Μέσα στο επόμενο διάστημα αξίζει να σημειώσουμε πως έρχεται η υποχρεωτική καταχώριση του αριθμού του κινητού μας τηλεφώνου στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που προκύπτουν ορισμένα σημαντικά δεδομένα αναφορικά με τον αριθμό του κινητού μας τηλεφώνου αναμένεται εντός του επόμενου διαστήματος ν’ αλλάξουν ολοκληρωτικά.
Έκτακτο: Υποχρεωτική αλλαγή του αριθμού του κινητού τηλεφώνου – Δείτε όλες τις λεπτομέρειες
Η καταχώριση του αριθμού κινητού τηλεφώνου όλων των πολιτών στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας Πολιτών γίνεται υποχρεωτική, σύμφωνα με νέα ρύθμιση που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Το νομοσχέδιο, το οποίο αφορά και το Κτηματολόγιο, έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση έως τις 6 Σεπτεμβρίου 2024.
Τι είναι το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας;
Το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (Ε.Μ.Επ. – emep.gov.gr) είναι το πληροφοριακό σύστημα διαχείρισης της κεντρικής βάσης μοναδικής καταχώρισης των στοιχείων επικοινωνίας όλων των φυσικών προσώπων, στα οποία έχει αποδοθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).
Η ρύθμιση απαιτεί από κάθε πολίτη να καταχωρίσει τον αριθμό κινητού τηλεφώνου του, καθώς και είτε την ηλεκτρονική του διεύθυνση είτε την ταχυδρομική διεύθυνση διαμονής ή επικοινωνίας του. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα διαχειρίζεται την κεντρική βάση δεδομένων, μέσω της οποίας θα ενημερώνονται τα στοιχεία επικοινωνίας των πολιτών σε όλες τις δημόσιες υπηρεσίες.
Η ρύθμιση αυτή στοχεύει στην αντιμετώπιση των δυσκολιών που προκύπτουν από την ανακρίβεια των δεδομένων επικοινωνίας, καθώς και στη βελτίωση της ασφάλειας των προσωπικών δεδομένων. Η καταχώριση των στοιχείων σε μία κεντρική βάση θα μειώσει τη διασπορά των δεδομένων σε πολλαπλές πλατφόρμες, μειώνοντας τον κίνδυνο παραβιάσεων.
Η συγκεκριμένη δυνατότητα υπάρχει από το 2020, αλλά η καταχώριση του αριθμού κινητού δεν ήταν υποχρεωτική μέχρι σήμερα. Οι πολίτες μπορούσαν να ενημερώσουν τα στοιχεία τους είτε μέσω της ειδικής εφαρμογής του gov.gr, χρησιμοποιώντας τους κωδικούς taxisnet, είτε μέσω των ΚΕΠ ή άλλων εξ αποστάσεως μεθόδων ταυτοποίησης. Πλέον, σε περίπτωση αλλαγής των στοιχείων επικοινωνίας, οι πολίτες θα πρέπει να ενημερώνουν το Μητρώο εντός 30 ημερών.
Μία ακόμα σημαντική αλλαγή που εισάγει το νομοσχέδιο είναι η προεπιλογή της ηλεκτρονικής επίδοσης δημοσίων εγγράφων για όλους τους πολίτες, με βάση τα καταχωρημένα στοιχεία στο Μητρώο. Αυτό αναμένεται να επιταχύνει τη διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξης δημοσίων εσόδων και να ενισχύσει την ασφάλεια των επιδόσεων, ενώ παράλληλα θα μειώσει τα κόστη για το Δημόσιο από την εκτύπωση και αποστολή εγγράφων.
Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ)
Καταχωρίστε ηλεκτρονικά τα στοιχεία επικοινωνίας σας στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας για να είναι διαθέσιμα στις ηλεκτρονικές συναλλαγές σας με το δημόσιο.
Διαδικασία:
1. Δηλώστε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου και θα λάβετε κωδικό μιας χρήσης με SMS για την επαλήθευση κατοχής του.
2. Επιβεβαιώστε την κατοχή του αριθμού του κινητού σας τηλεφώνου μέσω χρηματοπιστωτικού ιδρύματος ή παρόχου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.
Σημείωση: Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι εφικτό, πρέπει να επισκεφθείτε ένα Κ.Ε.Π. Εναλλακτικά, αν είστε κάτοικος εξωτερικού, μπορείτε να επισκεφθείτε την οικεία προξενική αρχή.
3. Συμπληρώστε τα υπόλοιπα στοιχεία επικοινωνίας σας.
Θα λάβετε:
κωδικό μιας χρήσης με γραπτό μήνυμα (SMS) στο κινητό σας για την επιβεβαίωση δήλωσης των στοιχείων σας
σύνδεσμο επιβεβαίωσης στο ηλεκτρονικό σας ταχυδρομείο για την επιβεβαίωση του email σας.
Θα χρειαστείτε:
τους προσωπικούς σας κωδικούς πρόσβασης στο Taxisnet
τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου
την ηλεκτρονική σας διεύθυνση (email)
Κάθε αριθμός τηλεφώνου μπορεί να δηλωθεί μόνο μία φορά.
Η ηλεκτρονική καταχώριση και η ηλεκτρονική ενημέρωση των στοιχείων επικοινωνίας σας στο ΕΜΕπ επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης.
Σε περίπτωση μεταβολής των στοιχείων επικοινωνίας σας οφείλετε να ενημερώσετε το ΕΜΕπ μέσα σε 30 ημέρες από τη μεταβολή τους. Το ιστορικό μεταβολών των στοιχείων σας στο ΕΜΕπ διατηρείται για 7 χρόνια.
Μπορεί ο ίδιος αριθμός κινητού τηλεφώνου να δηλωθεί στο Ε.Μ.Επ. από δύο ή περισσότερα άτομα;
Κάθε αριθμός κινητού τηλεφώνου μπορεί να δηλωθεί στο Ε.Μ.Επ. μόνο από ένα φυσικό πρόσωπο.
Πώς γίνεται η αρχική καταχώριση του αριθμού κινητού τηλεφώνου μου στο Ε.Μ.Επ.;
Η αρχική καταχώριση γίνεται μέσω της επιλογής «Δήλωση-Επιβεβαίωση Αριθμού Κινητού Τηλεφώνου» και σας αποστέλλεται κωδικός μίας χρήσης (One Time Password) με sms, τον οποίο εισάγετε για την επαλήθευση κατοχής του αριθμού κινητού τηλεφώνου σας. Στη συνέχεια ακολουθεί επιβεβαίωση (διασταύρωση) της κατοχής του αριθμού κινητού από πιστωτικό ίδρυμα του οποίου είστε χρήστης e-banking ή από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.
Εφόσον, δεν επιβεβαιωθεί ο αριθμός κινητού τηλεφώνου ούτε από πιστωτικό ίδρυμα, ούτε από πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, μπορείτε να μεταβείτε σε Κ.Ε.Π. ή έμμισθη προξενική αρχή για να δηλώσετε τα στοιχεία επικοινωνίας σας.
Μπορούν να καταχωρίσουν τα στοιχεία επικοινωνίας του στο Ε.Μ.Επ. ανήλικοι που έχουν συμπληρώσει το 15ο έτος;
Ανήλικοι που έχουν συμπληρώσει το 15ο έτος μπορούν να καταχωρίσουν τα στοιχεία επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ., εφόσον διαθέτουν Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ).
Για πρόσβαση σε ψηφιακές υπηρεσίες αυξημένης ασφάλειας το επιβεβαιωμένο κινητό τηλέφωνο που έχει δηλωθεί στο Ε.Μ.Επ. χρησιμοποιείται συνδυαστικά με τους κωδικούς TAXISnet, ως δεύτερος παράγοντας ταυτοποίησης.
Πώς γίνεται η δήλωση στοιχείων επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ. για ανήλικους;
Η δήλωση στοιχείων επικοινωνίας στο Ε.Μ.Επ. για ανήλικους γίνεται όπως και για τους ενήλικες, μέσω της ηλεκτρονικής εφαρμογής του Ε.Μ.Επ. με χρήση των κωδικών TAXISnet και επιβεβαίωση του κινητού τηλεφώνου από πιστωτικό ίδρυμα ή πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας.
Σε περίπτωση που η επιβεβαίωση του κινητού τηλεφώνου δεν μπορεί να επιτευχθεί μέσω πιστωτικού ιδρύματος ή παρόχου υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, η καταχώριση αριθμού κινητού τηλεφώνου του ανηλίκου στο Ε.Μ.Επ. μπορεί να γίνει σε Κ.Ε.Π. ή έμμισθη προξενική αρχή κατόπιν αυτοπρόσωπης παρουσίας τόσο του ανηλίκου όσο και του έχοντος την επιμέλειά του με τα ταυτοποιητικά τους έγγραφα και το κινητό τηλέφωνο.
Στόχοι του ΕΜΕπ
Το ΕΜΕπ σχεδιάστηκε με σκοπό τη διευκόλυνση της παροχής ψηφιακών δημοσίων υπηρεσιών προς τους πολίτες μέσω του gov.gr.
Οι κύριοι στόχοι του ΕΜΕπ είναι δύο:
Ο πρώτος στόχος αφορά στη δημιουργία ενός κεντρικού, μοναδικού σημείου καταχώρισης των στοιχείων επικοινωνίας των φυσικών προσώπων, ώστε:
– αφενός ο πολίτης, κάθε φορά που επέρχεται μεταβολή στα στοιχεία επικοινωνίας του, να ενημερώνει ένα σημείο χωρίς να χρειαστεί να επισκέπτεται διαφορετικά φυσικά ή ψηφιακά σημεία για να δηλώσει τη μεταβολή,
– αφετέρου οι φορείς του Δημοσίου να μπορούν να αντλούν τα επικαιροποιημένα στοιχεία επικοινωνίας για να επικοινωνούν έγκαιρα και απρόσκοπτα με τα φυσικά πρόσωπα.
Ο δεύτερος στόχος αφορά στην ενίσχυση της ασφάλειας των ψηφιακών συναλλαγών με τις δημόσιες υπηρεσίες που παρέχονται μέσα από το Gov.gr. Ενεργοποιείται η ισχυρή ταυτοποίηση, η οποία επιτυγχάνεται με την αποστολή κωδικού μιας χρήσης στο επιβεβαιωμένο κινητό που έχει καταχωριστεί για τον πολίτη στο ΕΜΕπ.
Το πιστοποιημένο, δηλαδή, κινητό αξιοποιείται για την επίτευξη του Gov.gr ως ασφαλούς και έμπιστου ψηφιακού περιβάλλοντος μέσα από το οποίο, ο πολίτης μπορεί να διεκπεραιώνει έμπιστα και με ασφάλεια ευαίσθητες ηλεκτρονικές συναλλαγές όπως είναι το myphoto, το egov – KYC (Know your Customer), το gov.gr Wallet, συναλλαγές δηλαδή που δύνανται να αποκαλύψουν στον χρήστη προσωπικά ή/και ευαίσθητα στοιχεία αλλά και συναλλαγές που δημιουργούν δέσμευση ή υποχρέωση όπως η έκδοση ηλεκτρονικής υπεύθυνης δήλωσης και η έκδοση ηλεκτρονικής εξουσιοδότησης.
Καθώς ο αριθμός κινητού τηλεφώνου, που καταχωρίζεται στο Ε.Μ.Επ. έχει βαρύνουσα σημασία, η καταχώρισή του δεν περιορίζεται σε απλή δήλωση αλλά απαιτείται επιβεβαίωση από τρίτο. Για τον λόγο αυτό ενεργοποιήθηκαν διαφορετικά κανάλια επιβεβαίωσης ώστε να διευκολυνθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό οι πολίτες.
Η επιβεβαίωση μπορεί να γίνει:
i. από ελληνικό χρηματοπιστωτικό ίδρυμα του οποίου το φυσικό πρόσωπο είναι πελάτης και χρήστης e-banking και ο αριθμός κινητού προς επιβεβαίωση χρησιμοποιείται από το χρηματοπιστωτικό ίδρυμα για την αποστολή κωδικών μιας χρήσης (one-time-password) στο συγκεκριμένο φυσικό πρόσωπο ή
ii. από Έλληνα πάροχο υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας
iii. από υπάλληλο ΚΕΠ ή Προξενική Αρχή κατόπιν φυσικής ταυτοποίησης.