Φρένο σε επένδυση: Ο ΑΔΜΗΕ προσπαθεί για την ολοκλήρωση του έργου από πέρσι (σ.σ. Σεπτέμβριος του 2019). Όμως, πέντε μοναχές έχουν υποβάλει αναστολή εργασιών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπλοκάρει μία επένδυση 110 εκατομμυρίων ευρώ.
Φρένο σε επένδυση: Περισσότερες λεπτομέρειες για την υπόθεση
Πέντε μοναχές από την Ιερά Μονή Αγίων Θεοδώρων στα Καλάβρυτα δεν δέχονται να κατασκευαστούν δύο πυλώνες του ΑΔΜΗΕ. Αυτοί βρίσκονται στα 500 μέτρα από το μοναστήρι τους. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν καταφέρει να μπλοκάρουν την επένδυση του οργανισμού. Επίσης, αυτό ισχύει και για ολόκληρο το ηλεκτρικό σύστημα της χώρας.
Το ξαφνικό «φρένο» στην επένδυση, κατέστησε ανεπαρκές το δίκτυο του ΑΔΜΗΕ στην Πελοπόννησο. Το αποτέλεσμα είναι πως όταν ξεκίνησε την 1η Νοεμβρίου η λειτουργία του target model (του σημερινού συστήματος στη χονδρεμπορική αγορά ενέργειας), να μην μπορεί να λειτουργήσει σωστά. Επιπλέον, να δημιουργούνται τεράστια κόστη για τους προμηθευτές ενέργειας. Μάλιστα, ορισμένοι αναγκάστηκαν να πληρώσουν παραπάνω από το κόστος ενέργειας. Περίπου 128 εκατ. ευρώ σε 39 ημέρες λειτουργίας του νέου συστήματος. Ακολούθησαν καταγγελίες κατά παντός υπευθύνου. Τώρα ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και υπουργείο Ενέργειας τρέχουν να διορθώσουν, ότι διορθώνεται.
Φρένο σε επένδυση: Η σημασία του έργου
Οι δύο πυλώνες που δεν αφήνουν οι μοναχές να τοποθετηθούν, είναι οι δύο τελευταίοι που απομένουν για να ολοκληρωθεί ένα έργο προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για σημαντικό έργο. Ιδιαίτερα κρίσιμο για την ευστάθεια του Συστήματος και της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Μάλιστα, αυτό έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό 98%. Αν είχαν επιτρέψει από πέρυσι να ολοκληρωθεί τότε το δίκτυο μεταφοράς της Περιφέρειας θα είχε αναβαθμιστεί στα 400 κιλοβόλτ. Κατ΄ επέκταση θα είχε βελτιωθεί η ευστάθεια. Δηλαδή θα μπορούσε η Πελοπόννησος να «σηκώσει» περισσότερη παραγόμενη ενέργεια από τη ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη και από την μονάδα Corinthos Power και τα αιολικά πάρκα.
Χωρίς το έργο, επήλθε κορεσμός του συστήματος μεταφοράς της Πελοποννήσου εξαιτίας της καθυστέρησης της γραμμής μεταφοράς των 400 ΚV. Αποτέλεσμα ήταν η αύξηση στην τιμή εξισορρόπησης. Δηλαδή, η τιμή που πληρώνονται οι παραγωγοί ενέργειας στην Αγορά Εξισορρόπησης, όταν υπάρχουν αποκλίσεις. Και έτσι με τις τιμές να εκτοξεύονται στην αγορά εξισορρόπησης δημιουργήθηκε πρόβλημα στη λειτουργία της νέας χονδρεμπορικής αγοράς ενέργειας. Αυτή λειτουργεί σήμερα με το σύστημα target model. Το αποτέλεσμα είναι τα μεγάλα κόστη για κάποιες εταιρείες, αναβρασμό στην αγορά και ορατό τον κίνδυνο αυξήσεων.
Μπλοκάρισμα στο έργο
Ο ΑΔΜΗΕ πασχίζει να ολοκληρώσει το έργο από τον Σεπτέμβριο του 2019, όταν σταμάτησε λόγω των έντονων αντιδράσεων των πέντε μοναχών. Ο ΑΔΜΗΕ θεωρώντας ότι πλέον έχουν κάνει πίσω ήταν έτοιμος να το προχωρήσει, όταν οι μοναχές στα τέλη Νοεμβρίου κατέθεσαν ασφαλιστικά μέτρα και κατάφεραν με προσωρινή διαταγή να σταματήσει το έργο. Τα ασφαλιστικά όμως δεν εκδικάστηκαν προχθές λόγω της πανδημίας και η προσωρινή διαταγή αναστολής εργασιών επεκτείνεται αυτόματα! Τώρα ο ΑΔΜΗΕ ζητά ανάκληση της προσωρινής διαταγής με την οποία διεκόπησαν οι εργασίες εγκατάστασης των πυλώνων της γραμμής Μεγαλόπολης – Πάτρας.
Φρένο σε επένδυση: Τι κάνουν ΡΑΕ-ΑΔΜΗΕ
Ο ΑΔΜΗΕ για την αποκλιμάκωση της τιμής εξισορρόπησης που δημιουργεί ο κορεσμός του συστήματος μεταφοράς της Πελοποννήσου εξαιτίας της καθυστέρησης της γραμμής μεταφοράς των 400 ΚV, εισηγήθηκε μια πρώτη παρέμβαση. Σύμφωνα με πληροφορίες εισηγήθηκε στη ΡΑΕ, για ένα μεταβατικό διάστημα και μέχρι να τεθεί σε λειτουργία η γραμμή μεταφοράς των 400 KV να μην λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό της τιμής αποκλίσεων οι χρεώσεις και οι πιστώσεις των παρόχων υπηρεσιών εξισορρόπησης. Με τον τρόπο αυτό ελπίζει να περιοριστεί η επίδραση της αδυναμίας του συστήματος μεταφοράς στη χονδρεμπορική αγορά ρεύματος και στο σύνολο της αγοράς.
Για παράδειγμα, αν μια μέρα η ΔΕΗ βάζει στην αγορά τη μονάδα φυσικού αερίου της Μεγαλόπολης στο μάξιμουμ της δυναμικότητάς της (800 MW) αλλά λόγω κορεσμού του συστήματος μεταφοράς ο ΑΔΜΗΕ την καλέσει να μειώσει ισχύ (να μπει σε καθοδική πορεία) η ΔΕΗ πληρώνεται για την απόκλιση της ισχύος και αυτό το κόστος προστίθεντο στην τιμή εξισορρόπησης. Η εισήγηση του ΑΔΜΗΕ είναι να μην υπολογίζεται η απόκλιση αυτή στις χρεώσεις, οπότε να μην αυξάνεται η τιμή εξισορρόπησης, εξαιτίας της ΔΕΗ, που εξαιτίας της αδυναμίας του δικτύου του ΑΔΜΗΕ πρέπει να μειώσει ισχύ, επειδή ο ΑΔΜΗΕ δεν μπορεί να σηκώσει στο δίκτυο της Πελοποννήσου περισσότερη ισχύ εξαιτίας….των 5 καλογριών.
«STOP» στις υπέρμετρες χρεώσεις από τη ΡΑΕ
Η ΡΑΕ αντέδρασε και αυτή, πυροσβεστικά, προσπαθώντας και από την πλευρά της να περιορίσει το πρόβλημα. Εθεσε χθες σε δημόσια διαβούλευση, προκειμένου να δοθεί μια πρώτη λύση στην εκτόξευση των τιμών στην αγορά εξισορρόπησης που έχει φέρει δραματικές αλλαγές στην ηλεκτρική αγορά και αυξήσεις, ήδη, στη λιανική του ρεύματος. Εισηγείται μέτρα για τρεις μήνες, τα οποία αφορούν στην επιβολή ορίων στις υποβαλλόμενες προσφορές Ισχύος και Ενέργειας Εξισορρόπησης από τους Παρόχους Υπηρεσιών Εξισορρόπησης (θερμικούς παραγωγούς), ώστε να μην ξεφεύγουν τα κόστη στην αγορά Εξισορρόπησης.
Όπως αναφέρει η ΡΑΕ, «τα εν λόγω μέτρα θα ισχύσουν προσωρινά, για το ελάχιστο δυνατό διάστημα των τριών (3) μηνών που απαιτείται, προκειμένου η Αρχή να ολοκληρώσει τη διερεύνηση του πολυδιάστατου ζητήματος του τρόπου λειτουργίας της Αγοράς Εξισορρόπησης, σε συνάρτηση και με την εξέταση του τρόπου λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, ώστε να προβεί ακολούθως στις αναγκαίες ενέργειες, δηλαδή στην άσκηση των κανονιστικών, ρυθμιστικών ή/και κυρωτικών της αρμοδιοτήτων».