Η Αθηνά Μαρτίνου, η ισχυρότερη γυναίκα της ελληνικής ναυτιλίας και από τις πρωτοπόρες στη διεθνή θαλάσσια βιομηχανία, άφησε την τελευταία της πνοή, σε ηλικία 97 ετών, χθες, Παρασκευή, το βράδυ.
Ήταν η ιδρύτρια του ναυτιλιακού κολοσσού Thenamaris Ships Management. Ήταν γυναίκα με κοινωνικές ευαισθησίες που κρατούσε χαμηλούς τόνους και απέφευγε τη δημοσιότητα και την επίδειξη πλούτου.
Το 1971 πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με τη διαχείριση των πλοίων της οικογένειάς της, το γένος Μεθενίτη. Μαζί με τους γιους της, Θανάση, Ντίνο και Ανδρέα, ίδρυσε την εταιρεία Thenamaris Ships Management. Το 1975, ο στόλος αποτελούνταν από 36 πλοία.
Το 1991, η Αθηνά αποφασίζει να παραδώσει τα ηνία στα παιδιά της. Ο Θανάσης Μαρτίνος αποχωρεί από την εταιρεία, για να δημιουργήσει την Eastern Mediterranean Maritime.
Το 1997, ο Ανδρέας ακολούθησε τη δική του ρότα, και προχώρησε στην ίδρυση της ναυτιλιακής Minerva Marine, αφήνοντας στο τιμόνι της μητρικής εταιρείας Thenamaris τον Ντίνο. Στη Minerva πλέον έχει αναλάβει ο γιος του Ανδρέα, ο Ανδρεάς jounior και στη Thenamaris ο Νικόλας Μαρτίνος γιος του Ντίνου.
Σε παλιότερη συνέντευξή της στην εκπομπή «Αειναύτες», για το πώς ερωτεύτηκε τη θάλασσα, η Αθηνά Μαρτίνου υπογράμμισε «είμαι Κεφαλονίτισσα, αλλά ρόλο για την αγάπη μου για τη θάλασσα έπαιξε ότι γεννήθηκα στη Γλυφάδα και έβλεπα τα πλοία να περνάνε και έλεγα στις φίλες μου “και εμείς θα κάνουμε βαπόρια” και το κάναμε. Είχαμε μανία με αυτό και το κάναμε και έκανε βαπόρια όλη η οικογένεια. «Σε αυτή την προσπάθεια, δεν ήμουν μόνη μου. Κοντά μου ήταν από την πρώτη στιγμή ο άνδρας μου, αλλά κυρίως ήταν ο γιος μου Θανάσης, ο οποίος από δεκατεσσάρων ετών έκανε στατιστικές και έγραφε πόσο πλήρωμα, τι χρειάζεται ένα πλοίο. Ο άνδρας μου, ο Ιωάννης Μαρτίνος, αγαπούσε τη θάλασσα. Ο Θανάσης, από την πρώτη συζήτηση ήταν ενεργό μέρος σε αυτή την προσπάθεια. Δεν ήμουν η κινητήριος δύναμη, αλλά ήμουν ο άνθρωπος που μπορούσε να τα κάνει τα δύσκολα, εύκολα. Όταν θέλεις κάτι, μπορείς να το κάνεις. Διευθυντιλίκι δεν έκανα ποτέ. Τη Thenamaris αγαπούσα, όχι το διευθυντιλίκι. Αυτό που ήθελα ήταν να πληθαίνουν τα βαπόρια μου και αυτό έγινε».
Και συμπληρώνει η ισχυρή γυναίκα της ελληνικής ναυτιλίας «το “Ελένη”, ήταν το δεύτερο πλοίο, δεν είχαμε λεφτά, ο Θανάσης τελείωνε το Γυμνάσιο, βρήκα λεφτά και πήγαμε στο Λονδίνο για να υπογράψει ο Θανάσης, ο οποίος μου είπε τότε, θα υψώσουμε την ελληνική σημαία. Ο Λιμενάρχης στο Λονδίνο με ρώτησε “ξέρεις γραφομηχανή;” του είπα “ναι” και κάθισα και έγραψα τα έγγραφα, τα πήρε ο Θανάσης και έτσι παραλάβαμε το βαπόρι. Το πρώτο πλοίο το αγοράσαμε το 1964 με 80.000 λίρες. Ήταν ένα πλοίο 20 χρονών. Το “Θανάσης” ήταν ένα πλοίο του Λιβανού, ήταν για πέταμα, το φτιάξαμε, το κάναμε κυπριακό και το 1967, το πουλήσαμε στην οικογένεια Πατέρα που το αγόρασαν με 300.000 δολάρια».
Το Forbes γνωστοποίησε τη λίστα με τους 50 πιο πλούσιους Έλληνες.
Ο ισχυρός άνδρας της ΠΑΕ Ολυμπιακός, Βαγγέλης Μαρινάκης βρίσκεται στην 4η θέση, 34 θέσεις πάνω από την οικογένεια Βαρδινογιάννη και 36 θέσεις πάνω από τον πρόεδρο του Παναθηναϊκού, Γιάννη Αλαφούζο.
1.Μαρία Αγγελικούση
2.Γιώργος Προκοπίου
3.Γιώργος Οικονόμου
5.Άννα Αγγελικούση, Φραγκίσκος και Αντώνης Κανελλάκης
6.Νικόλαος Μαρτίνος
7.Πήτερ Λιβανός
8.Νικόλαος Τσάκος
9.Αντρέας Μαρτίνος
10.Κρίτων Λεντούδης
11.Πέτρος Παππάς
12.Κωνσταντίνος Κωνσταντακόπουλος
13.Γιάννης Κούστας
14.Θανάσης Μαρτίνος
15.Αγγελική Φράγκου
16.Διαμαντής Διαμαντίδης
17.Λου Κολλάκης
18.Λέων Πατίτσας
19.Φίλιππος και Αντώνης Λαιμός
20.Αντώνης Δ.Ιγγλέσης και Γιάνης Ιππ. Ιγγλέσης
21.Δημήτρης Προκοπίου
22.Νικόλαος και Μιχαήλ Λυκιαρδόπουλος
23.Πόλυς Β.Χατζηιωάννου
24.Πάνος Λασκαρίδης
25.Ίδρυμα Ωνάση
26.Οικογένεια Χανδρή
27.Μελίνα Τραυλού
28.Θεόδωρος Βενιάμης
29.Μιχάλης Λεμός
30.Οικογένεια Ζέιν
31.Γιώργος Λιβανός
32.Σεμίραμις Παληού
33.Θανάσης Λασκαρίδης
34.Αδαμάντιος Πολέμης
35.Χάρης Βαφειάς
36.Νικόλας Ιγγλέσης
37.Σπύρος Πολέμης
38.Οικογένεια Βαρδινογιάννη
39.Τζένη Ανδριανοπούλου
40.Γιάννης και Αριστείδης Αλαφούζος
41.Νίκος Σάββας
42.Γιώργος Γιαλόζογλου
43.Οικογένεια Μουνδρέα
44.Αριστείδης Πίττας
45.Μάρκος Νομικός
46.Γιάννης Δράγνης
47.Πολυμετοχική
48.Γιώργος Χατζής
49.Γιώργος Γιουρούκος
50.Δημήτρης Δαλακούρας
Η Μαρία Αγγελικούση διαθέτει αυτή τη στιγμή έναν πανίσχυρο στόλο με 145 πλοία διαφόρων τύπων (ενώ ακόμα ναυπηγεί για τις τρεις εταιρείες Maran Tanker, Maran Gas, Maran Dry περισσότερα από 20 πλοία), και αποτελεί την ισχυρότερη πλοιοκτήτρια στη γενική κατάταξη της ελληνόκτητης ναυτιλίας. Τι όμως κάνει τον Όμιλο Αγγελικούση να ξεχωρίζει; Η απάντηση είναι απλή. Το γεγονός ότι, χωρίς αμφιβολία, είναι ένα από τα πιο σημαντικά στηρίγματα του ελληνικού νηολογίου, στο οποίο είναι εγγεγραμμένα 806 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 35,58 εκατομμυρίων τόνων dw. Από τα 806 πλοία υπό ελληνική σημαία, τα 119 είναι του Ομίλου Αγγελικούση, αριθμός που μεταφράζεται σε ποσοστό 14,7%. Γίνεται λοιπόν εύκολα αντιληπτό ότι αποτελεί στρατηγική επιλογή τα πλοία του ομίλου να παραμένουν υπό ελληνική σημαία, στηρίζοντας την χώρα και την ελληνική ναυτιλία.
Εξάλλου, όπως έχει παραδεχθεί η ίδια η κα. Αγγελικούση, όταν την 1η Δεκεμβρίου 2023 παρέλαβε το βραβείο για το Πλοίο της Χρονιάς για το υπερδεξαμενόπλοιο VLCC διπλού καυσίμου «Antonis I. Angelicoussis», στα 20ά Lloyd’s Awards: «Ο όμιλος Αγγελικούση ήταν και θα παραμένει μία ελληνική οικογενειακή επιχείρηση. Είναι ένα βασικό στοιχείο του DNA μας. Πιστεύουμε στην Ελλάδα». Λεπτομέρεια. Και το συγκεκριμένο πλοίο πλέει υπό ελληνική σημαία.
Πώς θα μπορούσε άλλωστε να γίνει αλλιώς, όταν το πλοίο έχει το όνομα του Αντώνη Αγγελικούση; Ενός ανθρώπου αυτοδημιούργητου, που ρίσκαρε τη ζωή του για την πατρίδα μας κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και σε όλη του την διαδρομή αποδείκνυε με πράξεις ότι με τα δικά του επιτεύγματα ήθελε πάντα να φροντίζει να βοηθάει και την Ελλάδα.
Γεννήθηκε στα Καρδάμυλα της Χίου το 1918, ακολούθησε από μικρός τον θαλασσινό δρόμο. Μετά την ηρωική του στάση κατά την διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, το 1949 -50 αποφάσισε να γίνει εφοπλιστής, ρισκάροντας τις οικονομίες του και μέσα σε 20 χρόνια εξελίχθηκε ανάμεσα στους κορυφαίους της Ακτής Μιαούλη.
Αυτό που αξίζει να τονιστεί είναι ότι κατά την διάρκεια της ναυτιλιακής κρίση στη δεκαετία του ’80 ήταν από ένας από τους λίγους εφοπλιστές που δεν υπέστειλε την ελληνική σημαία από τα πλοία του.
Ο ίδιος ήταν άνθρωπος με όραμα και επιθυμία να πετύχει. Σε συνεργασία με την τράπεζα American Express, δημιούργησε μία εταιρεία πλοιοκτησίας και διαχείρισης πλοίων και άντλησε από τη διεθνή χρηματαγορά κεφάλαια για την απόκτηση πλοίων.
Σε ηλικία 71 ετών, το 1989, φεύγει από τη ζωή, και το τιμόνι περνάει στα χέρια του γιου του, Αντώνη. Εκείνος αποδεικνύεται εξαιρετικός συνεχιστής του έργου του πατέρα του και σύντομα οδηγεί την επιχείρηση σε μεγάλη ανάπτυξη, η οποία μάλιστα πραγματοποιήθηκε χωρίς να αντλήσει κεφάλαια από τα Χρηματιστήρια.
Ο στόλος της οικογενειακής επιχείρησης μεγάλωνε συνεχώς, με αποτέλεσμα να βρεθεί στην κορυφή της ελληνικής ναυτιλίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος Αγγελικούση απορροφά ετησίως περισσότερους από 300 νέους Έλληνες δόκιμους ναυτικούς. Μάλιστα, ο συνολικός αριθμός των Ελλήνων δοκίμων που διαθέτει αυτή τη στιγμή ο όμιλος, τόσο εν πλω όσο και στη στεριά, ανέρχεται σε περισσότερους από 1.200, αριθμός που του επιτρέπει να βρεθεί στην κορυφή των εταιρειών όσον αφορά στην πρόσληψη Ελλήνων δοκίμων.
Πλέον ο όμιλος, μετά τον θάνατο του Γιάννη Αγγελικούση, βρίσκεται στα χέρια της κόρης του, Μαρίας, η οποία αν και έμαθε πολλά από τον πατέρα της, διοικεί με τον δικό της τρόπο. Για τον σκοπό αυτό φρόντισε να αντικαταστήσει μερικά πολύ έμπειρα στελέχη που υπήρχαν δίπλα του, διαλέγοντας εκείνη τους συνεργάτες της.
Η Μαρία Αγγελικούση είναι η δεύτερη πιο πλούσια Ελληνίδα στον κόσμο, πίσω μόνο από την Βίκυ Σάφρα, αφού η περιουσία της ανέρχεται σε 5,7 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τον Bloomberg Billionaires Index.
Η ίδια δεν αρέσκεται καθόλου στο χλιδάτο lifestyle και την επίδειξη πλούτου, αντιθέτως προτιμά να δουλεύει σκληρά και να μιλάει μέσα από τα επιτεύγματά της. Είναι παντρεμένη με τον Σερβικής καταγωγής πρίγκιπα, απόγονο του τέως Βασιλιά Καραγεώργεβιτς της Σερβίας, και έχουν αποκτήσει μαζί ένα παιδί.
Η καθαρή αξία της Καρντάσιαν πλέον διαμορφώνεται στα 1,7 δισ. δολ. σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Forbes, έναντι 1,2 δισ. δολ. πριν την έλευση των νέων επενδυτών (περιλαμβάνονται η Wellington Management και το Greenoaks Capital), οι οποίοι με τα νέα κεφάλαια που τοποθέτησαν στην Skims έδωσαν ώθηση στην κεφαλαιοποίησή της, με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί σε νέα υψηλά.