Η εξάντληση αποθεμάτων χαρτιού υγείας που παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες σε όλα τα σούπερ μάρκετ, εντάσσεται στην υπερβολική αντίδραση των καταναλωτών.
Το χαρτί υγείας είναι ένα από τα προϊόντα που εξαντλούνται από τα σούπερ μάρκετ, τις ημέρες αυτές, καθώς είναι στις πρώτες προτιμήσεις των καταναλωτών.
Μπορεί οι μάσκες και τα αντισηπτικά να ήταν τα πρώτα πράγματα που έτρεξαν να αγοράσουν οι πολίτες για να προστατευθούν από τον κορονοϊό, γιατί όμως εξαντλούν και όλα τα αποθέματα χαρτιού υγείας;
Η επιδημία του κορονοϊού εξαπλώνεται όλο κι περισσότερο, με περισσότερες από 110 χώρες να δίνουν τη μάχη. Οι υπερβολικές αντιδράσεις δεν εκλείπουν και μια εξ αυτών είναι και η εξάντληση των αποθεμάτων χαρτιού υγείας από τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με το CNN, υπάρχουν πράγματι, κάποιοι συγκεκριμένοι λόγοι που εξηγούν αυτή τη συμπεριφορά.
Ο Steven Taylor είναι κλινικός ψυχολόγος και συγγραφέας του βιβλίου «Η Ψυχολογία των Πανδημιών». Ο ίδιος αντιμετωπίζει με μια πιο ιστορική ματιά, το πώς συμπεριφέρονται και ανταποκρίνονται οι άνθρωποι στις πανδημίες.
Σε σύγκριση με πανδημίες του παρελθόντος, η παγκόσμια απάντηση στον νέο κορονοϊό ήταν ένας πανίσχυρος πανικός. “Από τη μια πλευρά, η αντίδραση είναι κατανοητή, αλλά από την άλλη είναι υπερβολική”, δήλωσε στο CNN ο Taylor. “Μπορούμε να προετοιμαστούμε χωρίς πανικό”.
Όταν οι άνθρωποι ακούν αντικρουόμενα μηνύματα σχετικά με τον κίνδυνο και για το πόσο σοβαρά πρέπει να προετοιμαστούν γι ‘αυτό, τότε τείνουν να καταφεύγουν στα άκρα”.
“Όταν οι άνθρωποι λένε πως κάτι επικίνδυνο έρχεται, αλλά το μόνο που χρειάζεται να κάνετε είναι να πλύνετε τα χέρια σας, η δράση δεν φαίνεται να είναι ανάλογη με την απειλή”, είπε. “Ο ιδιαίτερος κίνδυνος χρειάζεται ιδιαίτερες προφυλάξεις,” δήλωσε ο Taylor.
Πολλές χώρες έχουν ήδη επιβάλει μαζικές καραντίνα .Οι άνθρωποι που αγοράζουν χαρτί υγείας και άλλα είδη οικιακής χρήσης μπορεί να προετοιμάζονται για το ίδιο πράγμα στην πόλη τους, δήλωσε ο Baruch Fischhoff, ψυχολόγος και καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon.
“Αν οι άνθρωποι δεν έχουν ενημέρωση επίσημα ότι θα ληφθεί μέριμνα για όλους, αφήνονται ελεύθεροι να μαντέψουν την πιθανότητα να χρειαστούν το επιπλέον χαρτί τουαλέτας, νωρίτερα παρά αργότερα”, δήλωσε στο CNN.
“Το γεγονός ότι δεν υπάρχουν “επίσημες” δεσμεύσεις, μπορεί να αυξήσει αυτές τις πιθανότητες”.
Εικόνες των άδειων ραφιών έχουν πλημμυρίσει τις ειδήσεις και τα social media. Οι άνθρωποι βλέπουν εικόνες καταναλωτών εν μέσω πανικού, και έτσι και οι ίδιοι υποθέτουν ότι υπάρχει λόγος να πανικοβληθούν και να αγοράσουν και αυτοί προμήθειες.
«Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά πλάσματα, κοιτάμε ο ένας τον άλλο ψάχνοντας για το τι είναι ασφαλές και τι επικίνδυνο», είπε ο Fischhoff και πρόσθεσε:
“Όλες αυτές οι φωτογραφίες των άδειων ραφιών οδηγούν τους ανθρώπους στην πεποίθηση ότι πρέπει να βιαστούν και να αρπάξουν το χαρτί τουαλέτας όσο μπορούν ακόμη”.
“Τα social media είναι ένας τεράστιος παράγοντας στην παραγωγή του τεράστιου φόβου του κορονοϊού”, τονίζει από την πλευρά του ο Taylor. Η παραπληροφόρηση απλώνεται με ευκολία και οι ανοιχτές πλατφόρμες ενισχύουν τις φωνές πανικού.
“Μπορεί να υπάρχει κάποια πρακτικότητα στην αποθεματοποίηση”, λέει ο Frank Farley, καθηγητής στο Temple University.
“Με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας να συμβουλεύουν ότι ορισμένοι πληθυσμοί θα πρέπει να παραμείνουν στο σπίτι και να αποφεύγουν την επαφή με άλλους ανθρώπους ή πλήθη, είναι φυσικό να θέλουμε να προετοιμαστούν”, είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε:
“Ο νέος κορονοϊός δημιουργεί ένα είδος ψυχολογίας επιβίωσης, όπου πρέπει να ζήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο στο σπίτι και έτσι πρέπει να «έχουμε σε απόθεμα όλα τα απαραίτητα, και αυτό ασφαλώς περιλαμβάνει χαρτί υγείας”.
“Σε τελική ανάλυση, αν τελειώσει το χαρτί τουαλέτας, με τι αντικαθιστάται;”, κατέληξε ο Farley.
Το αμερικανικό Υπουργείο Εσωτερικής Ασφάλειας συμβουλεύει τους Αμερικανούς να προμηθευτούν για τουλάχιστον δύο εβδομάδες τρόφιμα, προϊόντα περιποίησης και ιατρικές προμήθειες.
“Οι άνθρωποι που ασχολούνται με τις προμήθειες σκέφτονται αρχικά για τον εαυτό τους και την οικογένειά τους και τι πρέπει να κάνουν για να προετοιμαστούν”, σημείωσε ο Taylor και πρόσθεσε:
“Όλα οφείλονται σε αυτό το κύμα προληπτικής ανησυχίας”. Οι άνθρωποι γίνονται ανήσυχοι μπροστά στην πιθανότητα να αρρωστήσουν”
Ο Fischhoff σημειώνει ότι η προετοιμασία, ακόμα και με την αγορά χαρτιού υγείας, δίνει στους ανθρώπους μια αίσθηση ελέγχου σε αυτό που μοιάζει με μια εκτός ελέγχου κατάσταση.
“Εάν αισθάνονταν ότι με αυτόν τον τρόπο (την αποθεματοποίηση προϊόντων) είχαν κάνει ό,τι καλύτερο μπορούσαν, θα ελευθερώνονταν και θα ήταν δυνατό να σκεφτούν και άλλα πράγματα πέραν του κορονοϊού”.