Η Βέφα Αλεξιάδου κηδεύτηκε την περασμένη Τετάρτη, με ελάχιστους διάσημους να δίνουν το “παρόν”, ενώ ηχηρή ήταν η απουσία από τις εγγονές της.
Το σπίτι της Βέφας Αλεξιάδου στη Χαλκιδική
Ωστόσο, η μαγείρισσα είχε αφήσει στις εγγονές της δώρο το σπίτι που έμενε μέχρι και το τέλος της ζωή της στην Χαλκιδική, μια μονοκατοικία, με τεράστια αυλή, πισίνα και θέα τη θάλασσα.
Ο κήπος του σπιτιού είναι τεράστιος με πολλές λουλούδια, καθιστικά, πισίνα με τα αγάλματα και bbq, που έχει θέα όλο το μπλε της θάλασσας και του ουρανού, ενώ υπάρχει και ένα μικρό εκκλησάκι, περιτριγυρισμένο από ελιές, με παραδοσιακή αρχιτεκτονική, με λευκούς τοίχους και κόκκινη κεραμοσκεπή.
Η βεράντα με θέα στη θάλασσα, είναι διακοσμημένη με πολύχρωμα λουλούδια, όπως μπουκαμβίλιες και κατιφέδες, από τα αγαπημένα της μαγείρισσας.
Ελάχιστοι αποχαιρέτισαν τη Βέφα Αλεξιάδου
Στην εκπομπή Buongiorno, χθες, Παρασκευή, μίλησε καλή φίλη της μαγείρισσας και υπογράμμισε πως “έφυγε” πικραμένη που την είχαν ξεχάσει οι επώνυμοι φίλοι της, ενώ εντύπωση της έκανε που στην κηδεία δεν πήγε κόσμος, ούτε και στενοί συγγενείς της παρά μόνοι ελάχιστοι.
Όπως επεσήμανε «μου έκανε εντύπωση ότι δεν ήρθε κόσμος στην κηδεία της. Ήταν πικραμένη ήδη όταν έγινε η παρουσίαση του βιβλίου της. Αναρωτιόταν τι κακό έκανε. Αν αυτή την ημέρα είχε ανοιχτά τα μάτια της νομίζω θα ήταν περισσότερο στεναχωρημένη και πικραμένη».
Για την απουσία των διάσημων φίλων της, σημείωσε «με την Κορομηλά δεν ξέρω, αλλά ξέρω ότι με την Μενεγάκη δεν είχε. Η λατρεία της ήταν η Ζήνα. Δεν είχε επισκέψεις ούτε και τηλεφωνήματα. Ελάχιστοι συγγενείς της πήγαν στην κηδεία. Οι εγγονές της δεν πρόλαβαν να πάνε στην κηδεία. Ένας γαμπρός της ήταν και η ανιψιά της με την μητέρα της».
Όσον αφορά τις τελευταίες της στιγμές, ανέφερε ότι «είχε μεγάλη δύναμη, αλλά η πίστη της νομίζω την κράτησε έτσι. Δεν μπορούσε να περπατήσει και έφτιαχνε κολοκυθάκια με κιμά».
Πλακώθηκαν άσχημα, οι τσιρίδες τους ακούστηκαν σε όλο το τετράγωνο: Μαθεύτηκε η αιτία που η Μενεγάκη δεν είπε ούτε συλληπητήρια για τη Βέφα Αλεξιάδου-Γι’αυτό δεν πήγε στην κηδεία
Η είδηση του θανάτου της Βέφας Αλεξιάδου, συγκλόνισε όχι μόνο το ευρύ τηλεοπτικό κοινό, αλλά και όλους όσοι συνεργάστηκαν και είχαν την τύχη να τη γνωρίσουν προσωπικά και επαγγελματικά.
Η Βέφα Αλεξιάδου: Μία Αρχή για τη Μαγειρική στην Ελληνική Τηλεόραση
Η «κυρία Βέφα», όπως την αποκαλούσαν οι φίλοι της και το κοινό, υπήρξε μια από τις πιο εμβληματικές μορφές της ελληνικής τηλεόρασης. Μία γυναίκα που με την εξαιρετική της προσωπικότητα και τις μαγειρικές της ικανότητες κατάφερε να εισαγάγει τη μαγειρική ως ένα καθημερινό κομμάτι του ελληνικού νοικοκυριού, κάνοντάς τη όχι μόνο συνήθεια, αλλά και τάση. Το πέρασμά της από την τηλεόραση ήταν καθοριστικό, καθώς η Βέφα Αλεξιάδου αναδείχθηκε σε πρόσωπο που συνδύαζε την απλότητα με τη μοναδικότητα. Η παρουσία της ήταν τόσο φυσική και γλυκιά που την έκανε να μοιάζει ως μέλος κάθε ελληνικής οικογένειας. Ωστόσο, πίσω από αυτή την εικόνα της «σπιτικής μαγείρισσας» κρύβονταν μία σπουδαία πορεία γεμάτη βραβεία και διακρίσεις σε διεθνές επίπεδο.
Ο Σκληρός Αγώνας και η Επιτυχία
Η ίδια η Βέφα, παρά την αναγνώριση και την επιτυχία της, ήταν μία απλή και λαϊκή γυναίκα, που μεγάλωσε σε δύσκολες συνθήκες, έχοντας χάσει τον πατέρα της σε πολύ μικρή ηλικία. Μέσα από την προσωπική της προσπάθεια και σκληρή δουλειά, κατάφερε να φτάσει στην κορυφή της τηλεοπτικής μαγειρικής σκηνής. Η επιτυχία της δεν ήταν τυχαία. Μπορεί ο Νίκος Τσελεμεντές να θεωρείται ο πρωτοπόρος της μαγειρικής στην Ελλάδα, αλλά η Βέφα Αλεξιάδου υπήρξε η πιο αγαπητή και αναγνωρίσιμη τηλεμαγείρισσα της σύγχρονης Ελλάδας.
Τα Χρόνια του «Πρωινού Καφέ» και η Συνεργασία με την Ελένη Μενεγάκη
Μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιόδους στην καριέρα της Βέφας Αλεξιάδου υπήρξε η συμμετοχή της στην εκπομπή «Πρωινός Καφές» στον ΑΝΤ1. Η συνεργασία της με την Ελένη Μενεγάκη, που υπήρξε η παρουσιάστρια της εκπομπής, αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την ελληνική τηλεόραση. Μαζί με άλλους συνεργάτες, όπως η αστρολόγος Λίτσα Πατέρα, ο παραγωγός Στέλιος Αντωνιάδης και η αρχισυντάκτρια Ζήνα Κουτσελίνη, η εκπομπή κατάφερε να γίνει το πιο αγαπημένο πρωινό τηλεοπτικό ραντεβού του κοινού. Ο «Πρωινός Καφές» έφερε την Βέφα Αλεξιάδου στο προσκήνιο, καθιστώντας την μία από τις πιο αγαπητές προσωπικότητες της ελληνικής τηλεόρασης.
Από τον Νίκο Νικόλιζα
Πίσω στο 1996
Ας πάμε τον χρόνο πολύ πίσω, λοιπόν! Στα σπάργανα της ιδιωτικής τηλεόρασης και στο 1996, στα στούντιο Φάρος στον Παράδεισο Αμαρουσίου. Εκεί είχε στηθεί σε ένα μικρό αλλά πολύ φιλόξενο στούντιο το σκηνικό του «Πρωινού Καφέ». Εμείς, νεαροί ρεπόρτερ τότε, πηγαίναμε για μοντάζ στις 5 τα ξημερώματα και φεύγαμε όταν σουρούπωνε. Μόνο έναν ύπνο κάναμε σπίτι μας και μετά ξανά δουλειά. Τα πρώτα χρόνια ο αγώνας για να επικρατήσει η Ελένη και να γίνει η μετέπειτα Μενεγάκη, το είδωλο, ήταν πολύ σκληρός. Ομως δουλεύαμε με όρεξη, γιατί δουλεύαμε στην πρώτη σε τηλεθέαση εκπομπή και ήμασταν περήφανοι γι’ αυτό. Κάπου εκεί, γύρω στις 9-9.30, κατέφθανε και η κυρία Βέφα. Φορώντας πάντα ωραίο σύνολο και από πάνω στην πλάτη είχε ριχτή είτε μια γούνα είτε κάτι ζεστό. Πάντα κοκέτα, πάντα με τα χρυσαφικά στα χέρια και τα αυτιά.
Αφού μας καλημέριζε, ζητούσε άλλοτε από τον ταξιτζή και άλλοτε από τον σύζυγό της να κάνουν λίγη υπομονή μέχρι να ξεφορτώσει τα τσουκάλια της και τις τσάντες με τα προϊόντα. Ισως ελάχιστοι γνωρίζουν ότι τα χρόνια του ΑΝΤ1 όλα τα προϊόντα τα πλήρωνε από την τσέπη της η ίδια και το έχει αναφέρει και στις συνεντεύξεις της αυτό. Από την άλλη, η Βέφα πήρε όλη τη δημοσιότητα από τα χρόνια του «Πρωινού Καφέ» και έγινε το σημερινό μεγάλο όνομα. Δηλαδή κάτι σαν «το ένα χέρι νίβει τ’ άλλο» ήταν οι σχέσεις του καναλιού με τη Βέφα. Δεν θα ξεχάσω όταν μια φορά βρισκόμουν στον διάδρομο πριν από την είσοδο και, αφού με καλημερίζει αλαφιασμένη, μου ζητάει ευγενικά: «Σε παρακαλώ, πάρε το τσουκάλι με το έτοιμο φαγητό από το πορτμπαγκάζ, έχω αργήσει». Αφού το πήγαμε στο στούντιο, γυρίζει στ’ αυτί και μου λέει: «Αν θες μετά, πριν φύγω, έλα να σου βάλω σε ένα πιατάκι για μεσημεριανό».
«Καρυάτιδα»
Η Βέφα λοιπόν για τον «Πρωινό Καφέ» ήταν, όπως λέμε, η μία από τις Καρυάτιδες που κρατούσαν το οικοδομικό στερέωμα της εκπομπής. Η άλλη Καρυάτιδα ήταν η Λίτσα Πατέρα. Δεν θα ξεχάσω πως, όταν έβγαινε η Βέφα για να μαγειρέψει, ξέραμε πως η μισή Ελλάδα βλέπει την εκπομπή. Την επόμενη μέρα, αγχωμένος ο παραγωγός Στέλιος Αντωνιάδης, κρατώντας στα χέρια του τα νούμερα τηλεθέασης, με ένα πλατύ χαμόγελο μας προανήγγελλε τον θρίαμβο: «Κοίτα τι κάνει η Βέφα. Είναι να τρελαίνεσαι. Το πηγαίνει στον Θεό. Το απογειώνει». Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ακόμα και στις γραμμένες εκπομπές, όταν όλος ο «Πρωινός Καφές» πήγαινε ταξίδια ανά την Ελλάδα, η Βέφα είτε έπρεπε να βιντεοσκοπήσει τη μαγειρική της είτε να είναι μαζί στο ταξίδι.
Κάπου εκεί λοιπόν, στα ταξίδια, βλέποντας τον θαυμασμό του κόσμου, η Βέφα άρχισε να αντιλαμβάνεται την τηλεοπτική της αξία και πόσο μεγάλη επιρροή είχε στον κόσμο. Αρχισε να μπαίνει στο επιχειρείν, να γράφει βιβλία, να κάνει διαλέξεις και παρουσιάσεις, και ο κόσμος σε όλη την Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό να την αποθεώνει. Είχε άλλωστε πίσω της όλη την οικογένεια που τη στήριζε. «Ξέρεις τι είναι να πηγαίνεις στο Μεξικό και να γεμίζεις αίθουσα 2.000 ατόμων; Πού, στο Μεξικό» μου είχε πει κάποια στιγμή πριν από μερικά χρόνια σε συνέντευξη για το πόσο γεμάτη ζωή είχε.
«Μα, όλα από την τσέπη μου;»
Και τα χρόνια του «Πρωινού Καφέ» κυλούσαν όμορφα, με κάποιες γκρίνιες από την πλευρά της Βέφας προς την παραγωγή. «Δεν γίνεται, βρε Στέλιο, και να μην πληρώνομαι, και να βάζω όλα τα προϊόντα από την τσέπη μου, και να έρχομαι ώρες πριν για να είναι όλα στην εντέλεια για να βγει η εκπομπή» έλεγε του Στέλιου Αντωνιάδη, με την Ελένη να είναι αμέτοχη σε όλα αυτά. Ωστόσο η ίδια είχε αρχίσει να λέει δεξιά και αριστερά: «Αν φύγω και με χάσουν, τότε θα με εκτιμήσουν». Ομως τα λόγια αυτά η κυρία Βέφα δεν τα έλεγε τυχαία, καθώς οι προτάσεις από τα άλλα κανάλια, και μάλιστα επί πληρωμή και με πολύ καλά χρήματα, την περίμεναν. Αλλωστε είναι η εποχή με τις παχιές αγελάδες, που το χρήμα στο τηλεοπτικό πεδίο έρρεε άφθονο.
Η γκρίνια και το μεγάλο μπαμ
Τα λόγια λοιπόν και οι ψίθυροι των παρασκηνίων για όσα φέρεται ότι έλεγε η τηλεμαγείρισσα δεν άρεσαν τόσο στο κανάλι όσο και στους επιτελείς, αλλά και στην παρουσιάστρια. Η γκρίνια μόλις είχε ξεκινήσει. Η Ελένη είχε ήδη εδραιωθεί στο κοινό ως η απόλυτη βασίλισσα της πρωινής ζώνης. Ενα από τα τελευταία χρόνια που δούλεψα στον «Πρωινό Καφέ», και ενώ οι σχέσεις της εκπομπής με την κυρία Βέφα είναι εντελώς παγωμένες και αρκετές φορές της έχουν μεταφέρει την τηλεοπτική της παρουσία άλλοτε πολύ νωρίτερα και άλλοτε προς το τέλος της εκπομπής, γίνεται το μεγάλο μπαμ. Είναι μεσημέρι, η Βέφα έχει στα χέρια της ένα μεγάλο τσουκάλι και ανεβαίνει πάνω στο γραφείο του Στέλιου Αντωνιάδη. Δίπλα είναι τα γραφεία των δημοσιογράφων. Οι πόρτες κλείνουν, ωστόσο οι φωνές που ακούστηκαν προμήνυαν άσχημες εξελίξεις.
Το Αντίο στην Εκπομπή
Βγαίνουμε έξω να δούμε τι συμβαίνει, και η Βέφα, σχεδόν κλαμένη, κρατώντας το τσουκάλι στο χέρι, μονολογεί: «Εγώ φταίω, που τόσα χρόνια έδωσα τη ζωή μου εδώ μέσα». Παγώσαμε, δεν ξέραμε αν υπήρχε αύριο και μαγειρική για την εκπομπή. Η μνήμη μου σταματάει σε αυτό το σημείο. Τον επόμενο χρόνο έφυγα κι εγώ από την εκπομπή για άλλο μετερίζι. Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που ξανασυνάντησα την αγαπημένη κυρία Βέφα. Τα ενδιάμεσα χρόνια μιλούσαμε τηλεφωνικά, καθώς εκείνη είχε κάνει μετεγγραφή σε άλλο κανάλι, άνοιγε καταστήματα με τις κόρες της, έγραφε βιβλία. Οταν τα φώτα της δημοσιότητας έσβησαν από πάνω της, μέσω κάποιων συνεντεύξεων εκδήλωσε το παράπονο ότι η Ελένη Μενεγάκη ούτε μια στιγμή δεν πήρε θέση τότε που εκείνη έφευγε δυσαρεστημένη από το κανάλι.
Η Σιωπηλή Παρεξήγηση και το Τελευταίο Αντίο της Βέφας Αλεξιάδου
Από την άλλη, η Ελένη ούτε μια φορά δεν σήκωσε το τηλέφωνο να πληκτρολογήσει το νούμερό της, ώστε να σπάσει ο πάγος και να λυθεί η παρεξήγηση. Και, φυσικά, ποτέ δεν αντιλήφθηκαν πως, όταν ένα όργανο σε μια ορχήστρα παίξει φάλτσα, τότε διαλύεται όλη η ορχήστρα. Και κάπως έτσι η σιωπηλή και άτυπη αυτή παρεξήγηση έμελλε να φτάσει ως το κύκνειο άσμα της τηλεμαγείρισσας, την οποία σήμερα θα αποχαιρετήσουν φίλοι και συνεργάτες στη Θεσσαλονίκη, πηγαίνοντας να βρει τα δυο παιδιά της και τον σύζυγό της, που τόσο πολύ τους αποζητούσε όλα αυτά τα χρόνια!
Η απώλεια της Βέφας Αλεξιάδου, μιας γυναίκας που καθόρισε τη μαγειρική τηλεοπτική παράδοση της Ελλάδας, άφησε ένα δυσαναπλήρωτο κενό στην ελληνική τηλεόραση. Η κληρονομιά της, τόσο ως μαγείρισσα όσο και ως προσωπικότητα, θα παραμείνει ζωντανή στις μνήμες των τηλεθεατών και των συνεργατών της, και η εικόνα της θα συνεχίσει να μας συνοδεύει στα καθημερινά μας τραπέζια.