Με μία επιστολή στον πρωθυπουργό, ο πατέρας του αριστούχου μαθητή που θα μείνει εκτός της σχολής που επιθυμεί αναφέρει τα παράπονά του. Αγωνίζεται για την δικαίωση του αριστούχου γιου του ο Παναγιώτης Σταμάτης, πατέρας του μαθητή που έμεινε εκτός ΑΕΙ λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που θεσπίστηκε φέτος μετά από απόφαση της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως.
Ο πατέρας αφού έστειλε εξώδικό στην υπουργό Παιδείας, με επιστολή του στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη ζητάει να εφαρμοστεί η ΕΒΕ η οποία αφήνει εκτός πανεπιστημίων χιλιάδες μαθητές που έδωσαν Πανελλαδικές εξετάσεις φέτος.
Στην επιστολή του ο πατέρας κάνει λόγο για στόχο που μειώνει τον αριθμό των εισακτέων και δρομολόγησή τους προς τα ιδιωτικά κολλέγια. Ο κ. Σταμάτης ζητάει από τον Κυριάκο Μητσοτάκη να δώσει τη δυνατότητα στους 25.000 μαθητές που μένουν εκτός, να συμπληρώσουν τα μηχανογραφικά όπως πέρυσι, τονίζοντας ότι πρόκειται για «έγκλημα» σε βάρος των παιδιών, των οικογενειών τους αλλά και των περιφερειακών σχολών που οδηγούνται σε αφανισμό.
«Προς:
Τον Εξοχότατο Πρωθυπουργό
κ κ. Κυριάκο Μητσοτάκη
Πρόεδρο Κυβερνήσεως
Μέγαρο Μαξίμου
Ηρώδου Αττικού 19
106 74 ΑΘΗΝΑΙ
Αθήνα, 25 Ιουλίου 2021
Εξοχότατε Κύριε Πρόεδρε της Κυβερνήσεως,
Δια της παρούσης επιθυμώ να σας πληροφορήσω και να Σας αναλύσω, τα τραγικά τεκταινόμενα στον χώρο της Παιδείας και συγκεκριμένα της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) στις Πανελλαδικές Εξετάσεις 2021.
Το σύστημα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια αποδείχθηκε ότι είναι προβληματικό. Το φορτώνουμε με μέτρα που δεν γνωρίζουμε τι παρενέργειες θα έχουν, γιατί είναι παρενέργεια η προσπάθεια περιορισμού του αριθμού των εισακτέων μέσω της ΕΒΕ.
Υποτίθεται ότι ο σκοπός της ΕΒΕ είναι να σπουδάζουν μόνο όσοι είναι ικανοί να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Τελικά δημιουργούμε νέα προβλήματα, που φορτώνονται πάνω στα προηγούμενα και φτάνουμε σε αδιέξοδο.
Έχουμε, δηλαδή, ένα προβληματικό σύστημα εισαγωγής, που χρησιμοποιεί λάθος κριτήρια επιλογής και πάνω σ’ αυτό βάζουμε την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Αυτό το κατώτατο όριο εισαγωγής στηρίζεται στο μέσο όρο των 4 μαθημάτων που εξετάστηκε ο υποψήφιος, όταν τα δύο είναι παράλογο να αποτελούν κριτήριο εισαγωγής.
Το Υπουργείο Παιδείας εξήγγειλε για το έτος 2021, 77.500 θέσεις στα πανεπιστήμια. Ωστόσο, δεν πρόκειται να καλυφθούν περισσότερες από 55.000 και χιλιάδες μαθητές και οικογένειες παραπλανήθηκαν-εξαπατήθηκαν, γιατί επένδυσαν σε χρόνο και χρήμα για φροντιστήρια και ιδιαίτερα μαθήματα για τα παιδιά τους χωρίς αντίκρισμα.
Μετά από ένα και πλέον χρόνο της πανδημίας (Covid-19), με κλειστά σχολεία και διεξαγωγή της εκπαιδευτικής διαδικασίας με το υποδεέστερο υποκατάστατο της τηλεκπαίδευσης, μία μέθοδος πρωτόγνωρη για τα Ελληνικά δεδομένα, το ΥΠΑΙΘ αποφασίζει με τον πλέον ανάλγητο τρόπο να μειώσει των αριθμό των εισακτέων εφαρμόζοντας την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ).
Δε στηρίχτηκαν όσο έπρεπε οι μαθητές της περσινής Β΄ και της φετινής Γ΄ Λυκείου, που η πανδημία τους τράβηξε κυριολεκτικά το χαλί κάτω από τα πόδια. Που τους στέρησε το σχολείο τους, τους φίλους, τις δραστηριότητες, τους έρωτές τους. Που τους απομόνωσε και τους διπλοκλείδωσε στα σπίτια τους.
Αρκετά από αυτά τα παιδιά είδαν μέλη των οικογενειών τους, συγγενείς και φίλους να φεύγουν από τη ζωή ή να υποφέρουν στις ΜΕΘ και στα νοσοκομεία. Βίωσαν την ανεργία ή την δραστική οικονομική υποβάθμιση των γονιών τους. Έζησαν τη βία και την καταστολή στις διεκδικήσεις τους, στην πλατεία και στο δρόμο που έβγαιναν να πάρουν μια ανάσα.
Είναι τα παιδιά της πανδημίας τα οποία άξιζαν μια άλλη αντιμετώπιση που δυστυχώς δεν την είχαν, με ευθύνη της κ. Υπουργού που δεν τα σεβάστηκε, που μετέτρεψε τον υποχρεωτικό εγκλεισμό και τα lockdown στην κοινωνία και στην εκπαίδευση, σε εργαστήρι νεοφιλελεύθερων πειραμάτων και ιογενούς μετάλλαξης του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Είναι οι υποψήφιοι που τα τιμώρησε το κράτος με την «Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής» ώστε ό,τι κι αν έγραφαν να είναι σε ένα μεγάλο μέρος τους καταδικασμένα να βρουν την πόρτα των Πανεπιστημίων κλειστή: αριθμητικά, ίσως και στο 1/3, σε σχέση με τις θέσεις που ανακοινώθηκαν. Ένα πρόσθετο εμπόδιο δηλαδή, σε σχέση με τους υποψήφιους των προηγούμενων χρόνων.
Η κ. Υπουργός με περισσή υποκρισία υποστηρίζοντας ότι θεραπεύει το πρόβλημα της «λευκής κόλλας» οδηγεί πάνω από 26.000 παιδιά περισσότερα από πέρυσι εκτός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί, λόγω του ότι μαθητές-τριες με υψηλές βαθμολογίες θα αναγκαστούν να δηλώσουν τμήματα χαμηλότερων βάσεων, οδηγώντας εκτός άλλους μαθητές με μέτριες βαθμολογίες.
Το μόνο που εγγυάται η εφαρμογή της ΕΒΕ είναι παιδιά με άριστες και μέτριες βαθμολογίες να οδηγούνται σε σχολές που δεν είναι της πρώτης προτίμησής τους.
Οποία υποκρισία, η δικαιολογία της κ. Υπουργού ότι έτσι προστατεύει τα παιδιά από το να καταλήγουν σε σχολές που δεν τα ενδιαφέρουν.
Οι στρεβλώσεις είναι πολλές ιδιαίτερα σε σχολές με ειδικά μαθήματα (αρχιτεκτονικές, ΤΕΦΑΑ, ξένες φιλολογίες κλπ) απ’ όπου παιδιά με υψηλές βαθμολογίες και πολλά μόρια αποκλείονται λόγω του ότι δεν ξεπερνούν την ιδιαίτερα αυξημένη ΕΒΕ κάποιου ειδικού μαθήματος. Ειδικά το σχέδιο, έπαψε από το τρέχον σχολικό έτος να διδάσκεται στα Λύκεια ως πανελλαδικό μάθημα.
Ακόμα, για πρώτη φορά στην ιστορία, μαθητές που αρίστευσαν στα μαθήματα βαρύτητας, δεν έχουν τον ελάχιστο Μ.Ο. για να φοιτήσουν στη σχολή που επιθυμούν.
Αποδομείτε επίσης με τον πιο εναργή τρόπο το κυβερνητικό αφήγημα ότι οι μαθητές/τριες γίνονται φοιτητές με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Αλλά ακόμα και αυτό όταν συμβαίνει, θα πρέπει το ΥΠΑΙΘ αντί να εφαρμόζει δυσμενέστατα μέτρα, να αναρωτηθεί την αιτία και να τα θεραπεύσει.
Ποια μέτρα πήρε το ΥΠΑΙΘ και το ΙΕΠ, με δεδομένη την εκπαιδευτική κρίση που προκάλεσε η πανδημία, ώστε να βελτιωθούν οι επιδόσεις και το γνωστικό υπόβαθρο των παιδιών που τώρα κρίνει ως ανάξια και αποκλείει πολλά εξ αυτών από την τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Η Ελλάδα είναι από τις λίγες ευρωπαϊκές χώρες που έχουν φτάσει τον ευρωπαϊκό στόχο για αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πάνω από 40%.
Όμως η κ. Υπουργός, προφανώς το θεωρεί αυτό μειονέκτημα και οραματίζεται χαμηλής ειδίκευσης φτηνό εργατικό δυναμικό, χωρίς εργασιακά δικαιώματα και μισθολογικές απαιτήσεις βορρά στην εκμετάλλευση της αγοράς.
Αποδεικνύεται πλέον περίτρανα, ότι δηλαδή ο μοναδικός στόχος είναι η μείωση του αριθμού των εισακτέων και η δρομολόγησή τους προς τα ιδιωτικά κολλέγια για όσες οικογένειες μπορούν να «χρηματοδοτήσουν» τις σπουδές των παιδιών τους, στα Πανεπιστήμια του εξωτερικού, αλλά και προς τα Δημόσια ΙΕΚ ή άλλες δομές κατάρτισης.
Λόγω της ευαισθησίας του θέματος, οι αλλαγές δεν εφαρμόζονταν μέχρι σήμερα αμέσως. Σχεδόν όλοι οι έως τώρα υπουργοί Παιδείας φρόντιζαν να εφαρμοστούν από την επομένη ή και τη μεθεπομένη σχολική χρονιά οι όποιες αλλαγές στην Παιδεία.
Το νομοσχέδιο της κ. Υπουργού ψηφίστηκε τον Φεβρουάριο 2021 και εφαρμόστηκε τον Ιούνιο του 2021, μεσούσης της σχολικής περιόδου 2020-2021, αναστατώνοντας τον προγραμματισμό και την ζωή χιλιάδων μαθητών και οικογενειών.
Η κ. Υπουργός ουδέποτε είχε πει ξεκάθαρα ότι η αλλαγή που επέφερε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και οι δύο κόφτες που έβαλε, θα άφηναν εκτός ανώτατων σχολών δεκάδες χιλιάδες παιδιά, αλλά ούτε οι οικογένειες και οι μαθητές που αντιμετώπιζαν τις επιπτώσεις της πανδημίας είχαν τον χρόνο να επεξεργαστούν και να καταλάβουν το νέο νόμο (ν. 4777/2021).
Ο ανωτέρω νόμος τους αιφνιδίασε καθώς γνώριζαν την μέχρι τότε Απόφαση αριθμ. Φ.251/25089/Α5 (ΦΕΚ 643Β΄ 27.2.2020) «Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, διαδικασίες και όργανα σχετικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις Γενικού Λυκείου από το 2020 και εφεξής, με το «νέο» σύστημα του ν. 4186/2013 (ΦΕΚ193 Α΄), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 100του ν. 4610/2019 (ΦΕΚ 70 Α΄) και με το άρθρο 165του ν. 4635/2019 (ΦΕΚ 167 Α΄), που ουδεμία πρόβλεψη είχε για την ΕΒΕ.
Οι υποψήφιοι του 2021 για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ξεκίνησαν τις όποιες προετοιμασίες τους σύμφωνα με την ανωτέρω Απόφαση της κ. Υπουργού και τα διεξαχθέντα των προηγουμένων ετών και ο νόμος που έφερε η κ Υπουργός προσέβαλε την δικαιολογημένη εμπιστοσύνη τους στο κράτος, που ενεργεί κατά τρόπο αντίθετο προς τις προσδοκίες που η ίδια έχει δημιουργήσει στον πολίτη, που όφειλε να μην αιφνιδιάζει τους πολίτες του, άλλως τους εξαπάτησε ανακοινώνοντας περισσότερες θέσεις στα ΑΕΙ, από αυτές που θα καλυφτούν εντέλει.
Μεταξύ των μέτρων που η κ. Υπουργός διαθέτει, οφείλει να επιλέγει τα λιγότερα επαχθή και να σέβεται την αρχή της αναλογικότητας.
Μάλιστα σχολιάζοντας η κ. Υπουργός την προοπτική των μαθητών που περικόπτονται από τα ΑΕΙ σημείωσε «έχουν το μηχανογραφικό για να μπουν σε δημόσιο ΙΕΚ» σε ένα ίδρυμα «με πολύ μεγάλες προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης».
Η κ. Υπουργός αφού έβαλε φραγμό στην πρόσβαση των αποφοίτων ΓΕΛ και ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ με την καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, στερώντας τους την δυνατότητα συμπληρώσεως Α΄ μηχανογραφικού, διακηρύσσει ότι δίνει νέες διεξόδους στους αποφοίτους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζοντας σαν τέτοια το Β΄μηχανογραφικό για τα ΙΕΚ, διέξοδος που ισχύει όμως από την ίδρυσή τους το 1992. Απλά επιχειρείται να «χρυσωθεί» ο αποκλεισμός χιλιάδων αποφοίτων λυκείου από τα ΑΕΙ.
Μεγάλο και αναπάντητο επίσης ερώτημα αποτελεί και η απουσία από το «παράλληλο» μηχανογραφικό των δημοσίων ΙΕΚ, που δόθηκε στους αποφοίτους Λυκείου, πολλών και δημοφιλών ειδικοτήτων τους, ειδικά σε κεντρικά Δημόσια ΙΕΚ.
Μόλις 6.105 θέσεις από τις περίπου 20.000 που προκηρύσσουν κάθε χρόνο τα Δημόσια ΙΕΚ του υπουργείο Παιδείας, υπάρχουν στο μηχανογραφικό. Προφανώς για να αναζητήσουν τις δημοφιλείς ειδικότητες οι υποψήφιοι αυτές τις ειδικότητες, μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβρη, σε ιδιωτικά ΙΕΚ.
Επομένως, δεν αρκούν οι διακηρύξεις, αλλά χρειάζονται να υλοποιούνται πολιτικές στήριξης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης που απουσιάζουν, όπως δείχνουν οι μέχρι σήμερα πράξεις της Υπουργού Παιδείας.
Οι σπουδές είναι πάρα πολύ βασικό στοιχείο που πρέπει να το προσφέρει το κράτος στους νέους εφόσον πληρούν κάποια βασικά κριτήρια ανεξαρτήτως αν ακολουθήσουν επαγγελματικά αυτό το δρόμο.
Σε αντίθεση με το σύνολο των υπουργείων Σας, το υπουργείο Παιδείας αντί να λάβει μέτρα λόγω της πανδημίας επ’ ωφελεία των μαθητών, εφήρμοσε άμεσα επαχθέστατα μέτρα παραβαίνοντας την αρχή της επιείκειας, υπό την έννοια της προστασίας των δικαιωμάτων των πολιτών, κυρίως των οικονομικώς αδυνάμων και της αρχής καλής πίστης σύμφωνα μ΄ αυτήν η διοίκηση δεν δικαιούται να εκμεταλλευθεί μια κατάσταση, στην οποία ο διοικούμενος έχει περιέλθει λόγω πλάνης, απάτης ή απειλής.
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε της κυβερνήσεως,
Ακόμα δεν έχει κλείσει η προθεσμία υποβολής μηχανογραφικών για τους μαθητές. Μην εφαρμόσετε την ΕΒΕ. Δώστε στους 25.000 μαθητές τη δυνατότητα να συμπληρώσουν μηχανογραφικά, όπως πέρσι και να καλυφθούν οι κενές θέσεις στα πανεπιστήμια.
Μη προχωράτε στο έγκλημα απέναντι σε τόσες χιλιάδες νέους ανθρώπους και στις οικογένειές τους. Αλλά και απέναντι σε δεκάδες περιφερειακές σχολές που οδηγείτε σε αφανισμό και κλείσιμο αφού δεν θα έχουν πια σπουδαστές.
Πρέπει λοιπόν να ανασταλεί η εφαρμογή της ΕΒΕ, τουλάχιστον για φέτος, επειδή υπήρξαν εξαιρετικές καταστάσεις λόγω της πανδημίας και το σύστημα εισαγωγής να αναμορφωθεί ριζικά, ώστε να είναι καταρχήν δίκαιο. Γιατί τώρα είναι αδιάβλητο μεν αλλά όχι δίκαιο δε.
Η εκτίμηση και ο σεβασμός στο πρόσωπό Σας κ. Πρωθυπουργέ, μου επιβάλλει να επιχειρήσω δι’ υστάτη φορά την επίλυση του ανωτέρω θέματος, καθώς θεωρώ ότι έστω και την υστάτη στιγμή θα κατανοηθεί ότι ο σεβασμός προσωπικοτήτων, ρόλων και καθηκόντων άγει σε ευπρέπεια και όχι σε ανάλγητη συμπεριφορά, που πιστεύω ακράδαντα ότι δεν είναι στοιχείο της προσωπικότητας Σας και θα αναστείλετε την εφαρμογή της ΕΒΕ για φέτος.
Μετά τιμής
Παναγιώτης Δ. Σταμάτης
Πλωτάρχης Π.Ν (ε.α.)
Γονέας υποψηφίου μαθητή Γ΄Λυκείου»