Μια ομάδα οδηγών θα πρέπει να σταματήσει την οδήγηση κατά τις αργές βραδινές ώρες αν υιοθετηθεί η πρόταση του Ευρωκοινοβουλίου. Η ΕΕ καταβάλλει σημαντικές προσπάθειες για την επίτευξη του στόχου των μηδενικών θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2050.
Μέχρι στιγμής, οι προσπάθειες έχουν οδηγήσει σε μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα από 51.400 το 2001 σε 19.800 το 2030. Ωστόσο, για να επιτευχθεί ο φιλόδοξος στόχος των μηδενικών απωλειών ζωών, απαιτείται ακόμα πιο αποφασιστική δράση σε όλους τους τομείς για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Στις 1η Μαρτίου του 2023, η Κομισιόν παρουσίασε τις προτάσεις της για την ανανέωση των κανόνων για τις άδειες οδήγησης. Αυτές οι προτάσεις στη συνέχεια εξετάστηκαν από το Ευρωκοινοβούλιο, το οποίο παρουσίασε ορισμένες τροπολογίες λίγο αργότερα.
Προβλέπεται η επιβολή περιορισμών οδήγησης κατά τις νυχτερινές ώρες για τους αρχάριους οδηγούς, δηλαδή για όσους έχουν αποκτήσει πρόσφατα το δίπλωμα οδήγησης. Η απαγόρευση κυκλοφορίας θα ισχύει από τις 12 το βράδυ έως τις 6 το πρωί.
Μεταξύ άλλων, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προτείνει να μειωθεί η ταχύτητα εκτός των αστικών περιοχών στα 90 χλμ/ώρα για τους νέους οδηγούς και επίσης να επιβάλλονται αυστηρότερες κυρώσεις σε περιπτώσεις οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, ναρκωτικών, υπερβολικής ταχύτητας ή χωρίς άδεια κυκλοφορίας.
Τέλος, εξετάζεται η σκέψη στους αρχάριους οδηγούς να επιτρέπεται να οδηγούν μόνο οχήματα με βάρος έως 1.800 κιλά. Ωστόσο, εάν επιθυμούν να οδηγήσουν μεγαλύτερα ΙΧ οχήματα, θα πρέπει να αναβαθμίσουν το δίπλωμά τους σε κατηγορία Β+.
Για να απαλλαγούν από τους περιορισμούς αυτούς, οι αρχάριοι οδηγοί πρέπει να περάσουν μια δοκιμαστική περίοδο δύο ετών πριν αναβαθμίσουν το δίπλωμά τους σε κατηγορία “Β+”.
Αλλαγές στις άδειες οδήγησης ετοιμάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν το σύνολο των 70χρονων οδηγών.
Ουσιαστικά δεν θα πρόκειται για μια τυπική ανανέωση αλλά για μια πλήρη επανεξέταση των ικανοτήτων ενός οδηγού, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο.
Από τη στιγμή που ο οδηγός θα περνά με επιτυχία όλες τις εξετάσεις, τότε θα αποκτά μια νέα άδεια οδήγησης με πενταετή ισχύ.
Μετά το τέλος αυτής της πενταετίας, ο οδηγός θα καλείται να επαναλαμβάνει τη διαδικασία ώστε να πιστοποιείται εκ νέου η ικανότητά του να κινεί με ασφάλεια ένα όχημα.
Απαραίτητες για την απόκτηση-ανανέωση της άδειας οδήγησης για οδηγούς άνω των 70 ετών θα είναι και οι ιατρικές εξετάσεις, χωρίς ωστόσο να έχει ξεκαθαριστεί μέχρι σήμερα αν πρόκειται να αυστηροποιηθούν και προς ποια κατεύθυνση.
Άγνωστο παραμένει επίσης, εάν πρόκειται να οριστεί ένα ανώτατο ηλικιακό όριο για τους οδηγούς, πέρα του οποίου κανείς δεν θα έχει το δικαίωμα να αποκτά ή να ανανεώνει το δίπλωμα οδήγησης.
Κάτι τέτοιο δεν ισχύει σήμερα, κάτι που σημαίνει ότι αν και εφόσον περνά με επιτυχία τις προβλεπόμενες εξετάσεις, μπορεί ανεξαρτήτως ηλικίας να επιστρέψει στον δρόμο.
Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία, μετά τη συμπλήρωση των 65 ετών, η ανανέωση της άδειας οδήγησης γίνεται ανά τριετία για όλους, είτε μιλάμε για ερασιτεχνικές είτε για επαγγελματικές άδειες οδήγησης, ανεξαρτήτως του τύπου διπλώματος (πλαστικοποιημένη κάρτα/τρίπτυχο έγγραφο). Επίσης, μετά το 65o έτος της ηλικίας, οι οδηγοί πρέπει να υποβάλλονται εκ νέου σε ιατρικές εξετάσεις (από παθολόγο και οφθαλμίατρο).
Επιπροσθέτως, ο οδηγός που συμπληρώνει το 80ο έτος της ηλικίας του πρέπει να ανανεώνει την άδεια οδήγησης ανά δύο χρόνια, ενώ απαιτείται εξέταση παθολόγο, οφθαλμιάτρου, ωτορινολαρυγγολόγο και νευρολόγο ή ψυχίατρο.