Το σχέδιο αποτελεί παρέμβαση στη δομή και το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, στον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου αλλά και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην προοπτική σταδιακής καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης.
Το υπουργείο Παιδείας άλλαξε το υπάρχον σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια αλλά και τη φοίτηση στη Γ’ Λυκείου για να γεμίσει τα κενά που υπήρχαν μέχρι και το προηγούμενο έτος στη συγκεκριμένη τάξη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στις Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν θα αλλάξει τίποτα, παρά μόνο για όσους θέλουν να μπουν σε τμήματα χαμηλής ζήτησης, όπου η πρόσβαση θα είναι ελεύθερη
Ο κ. Γαβρόγλου εξήγησε ότι τα θέματα στις εξετάσεις του απολυτηρίου θα καθορίζονται από καθηγητές του σχολείου, τα γραπτά θα διορθώνονται με κλειστά ονόματα από εκπαιδευτικούς διαφορετικού σχολείου και οι επιτηρήσεις θα γίνονται από άλλους. «Λίγα μαθήματα, πολλές ώρες και αναβαθμισμένο απολυτήριο», είναι η φιλοσοφία των αλλαγών στο λύκειο, σύμφωνα με τον υπουργό..
Ο κ. Γαβρόγλου, απέρριψε τις κατηγορίες ότι με το νέο σύστημα δεν διασφαλίζεται το αδιάβλητο των εξετάσεων του απολυτηρίου καθώς τα θέματα δεν θα είναι ίδια σε όλα τα σχολεία, λέγοντας ότι «έως σήμερα, οι καθηγητές είναι αυτοί που αποφασίζουν τα θέματα των εξετάσεων στα σχολικά μαθήματα».
Εξάλλου, ο υπουργός υπερασπίστηκε την ίδρυση και νέας σχολής Νομικής στην Πάτρα, διευκρινίζοντας ότι ο αριθμός των εισακτέων στις Νομικές της χώρας θα παραμείνει ίδιος. Ανακοίνωσε, επίσης, ότι σταδιακά στα σχολεία θα αλλάξει η ύλη της ιστορίας και θα συζητούνται θέματα ταμπού, όπως ο εμφύλιος και το Πολυτεχνείο.
Για το αν το πρώτο κουδούνι της ημέρας στα σχολεία θα χτυπάει στις 9 το πρωί, ο υπουργός είπε ότι αναμένεται το πόρισμα ούτως ώστε να ξεκινήσει την επόμενη εβδομάδα η σχετική διαβούλευση.
Σχετικά με τα περί μακεδονικής γλώσσας, ο κ. Γαβρόγλου σημείωσε ότι «αυτά είναι θέματα των επιστημόνων». Τέλος, άσκησε κριτική στα κόμματα της αντιπολίτευσης για τη στάση τους στις αλλαγές του Λυκείου, καταλογίζοντας όρους εντυπωσιασμού.
Η αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, αλλά και οι αλλαγές στην τάξη της Γ’ Λυκείου αναμένεται να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στην Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, με τα θετικά και τα αρνητικά που θα ανακαλύψουν οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μελλοντικά.