Η Κατερίνα Κλήμη ξεκίνησε σαν ηθοποιός δίπλα στον γνωστό σκηνοθέτη και ηθοποιό Κώστα Αρζόγλου. Δείγμα της δουλειάς της στο θέατρο είναι οι παραστάσεις Θα σε δω στην πρεμιέρα (2016), Ανάσα ζωής (2020), Γίνε η βασίλισσά μου (2022).
Της: Έπη Τρίμη
Advertisement
Σπούδασε υποκριτική στην «Αθηναϊκή Σχολή» (Ανώτερη Δραματική Σχολή Kάλβου-Kαλαμπόκη). Έκανε σεμινάρια υποκριτικής στο Θέατρο των Αλλαγών (2007), καθώς και με τους δημιουργούς: Δημήτρη Μαυρίκιο (2007), Σοτιγκί Κουγιατέ (2008), Leon Herbet (Acting on Camera, 2009), Ε.Μελά- Γ.Καρούνη (2010), Γιώργο Βούρο (2014), Κώστα Αρζόγλου (θέμα «Ιοκάστη», 2017).
Έχει εμφανιστεί στην τηλεόραση, σε διαφημιστικό spot της Vodafone (2008) και στην σειρά «Εργαζόμενη Γυναίκα» (2008), Στο θέατρο, έπαιξε στις παραστάσεις «Ποτέ πια» (σκηνοθ. Αλέξανδρος Ζαχαρέας, Θέατρο Άρτι, 2010), «8 Γυναίκες κατηγορούν εσένα» (σκηνοθ. Έφη Μεράβογλου, Excalibur bar, 2012), «Pizza Mercedes» σε δικό της κείμενο (σκηνοθ. Γιώργος Λιβανός, Studio Κυψέλης, 2012), «Δείπνο Θανάτου» (σκηνοθ. Δημήτρης Παραδείσης, Θέατρο Λύχνος, 2019).
Advertisement
Το έργο της Magda Morian «Γίνε η βασίλισσά μου» πραγματεύεται τη διαφορετικότητα που προέρχεται από τη μοναξιά, το αδιέξοδο, τη λανθασμένη εκτίμηση των ανθρώπων μέσα σε ένα κοινωνικό σύστημα που όλα είναι λάθος αλλά επιβάλλεται το λάθος ως σωστό. Ποιος είναι ο ρόλος σας, κα. Κλήμη τι συναισθήματα βγαίνουν στην επιφάνεια κι ποιες ήταν οι αντικειμενικές σας δυσκολίες;
Advertisement
Στο έργο «Γίνε η βασίλισσά μου» υποδύομαι μια γυναίκα εγκλωβισμένη σε έναν νεκρό γάμο και στις λάθος επιλογές της. Νιώθει προδομένη από τα ίδια της τα όνειρα μα πιο πολύ την πονάει η συνειδητοποίηση ότι ο δρόμος που είχε ακολουθήσει έως τώρα δεν ήταν αυτός που εκείνη ήθελε πραγματικά αλλά αυτός που επέλεξαν άλλοι για εκείνη.
Τα συναισθήματα που κυριαρχούν είναι η απόλυτη μοναξιά της κι η μεγάλη της ανάγκη για αγάπη κι αποδοχή.
Η ανάγκη της αυτή την οδηγεί σε μόνιμη αναζήτηση για τον ιδανικό έρωτα.
Αντικειμενικές δυσκολίες δεν θα έλεγα ότι υπήρξαν πάρα μόνο ένας μικρός φόβος αποδοχής για ένα τέτοιο θέμα που πραγματεύεται η παράσταση μας χωρίς όμως να με εμποδίσει ώστε να το τολμήσω.
Σε συνέχεια της ως άνω ερώτησής μου η διαφορετικότητα στην εποχή μας είναι δακτυλοδεικτούμενη κι η κοινωνία μας είναι γεμάτη προκαταλήψεις και διακρίσεις. Θα ήθελα τις σκέψεις σας.
Δυστυχώς έχουμε ακόμη πολύ δρόμο μπροστά μας πάνω στο θέμα αυτό. Όσα βήματα κι να έχουν γίνει μπροστά οι περισσότεροι άνθρωποι δυσκολεύονται κι αρνούνται να προσπαθήσουν να καταλάβουν το προφανές, ίσως από φόβο για το πως θα αντιμετωπιστούν και οι ίδιοι από τους γύρω τους.
Η διαφορετικότητα πάντα θα υπάρχει γιατί είναι μέρος της ζωής μας κι δεν έχει να κάνει μόνο με το φύλλο του ανθρώπου. Αρνούμαι να δεχτώ ότι εν έτει 2022 ασκείται βία σε κάθε τι διαφορετικό κι πολλές φορές φτάνουμε στο έγκλημα.
Πολύ φοβάμαι ότι η δική μας γενιά ποτέ δεν θα ξεφύγει από τα λάθος στερεότυπα που γαλουχήθηκε είτε από έλλειψη παιδείας είτε από φόβο.
Εύχομαι και πιστεύω ότι η σημερινή γενιά έχει αναπτύξει μια άλλη κρίση κι αντιμετώπιση πάνω στο θέμα αυτό.
Βλέποντας το βιογραφικό σας διαβάζω πως είχατε συνεργαστεί με την Ελένη Ράντου το 2008 στην «Εργαζόμενη Γυναίκα». Έκτοτε έχετε κάνει μόνο διαφημιστικό για μεγάλη εταιρεία τηλεφωνίας. Ήταν επιλογή σας να απέχετε από κάποιο σήριαλ; Επίσης η αμοιβή για ένα διαφημιστικό υπερκαλύπτει οικονομικά αλλά κι από πλευράς προβολής τη συμμετοχή σας σε μια σειρά μυθοπλασίας;
«Όχι», δεν ήταν επιλογή μου να απέχω από σήριαλ απλά δεν μου έγινε έως τώρα κάποια πρόταση για τηλεόραση.
Θέλω να παίξω και μάλιστα κάποιες σειρές θεωρώ ότι είναι πολύ αξιόλογες όμως η αλήθεια είναι ότι μόλις τελείωσα τη δραματική σχολή κυνήγησα το όνειρο του θεάτρου που για κάθε ηθοποιό είναι η υπέρτατη επιδίωξη και καταξίωση.
Και βέβαια μια διαφήμιση δεν μπορεί να καλύψει ούτε τις οικονομικές μας ανάγκες ούτε την προβολή που δίνει η τηλεόραση. Όλα όμως εξαρτώνται από το τι ζητάει κάθε ηθοποιός, ποιες είναι οι προτεραιότητες του και πόσο είναι διατεθειμένος να συμβιβαστεί με πράγματα και καταστάσεις που δεν είναι στην ιδιοσυγκρασία του και τα πιστεύω του.
Σας έχει τύχει να πείτε κάποια ” όχι” στο πλαίσιο της καριέρας και στη συνέχεια να μετανιώσετε;
Ναι, στο παρελθόν είπα κάποια όχι και μάλιστα αποχώρησα από θεατρική δουλειά γιατί δεν αντέχω την υποκριτική εκτός σκηνής και οτιδήποτε θεωρώ χυδαίο. Δεν μετάνιωσα ποτέ για κανένα μου όχι, θα το μετάνιωνα αν δεν το έλεγα..
Έχετε ποτέ υποστεί κακοποιητική ή αξιώτική συμπεριφορά κι αν «ναι» πώς αντιδράσατε;
Ναι, έχω υποστεί και δεν κρύβω ότι με πόνεσε και με απογοήτευσε πολύ όμως παράλληλα με έκανε πιο δυνατή για να το αφήσω πίσω μου και να πεισμώσω περισσότερο.
Έχετε κάνει πολλά σεμινάρια με την αφρόκρεμα των σκηνοθετών κι ηθοποιιών. Ποιος ήταν ο πιο δύσκολος άνθρωπος και τι θυμάστε από τον καθένα ξεχωριστά;
Ο πιο απαιτητικός θα έλεγα ότι είναι ο κύριος Αρζόγλου που τον γνώρισα το 2017 και μπήκα στον θίασο που έφτιαχνε για την παραγωγή που ετοίμαζε τότε.
Η σκηνοθετική του προσέγγιση στο έργο «Ανάσα ζωής» που έπαιξα το 2020 ήταν εξαιρετική κι οφείλω να πω ότι διδάχθηκα αρκετά πράγματα μέσα από τις δικές του απαιτήσεις..
Αυτό που θα θυμάμαι πάντα είναι το ήθος του δασκάλου μου στα πρώτα βήματα της υποκριτικής του Κυρίου Νίκου Ψαρρά.
Τι νιώθετε ως γυναίκα βλέποντας μια μητέρα να έχει σκοτώσει 3 παιδιά κι ατάραχη να δηλώνει αθώα; Τι θα της λέγατε αν είχατε την ευκαιρία να τη συναντήσετε;
Ως γυναίκα της δίνω το δικαίωμα της απολογίας γιατί πάντα υπάρχει και η άλλη πλευρά και δεν διακατέχομαι από το αίσθημα της ανθρωποφαγίας όμως το σύνδρομο της Μήδειας πάντα θα απασχολεί τους επιστήμονες.
Σαν μητέρα μόνο αποτροπιασμό και φρίκη εισέπραξα για τα 3 αγγελούδια.
Αν τη συναντούσα θα προσπαθούσα έστω και για πολύ λίγο να μπω στο μυαλό της για να εξηγήσω το ανεξήγητο αν και ανέφικτο…
Εσείς δεν είστε από τις ηθοποιούς που βγαίνει στα κανάλια και τα περιοδικά για να υπάρχει. Τι τίμημα έχει αυτή η επιλογή;
Σίγουρα δεν ανήκω σε αυτή την κατηγορία κι ούτε θα ανήκω ποτέ. Είμαι δε απόλυτα συνειδητοποιημένη για το τίμημα αυτής της επιλογής. Η συχνή έκθεση που γίνεται χωρίς ουσιαστικό λόγο αλλά μόνο για προβολή μόνο αρνητική μπορεί να είναι.
Χρειάστηκε να κάνετε κάποια άλλη δουλειά λόγω της ανασφάλειας που προκύπτει από το επάγγελμά σας;
Και βέβαια, έχω εργαστεί κι σε άλλες δουλειές ειδικά τα τελευταία χρόνια. Δυστυχώς, το θέατρο δεν μπορεί να καλύψει τις βιοτικές ανάγκες ειδικά στην εποχή μας που οι εξελίξεις σε ζωτικούς τομείς τρέχουν με γοργό ρυθμό.
Τι δεν ξέρουμε για εσάς και θα είχε ενδιαφέρον να μάθει ο ευρύτερος κόσμος;
Δεν νομίζω ότι ο ευρύτερος κόσμος ενδιαφέρεται να μάθει σε μια περίοδο όπου ζούμε έναν πόλεμο κι αμέτρητα προβλήματα ποια είναι η Κατερίνα Κλήμη. Θα πω μόνο αυτά που με χαρακτηρίζουν: Υπομονή κι Επιμονή… Δεν παραδίδω ποτέ τα όπλα όσο δύσκολο και να είναι το πεδίο μάχης.
Ποια είναι τα επόμενα σας σχέδια;
Μου έγινε πρόταση από δύο σπουδαίους ανθρώπους των γραμμάτων για κάποια θεατρική δουλειά όμως ακόμη δεν μπορώ να πω τίποτα γιατί ακόμη δεν έχει μπει στην τελική ευθεία.