Η Αλίκη Κατσαβού προσπαθεί να βρει τις ισορροπίες της, μετά τον θάνατο του Κώστα Βουτσά, πριν από δύο μήνες, να μεγαλώσει τον γιο τους Φοίβο και να διευθετήσει τα κληρονομικά, μαζί με τις τρεις κόρες του αγαπημένου μας ηθοποιού.
Σε συνέντευξή που παραχώρησε στο περιοδικό «Λοιπόν» και την Ρενέ Σαραντινού, μίλησε για όλα.
Εννοείται, ακριβώς εκεί βρίσκω τον εαυτό μου. Η μητρότητα είναι το νούμερο ένα και η καλλιτέχνιδα πρέπει να βρίσκει διέξοδο δημιουργίας – έτσι θα κινηθώ στη ζωή μου από εδώ και πέρα. Το παιδί μου είναι προτεραιότητα. Μέσα σε όλα αυτά που περνάμε κάτι που απασχολεί το μυαλό μου είναι πώς θα φέρνω την τέχνη μου κοντά στον κόσμο. Το παιδί που έχω φέρει στον κόσμο έχω υποχρέωση να το μεγαλώσω σ’ ένα υγιές περιβάλλον, με μια μαμά που θα παραμείνει υγιής ψυχικά, πνευματικά και σωματικά, έτσι θα τα καταφέρω.
Ο Φοίβος έχει μια υγιή αντίδραση στο πένθος, ευτυχώς, έχει δυνατό χαρακτήρα, δεν παρουσιάζει παράξενες συμπεριφορές, αλλά αναμενόμενες. Στεναχωριέται, αναζητάει τον μπαμπά του, είναι μια ηλικία που δεν μπορεί να κατανοήσει το τετελεσμένο, το αμετάκλητο του θανάτου. Αυτό με αναγκάζει να βρίσκομαι στη δύσκολη και την αμήχανη θέση, αρκετές φορές, να εξηγώ το γεγονός, το τι έχει συμβεί.
Ναι, οι ειδικοί με συμβούλεψαν να μιλήσω στον Φοίβο ανοιχτά, ξεκάθαρα και με απλά λόγια. Εξηγώντας το ιατρικό συμβάν, ότι είναι ασφαλής, ότι δεν κινδυνεύουμε όλοι ανά πάσα ώρα και στιγμή να πεθάνουμε και ότι συνέβη για συγκεκριμένους λόγους. Είναι δύσκολο κομμάτι για τα παιδιά αυτής της ηλικίας, δεν μπορούν να καταλάβουν το αμετάκλητο, ότι ο μπαμπάς δεν θα επιστρέψει. Αυτό καλούμαι να αντιμετωπίσω με ψυχραιμία, να εξηγώ ξανά και ξανά, όσες φορές χρειάζεται… Τις περισσότερες φορές είναι χαρούμενος, παίζει ωραία, αλλά είναι και μερικές στιγμές που με ρωτάει, που τον θυμάται ή συσχετίζει κάποιο γεγονός με κάτι που είχε ζήσει μαζί του… Αυτά ζούμε σε σχέση με το πένθος.
Ναι, εγώ του το ανακοίνωσα, διάλεξα μια ήσυχη στιγμή, που ήμουν ήρεμη, ψύχραιμη και δεν έκλαιγα, όπου του εξήγησα με απλά λόγια τι έχει συμβεί.
Ήμουν ρεαλίστρια, ήξερα από την αρχή, μπαίνοντας σε αυτή την ιστορία, αφού είχα ερωτευθεί αυτόν τον άνθρωπο, το λογικό θα ήταν να «φύγει» εκείνος πρώτος. Βέβαια, η ζωή έχει πολλές ανατροπές, θα μπορούσε να είχε συμβεί το αντίθετο. Οι στατιστικές ήταν εναντίον, αυτό όμως δεν σήμαινε ότι δεν κατέρρευσα την ώρα που μου ανακοινώθηκε… Κανείς, ποτέ, δεν περιμένει ότι θα «φύγει», ακόμα κι αν βρίσκεται 19 μέρες μέσα στην εντατική. Περίμενα ότι αυτός ο άνθρωπος θα νικήσει… Ο Κώστας ήταν «η ενσάρκωση, η έννοια της ζωής», αυτό είπε και η Νίκη, η μικρότερη κόρη του. Δεν περιμένεις ότι θα τελειώσει, είναι αιώνιος… είναι ανεξάντλητος. Όταν έρχεσαι αντιμέτωπη με το τετελεσμένο, λες: «Εντάξει, το ήξερα, γιατί στεναχωριέσαι, ήταν μεγάλος, ήξερες ότι θα συμβεί… Συνέβη νωρίτερα απ’ ό,τι περίμενα…», θέλει χρόνο για να το τακτοποιήσω μέσα μου.
Ήταν κάτι που δεν μπορούσε να αλλάξει… Με αγχώνουν πράγματα που μπορούν να αλλάξουν και δεν καταφέρνω να τα αλλάξω. Κάτι που δεν μπορεί να αλλάξει δεν με αγχώνει. Ερωτεύτηκα αυτόν τον άντρα έτσι όπως ήταν. Έτσι τον ερωτεύτηκα, ήξερα ότι θα συνέβαινε αυτό, αλλά δεν ζούσα με το φόβο αυτό. Ο Κώστας ήταν ο αιώνιος έφηβος, εγώ ξεκίναγα τη μέρα μου πεσμένη, σαν να ήμουν γριά, ενώ εκείνος ήταν σαν να ήταν παιδάκι. Ήταν φρέσκος, χιουμορίστας, γεμάτος ζωή και όρεξη για τα πράγματα, εγώ ήμουν η γριά της παρέας. Απλά στο πίσω μέρος του μυαλού μου ήξερα, στατιστικά, ότι θα συνέβαινε να «φύγει» εκείνος πρώτος, αλλά στο βαθύ μέλλον.
Ο Κώστας είναι εδώ, δεν το λέω μεταφυσικά, αλλά γιατί είναι τόσο μεγάλο το έργο του. Καθημερινά στα κανάλια παίζονται δύο ταινίες του. Το έργο του θα είναι εδώ για εκατοντάδες χρόνια.
Ναι, τον βλέπει στις ταινίες και τον αναγνωρίζει, αλλά δεν ρωτάει, χαίρεται, ενώ παράλληλα κάνει κι άλλα πράγματα.
Δεν κλαίω ποτέ μπροστά στον Φοίβο, είναι θέμα χαρακτήρα, έτσι ήμουν όλη μου τη ζωή, δεν κλαίω μπροστά σε άλλους. Βρίσκω τις στιγμές που θα είμαι μόνη μου, τη νύχτα…
Φύγαμε από το Κολωνάκι όσο ζούσε ο Κώστας, τότε μετακομίσαμε, ένα χρόνο πριν, τον Απρίλιο. Του άρεσε πολύ η γειτονιά του Νέου Κόσμου, αλλά και στη γειτονιά άρεσε πολύ ο Κώστας. Κατέβαινε κι έπαιζε Τζόκερ.
Δεν έχω κανένα απολύτως πρόβλημα με την οικογένεια, ευτυχώς, είμαστε όλοι αγαπημένοι. Το αστείο είναι ότι γράφονται ανακρίβειες και το δυστύχημα επίσης είναι ότι το ίντερνετ τις αναπαράγει για χρόνια, οπότε διαιωνίζεται το λάθος. Υπάρχουν οπωσδήποτε πνευματικά δικαιώματα, καθώς ο Κώστας ήταν και πρόεδρος στον «Διόνυσο», στην Εταιρεία Διαχείρισης Πνευματικών Δικαιωμάτων, και είχε φροντίσει για όλους τους ηθοποιούς, όχι μόνο για τον εαυτό του.
Τα δικαιώματα από τις ταινίες, από την τηλεόραση, αλλά και όλα τα πνευματικά δημιουργήματά του ως ηθοποιός, θα γίνουν τα απαραίτητα, αλλά τώρα, λόγω κορονοϊού, δεν έχουμε προλάβει να κάνουμε όλες τις διαδικασίες που πρέπει, προκειμένου να δηλωθούμε ως οι κληρονόμοι του και να τακτοποιηθούν τα κληρονομικά. Δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα, γιατί είμαστε όλες αγαπημένες μεταξύ μας. Δεν έχει καμία διαθήκη να τα ορίσει διαφορετικά, δεν υπάρχει διαθήκη, έτσι, σύμφωνα με τα δεδομένα του νόμου, τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν έτσι όπως ορίζει ο νόμος.
Είναι δίπλα μου, όπως είμαι κι εγώ. Η Θεοδώρα και η Νίκη, όπως κι εγώ, έχουμε παιδιά παρόμοιας ηλικίας και επιθυμούμε και οι τρεις να αναπτύξουν σχέση μεταξύ τους.