Ο Μιχάλης Ασλάνης δεν ήταν απλά ένας ακόμη σχεδιαστής. Ήταν ο πρώτος που έκανε τη δουλειά του διάσημη εκτός Ελλάδας.
Γράφει η Έπη Τρίμη
Πολλοί Έλληνες σχεδιαστές μόδας ονειρεύτηκαν διεθνή καριέρα, ή προσπάθησαν να ποτίσουν τα ρούχα τους με άρωμα παγκόσμιας επιτυχίας, αλλά η αλήθεια ήταν πως για αρκετά χρόνια στο Παρίσι και στο Μιλάνο το μόνο ελληνικό όνομα που ήταν γνωστό ήταν αυτό του Ασλάνη.
Η ιστορία του ξεκινά κάπου το 1951, όταν γεννήθηκε στην Αθήνα. Ίσως και να ξεκινά πιο παλιά. Οι γονείς του είχαν καταγωγή από τη Μικρά Ασία, ήταν άνθρωποι που ήξεραν πώς να τα βγάζουν πέρα. Έτσι ο Μιχάλης Ασλάνης μεγάλωσε ως πνεύμα ανήσυχο που έψαχνε πάντα πώς θα πραγματοποιήσει τα όνειρά του. Παράλληλα, όμως, είχε έναν ψυχισμό τρυφερό, εύθραυστο, κάτι που του κόστισε πολλές φορές στην καριέρα του –και, όπως φαίνεται, του στοίχισε μέχρι και τη ζωή του…
Σπάνια η εικόνα ενός ανθρώπου συνάδει με τον χαρακτήρα του, αλλά η περίπτωση του Μιχάλη Ασλάνη ήταν η εξαίρεση που επιβεβαιώνει αυτόν τον κανόνα. Όσοι τον έβλεπαν στις δημόσιες εμφανίσεις του, ακόμη κι αυτοί που δεν τον γνώριζαν, πίστευαν ότι ήταν ένας άνθρωπος γλυκύτατος, προσιτός, φιλικός. Και η πραγματικότητα ήταν ακριβώς αυτή. Τα χαρακτηριστικά του αυτά, άλλωστε τον βοήθησαν να τα βγάλει πέρα στην Αθήνα, όπου μετακόμισε σε πολύ μικρή ηλικία.
Σπούδασε στη σχολή Βακαλό διακόσμηση και γραφικές τέχνες (είχε για καθηγητές τους κορυφαίους Τέτση, Μοσχίδη, Γούναρη, Πρέκα, Βακαλό κ.α.), αλλά η μεγάλη του αγάπη ήταν η μόδα. Από το 1974 –πριν καν ολοκληρώσει τις σπουδές του- ξεκίνησε να σχεδιάζει ρούχα. Πολύ σύντομα έγινε διάσημος στην Αθήνα, αφού οι δημιουργίες του αγαπήθηκαν αμέσως και το ταλέντο του άρχισε να γίνεται γνωστό στους κύκλους της μόδας. Οι δημιουργίες του ήταν κομψές και πρωτότυπες για την εποχή τους, με αποτέλεσμα σύντομα να φιγουράρουν στα εξώφυλλα των περιοδικών.
Κατάφερε να διοργανώσει επιδείξεις μόδας σε πόλεις όπως το Παρίσι, το Μιλάνο, η Μόσχα, και η Ρώμη, ενώ τα σχόλια από τα ξένα περιοδικά και εφημερίδες ήταν πάντοτε κολακευτικά.
Και η δεκαετία του ’90 ήταν σημαντική για την καριέρα του, αφού ο γλυκύτατός του χαρακτήρας ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στο κοινό, πράγμα που έκανε τις παρουσιάστριες των πρωινών εκπομπών (ειδικά τις φίλες του Ρούλα Κορομηλά και Ελένη Μενεγάκη) να τον καλούν πολύ συχνά ως σχολιαστή.
Δημιουργίες του έχουν παρουσιαστεί και στο Μονακό, το οποίο επισκέφθηκε ως προσωπικός καλεσμένος της Πριγκίπισσας Καρολίνας, που λατρεύει τα ρούχα του, αλλά και στην Φρανκφούρτη, ως προσωπικός καλεσμένος του δημάρχου της πόλης. Έχει επίσης αποσπάσει το χρυσό κλειδί του Μπάρι. Διάσημες είναι και οι στολές που έχει σχεδιάσει για τους υπαλλήλους του Αττικού Μετρό αλλά και του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος. Εκτός από ρούχα και στολές, σχεδίαζε και είδη σπιτιού, αξεσουάρ, αλλά και μαγιό και εσώρουχα.
Ήταν 28 Αυγούστου του 2013, όταν ο Μιχάλης Ασλάνης βρέθηκε νεκρός στο σπίτι του στο Κολωνάκι σκορπίζοντας θλίψη στο χώρο της μόδας.
Σύμφωνα με τις τοξικολογικές εξετάσεις ο σχεδιαστής άφησε την τελευταία του πνοή ύστερα από υπερβολική δόση φαρμάκων, υπνωτικών χαπιών και κατασταλτικών.
Μπορεί τα οικονομικά προβλήματα που αντιμετώπιζε «το καλό παιδί της μόδας» να ήταν γνωστά, με τον ίδιο να είχε μιλήσει πολλές φορές για την κατάθλιψη στην οποία είχε περιέλθει, ωστόσο κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί αυτή την τόσο τραγική εξέλιξη. Παρότι, πολλοί περίμεναν πως τα όσα κατάφερε να δημιουργήσει στα περισσότερα από 40 χρόνια καριέρας του, θα περνούσαν στα χέρια των κληρονόμων του, τελικά κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
Λίγες μέρες πριν “φύγει” από τη ζωή ο γνωστός σχεδιαστής, είχε αφήσει ιδιόχειρες επιστολές στους συνεργάτες τους μέσω των οποίων φαινόταν οι προθέσεις του να βάλει τέλος στη ζωή του.
Συγκεκριμένα είχε αναφέρει ο Μιχάλης Ασλάνης: «Γράφω πολύ στεναχωρημένος. Πέρασα ένα εγκεφαλικό, έχω ανεβασμένο ζάχαρο και κατάθλιψη. Κάντε ό,τι μπορείτε. Εγώ δεν έχω δύναμη να διαχειριστώ τίποτα. Η υγεία μου είναι χάλια. Φοβάμαι μήπως πάθω και δεύτερο εγκεφαλικό».
Όλοι γνώριζαν πως ο σχεδιαστής λίγους μήνες πριν δώσει τέλος στη ζωή του, είχε λυγίσει από τις οικονομικές δυσκολίες. Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά το γεγονός ότι χρωστούσε στο Δημόσιο 1.000.000 ευρώ και άλλο 1.000.000 σε ιδιώτες τον έκανε να μην θέλει να βγαίνει ούτε έξω από το σπίτι του.
Η κατάσταση βαλτώνει στα γρανάζια της ελληνικής γραφειοκρατίας, με αποτέλεσμα η υπερπολυτελής του βίλα στη Μύκονο, αλλά και το σπίτι στο Κολωνάκι, μέσα στο οποίο άφησε την τελευταία του πνοή, να παραμένουν, όπως λέγεται, δεσμευμένα. Επιπλέον, όσον αφορά το ατελιέ του Ασλάνη και τις τελευταίες δημιουργίες εκεί τα πράγματα είναι επίσης μπλεγμένα.
Εκτός, από τον χώρο στη Σκουφά που εγκαταλείφθηκε και στη θέση του άνοιξε ένα κομμωτήριο, η τύχη των τελευταίων δημιουργιών του σχεδιαστή και οι οποίες έχουν πλέον συλλεκτική αξία, αγνοείται. Σύμφωνα με δημοσιεύματα κάποιοι υποστηρίζουν πως τα κομμάτια αυτά είναι στοιβαγμένα σε μια αποθήκη, ενώ ακούγεται έντονα πως επιτήδειοι θέλοντας να τα εκμεταλλευτούν τα πουλάνε σταδιακά στη μαύρη αγορά.
Το πολυτελές διαμέρισμα των 150 τ.μ. του σχεδιαστή στο Κολωνάκι με την πισίνα στην ταράτσα και θέα όλη την Αθήνα, σύμφωνα με δημοσιεύματα κατοικείται από τον ενοικιαστή που μίσθωσε το ακίνητο καταβάλλοντας κάθε μήνα το μίσθωμα στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων «υπέρ της κοινωνίας των κληρονόμων» που ουσιαστικά πρόκειται για το ίδιο το ελληνικό Δημόσιο μετά την αποποίηση της κληρονομιάς που έγινε από τους συγγενείς του Ασλάνη.
Η περίφημη βίλα του Μιχάλη Ασλάνη στη Μύκονο, την οποία είχε δημιουργήσει με τους κόπους μιας ζωής πλέον ρημάζει. Το πολυτελές οίκημα που βρίσκεται στην περιοχή Κανάλια, με θέα τη Δήλο και στο οποίο φιλοξενήθηκαν μερικά από τα μεγαλύτερα ονόματα του εγχώριου star system είναι δεσμευμένο στο ελληνικό δημόσιο.
Τα σημάδια εγκατάλειψης είναι ολοφάνερα, ενώ η υγρασία και η σκόνη έχουν προκαλέσει τεράστιες ζημιές. Ο Μιχάλης Ασλάνης ήταν εκείνος που είχε διακοσμήσει τη βίλα συνδυάζοντας τη μοντέρνα με την αιγαιοπελαγίτικη αρχιτεκτονική.
Τα μοναδικής αισθητικής έπιπλα και οι εντυπωσιακοί καθρέφτες στους τοίχους ήταν αυτά που έκλεβαν την παράσταση και παρότι μετά τον θάνατο του σχεδιαστή ένας Άραβας μεγιστάνας που είχε μείνει στο παρελθόν στη βίλα, εξέφρασε το ενδιαφέρον του για να την αγοράσει, τελικά η συμφωνία δεν έκλεισε. Πλέον το ησυχαστήριο του Μιχάλη έχει αφεθεί στο έλεος του χρόνου, γεγονός που προκαλεί θλίψη.
Μέσα σε έντονα φορτισμένο συγκινησιακά κλίμα είχε τελεσθεί η νεκρώσιμος ακολουθία στον Ιερό Ναό της Ανάστασης του Λαζάρου στη Χαλκίδα.
Πλήθος επωνύμων σχεδιαστών και μοντέλων είχαν καταθέσει στεφάνια στη μνήμη του Μιχάλη Ασλάνη εκφράζοντας γραπτώς τα συλλυπητήριά τους ευχόμενοι καλό ταξίδι στον άνθρωπο που τόσο αγάπησαν.
Μεταξύ αυτών που είχαν βρεθεί στην κηδεία ήταν ο Βασίλειος Κωστέτσος, η Νόνη Δούνια, ο Τρύφωνας Σαμαράς, η Βάνα Μπάρμπα, ο Μάκης Τσέλιος, η Γωγώ Μαστροκώστα, ο Γιώργος Ντάβλας, ο Γιάννης Καζανίδης και ο Φιλήμονας.
«Τραγική απώλεια» είχε χαρακτηρίσει τον θάνατο του Μιχάλη Ασλάνη ο δικηγόρος του, Ανδρέας Γαβαλάς, ο οποίος είχε εκφράσει την ελπίδα να βρει τη γαλήνη εκεί που θα πάει.
«Τραγική απώλεια, ας τον αναπαύσει ο Θεός και πιστεύω ότι εκεί που θα πάει να βρει τη γαλήνη που δε βρήκε από ανθρώπους που εμπιστεύτηκε όσο ζούσε», είχε δηλώσει ο κ. Γαβαλάς που είχε υποστηρίξει ότι δεν πρόκειται για αυτοκτονία του σχεδιαστή.
«Δεν το πιστεύω ότι ήταν αυτοκτονία, είχε δηλώσει. Ένας άνθρωπος με προβλήματα υγείας σε μια κατάσταση στρες, στενοχωρημένος από διάφορα θέματα, δεν θέλει και πολύ να πάθει ζημιά. Δεν είναι απαραίτητο ότι έχει αυτοκτονήσει. Ένας άνθρωπος με πολύ υψηλό σάκχαρο είναι πολύ εύκολο κάποια στιγμή να καταλήξει».