Αεροσκάφος Boeing 737 με 132 επιβαίνοντες συνετρίβη χθες Δευτέρα στη νότια Κίνα έπειτα από πτώση 8.000 μέτρων, δυστύχημα.
Η China Eastern Airlines, η εταιρεία στην οποία ανήκε το αεροσκάφος, «απέτισε φόρο τιμής» στους «νεκρούς» της καταστροφής.
Δεν υπήρχε απολογισμός θυμάτων ως χθες 21/3 το βράδυ στο Πεκίνο μετά την καταστροφή, που προκάλεσε την αντίδραση εν θερμώ του προέδρου Σι Τζινπίνγκ, κάτι ασυνήθιστο για Κινέζο ηγέτη.
Όμως, εξετάζοντας τα δεδομένα του δυστυχήματος, μοιάζει απίθανο να υπάρχουν επιζώντες. Σε ανακοίνωσή της, η China Eastern Airlines, η εταιρεία στην οποία ανήκε το αεροσκάφος, «απέτισε φόρο τιμής» στους «νεκρούς» της καταστροφής.
Σύμφωνα με τον εξειδικευμένο ιστότοπο FlightRadar24, το αεροσκάφος έχασε μέσα σε λιγότερο από ένα λεπτό κάπου 21.250 πόδια (6.477 μέτρα), προτού εξαφανιστεί από τα ραντάρ μετά τις 14:22 (τοπική ώρα· στις 08:22 ώρα Ελλάδας).
Κατόπιν, έπειτα από σύντομη άνοδο, άρχισε να χάνει ξανά ύψος, 4.625 πόδια (1.410 μέτρα), σύμφωνα με τον ιστότοπο, για να βρεθεί στα 3.225 πόδια (983 μέτρα) από τα έδαφος. Δεν υπάρχουν δεδομένα της πτήσης μετά τις 14:22.
https://youtu.be/FqyJLE4erQY
Ο Ζαν-Πολ Τροαντέκ, ο πρώην διευθυντής της υπηρεσίας ερευνών και αναλύσεων για την αεροπορική ασφάλεια της Γαλλίας, τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο πως είναι «πάρα πολύ νωρίς» για να εξαχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα, όμως, πρόσθεσε, τα δεδομένα του FlightRadar είναι «πολύ ασυνήθιστα».
Η πτήση MU5735 της China Eastern Airlines, εταιρείας με έδρα τη Σαγκάη, είχε απογειωθεί λίγο μετά τις 13:00 (τοπική ώρα· 07:00 ώρα Ελλάδας) από τη μητρόπολη Κουνμίνγκ (νοτιοδυτικά) και είχε προορισμό την Καντόνα (νότια), σε απόσταση περίπου 1.300 χιλιομέτρων.
Το 737-800, με 123 επιβάτες και εννιά μέλη πληρώματος, «έχασε την επαφή» με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας «πάνω από την πόλη Γουτζού», στην ορεινή περιοχή της Γκουάνγκσι, ανέφερε η κινεζική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας (CAAC).
Βίντεο που μεταδόθηκε από κινεζικά ΜΜΕ δείχνει αεροσκάφος να πέφτει κάθετα, όμως το Γαλλικό Πρακτορείο δεν ήταν σε θέση σε αυτό το στάδιο να επαληθεύσει την αυθεντικότητά του.
Το αεροσκάφος «κονιορτοποιήθηκε», είπε κάτοικος της περιοχής όπου έγινε το δυστύχημα, σύμφωνα με κινεζικό μέσο ενημέρωσης.
«Σοκ»
Το δυστύχημα «προκάλεσε πυρκαγιά» σε ορεινό όγκο, ανέφερε το δημόσιο κινεζικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV, που μετέδωσε πλάνα πυροσβεστών οι οποίοι έσπευδαν προς τον τόπο του δυστυχήματος σε ορεινή, δενδρώδη περιοχή. Η φωτιά κατασβέστηκε.
«Όλοι οι κάτοικοι κινητοποιήθηκαν, πήγαν να βοηθήσουν τις ομάδες διάσωσης. Όλος ο κόσμος πήγε στο βουνό», είπε τηλεφωνικά στο Γαλλικό Πρακτορείο η Τανγκ Μιν, έμπορος η οποία μένει κάπου τέσσερα χιλιόμετρα από τον τόπο της συντριβής.
Ο πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ δήλωσε πως «έχει υποστεί σοκ» εξαιτίας του δυστυχήματος, σύμφωνα με το επίσημο πρακτορείο ειδήσεων Νέα Κίνα. Κάλεσε να «εξακριβωθούν το ταχύτερο τα αίτια του δυστυχήματος».
Στις ΗΠΑ, η Boeing ανέφερε ότι προσπαθεί «να συγκεντρώσει περισσότερες πληροφορίες». Η μετοχή της κατασκευάστριας έχασε 3,6% στο κλείσιμο της Γουόλ Στριτ.
Σύμφωνα με το Yicai, κινεζικό ΜΜΕ επικεντρωμένο στις οικονομικές ειδήσεις, η China Eastern αποφάσισε, χωρίς να περιμένει τα αποτελέσματα της έρευνας, να καθηλώσει στο έδαφος όλα τα 737-800 στον στόλο της από σήμερα. Δεν ήταν διαθέσιμος κάποιος εκπρόσωπος του αερομεταφορέα για σχόλια σχετικά με το δημοσίευμα.
Στο αεροδρόμιο της Καντόνας, συγγενείς των επιβατών, κάποιοι με δάκρυα στα μάτια, ήταν συγκεντρωμένοι σε αίθουσα αναμονής που τους διατέθηκε, διαπίστωσε το Γαλλικό Πρακτορείο.
Μια γυναίκα αφηγήθηκε σε κινεζικά ΜΜΕ ότι επρόκειτο αρχικά να επιβιβαστεί στο αεροσκάφος που συνετρίβη, αλλά την τελευταία στιγμή αποφάσισε να πάρει πτήση που αναχωρούσε νωρίτερα. Περίμενε «νέα» για την αδελφή της και τέσσερις φίλους.
Ο Γι, που επίσης περίμενε στην αίθουσα, είπε πως στο αεροπλάνο επέβαινε συνάδελφός του. «Όταν το μάθαμε (…) αρχίσαμε να τηλεφωνούμε στο κινητό του, για ώρες, αλλά δεν μπορέσαμε ποτέ να επικοινωνήσουμε».
Τι προκάλεσε τη βουτιά από τα 29.000 πόδια σε 3 λεπτά
Δεν είναι ακόμη σαφές τι προκάλεσε την ξαφνική βύθιση και τη συντριβή της πτήσης MU5735, αλλά ειδικοί σε θέματα αεροπλοΐας δήλωσαν στη Daily Mail ότι μπορεί να ήταν «ένα συμβάν απώλειας ελέγχου, πιθανώς μετά από ακινητοποίηση του αεροσκάφους σε μεγάλο ύψος» ή μια βλάβη στους αισθητήρες στο πιλοτήριο.
Το μοντέλο 737-800 NG (737-89P) της Boeing Co. που συνετρίβη στην Κίνα τη Δευτέρα 21/3 θεωρείται ένα από τα ασφαλέστερα αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν ποτέ.
Το 6 ετών αεροσκάφος ανήκει στα αεροπλάνα NG ή Next Generation, που προηγήθηκαν του 737 Max. Υπενθυμίζετια ότι τα 737 Max με το που κυκλοφόρησαν προκλήθηκαν δύο δυστυχήματα και για μεγάλο χρονικό διάστημα καθηλώθηκαν παγκοσμίως στο έδαφος.
Το NG έχει ένα από τα καλύτερα ρεκόρ ασφάλειας, με μόλις 11 θανατηφόρα δυστυχήματα σε περισσότερα από 7.000 αεροπλάνα που παραδόθηκαν από το 1997, σύμφωνα με τη συμβουλευτική εταιρεία αερομεταφορών Cirium.
«Το 737 NG λειτουργεί εδώ και 25 χρόνια και έχει εξαιρετικό ιστορικό ασφάλειας», δήλωσε στο Bloomberg ο Paul Hayes, διευθυντής αεροπορικής ασφάλειας και ασφάλισης της Cirium. «Δεν πρόκειται να κάνω εικασίες για το τι συνέβη, αλλά αν τα αρχεία καταγραφής του Flightfadar24 είναι ακριβή, κάτι φαίνεται ότι συνέβη απότομα και το αεροπλάνο έκανε βουτιά με τη μύτη από το ύψος πλεύσης».
Σπάνιες καταστροφές
Τα αεροπορικά δυστυχήματα είναι μάλλον σπάνια στην Κίνα, όπου ο τομέας των αερομεταφορών αναπτύχθηκε θεαματικά τις τελευταίες δεκαετίες και όπου τα μέτρα ασφαλείας είναι γενικά αυστηρά.
Το τελευταίο μείζον αεροπορικό δυστύχημα στη χώρα έγινε τον Αύγουστο του 2010. Αεροσκάφος της Henan Airlines είχε συντριβεί στο βορειοανατολικό τμήμα της χώρας, με αποτέλεσμα περίπου σαράντα επιβαίνοντες να σκοτωθούν.
Το αεροπορικό δυστύχημα με τον βαρύτερο απολογισμό θυμάτων στην ιστορία της Κίνας είχε γίνει το 1994. Αεροσκάφος Tupolev 154 της China Northwest Airlines είχε συντριβεί λίγη ώρα μετά την απογείωσή του στη Σιάν (βόρεια) με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 160 επιβαίνοντες.
Πολλοί κινέζοι επιβάτες χάθηκαν εξάλλου τον Μάρτιο του 2014, στην αινιγματική εξαφάνιση του αεροσκάφους που εκτελούσε την πτήση MH370 της Malaysian Airlines με προορισμό το Πεκίνο.
Η μετοχή της China Eastern πέφτει 9%
Η μετοχή της αεροπορικής εταιρίας China Eastern Airlines έχασε σήμερα σχεδόν το 9% της αξίας της στις πρώτες συναλλαγές μετά το άνοιγμα του χρηματιστηρίου της Σαγκάης, την επομένη της καταστροφής ενός από τα Boeing 737 του στόλου της στη νότια Κίνα.
Η China Eastern είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος κινεζικός αερομεταφορέας βάσει αριθμού επιβατών.
Μετά τις 10:00 (τοπική ώρα· 04:00 ώρα Ελλάδας), η μετοχή της ανακτούσε πάντως κάποιες από τις απώλειες, έπεφτε κατά 6,68%, στα 5,3 γιούαν.