Σύγκριση ένοπλων δυνάμεων: Η Τουρκία απειλεί ευθέως για την ΑΟΖ. Η Ελλάδα αποτελεί πύλη για όσους θέλουν να περάσουν στην Ε.Ε. Από εκεί και πέρα, η Ελλάδα κινήθηκε διπλωματικά ενάντια στην πολιτική του Ερντογάν. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κάλεσε τον Γ.Γ. του ΟΗΕ Γκουτέρες. Έτσι, η Ελλάδα η Ελλάδα μπλόκαρε τις συντεταγμένες που είχε αποστείλει η Τουρκία στον ΟΗΕ, με υπογραφή του Ερντογάν.
Ακολούθησαν τα τηλεφωνήματα προς το Βερολίνο σε επίπεδο πρωθυπουργού. Όμως, δεν ευοδώθηκαν. Έτσι, η διπλωματική κίνηση του ΥΠΕΞ Νίκου Δένδια να καλέσει στην Ελλάδα τον στρατηγό Χάφταρ, προκάλεσε και την αντίδραση του Ερντογάν, πετυχαίνοντας το σκοπό της. Το κλίμα πάντως είναι τεταμένο. Το μόνο που μπορεί να εμποδίσει τον Ερντογαν στην προκλητική πολιτική του και από την κλιμάκωσή της είναι η αποτρεπτική ισχύς των Ενόπλων δυνάμεων και η αποφασιστικότητα να απαντήσει η Ελλάδα.
Ποια όμως είναι η εικόνα των ένοπλων δυνάμεων και σε αριθμούς αλλά και ποιοτικά χαρακτηριστικά; Μπορεί σε απόλυτους αριθμούς να υπερέχει η Τουρκία. Μπορεί σε οικονομικά μεγέθη να μας έχει φτάσει η γείτονα χώρα. Όμως, σε ποιότητα προσωπικού και ιδίως μετά το πραξικόπημα κατά του Ερντογάν στερείται ηγετών. Αν κι έχει εμπειροπόλεμα στελέχη από τις διάφορες ζώνες πυρός. Δηλαδή, με τους Κούρδους στην ανατολική Τουρκία και πρόσφατα στην Βόρεια Συρία.
Πάντως τα μνημόνια ήταν καταστροφικά για την Ελλάδα και την άμυνα της χώρας. Αυτό έγινε τόσο σε υλικό όσο και σε στελέχη. Όμως, σε βάθος χρόνου η κατάσταση θα χειροτερέψει. Αυτό θα συμβεί, λόγω της δημογραφικής κατάρρευσης που παρατηρείται μετά το 2010. Αυτή θα αρχίσει να γίνεται εμφανής την επόμενη δεκαετία.
Με εντολή της τρόικας, οι απόφοιτοι των παραγωγικών σχολών (ΣΣΕ, Ικάρων, Δοκίμων) μειώθηκαν κατά 50%. Τη δεκαετία 2009-2019, μειώθηκαν οι δαπάνες της διοικητικής μέριμνας (καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση) κατά 1 δις ευρώ ήτοι 63%. Τα εξοπλιστικά μειώθηκαν κατά το αστρονομικό 80%. Δηλαδή, 1,70 δις ευρώ. Κάτι που σε άλλη χώρα θα είχε καταστρέψει τις ένοπλες δυνάμεις. Παρά όλα αυτά η Ελλάδα διατηρεί το αξιόμαχο σε υψηλό επίπεδο. Αυτό συμβαίνει, χάρη στην αυταπάρνηση και τις θυσίες του ένστολου δυναμικού.
Αντίθετα με την Ελλάδα, η Τουρκία ξεκίνησε ξέφρενους εξοπλισμούς. Στην χώρα μας η αμυντική βιομηχανία, με αποκλειστική ευθύνη των πολιτικών ηγεσιών, ξέπεσε σε γενική ανυποληψία. Έτσι παρά του ότι υπάρχουν υποδομές, επιστημονικό προσωπικό και μηχανικοί με εμπειρία που έγιναν δυσεύρετοι στο εξωτερικό και συμβόλαια με εξαγωγές σε ξένους στρατούς, εδώ να συζητούν πως θα κλείσουν το ένα μετά το άλλο τα εργοστάσια. Έτσι έχουμε φτάσει η Τουρκία να έχει ναυπηγία. Αντίθετα, η ποντοπόρος Ελλάδα να ξεπουλάει και τις δεξαμενές.
Όπως ήδη επισημάναμε δεν είναι όλα τόσο απόλυτα. Διαφορετικά, οι πόλεμοι θα κερδίζονταν στα χαρτιά. Μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα κατά του Ερντογάν, ο Τούρκος πρόεδρος ξεκίνησε εκκαθαρίσεις το στράτευμα από τους πιο υψηλόβαθμους μέχρι τους απλούς στρατιώτες που θεωρούσε Γκιουλιενιστές, οι οποίοι όμως ήταν και οι πιο μορφωμένοι και καταρτισμένοι με αποτέλεσμα να καταρρεύσει το επίπεδο σε όλα τα όπλα.
Ιδίως η Τουρκική Πολεμική ΑεροπορίαTürk Hava Kuvvetleri (THK) έχει αναγκαστεί να φέρει πιλότους από την πολιτική αεροπορία. Επιπλέον, έχει αναγκαστεί να ρίξει στον “ψυχρό πόλεμο” του Αιγαίου πιλότους χωρίς πείρα. Κάτι που όπως πολλοί αναλυτές σχολίασαν είναι επικίνδυνο να προκαλέσουν ατύχημα. Στην Ελληνική πολεμική αεροπορία είναι καλύτερα τα πράγματα ως προς το επίπεδο. Τα στελέχη της θεωρούνται από τα κορυφαία σε όλη την συμμαχία. Ωστόσο, δεν έμεινε αλώβητη.
Η κρίση μείωσε τις ώρες πτήσεις. Το αποτέλεσμα είναι να δημιουργηθούν πολλοί δυσαρεστημένοι πιλότοι. Άλλοι να παραιτηθούν. Το έκαναν ακόμη και πληρώνοντας την πρόωρη αποχώρησή τους, ώστε να εργαστούν στο εξωτερικό. Εκεί είναι δυσεύρετοι, λόγω του υψηλότατου επιπέδου τους. Βρήκαμ εργασία ακόμη κι ως εκπαιδευτές σε ξένες πολεμικές αεροπορίες σε χώρες του Κόλπου. Όπως δημοσίευσε και η Real News, από την φυγή ιπταμένων, παραιτήσεις-συνταξιοδοτήσεις είναι σαν να μην λειτούργησε η Σχολή Ικάρων για δυο χρόνια.
Πληθυσμιακά η Ελλάδα, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, καταγράφει φθίνουσα πορεία λόγω των μνημονίων από το 2010. Είναι στα 10,7 εκ με ένοπλο προσωπικό περίπου στις 180,000, εφέδρους 280,000. Η σύγκριση είναι αμείλικτη. Η Τουρκία να έχει φτάσει τα 80 εκ, πόλιτες, όχι όμως ομοιογενείς εθνολογικά, με οροφή ενόπλων δυνάμεων στις 410,000 και 180.000 εφέδρους.
Στην Ελλάδα υπηρετούν 1.353 άρματα μάχης διαφόρων τύπων. Αιχμή του δόρατος είναι τα γερμανικά 353 Leopard 2 HELL με πυροβόλο 120 χιλ. και βάρος 62,3 τόνους. Ακολουθούν τα προηγούμενης γενεάς επίσης γερμανικά Leopard 1A5, τα αμερικάνικα M48A5 MOLF και ελάχιστα ακόμη M60A3. Σε επίπεδο TOMΠ και ΤΟΜΑ οι μηχανοκίνητες μονάδες στηρίζονται ακόμη στα ερπυστιοφόρα M113, στα Leonidas, M901 ITV και BMP-1, και τροχοφόρα VBL και Hummer, επίσης σε λίγους αριθμούς για να κάνουν την διαφορά.
Από μεταγωγικά ελικόπτερα η Ελλάδα έχει ακόμη τα γερασμένα UH-1 Huey, τα οποία μαζί με τα ΤΟΜΠ και ΤΟΜΑ δεν φαίνεται πουθενά στον ορίζοντα πιθανότητα αντικατάστασης τους. Στα μεταγωγικά Chinook CH-47 η κατάσταση είναι κάπως καλύτερη καθώς προστέθηκαν νεώτερες μονάδες τα προηγούμενα χρόνια, ενώ δυστυχώς το πρόγραμμα NH-90 που θα έδινε τρομερές δυνατότητες εκσυγχρονισμού έχει βαλτώσει για πολιτικούς λόγους. Σε επιθετικά ελικόπτερα υπάρχει ποιοτική υπεροχή με τα γνωστά Apache, αν και λίγα σε αριθμό, ενώ θα δόθηκε προσωρινή, αλλά όχι αμελητέα αριθμητικά ανάσα με την εισαγωγή των OH-58D Kiowa Warrior με τις αναγνωρισμένες επιθετικές ικανότητες ως tank-killers.
Η Τουρκία διαθέτει συνολικά 2.180 άρματα εκ των οποίων 320 Leopard 2A41, λίγο παλαιότερο μοντέλο από τα δικά μας, τα οποία της είχε πουλήσει η Γερμανία σαν απάντηση στα Ελληνικά Leo-2, ενώ υπολογίσιμη είναι και δύναμη των M60T με το πυροβόλο των 120 mm. Σημειωτέον ότι πρόγραμμα τουρκικού μέσου άρματος ALTAY, αν και συναντά πολλά προβλήματα, η γείτονα χώρα επιμένει στην εξέλιξη του και δεν θα είναι έκπληξη ότι κάποια στιγμή θα ευοδωθούν οι προσπάθειες , όπως και σε άλλα προγράμματα που είχαν βάλει σαν στόχο.
Απο επιθετικά ελικόπτερα, ο Τουρκικός στρατός αποτελείται από Super Cobra και ήδη έχουν παραληφθείτα πρώτα εγχώριας κατασκευής T-129. Απο μεταγωγικά έχουν ικανούς αριθμούς των πιο σύγχρονων S-70A Blackhawk καθώς και AS53UL Cougar.
Το ΠΝ διαθέτει 13 φρεγάτες, 4 τύπουΜΕΚΟ – HN200 και 9 τύπου S, 12 + 2 πυραυλακάτους, 11 υποβρύχια εκ των οποίων 4 κλάσης 214 με σύστημα πρόωσης ανεξάρτητης του αέρα, μαζί με το ένα από τα κλάσης 209 το οποίο εκσυγχρονίστηκε προσφάτως, 10 κανονιοφόρους, 6 παράκτια περιπολικά, 5 αρματαγωγά κι άλλα σκάφη. Η κατάσταση του στόλου είναι ικανοποιητική, απλώς και μόνο λόγω της εκπαίδευσης και της ναυτοσύνης των Ελλήνων, αλλά έχει φτάσει στα όρια του και πρέπει άμεσα να σχεδιαστούν τα προγράμματα εκσυγχρονισμού του.
Οι φρεγάτες S έχουν πλέον ξεπεράσει κατά πολύ το όριο ζωής τους και μέχρι το 2030 θα έχουν αποσυρθεί γι αυτό χρειάζεται άμεσα να ξεκινήσουν οι διαδικασίες αντικατάστασής τους και μάλιστα με συμμετοχή της Ελληνικής βιομηχανίας, όπως κάνει και η Τουρκία ώστε να καταφέρει το ΠΝ να ακολουθήσει τις νέες εξελίξεις για να διατηρήσει την απαραίτητη ποιοτική διαφορά στο Αιγαίο.
Τα μηνύματα από την Γαλλιά για παράδειγμα δεν είναι τόσο ευχάριστα για τις Belh@rra, όχι φυσικά για το εξαιρετικό πλοίο, αλλάγιατί οι Γάλλοι μέχρι σήμερα δεν είναι διατεθειμένοι να μας δώσουν υποκασκευαστικό έργο και ισως το σκεφτούν αν αγοράσουμε 2+2. Σημειώνουμε ότι την στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές δεν είναι γνωστές λεπτομέρειες από την συνάντηση Μητσοτάκη-Μακρόν κάτι που ελπίζουμε να αλλάξει στο μέλλον, μαζί με την τιμή τους.
Γιατί διαφορετικά θα αποκτήσουμε μόλις 2 δυο φρεγάτες, πολύ ακριβά, πολύ αργά, σε πολύ μικρό αριθμό. Δυστυχώς πιέσεις προς τον αμερικάνικο παράγοντα και σενάρια που διέρρευσαν από το ΥΠΕΘΑ το προηγούμενο διάστημα γιαΑντιτορπιλικά DDG Arleigh Burke έμειναν απλές φήμες
Η Τουρκία από την άλλη διαθέτει 12+6 υποβρύχια, με τα 6 τύπου 214 υπο κατασκευή, ενώ τρέχει και πρόγραμμα εκσυγχρονισμού 4 τύπου 209/1400 και 2 τύπου 209/1200, από φρεγάτες έχει 16 , 8 τύπου O.H.Perry και υπόλοιπες τύπου MEKO 200ΤΝ, ενώ έχει μεγάλα προγράμματα ναυπήγησης εγχώριων σκαφών τα οποία κατάφερε να εξάγει μάλιστα με4 κορβέτες να καταλήγουν Πακιστάν.
Γι αυτό και, όπως γράψαμε παραπάνω, πρέπει να είναι εθνικός στόχος η συμμετοχή για την Ελληνική βιομηχανία σε οποιαδήποτε μελλοντική παραγγελία, ιδιαίτερα όταν, όπως φαίνεται θα χρειαστούμε τουλάχιστον 10 νέα σκάφη πρώτης γράμμης τα επόμενα χρόνια, χωρίς να συνυπολογίζουμε και τα εθνικά οφέλη στην ανεργία, την τεχνογνωσία και την μείωση του κόστους.
Η Πολεμική Αεροπορία διατηρεί την απόλυτη αεροπορική υπεροχή που απέκτησε με πολλές θυσίες και πολυετής προσπάθειες και όπως φαίνεται, μετά την ακύρωση πώλησης των F-35 θα την διατηρήσει και μετά την αναβάθμιση των 84 μαχητικών F-16 σε έκδοση Viper. Το ότι ο εκσυγχρονισμός τους μαζί με τα P-3 θα γίνει στην Ελλάδα, είναι πολύ θετικό και πρέπει να γίνει παράδειγμα και τα υπόλοιπα προγράμματα.
Τα Ελληνικά F-35 δεν τα αναφέρουμε, γιατί από τις δηλώσεις, μέχρι να (αν) τα δούμε να απογειώνονται κάποιοαεροδρόμιο διασποράς στο Αιγαίο, έχουμε χρόνια μπροστά μας, Η Ελλάδα συνολικά διαθέτει 230 μαχητικά, κι εκτός από τα F-16, ποιοτική διαφορά κάνουν και τα Mirage 2000-5 με το μοναδικό σε δυνατότητες οπλοστάσιο που διαθέτουν όπως οι πύραυλοι αέρος επιφανείας Exoset και αέρος εδάφους Scalp-EG ενώ δεν είναι αμελητέα (αν προς απόσυρση) τα εκσυγχρονισμένα F-4E AUP με το ρανταρ του F-18 και την τεράστια μεταφορική ικανότητά τους σε οπλικό φορτίο
Η Τουρκια διαθέτει 267 αεροσκάφη, με κύριο κορμό το F-16 και λιγότερα εκσυγχρονισμένα F-4E, αλλά το θετικό για την Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια, είναι η τρομερές ελλείψεις προσωπικού και μάλιστα καλά εκπαιδευμένων πιλότων και μηχανικών γιατί μετά το πραξικόπημα ο Ερντογαν προχώρησε σε εκκαθαρίσεις που αποψίλωσαν το προσωπικό τηςTürk Hava Kuvvetleri.