Μπάμπης Βωβός: Ο γνωστός επιχειρηματίας και κατασκευαστής συνελήφθη την Κυριακή. Η σύλληψή του έλαβε χώρα στην περιοχή της Κυηφισιάς. Το απόγευμα της ίδιας μέρας, ο Μπάμπης Βωβός οδηγήθηκε στο νοσοκομείο των φυλακών Κορυδαλλού. Αξίζει να αναφερθεί πως το Αναζητήσεων της Ασφάλειας Αττικής ανέλαβε τη σύλληψή του, έπειτα από εισαγγελική παραγγελία για χρέη.
«Πήγαινε στη Χωροφυλακή, να γίνεις αξιωματικός. Αριστούχος είσαι. Είναι βέβαιο ότι θα πετύχεις. Θα είσαι εσωτερικός. Δεν θα πληρώσουμε τίποτα»: Ήταν η νέτη σκέτη προτροπή των γονιών προς το όγδοο παιδί μιας φτωχής αγροτικής οικογένειας στα Φιλιατρά Μεσσηνίας σε χρόνια δύσκολα και σκληρά. Χωροφύλακας ή αγροφύλακας, σημασία έχει ότι ο πιτσιρικάς δεν είχε αυτά τα σχέδια για το μέλλον του. Ασφυκτιούσε σε ένα σπίτι όπου ένιωθε σαν τον τελευταίο τροχό της αμάξης. Εκεί, έπρεπε να υπακούει στις γονικές διαταγές. Όφειλε να εκτελεί τις αδελφικές εντολές. Ήθελε να είναι απλώς μια μονάδα μέσα σε ένα πλήθος, από το οποίο πάσχιζε να ξεπροβάλει το δικό του κεφάλι.
Αυτή η δυσάρεστη αίσθηση της ασημαντότητας, του να νιώθει συνεχώς αόρατος και μη υπολογίσιμος, έγινε στην πορεία μια μοναδική πηγή ενέργειας και πείσματος που γέννησε το δικό του όραμα. Αριστος μαθητής σε μια εποχή όπου τα γράμματα ήταν για λίγους και εκλεκτούς. Κατάλαβε νωρίς ότι έπρεπε να θωρακιστεί με γνώσεις. Έπρεπε να αποκτήσει κάποια κατάρτιση για να καταφέρει να εξελιχθεί. Να γίνει όχι μόνο κάποιος, αλλά μεγάλος και τρανός. Τη δεκαετία του ’50 ήρθε στην Αθήνα για να σπουδάσει στο Πολυτεχνείο. Ζήτησε μια μικρή οικονομική βοήθεια από τα μεγαλύτερα αδέλφια του που ήδη δούλευαν.
Σύντομα θα εργάζεται και ο ίδιος πιάνοντας την πρώτη του δουλειά ως πολιτικός μηχανικός στο γραφείο Καλφόπουλος – Νικολαΐδης,. Ήταν στην οδό Στουρνάρη. Το ’57 η γνωριμία του με δύο Μυκονιάτες, τους Γιάννη Ζουγανέλη και Παναγιώτη Φαμέλη, θα σταθεί κομβική για την πορεία του. Με τους δύο εργολάβους αγόραζαν και πουλούσαν ακίνητα στη Μύκονο. Μέσα σε λίγα χρόνια απόκτησε μεγάλα κέρδη. Η πρώτη μεγάλη δουλειά ήρθε επί χούντας, το ’68. Κατασκεύασε το υπουργείο Δημοσίων Εργων, γωνία Αλεξάνδρας και Τρικούπη. Το ’75 επί Τσάτσου συμμετείχε στην ανακαίνιση του Προεδρικού Μεγάρου.
Ηδη όμως έχει ιδρύσει τη δική του εταιρεία το 1974. Έφτιαξε το πρώτο κτίριο των γραφείων του στη λεωφόρο Κηφισίας 32. Για αυτό έλεγε αργότερα: «Έκανα όλα τα λάθη μαζεμένα. Αυτό, διότι ήμουν άμαθος». Ηταν και το πρώτο γυάλινο κτίριο που έφτιαξε κατά τα πρότυπα εκείνων που έβλεπε στη Νέα Υόρκη και τα ζήλευε. Μόνο που δεν διέθετε τις ίδιες προδιαγραφές. Εκείνη την εποχή ταξίδευε συνεχώς συλλέγοντας εικόνες, εμπειρίες και τάσεις. Το έκανε για να περάσει στο επόμενο μεγάλο βήμα. Σε συνεργασία με Έλληνες, Αμερικανούς και Ιταλούς αρχιτέκτονες θα φτιάξει το ’77 τον Πύργο Atrina. Δηλαδή, το γυάλινο εμπορικό κέντρο στην Κηφισίας που θα γίνει το εφαλτήριο μιας πυρετώδους κατασκευαστικής πορείας. Με τη βοήθεια της μεταφοράς του συντελεστή δόμησης, πίστευε ότι θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα νέο κέντρο κοντά στο Μαρούσι. Αυτό έγινε, δεδομένου ότι μια λεωφόρος διευκόλυνε τα μάλα την ταχεία κίνηση.
Οι πολιτικές συγκυρίες ήταν ευνοϊκές με το όραμά του, το ΠΑΣΟΚ έχει έρθει στην εξουσία, χρειαζόταν να επιδείξει μεγάλα έργα ως σύμβολα της νέας τάξης πραγμάτων. Ο νόμος για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης ψηφίστηκε από τη Βουλή και ο Βωβός έβαλε τις μηχανές να δουλεύουν φουλ. Αγόραζε με αντιπαροχή ό,τι οικόπεδο έβρισκε στην Κηφισίας, με ποσοστά που έφταναν στο 90% όταν η αγορά έδινε 40%. Στη συνέχεια μετέφερε τους συντελεστές από άλλες περιοχές, κάτι που του επέτρεπε να χτίζει μεγάλα κτίρια σε οικόπεδα που μέχρι πρότινος χτίζονταν πολύ μικρότερα. Στην Κηφισίας, το ένα γυάλινο κτίριο ξεπετάγεται μετά το άλλο αλλάζοντας εντελώς τη φυσιογνωμία της. Για κάποιους εκτρώματα, για άλλους μοντέρνα οικοδομήματα, όπως και να ’χει o Μπάμπης Βωβός δεν είναι πια αόρατος. Βασικά είναι παντού.
Το ’92 αλλάζει ο νόμος για τη μεταφορά συντελεστή δόμησης, η πρώτη φορά που ένιωσε πραγματική απειλή στα μεγαλεπήβολα σχέδιά του. Τότε είναι που σχεδόν εμμονικά σε κάθε κτίριο που κατασκεύαζε έβαζε τεράστιες ταμπέλες με το όνομά του στην κορυφή τους, σε μια ενδόμυχη ανάγκη του να γράψει κυριολεκτικά ιστορία στην ολοκληρωτική μεταμόρφωση της περιοχής. Ταυτόχρονα φρόντιζε εκτός από κατασκευαστής να γίνει κυρίως διαχειριστής των κτιρίων του, αφού πλέον δεν μπορούσε να μεταφέρει συντελεστές και άρα έπρεπε να βρει νέα πηγή εσόδων.
Πουλούσε το μέρος του κτιρίου που του αναλογούσε μετά την αντιπαροχή σε κάποιον φορέα που απλώς το αγόραζε ως επένδυση και όχι για χρήση (π.χ. Δήμος, Εκκλησία κ.τ.λ.) και κατόπιν το νοίκιαζε από τους ίδιους σε χαμηλό κόστος και το υπενοίκιαζε σε πολύ υψηλότερο. Το 1999 τα κέρδη της εταιρείας ξεπερνούσαν τα 6,5 δισ. δραχμές. Σειρά είχε η εισαγωγή της στο Χρηματιστήριο, με το μεγάλο πάρτυ να διαρκεί για δέκα χρόνια ακόμα. Μέχρι δηλαδή να έρθει η κρίση του real estate από τη μία και ο δανεισμός των 120 εκατ. από την άλλη. Οσο δηλαδή το ποσό που δανείστηκε η οικογένεια για να κατασκευάσει το έργο του mall στον Βοτανικό. Το 2012 η εταιρεία κατέθεσε αίτηση πτώχευσης ενώ έναν μήνα αργότερα ο κ. Βωβός συνελήφθη προσωρινά για χρέη και προς το Δημόσιο.
«Ξέρετε πότε ξεκουράζομαι; Οταν μπορώ και κάνω ταξίδια σε πόλεις που έχουν ενδιαφέροντα κτίρια», έλεγε ο ίδιος σε συνεντεύξεις του όταν τον ρωτούσαν αν εκτός απ’ το να χτίζει κάνει ενίοτε και διακοπές. Μια λέξη μάλλον άγνωστη για τον εργασιομανή επιχειρηματία που η δουλειά και η δημιουργία ενός ακόμη μεγάλου πρότζεκτ σήμαινε ταυτόχρονα και διασκέδαση. Δεν ίσχυε όμως το ίδιο τουλάχιστον για τα δύο παιδιά του, τον Αρη και την Αντα, που άφησαν εποχή με τις σπατάλες και την ιδιαίτερα εξωστρεφή ζωή τους, σε αντίθεση με την κόρη του Νάταλι, που προτιμούσε να ζει μακριά από τα φλας μη δίνοντας λαβή για σχόλια και δημοσιεύματα.
Από το 1963 που παντρεύτηκε τη σύζυγό του Μαίρη . Τα τρία του παιδιά ήταν η άλλη μεγάλη αδυναμία του κ. Βωβού. Σε αυτά ήθελε να εμφυσήσει το δικό του όραμα. Να γίνουν οι άξιοι συνεχιστές της αυτοδημιούργητης αυτοκρατορίας του. Ο μεγαλύτερος γιος του, ο Αρης, απόφοιτος πολιτικός μηχανικός του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, την ίδια χρονιά που πήρε το πτυχίο του άρχισε να εργάζεται στην οικογενειακή επιχείρηση.
Η φήμη του, όμως, στην Αθήνα οφειλόταν περισσότερο στις επιδόσεις του ως ραλίστα. Κέρδισε τέσσερα ελληνικά πρωταθλήματα ράλι. Κατέκτησες δύο φορές το Πανελλήνιο Κύπελλο Χώματος. Το ’95 πήρε την πρώτη θέση στη γενική κατάταξη του Ράλλυ Ακρόπολις. Ηταν ο μοναδικός Ελληνας που αγόρασε πριν από 12 χρόνια τη γρηγορότερη Porsche παραγωγής που βγήκε ποτέ, την Carrera GT. Πλήρωσε 700.000 ευρώ. Επιπλέον, τη συλλογή του συμπλήρωναν μια Ferrari F430 και μια Porsche Cayenne. «Στα ράλι ο Βωβός οδηγούσε όπως ζούσε: με εκρήξεις», λένε για εκείνον άνθρωποι που τον ξέρουν. Και η αλήθεια είναι ότι εκτός από πρωταθλητής ραλίστας ήταν και πρωταθλητής του τζόγου.
Η προσωπική του σουίτα στο Καζίνο Λουτρακίου περίμενε τον Αρη τουλάχιστον δύο φορές την εβδομάδα. Σην πριβέ ρουλέτα των VIPs έβαζε σε μία μόνο μπιλιά ακόμα και 200.000 ευρώ. Με τη σύζυγό του Βίκυ έχουν κάνει μυθικά καλέσματα στη βίλα τους στο Κεφαλάρι, που θυμίζει παλάτσο της Ιταλικής Αναγέννησης, έχουν «χτίσει» όλες τις μεγάλες μπουζουκοπίστες ξοδεύοντας ασύλληπτα ποσά σε μερακλώματα και ζημιές, έχουν ταξιδέψει πολυτελώς σε κάθε εξωτικό και μη προορισμό, έχουν οργώσει τα πελάγη με τη θαλαμηγό τους «Maria-Pia» (όνομα και της μοναχοκόρης τους), ένα hi-tech πλωτό ανάκτορο 40 μέτρων, ειδική παραγγελία από την Ιταλία, που του κόστισε 11 εκατ. ευρώ. Το γιοτ, απόκτημα του 2009, δεν πρόλαβε να το χαρεί για πολύ, αφού έναν χρόνο μετά αναγκάστηκε να το πουλήσει στο μισό της αξίας του. Την ίδια τύχη είχαν και τα αυτοκίνητα, εκτός από την Cayenne.
Τα ίδια, όμως, μακροβούτια στην αχαλίνωτη σπατάλη έκανε και η μεσαία αδελφή του, η Αντα, η οποία στο τεράστιο οίκημα των 1.000 τ.μ. στο Κεφαλάρι όπου έμενε μόλις και χωρούσαν τα εκατοντάδες σινιέ συνολάκια που αγόραζε σχεδόν βουλιμικά από όλες τις μητροπόλεις της μόδας. Είναι άλλωστε μνημειώδεις οι επιδρομές της σε διάσημους οίκους του εξωτερικού, από τους οποίους σχεδόν εξαφάνιζε τα πανάκριβα εμπορεύματα. Σχεδόν χρειαζόταν κοντέινερ για να μεταφέρει όλη εκείνη την πραμάτεια στην Αθήνα.
Τουλάχιστον τρεις φορές τον χρόνο πήγαινε στο Μιλάνο για να ανανεώσει την γκαρνταρόμπα της, εκτός των δεκάδων άλλων όπου ταξίδευε με ολιγομελή παρέα για λόγους αναψυχής. Είτε πήγαινε για σκι στο Σεν Μόριτς, αγαπημένο της χειμερινό προορισμό, είτε για ολιστικές χαλαρωτικές θεραπείες με ινδικά βότανα και έλαια στο «Τaj Exotica Resort & Spa» ή σε εκείνο του «Four Seasons» στις Μαλδίβες, η Αντα ξόδευε αφειδώς για την ίδια και τους φίλους της. Εχει μείνει, άλλωστε, ιστορική η φωτογραφία της το 2009, όταν μαζί με τη φίλη της Τζένη Χρυσογόνου-Κουμαντάρου απαθανατίστηκαν στο αεροδρόμιο της Αθήνας με ένα θεόρατο βουνό από αποσκευές μετά την επιστροφή τους από τη Ρώμη.
Οι δύο κυρίες μάλιστα είχαν σπεύσει να φωτογραφηθούν φορώντας πανάκριβες γούνες στην είσοδο του πολυτελούς «Hotel de Russie», το ακριβότερο τότε της Ρώμης. Υπάλληλοι αλλά και ταξιδιώτες έγιναν αυτόπτες μάρτυρες των δύο εντυπωσιακών γυναικών να σέρνουν σε τρέιλερ περίπου 50 βαλίτσες φορτωμένες με τις τελευταίες κολεξιόν αγαπημένων τους οίκων όπως οι YSL, Chanel, Gucci και Prada. Το συγκεκριμένο «σαφάρι», σύμφωνα με τις φημολογίες, ξαλάφρωσε τον οικογενειακό κορβανά των Βωβών κατά περίπου 300.000 ευρώ.
Αυτά, όμως, είναι πλέον παρελθόν για την Αντα, η οποία εδώ και χρόνια έχει αλλάξει εκ των πραγμάτων τρόπο ζωής κάνοντας ακόμα και bazaar για να αξιοποιήσει τρόπον τινά όλον εκείνο τον θησαυρό της πανάκριβης συλλογής της από ρούχα, όπως παρελθόν αποτελεί και το ακίνητο στο Κεφαλάρι, που βρισκόταν στο ίδιο οικόπεδο με εκείνο της αδελφής της Νάταλι, αφού πλέον ζει σε ένα κοινό διαμέρισμα. Πλέον το μόνο σαφάρι στο οποίο επιδίδονται τα μέλη της οικογένειας Βωβού είναι αυτό της εξεύρεσης ρευστού για να σώσουν ό,τι απέμεινε. Κάτι που δεν κατέστη δυνατό με την πατρική βίλα του Παλαιού Ψυχικού που φέρει βαρύ φορτίο ένδοξων αναμνήσεων, καρπός μιας εποχής που τελείωσε.
Ο άλλοτε κραταιός επιχειρηματίας είχε συλληφθεί και στο παρελθόν. Πρώτη φορά το 2012 για οφειλές στο δημόσιο και ασφαλιστικές εισφορές μετά την κατάρρευση του ομίλου του, η διοίκηση του οποίου είχε περάσει τα τελευταία χρόνια στο γιό του Αρη Βωβό.
Η αρχή του τέλους για τον όμιλο σήμανε με το πολυσυζητημένο έργο του Βοτανικού και το «φρένο» στο μεγάλο εμπορικό κέντρο που ήταν και το μεγάλο στοίχημα για τον όμιλο και αποτελούσε ουσιαστικά κομμάτι της Διπλής Ανάπλασης: Η Μπάμπης Βωβός Διεθνής Τεχνική, έχοντας το δίδυμο του πατέρα και γιού στο τιμόνι της, έκανε το μεγάλο βήμα, αλλά το Συμβούλιο της Επικρατείας είχε άλλη γνώμη βάζοντας δικαστικό «φρένο» στο έργο, κατόπιν των προσφυγών φορέων και κατοίκων της περιοχής, πρωτοστατούντος τότε και του ΣΥΡΙΖΑ. Τα μεγάλα οικονομικά ανοίγματα για το συγκεκριμένο έργο (πάνω από 120 εκατ. ευρώ φθάνοντας τελικά σε ένα δανεισμό με το ιλιγγιώδες ποσό των 900 εκατ. ευρώ) σε συνδυασμό και με την σταδιακή πτώση της αγοράς λόγω και της οικονομικής κρίσης οδήγησαν στην οικονομική κατάρρευση του ομίλου, την οποία δεν στάθηκε ικανή να αποτρέψει ούτε η αναμφισβήτητα μεγάλη αξία του χαρτοφυλακίου του.
Αποτέλεσμα ήταν το 2012 η οικογένεια να αιτηθεί την ένταξη της εταιρείας στο άρθρο 99 του Πτωχευτικού Κώδικα, ενώ μετά από μακρά περίοδο διαπραγματεύσεων και τη συμφωνία εξυγίανσης, το πολυσυζητημένο, ημιτελές mall του Βοτανικού, όπως και πολλά άλλα ακίνητα του ομίλου πέρασαν στις τράπεζες.
Εστω κι αν ο όμιλος προ εξαετίας προσέφυγε κατά του Δημοσίου ζητώντας αποζημίωση για απώλειες και διαφυγόντα κέρδη ύψους 475 εκατ. ευρώ για το mall του Βοτανικού, υποστηρίζοντας ότι η επένδυση είχε στηριχθεί σε νόμο που ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή, δεν κατάφερε να δικαιωθεί. Κατά σύμπτωση πάντως προ ημέρων μπήκαν οι υπογραφές για το έργο της Διπλής Ανάπλασης Βοτανικού -Αλεξάνδρας εκεί όπου βρίσκεται και το ημιτελές εμπορικό κέντρο.