ακούς μια ωραία μουσική και ξαλαφρώνεις. Γεμίζεις με ωραία, αισιόδοξα και ελπιδοφόρα συναισθήματα. Σε μια θεατρική παράσταση, σε μια καλή κωμωδία, όπου θα γελάσεις με την καρδιά σου, θα πετάξεις πολύ σκουπιδαριό από μέσα σου. Είναι λυτρωτική η ψυχαγωγία. Δεν ξέρω γιατί η κυβέρνηση ανακοινώνει μέτρα για όλους τους κλάδους και αφήνει έξω τον πολιτισμό. Καλοκαίρι και θέατρο στην Ελλάδα είναι ένα. Εγώ και οι συνάδελφοί μου πήραμε την απόφαση να αρχίσουμε μια καλοκαιρινή περιοδεία με ένα έργο που έχει πολλή αγωνία και δράση, την «Παγίδα» του Ρομπέρ Τομά. Ενα θεσπέσιο αστυνομικό έργο, με σασπένς. Για να το οργανώσουμε όλο αυτό με δήμους ανά την Ελλάδα, χρειάζεται να ξέρουμε ημερομηνίες, για να κάνουμε τον προγραμματισμό μας, να κλείσουμε ανοιχτούς θεατρικούς χώρους, να βγάλουμε εισιτήρια για τη μεταφορά μας, να κλείσουμε ξενοδοχεία.
Μη γνωρίζοντας τίποτε επίσημο έως σήμερα από το υπουργείο Πολιτισμού, αποφασίσαμε με τον θίασο να αρχίσουμε την περιοδεία μας στις 9 Ιουλίου. Πήραμε το ρίσκο. Λέμε, δεν γίνεται, στο ζενίθ του καλοκαιριού, θα μας αφήσουν. Μου φαίνεται αδιανόητο να μιλούν για το πότε θα ανοίξουν ο τουρισμός, το λιανεμπόριο, τα κέντρα αισθητικής, η εστίαση και για τον πολιτισμό να μην υπάρχει κανένας σχεδιασμός, για το θέατρο της Επιδαύρου, το Ηρώδειο καμία ανακοίνωση, να μην ξέρει ουδείς στο ΥΠΠΟ τι θα γίνει… Να ρισκάρουμε οι ηθοποιοί και την υγεία μας και τα χρήματά μας, για να μη σταματήσουν ο πολιτισμός, η τέχνη, η ζωή, να δώσουμε την παρουσία μας ακόμη και μέσα στην πανδημία, και οι άνθρωποι που μπήκαν σε θώκους για να προωθούν και να προστατεύουν τον πολιτισμό να μη μιλούν.»
Ερώτηση δημοσιογράφου: Δηλαδή στα τέλη Απριλίου δεν ξέρετε αν τον προσεχή Ιούλιο θα βγείτε να παίξετε σε ανοιχτά θέατρα;
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Μα τι σας λέω; Σας φαίνεται απίθανο, αλλά είναι αληθινό. Κανένας σχεδιασμός, καμία ανακοίνωση – όλα στα τυφλά. Οι ηθοποιοί που δεν κάνουν τηλεόραση είναι στα όρια της φτώχειας. Δεν σας μιλάω για τους θεατρικούς παραγωγούς. Για να νοικιάσεις ένα θέατρο στην Αθήνα, θες από 60.000 ευρώ τον χρόνο για το πιο φθηνό έως 150.000 ευρώ τον χρόνο για το πιο ακριβό. Πώς θα πληρώσουν αυτό το ενοίκιο, το ρεύμα, τα αναλώσιμα, το ΙΚΑ;
Το θέατρο δεν δουλεύει έναν χρόνο. Οι θιασάρχες και οι ηθοποιοί, ένα μεγάλο κομμάτι τους, είναι στην ανεργία. Το επίδομα που θα δώσει το κράτος για ένα ενοίκιο της τάξεως των 60.000 ευρώ είναι ελάχιστο. Δίκοπο μαχαίρι το δίπολο υγεία – οικονομία. Είδατε τι έγινε με τους αγανακτισμένους καταστηματάρχες σε Θεσσαλονίκη και Πάτρα; Οι άνθρωποι θέλουν να δουλέψουν, έχουν υποχρεώσεις, χρέη.»
Ερώτηση δημοσιογράφου: Το Πάσχα μάλλον δεν θα πάμε για Ανάσταση στο χωριό…
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Μου κόστισε πολύ. Γιατί να μην πάω στο χωριό μου, να κάτσω στο σπίτι μου, στην αυλή μου τον Μάιο; Κλεισμένοι στο δικό μας σπίτι, στον δικό μας κήπο εγώ και η γυναίκα μου; Δηλαδή ο Βρετανός τουρίστας θα είναι ελεύθερος στη χώρα μου και θα διασκεδάζει τον Μάιο, και εγώ θα είμαι κλεισμένος στο διαμέρισμα στην Αθήνα; Οι θείοι μου, που εμβολιάστηκαν, γιατί να μην πάνε στο χωριό τους και να πάει σε αυτό ο εμβολιασμένος τουρίστας; Που οι τουρίστες θα πηγαίνουν από δω και από κει, και ξέρουμε και πώς διασκεδάζουν… Τι τους πείραξε να πάνε στα εξοχικά τους, στα πατρικά τους σπίτια οι Ελληνες και να σουβλίσουν στις αυλές τους;»
Ερώτηση δημοσιογράφου: Τηλεργασία, τηλεαγορές, τηλεπικοινωνία…
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Και τηλεθεάτρο, θα πρόσθετα και εγώ. Δεν συμφωνώ με τις online θεατρικές παραστάσεις. Τα μεγάλα θεατρικά έργα γράφτηκαν για να έχουν αντίλαλο. Να παίζονται και να ακούς το γέλιο και το χειροκρότημα του τηλεθεατή. Αλλο η έβδομη τέχνη, το σινεμά, και άλλο το θέατρο. Το θέατρο γεννιέται και πεθαίνει μέσα σε δύο ώρες παράστασης. Μένει στο μυαλό σου. Είναι ζωντανός οργανισμός. Χρειάζεται τον ηθοποιό και τον θεατή. Τον αντίλαλο. Χωρίς αντίλαλο, δεν υπάρχει θέατρο.»
Ερώτηση δημοσιογράφου: Τι εποχή ζούμε σε επίπεδο τεχνολογίας, αλλά και μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, το ίντερνετ, την τηλεόραση;
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Πιστεύω ότι η σοφία ξέπεσε στη γνώση και η γνώση ξέπεσε στην πληροφορία. Πολλή πληροφορία, λίγη γνώση και μηδαμινή σοφία. Δεχόμαστε μια κατακλυσμιαία βροχή πληροφορίας, που δεν μας κάνει πιο ικανούς αλλά πιο μπερδεμένους και σε σύγχυση. Βλέπεις ένα site και, μαζί με την πορεία της πανδημίας, διαβάζεις κάτι για το «Survivor» και αμέσως μετά μια συνταγή για κολοκυθόπιτα. Κάποιες φορές διαβάζω τα σχόλια κάτω από τα κείμενα. Τα περισσότερα ανυπόγραφα, ανθρωποφαγικά, γεμάτα βία – ένας σχολιασμός χωρίς επιχειρήματα. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ασχολούμαι στον βαθμό που θα προωθήσω τη δουλειά μου, δεν το παρακάνω, γιατί δεν με ενδιαφέρει οποιαδήποτε άλλη προβολή.»
Ερώτηση δημοσιογράφου: Τι παρατηρείτε στην κοινωνία μας; Ποιο είναι το έλλειμμά της;
Βλαδίμηρος Κυριακίδης: «Ξεκάθαρα η παιδεία. Για όλα φταίει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Υποτίθεται ότι σήμερα και με την τεχνολογική επανάσταση θα είχαμε μια καλύτερη παιδεία και μαθητές με όρεξη για γνώση, μάθηση και με κριτική σκέψη. Φέτος γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, από την ίδρυση του νέου ελληνικού κράτους -το κορυφαίο ιστορικό γεγονός-, και δεν ξέρω πόσα παιδιά κατέχουν την πλήρη γνώση των γεγονότων. Δεν είναι μια απλή πληροφορία η Εθνική Παλιγγενεσία. Είναι η αρχή για την ίδρυση μιας ελεύθερης Ελλάδας. Το να βγαίνουν τα παιδιά από τα λύκεια με βασικές ελλείψεις γύρω από την Παγκόσμια Ιστορία…
Εχω δει εφήβους να μη γνωρίζουν για την πτώση του Τείχους στη Γερμανία, η οποία άλλαξε την πορεία όχι μόνο της Ιστορίας αλλά και της οικονομίας, με την εδραίωση του καπιταλισμού. Αυτό με κάνει να απορώ -και δεν είναι θέμα αν είμαι ένας συντηρητικός ή προοδευτικός πολίτης- τι μαθαίνουν τελικά τα παιδιά στα σχολεία. Στην Ελλάδα, στον τομέα της εκπαίδευσης, θέλουμε ένα εμβόλιο Ιστορίας. Το εκπαιδευτικό μας σύστημα βρίσκεται στην Εντατική. Ας μην τα προσπερνάμε όλα αυτά. Για μια χρονιά τα παιδιά, μέσα στην πανδημία, έκαναν μαθήματα μέσα από το διαδίκτυο, όπως και οι φοιτητές μας. Τι αποκόμισαν; Πήραν κάτι ή ήταν μια χαμένη χρονιά; Για μένα δεν γίνεται το κινητό, το τάμπλετ να αντικαταστήσουν το σχολείο. Το διαδίκτυο είναι για να ενημερωθείς, όχι για να μάθεις.»