Τα σούπερ μάρκετ βάζουν “μαχαίρι” στις προσφορές των προϊόντων, μετά από μία μακρά περίοδο, λόγω των αυξήσεων που ήδη έχουν μετακυλιστεί στα ράφια.
Τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς IRI, για τον Ιούλιο του 2022, δείχνουν ότι η αύξηση των τιμών στα σούπερ μάρκετ, σε σύγκριση με το προηγούμενο αντίστοιχο διάστημα, ανέρχεται στο 4%.
Όλη αυτή η εικόνα που εμφανίζεται στην αγορά έχει ως αποτέλεσμα την μείωση της πραγματικής κατανάλωσης σε τεμάχια προϊόντων, ασχέτως εάν ο τζίρος των σούπερ μάρκετ αυξάνεται.
Και λέμε της πραγματικής κατανάλωσης γιατί εάν παρατηρήσει κανείς τον τζίρο των αλυσίδων, θα δει ότι αυτός αυξήθηκε κατά 2,2% από Ιούλιο σε Ιούλιο, σύμφωνα με την IRI. Η αποτύπωση αυτή όμως της αύξησης των πωλήσεων προκύπτει κυρίως από το γεγονός ότι αυξήθηκαν οι τιμές στα ράφια, γεγονός που συμπαρασύρει το τζίρο προς τα επάνω.
Πόσο μειώθηκαν οι προσφορές στα ράφια των σούπερ μάρκετ
Ειδικότερα, το σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών που πωλούνται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ (FMCG) κατέγραψαν μείωση της έντασης των προσφορών κατά 1,4 μονάδες, από 25,9% στο 24,5%, συγκρίνοντας τον Ιούλιο του 2021 με τον Ιούλιο του 2022.
Αντίστοιχα τα τρόφιμα από το 24,8% κατέγραψαν μείωση των προσφορών στο 23,8% και τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και υγιεινής από το 34,2% κατήλθαν στο 32,1%.
Επιπλέον, τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού από το 27,5% που πωλούνταν υπό καθεστώς προσφοράς τον περσινό Ιούλιο, πλέον τον Ιούλιο του 2022 το αντίστοιχο ποσοστό μειώθηκε στο 23,1%.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα ποσοστά αυτά αντιστοιχούν στο ποσοστό επί του συνόλου των προϊόντων κάθε κατηγορίας, που πωλούνται υπό καθεστώς μειωμένης τιμής.
Ο Ιούλιος είχε αυξημένες πωλήσεις για τα ελληνικά σούπερ μάρκετ κατά 10,3% σε σύγκριση με τον Ιούνιο, γεγονός που κατά ένα σημαντικό ποσοστό οφείλεται και στις αυξήσεις τιμών από τον ένα μήνα στον άλλο, αλλά και στο γεγονός ότι η αγορά κινήθηκε ανοδικά με ώθηση και από τον τουρισμό.
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε τεμάχια στις αίθουσες των ελληνικών σούπερ μάρκετ, η IRI καταγράφει στη μέτρησή της πτώση κατά 1,7% τον φετινό Ιούλιο σε σχέση με τον περσινό.
Από τις επιμέρους βασικές κατηγορίες ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, τη μεγαλύτερη πτώση σε τεμάχια πωλήσεων σημειώνουν τα προϊόντα περιποίησης σπιτιού με -6,5%, ακολουθούν με -5% τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και τα τρόφιμα με -1%.
Τα αγαθά με τη μεγαλύτερη πτώση πωλήσεων σε τεμάχια (Ιούλιος 2022 – Iούλιος 2021)
-Αλκοολούχα: -7,8%
-Καθαριστικά σπιτιού – απορρυπαντικά: -6,5%
-Λοιπά προϊόντα σπιτιού: -6,5%
-Προϊόντα ατομικής περιποίησης: -5,2%
-Κατεψυγμένα τρόφιμα: -5,2%
-Γαλακτοκομικά: -4,9%
-Προϊόντα ατομικής υγιεινής: -4,7%
Να σημειωθεί ότι τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε τζίρο κατέγραψαν κατηγορίες όπως είναι τα μαγειρικά συμπληρώματα (π.χ. μπαχαρικά) με 7,9% και τα συσκευασμένα τρόφιμα με 5,6%.
Το γεγονός όμως της αύξησης των πωλήσεων οφείλεται και στην αύξηση των τιμών στις διάφορες κατηγορίες.
Η εικόνα πάντως είναι αντιστρόφως ανάλογη σε όρους πωλήσεων σε αξία, σε σύγκριση με τις πωλήσεις τεμάχια που προαναφέραμε. Για παράδειγμα ενώ τα γαλακτοκομικά κινούνται πτωτικά σε πωλήσεις τεμαχίων, σε τζίρο κινούνται ανοδικά, δεδομένου ότι αποτελούν μία κατηγορία προϊόντων που έχει υποστεί σημαντική αύξηση τιμής.
Τα προϊόντα με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων σε αξία στα σούπερ μάρκετ (Ιούλιος 2022-Ιούλιος 2021)
-Μαγειρικά συμπληρώματα: 7,9%
-Συσκευασμένα τρόφιμα: 5,6%
-Προϊόντα ατομικής υγιεινής: 4,3%
-Σνακ: 3,5%
-Μη αλκοολούχα ποτά: 3,1%
-Γαλακτοκομικά: 1,8%