Πιερρακάκης: Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης παραχώρησε πρόσφατα συνέντευξη. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις αιτήσεις των δικαιούχων από τα επιδόματα ΟΠΕΚΑ. Αυτές αναμένεται να υποβληθούν εντός του Ιουνίου. Ο υπουργός ανέφερε επίσης πως μετά από την άυλη συνταγογράφηση, το υπουργείο Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης αναμένεται να προχωρήσει σε έκδοση παραπεμπτικών. Αναλυτικότερα, τα όσα δήλωσε στη συνέντευξή του:
Πιερρακάκης: Πράγματι, η απλοποίηση των διαδικασιών είναι από τους πιο κρίσιμους παράγοντες. Αυτό, για να αποφευχθεί μία από τις συνηθέστερες αρρυθμίες του ψηφιακού μετασχηματισμού: η ψηφιοποίηση της γραφειοκρατίας. Έτσι, το πρώτο βήμα μας ήταν η διαδικασία της δήλωσης γέννησης. Τόσο για συμβολικούς λόγους, όσο κυρίως, επειδή επρόκειτο για μία από τις πιο δύσκαμπτες διαδικασίες.
Παράλληλα, προχωρήσαμε -όπως αναφέρατε- και στην ψηφιακή έκδοση τριών πιστοποιητικών δημοτολογίου και στην ψηφιοποίηση διαδικασιών όπως το προσωρινό δίπλωμα οδήγησης. Επόμενο βήμα είναι η δήλωση της απώλειας αγαπημένου προσώπου. Μια διαδικασία που -αν συνυπολογίσουμε και τα ασφαλιστικά ταμεία- είναι πραγματικά δαιδαλώδης και ιδιαίτερα επίπονη. Ειδικά από τη στιγμή που αυτός που καλείται να τη διεκπεραιώσει έχει να διαχειριστεί και ένα βαρύ πένθος.
Πιερρακάκης: Έχουμε πει ότι στόχος μας είναι τα ΚΕΠ να γίνουν το μόνο σημείο επαφής του πολίτη με το Δημόσιο – όπως ήταν, άλλωστε, και ο αρχικός τους σχεδιασμός. Άρα, δουλεύουμε, ώστε όποια συναλλαγή γίνεται σήμερα σε οποιαδήποτε υπηρεσία του Δημοσίου να περάσει σταδιακά στα ΚΕΠ. Δηλαδή, να διεκπεραιώνεται εκεί.
Παράλληλα, εξετάζουμε και τη δυνατότητα διεύρυνσης του πεδίου αξιοποίησης των ΚΕΠ σε ό,τι έχει να κάνει με την ενίσχυση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, αλλά και τη στήριξη του επιχειρείν συνολικά. Αυτό που φιλοδοξούμε να πετύχουμε με το πρόγραμμα ΚΕΠPlus είναι να κατανοήσουμε πληρέστερα τις ανάγκες των επιχειρήσεων αναφορικά με τις συναλλαγές τους με το κράτος. Επίσης, πώς μπορούμε να κάνουμε την καθημερινότητά τους καλύτερη. Τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο -και ιδίως- σε τοπικό. Σε αυτό το πλαίσιο, θα εξετάσουμε κάθε ιδέα ή πρόταση που αξιολογούμε ως ευεργετική.
Πιερρακάκης: Δεν τίθεται θέμα απολύσεων. Τίθεται θέμα του σωστού τρόπου, με τον οποίο πρέπει το Δημόσιο να δουλεύει. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα ΚΕΠ, ο σχεδιασμός μας προβλέπει να λειτουργούν παράλληλα με το gov.gr. Δηλαδή να εξυπηρετούν τους πολίτες για το σύνολο των υπηρεσιών που παρέχει το Δημόσιο – αν για κάποιο λόγο οι πολίτες δεν θέλουν ή δεν μπορούν να διεκπεραιώσουν τις υποθέσεις τους ψηφιακά.
Πιερρακάκης: Μέσα στον μήνα θα προστεθεί άλλο ένα πιστοποιητικό δημοτολογίου, το εγγυτέρων συγγενών. Επιπλέον, θα προστεθούν τέσσερις πράξεις που εκδίδουν τα ληξιαρχεία. Δηλαδή, οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης, γάμου, συμφώνου συμβίωσης και θανάτου. Έτσι, θα παρέχονται ψηφιακά έγγραφα για τα οποία σε ετήσια βάση καταγράφονται περίπου 6.600.000 επισκέψεις σε δημοτικές υπηρεσίες και ΚΕΠ.
Παράλληλα, στο gov.gr θα εντάξουμε μια πλατφόρμα για την υποβολή αιτήσεων για κάθε μορφής επίδομα που δίνει ο ΟΠΕΚΑ. Μέχρι τώρα, κάθε επίδομα είχε άλλη φόρμα. Τώρα, δίνουμε ενιαία μορφή στις αιτήσεις για τα επιδόματα. Ευελπιστούμε ότι η σχετική πλατφόρμα, που ετοιμάζουμε, θα τεθεί σε λειτουργία μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Επιπλέον, στο αμέσως επόμενο διάστημα οι γονείς παιδιών που υποβάλλονται σε εργοθεραπεία ή λογοθεραπεία θα μπορούν να υποβάλλουν μέσω του gov.gr τα δικαιολογητικά για εκκαθάριση από τον ΕΟΠΥΥ. Σκοπός είναι να εισπράξουν τα έξοδα των θεραπειών που έχουν καταβάλει. Πρόκειται για μια επαναλαμβανόμενη, τεράστια και εντελώς αδικαιολόγητη ταλαιπωρία χιλιάδων οικογενειών που αναγκάζονται να περιμένουν με τις ώρες στα γκισέ του ΕΟΠΥΥ για να υποβάλουν μια αίτηση και να εισπράξουν τη δαπάνη τους. Από υπόθεση ωρών -αν όχι ημερών- η διαδικασία αυτή πλέον θα ολοκληρώνεται σε λίγα λεπτά.
Μάλιστα, μετά την άυλη συνταγογράφηση, προχωράμε και στα άυλα παραπεμπτικά για εξετάσεις. Επίσης, θα επεκτείνουμε και σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μια πρωτοβουλία που ξεκινήσαμε μέσα στην πανδημία, τα ψηφιακά ραντεβού των πολιτών. Δηλαδή, να μπορεί κανείς να επικοινωνεί με το γκισέ μιας υπηρεσίας από τον υπολογιστή ή το κινητό του. Ξεκινήσαμε με την ΑΑΔΕ για την απόδοση κλειδαρίθμου και θα το επεκτείνουμε στα ΚΕΠ, στους δήμους και σε άλλες υπηρεσίες.
Πιερρακάκης: Η πιο σημαντική τομή του Κώδικα Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι ότι ενοποιεί την κατακερματισμένη νομοθετική πρωτοβουλία είκοσι και πλέον ετών. Επικαιροποιώντας, φυσικά, τα σημεία εκείνα που χρειάζονται προσαρμογές και βελτιώσεις. Πέραν τούτου, μονιμοποιούμε τις ψηφιακές πρωτοβουλίες που θεσπίσαμε με ΠΝΠ εντός πανδημίας. Επιπλέον, καθιερώνουμε μια σειρά από διατάξεις σχετικά με τις σχέσεις πολίτη – κράτους: Προσωπικός Αριθμός, ψηφιακές υπογραφές, ψηφιακές σφραγίδες και ψηφιακά έγγραφα. Και, τέλος, ενσωματώνουμε ευρωπαϊκές οδηγίες για τα ανοιχτά δεδομένα και τον Κώδικα Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών της Ε.Ε., ενώ με τη θέσπιση αναπτυξιακών διατάξεων, όπως το cloud first policy, μειώνουμε δραστικά τη γραφειοκρατία.
Πιερρακάκης: Από την πρώτη μέρα της θητείας μας έχουμε δηλώσει ότι όντως οι χρεώσεις στην κινητή τηλεφωνία είναι υψηλές. Και η κυβέρνηση έχει ήδη παρέμβει -και μάλιστα σε επίπεδο πρωθυπουργού- με σαφές αποτέλεσμα: τον διπλασιασμό των δεδομένων στα πακέτα. Οσο δεδομένο, όμως, είναι το γεγονός ότι είμαστε ακριβοί, άλλο τόσο είναι γεγονός ότι φαινόμαστε πιο ακριβοί από όσο πραγματικά είμαστε.
Και αυτό διότι οι διεθνείς δείκτες «μετράνε» τις ονομαστικές τιμές, αυτές που οι εταιρίες έχουν στα sites τους και όχι αυτές που τελικά παρείχαν – αφού η εμπορική τους πολιτική ήταν να κάνουν στοχευμένες εκπτώσεις με βάση τις αρχικές. Αυτό είναι ένα ζήτημα που έχει ξεκινήσει να διορθώνεται. Από εκεί και πέρα, η υψηλή φορολογία είναι, επίσης, ένας παράγοντας που μας απασχολεί και θέλουμε να βελτιώσουμε -ειδικά ως προς τα δεδομένα- στο πλαίσιο, φυσικά, των δημοσιονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Για εμάς αποτελεί προτεραιότητα να έχουν όλοι πρόσβαση σε ευρυζωνικές τεχνολογίες και στα δίκτυα. Και είμαστε αισιόδοξοι ότι ο σχεδιασμός και οι πολιτικές μας -πάντα σε στενή συνεργασία με την ΕΕΤΤ- θα οδηγήσουν σε καλύτερες υπηρεσίες με μικρότερο κόστος.
Πιερρακάκης: Θα σας απαντήσω επικαλούμενος τη σχετική απάντηση του πρωθυπουργού σε πρόσφατη αντίστοιχη ερώτηση: Η ελληνική κοινωνία περιβάλλει την κυβέρνηση και τον πρωθυπουργό προσωπικά με εμπιστοσύνη. Πήραμε μία εντολή τετραετίας και ο πυρήνας της πολιτικής μας παραμένει ο ίδιος. Η συζήτηση -μόλις δέκα μήνες μετά τις εκλογές και στη διάρκεια μιας παγκόσμιας κρίσης δημόσιας Υγείας- δεν συμβαδίζει ούτε με τις προτεραιότητες των πολιτών ούτε με τη δική μας λογική.
Πιερρακάκης: Το μόνο που με απασχολεί προσωπικά -δεδομένης της εντολής που έχω λάβει από τον πρωθυπουργό- είναι το πώς θα ενδυναμώσουμε ψηφιακά τους Ελληνες πολίτες για να κάνουμε τη ζωή τους πιο εύκολη. Ο πρωθυπουργός έχει αποδείξει ότι αποφασίζει με μόνο κριτήριο να τιμήσει την εντολή που έλαβε από τους πολίτες, ώστε να πάει η χώρα μπροστά. Μπροστά σε αυτό το κριτήριο δεν χωρούν προσωπικές επιθυμίες.