Ο Ράιαν Κάτζι είναι ο πιο ακριβοπληρωμένος YouTuber και influencer, κερδίζοντας σχεδόν 30 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε ένα χρόνο από το unboxing, τις παρουσιάσεις και τις κριτικές παιχνιδιών.
Ο 9χρονος Ράιαν Κάτζι από το Τέξας, κατέκτησε τον τίτλο του πιο ακριβοπληρωμένου YouTuber για τρίτη χρονιά. Κέρδισε 29,5 εκατομμύρια δολάρια μόνο από το κανάλι του στο YouTube, Ryan’s World, αλλά τα ετήσια κέρδη του είναι ακόμη πιο μεγάλα, καθώς οι πωλήσεις περίπου 5000 διαφορετικών ειδών, παιχνιδιών, ρούχων και λοιπών προϊόντων με την επωνυμία Ryan’s World φτάνουν στα 200 εκατομμύρια δολάρια.
Επίσης υπέγραψε μια συμφωνία για δική του τηλεοπτική σειρά στο Nickelodeon, αν και το ποσό της αμοιβής του δεν είναι ακόμη γνωστό.
Ο Κάτζι, ο οποίος χαρακτηρίζεται ως «παιδί influencer», ξεκίνησε για πρώτη φορά να κάνει βίντεο στο YouTube τον Μάρτιο του 2015, αφού παρακολούθησε άλλα κανάλια με παρουσιάσεις και κριτικές παιχνιδιών και ρώτησε τη μητέρα του: «Γιατί να μην είμαι στο YouTube όταν είναι όλα τα άλλα παιδιά;»
Η οικογένειά του – που άλλαξε το πραγματικό επώνυμό τους Γκουάν σε Κάτζι – τώρα διατηρεί εννέα κανάλια στο YouTube. Το Ryan’s World ήταν το πιο δημοφιλές με 41,7 εκατομμύρια συνδρομητές και 12,2 δισεκατομμύρια προβολές.
Το πιο δημοφιλές βίντεο του Κάτζι με τίτλο Huge Eggs Surprise Toys Challenge, έχει πάνω από 2 δισεκατομμύρια προβολές, καθιστώντας το ένα από τα 60 βίντεο με τις περισσότερες προβολές στο YouTube.
Ωστόσο, ο Κάτζι και η οικογένειά του θα έρθουν αντιμέτωποι με έρευνα της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ για ισχυρισμούς ότι οι χορηγοί βίντεο δεν αποκαλύπτονται σωστά.
«Σχεδόν το 9% των βίντεο ToysReview έχουν συμπεριλάβει τουλάχιστον μία πρόταση προϊόντος επί πληρωμή που απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, μια ομάδα πολύ νεαρή για να διακρίνει μεταξύ μιας διαφήμισης και μιας παρουσίασης», αναφέρει μια καταγγελία στον φορέα ελέγχου προστασίας δικαιωμάτων καταναλωτή. «Αυτές οι διαφημίσεις συχνά απεικονίζουν ανθυγιεινά τρόφιμα».
Ο Benjamin Burroughs, επίκουρος καθηγητής δημοσιογραφίας και μέσων μαζικής ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο της Νεβάδα του Λας Βέγκας, ο οποίος μελετά τις αναδυόμενες τάσεις και τα trends στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προειδοποίησε ότι υπήρχε κίνδυνος να «στοχεύονται» άλλα παιδιά με τρόπους που οι γονείς δεν αναγνωρίζουν.
«Ο Ράιαν επιλέγεται από εταιρείες για να παίξει με κάποιο παιχνίδι, ώστε να μπορούν να το δουν και άλλα παιδιά. Αλλά τώρα, ο ίδιος ο influencer έχει γίνει brand που στη συνέχεια τοποθετείται στο Walmart, και στο Target, και στο Amazon», δήλωσε ο Burroughs. «Είναι πολύ σοκαριστικό», πρόσθεσε.
Ο Burroughs είπε ότι έδειξε ενδιαφέρον για το φαινόμενο, αφού τα δικά του παιδιά του ζήτησαν να κάνει όσα έκανε και η οικογένεια του Ράιαν. «Σκέφτηκα πως κάτι συμβαίνει εδώ αν τα παιδιά μου αναμένουν από την οικογένειά μας να μοιάζει με την οικογένεια του Ράιαν. Στην οικογένεια του Ράιαν, μπορούν να καταναλώνουν συνεχώς περιεχόμενο και προϊόντα. Ανοίγουν ένα νέο παιχνίδι κάθε μέρα και στη συνέχεια παίζουν με αυτό το νέο παιχνίδι κάθε μέρα, οπότε υπάρχει αυτός ο συνεχής καταναλωτισμός που ενσωματώνεται σε αυτά τα μηνύματα για παιδιά».
Αν και έγινε ένας εκατομμυριούχος πριν καν η ηλικία του γίνει διψήφια, ο Κάτζι λέει πως κάνει τα δικά του όνειρά: «Θέλω να γίνω gamer», λέει, ενώ ο πατέρας του εξηγεί ότι τα κέρδη του είναι σε καταπίστευμα που δεν μπορεί να αγγίξει μέχρι την ενηλικίωση.
Για να γυρίσει το πρώτο του βίντεο, η μητέρα του τον πήγε να αγοράσει ένα κινούμενο τρενάκι. Το τελικό προϊόν ήταν πολύ απλό: Ένα 10λεπτο βίντεο, με ένα μόνο πλάνο του Ράιαν να παίζει και να σχολιάζει, όσο το προφανώς ακόμη περιορισμένο λεξιλόγιο του του επέτρεπε. Μα αν αρέσει στο κοινό και στον αλγόριθμο της πλατφόρμας, τότε δεν χρειάζεσαι επαγγελματική παραγωγή για να αναδειχθείς. Πολύ γρήγορα, οι προβολές στα βίντεο του καναλιού εκτοξεύτηκαν στα δεκάδες εκατομμύρια.
Σύντομα, οι γονείς του Ράιαν κατάλαβαν πως η ασχολία με το Youtube είχε εξελιχθεί σε κάτι πολύ μεγαλύτερο από ένα χόμπι. Η μητέρα του άφησε την δουλειά της ως δασκάλα για να ασχοληθεί με την νεοσύστατη οικογενειακή επιχείρηση, μα αυτό ήταν μόνο το πρώτο βήμα. Το 2017, η οικογένεια εμπιστεύτηκε στην Pocket.Watch, μία εταιρεία ψυχαγωγίας από την Καλιφόρνια, την διαχείριση των υποθέσεων του Ράιαν εκτός του Youtube.
Το πρόσωπο του Ράιαν ή του alter ego του, Red Titan, μπορεί να βρεθεί σε οτιδήποτε που θα μπορούσε να θέλει ένα παιδί. Από σεντόνια και μάσκες, μέχρι οδοντόβουρτσες και ποδήλατα , εκατοντάδες προϊόντα με το πρόσωπο του Ράιαν είναι διαθέσιμα στο Walmart, το Target και τις περισσότερες μεγάλες αλυσίδες λιανικής.
Επιπλέον, ο Ράιαν, ή τουλάχιστον η καρτούν εκδοχή του, ήδη πρωταγωνιστεί σε μία σειρά στο Nickelodeon, ενώ τον Νοέμβριο κυκλοφόρησε και το Super Spy Ryan στο Amazon Kids, που φυσικά συνοδεύεται και από μία σειρά παιχνιδιών αποκλειστικά διαθέσιμη στο Amazon. Αν θέλετε, μπορείτε να αγοράσετε και το Race with Ryan, ένα κανονικότατο βιντεοπαιχνίδι για το Playstation 4 και το Xbox One με ήρωα το παιδί-θαύμα του Youtube.
Ίσως το αποκορύφωμα της πρωτοφανούς επιτυχίας του ήρθε πριν μερικές μέρες. Κατά τη διάρκεια της παρέλασης του πολυκαταστήματος Macy’s για το Thanksgiving, της δεύτερης παλαιότερης παρέλασης στις ΗΠΑ, στην οποία παρελαύνουν παιχνίδια, υψώθηκε ένα τεράστιο μπαλόνι με την μορφή του Ράιαν/Red Titan.
Ευτυχώς, όμως, οι γονείς του δείχνουν να έχουν πάρει τα απαραίτητα μέτρα για να εξασφαλίσουν στον γιο τους μία «κανονική» ζωή. Αν τα λεγόμενα τους αληθεύουν, ο ίδιος ο Ράιαν κάνει γύρισμα μόνο τέσσερις ώρες την εβδομάδα και ασχολείται με εξωσχολικές δραστηριότητες σαν το Tae-Kwon-Do και τον προγραμματισμό. Η περισσότερη δουλεία γίνεται από ομάδα σχεδόν 30 ανθρώπων, που απαρτίζεται από εικονολήπτες, editors, ηθοποιούς και σχεδιαστές κινουμένων σχεδίων. Όμως πόσο «κανονική» μπορεί να είναι η ζωή ενός 9χρονου, όταν κάθε μέρα πηγαίνει στο σχολείο, όπου οι συμμαθητές του θα τον αντιμετωπίζουν σαν κανονικό σελέμπριτι; Ωστόσο, στα βίντεο του φαίνεται να είναι ακόμη ένα χαρούμενο, αθώο παιδί και ευτυχώς, το νεαρό της ηλικίας του δεν αφήνει αμφιβολίες για το αν τα συναισθήματα του είναι πραγματικά.