Πολλές αλυσίδες σούπερ μάρκετ επιμένουν ότι δεν προβαίνουν σε αισχροκέρδεια, παρόλο που οι τιμές των προϊόντων τους έχουν εκτοξευθεί, προκαλώντας ζημιά στους πελάτες. Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις.
Σε αντίθεση με τη γενική στάση της αγοράς, ένα κορυφαίο στέλεχος της αμερικανικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Kroger παραδέχτηκε ότι η εταιρεία αύξησε τις τιμές σε ορισμένα προϊόντα πέρα από τα επίπεδα του πληθωρισμού.
Ο Άντι Γκροφ, Ανώτερος Διευθυντής Τιμολόγησης της Kroger, αποκάλυψε κατά τη διάρκεια ακρόασης για τη νομοθεσία κατά των μονοπωλίων ότι τα αυγά και το γάλα, μεταξύ άλλων προϊόντων, είδαν σημαντική αύξηση στις τιμές τους, υπερβαίνοντας την αύξηση του πληθωρισμού.
«Αυτό δεν είναι καθόλου περίεργο», δήλωσε στο Newsweek ο Ντρου Πάουερς, ιδρυτής του Powers Financial Group. «Οι εταιρείες σε πολλούς κλάδους έχουν καταγράψει κέρδη ρεκόρ από την κρίση του κορωνοϊού, ενώ οι καταναλωτές αντιμετώπισαν τον υψηλότερο πληθωρισμό στην πρόσφατη ιστορία.
Τα μαθηματικά μπορούν μόνο να υποδείξουν ότι οι εταιρείες αυξάνουν τις τιμές πάνω από το γενικό επίπεδο του πληθωρισμού. Όπως λέει η παλιά παροιμία, ποτέ μην αφήνεις μια καλή κρίση να πάει χαμένη».
Η κατάθεση του Άντι Γκροφ έγινε κατά τη διάρκεια μιας δικαστικής ακρόασης για την αγωγή της FTC κατά της Kroger. Η ακρόαση εστιάζει στην εξαγορά της Albertsons από την Kroger, τον κορυφαίο ανταγωνιστή της.
Ο Άντι Γκροφ δήλωσε ότι η Kroger έχει σκοπό να «περάσει τον πληθωρισμό στους καταναλωτές». Ένα εσωτερικό email αποκάλυψε ότι η τιμή των αυγών και του γάλακτος υπερέβαινε συνήθως την απαιτούμενη αύξηση λόγω πληθωρισμού για να διατηρήσει κέρδη η αλυσίδα.
«Στο γάλα και τα αβγά, ο πληθωρισμός λιανικής ήταν σημαντικά υψηλότερος από τον πληθωρισμό του κόστους», είπε ο Γκροφ στο εσωτερικό email προς άλλα στελέχη της Kroger.
Εκπρόσωπος της Kroger είπε στο Bloomberg ότι το σχόλιο του Γκροφ «δεν αντικατοπτρίζει το επιχειρηματικό μοντέλο δεκαετιών της Kroger να μειώνει τις τιμές για τους πελάτες μειώνοντας τα περιθώρια κέρδους της».
Δεν συμφωνούν όλοι ότι το εσωτερικό email που αποκαλύφθηκε αντικατοπτρίζει τις πολιτικές τιμολόγησης της Kroger ή γενικότερα του κλάδου των παντοπωλείων.
Μια γυναίκα στο Βόλο πήγε στο σούπερ μάρκετ να κάνει τα καθημερινά της ψώνια, ωστόσο διαπίστωσε ότι δεν της έφταναν τα χρήματα με ό,τι ακολούθησε να μην το πιστεύει κανείς.
Μια γυναίκα πήγε σε σούπερ μάρκετ προκειμένου να προμηθευτεί ορισμένα πράγματα που ήθελε, ωστόσο όταν πήγε στο ταμείο διαπίστωσε πως τα χρήματα δεν της φτάνουν κι αυτό που ακολούθησε το συζητάει, πλέον, ολόκληρη η τοπική κοινωνία.
Μια γυναίκα πήγε να ψωνίσει σε σούπερ μάρκετ τα απαραίτητα. Τα χρήματα δεν έφταναν για όλα και η ίδια το διαπίστωσε στο ταμείο. Ο Βόλος και όχι μόνο συζητάει τα όσα ακολούθησαν…
Ο Βόλος στο επίκεντρο για τα όσα έγιναν σε σούπερ μάρκετ της Νέας Ιωνίας. Εκεί που δόθηκε ένα μεγάλο μάθημα αλληλεγγύης. Μια γυναίκα είχε βάλει στο καρότσι της, βασικά τρόφιμα και είχε φτάσει στο ταμείο για να πληρώσει. Έριχνε ανά τακτά διαστήματα ματιές στη μηχανή, για να διαπιστώσει πού βρίσκεται το σύνολο. Όταν διαπίστωσε πως τα χρήματα που είχε στο πορτοφόλι της, δεν έφταναν άρχισε να αφαιρεί πράγματα. Η συνέχεια ήταν απρόβλεπτη…
Σε μια περίοδο που η ακρίβεια «τσακίζει» τα νοικοκυριά, ολοένα περισσότερες οικογένειες αδυνατούν να αντεπεξέλθουν ακόμη και στην προμήθεια βασικών τροφίμων καθημερινά, η εικόνα μίας μητέρας να αδειάζει από τρόφιμα το καλάθι στο σούπερ μάρκετ, διότι δεν επαρκούσαν τα χρήματα, που είχε στο πορτοφόλι της, αποτελεί «γροθιά» στο στομάχι.
Αυτή τη «γροθιά» ένιωσε συμπολίτης χθες το πρωί σε τοπικό σούπερ μάρκετ, στη Νέα Ιωνία, όταν μαζί με άλλους πελάτες, που περίμεναν στην ουρά, βρέθηκε αντιμέτωπος με το σκηνικό. Τότε ήταν που «μίλησε» η αλληλεγγύη και η ανθρωπιά «έσπασε καρδιές», αφού τελικά η μητέρα έφυγε από το μάρκετ με γεμάτο το καλάθι, για να «στρωθεί» με αξιοπρέπεια το τραπέζι της.
Το περιστατικό έγινε viral στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τον Μίλτο Μιχαηλίδη, διαχειριστή της σελίδας «Η Νέα Ιωνία της καρδιάς μας». Ο κ. Μιχαηλίδης ήταν αυτόπτης μάρτυρας. Περιέγραψε το συμβάν με μοναδικό τρόπο και ευαισθησία, «γκρεμίζοντας» το Facebook, αφού δεκάδες χρήστες με σχόλιά τους από κάτω εκθειάζουν τον ανώνυμο συμπολίτη, που βοήθησε.
Η γυναίκα πήγε στο σούπερ μάρκετ για τα ψώνια των ημερών. Εφτασε στο ταμείο για να πληρώσει. Στο καλάθι της είχε τρόφιμα. Ο λογαριασμός όμως ήταν μεγαλύτερος από ότι είχε υπολογίσει. Ζήτησε «συγγνώμη» και άρχισε να αφαιρεί τρόφιμα. Τα μάγουλά της είχαν γίνει κόκκινα από αμηχανία. Ηρθε σε δύσκολη θέση.
Και σαν από μηχανής θεός πελάτης του μάρκετ που περίμενε στην ουρά προθυμοποιήθηκε να βοηθήσει. Για να μην την κάνει να νιώσει άσχημα, προσποιήθηκε ότι βρήκε πεσμένο δίπλα της ένα 10ευρω, που πιθανότατα, όπως της είπε, έπεσε από το πορτοφόλι της. Ετσι τελικά πληρώθηκε ο λογαριασμός. Η μητέρα επέστρεψε στο σπίτι με όσα χρειαζόταν για να ταΐσει την οικογένειά της.
«Η ιστορία είναι αληθινή και θα μπορούσε να συμβεί στον καθέναν από εμάς», γράφει στην ανάρτησή του ο κ. Μιχαηλίδης, εξιστορώντας το περιστατικό στο taxydromos.gr. «Στην ουρά στο ταμείο του σούπερ μάρκετ η οθόνη δείχνει 26,80 €. «Αχ συγγνώμη ξέχασα την κάρτα, έχω μόνο 25 €, θα βγάλω κάτι». Στο μικρό καρότσι δεν υπάρχουν περιττά. Βλέπω ψωμί, μακαρόνια, γάλα, ντομάτες, χαρτί υγείας. Οσοι βρίσκονται μόλις ένα μέτρο μακριά ντροπιάζονται. Το πρόσωπο μιας μαμάς στενόχωρο. Πρέπει να επιλέξει τι δεν θα πάρει για τα παιδιά της.
«Συγγνώμη, σας έπεσε κάτι» λέει. Η κυρία εκπλήσσεται. Στο δάπεδο υπάρχουν 10 ευρώ. Ξέρει ότι δεν της ανήκουν. Το αγαπημένο βλέμμα του ανθρώπου την πείθει ότι πάει πολύ να πει ότι είναι δικό του. Δεν έχει επώνυμα ρούχα, αλλά δεν φορά κουρέλια.
Δεν έχει μακιγιάζ, αλλά το πρόσωπό της αποπνέει μια γλυκύτητα. Ο κύριος σκύβει, σηκώνει τον λογαριασμό και λέει: «Μάλλον συνέβη όταν ανοίξατε την τσάντα σας». Mόλις το ακούει αυτό, μονομιάς μοιάζει με παιδί, είναι ευτυχισμένη. Πληρώνει και με χαμόγελο αισιοδοξίας και ευγνωμοσύνης του λέει «ευχαριστώ».
Eκείνος θα μπορούσε να πει «μην ανησυχείς, θα τα δώσω εγώ». Αντίθετα, επέλεξε να διατηρήσει την αξιοπρέπεια, τη δική του και της κυρίας. Καλημέρα Νέα Ιωνία.