Οι πρόσφατες ρυθμίσεις του νόμου 5005/2022 εισάγουν μια σειρά από σημαντικές τροποποιήσεις σχετικά με την ιδιοκτησία και τη χρήση των ανοικτών θέσεων στάθμευσης στις πυλωτές των πολυκατοικιών.
Νομικό Πλαίσιο για Ανοικτές Θέσεις Στάθμευσης στις Πιλοτές Πολυκατοικιών
Με στόχο να επιλυθούν ζητήματα που προέκυπταν από την ασαφή ιδιοκτησιακή κατάσταση των θέσεων στάθμευσης, η νέα νομοθεσία επιτρέπει μονομερείς τροποποιήσεις στην πράξη οριζόντιας ιδιοκτησίας για να καταστήσει εφικτή την αποκλειστική χρήση τους από ιδιοκτήτες διαμερισμάτων, δίνοντας λύση σε προβλήματα που συχνά εμπόδιζαν τη χρήση και τη μεταβίβασή τους.
Αναγνώριση Δικαιωμάτων Κυριότητας και Αποκλειστικής Χρήσης
Με τον νέο νόμο, οι θέσεις στάθμευσης στις πιλοτές, που μέχρι τώρα χαρακτηρίζονταν ως αυτοτελείς οριζόντιες ιδιοκτησίες με «χιλιοστά» χωρίς να υπάρχει αντίστοιχο δικαίωμα κυριότητας, αναγνωρίζονται πλέον ως χώροι στους οποίους ο κάτοχος μπορεί να έχει εμπράγματα δικαιώματα. Έτσι, οι ιδιοκτήτες διαμερισμάτων που κατέχουν τέτοιες θέσεις στάθμευσης αποκτούν τη δυνατότητα να τις χρησιμοποιούν αποκλειστικά και να προβαίνουν σε μονομερείς τροποποιήσεις της πράξης οριζόντιας ιδιοκτησίας, ώστε οι θέσεις αυτές να συνδέονται με τον κύριο χώρο τους ως παρακολουθήματα.
Μεταβίβαση Δικαιωμάτων από Μη Ιδιοκτήτες Διαμερισμάτων
Σε περιπτώσεις όπου μια ανοικτή θέση στάθμευσης ανήκει σε τρίτο πρόσωπο που δεν είναι ιδιοκτήτης διαμερίσματος στην πολυκατοικία, το δικαίωμα κυριότητας ή αποκλειστικής χρήσης της μπορεί να μεταβιβαστεί μόνο σε ιδιοκτήτη ή ένοικο της ίδιας πολυκατοικίας. Με αυτόν τον τρόπο, διασφαλίζεται ότι οι θέσεις στάθμευσης εξυπηρετούν τους κατοίκους της πολυκατοικίας και όχι εξωτερικούς τρίτους.
Δικαίωμα Αποκλειστικής Χρήσης για Ιδιοκτήτες Χωρίς Διαμέρισμα
Επιπλέον, ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα στους ιδιοκτήτες που διαθέτουν αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης μιας θέσης στάθμευσης χωρίς όμως να κατέχουν διαμέρισμα στην ίδια πολυκατοικία να μεταβιβάσουν το δικαίωμά τους αποκλειστικά σε δικαιούχους διαμερισμάτων της συγκεκριμένης πολυκατοικίας. Αυτό εξασφαλίζει την ορθολογική χρήση των χώρων στάθμευσης και περιορίζει την αυθαίρετη κατοχή τους από εξωτερικούς ιδιοκτήτες.
Προσαρμογές στην Πράξη Οριζόντιας Ιδιοκτησίας για Παρακολούθημα Χρήσης
Το άρθρο 46 του νόμου 5005/2022 προσθέτει την παράγραφο 5Α στο άρθρο 1 του νόμου 960/1979, παρέχοντας στους ιδιοκτήτες διαμερισμάτων με εμπράγματα δικαιώματα σε θέσεις στάθμευσης την ευχέρεια να πραγματοποιήσουν μονομερώς αλλαγές στην πράξη οριζόντιας ιδιοκτησίας. Με την αλλαγή αυτή, οι θέσεις στάθμευσης μπορούν να αποτελούν πλέον παρακολουθήματα του κύριου χώρου, προσφέροντας στον ιδιοκτήτη ένα ποσοστό συγκυριότητας στο οικόπεδο της πολυκατοικίας. Η τροποποίηση της πράξης θεωρείται ότι γίνεται με τη σύμφωνη γνώμη όλων των συνιδιοκτητών, χωρίς να απαιτείται ιδιαίτερη συναίνεση.
Συμπεράσματα για την Ιδιοκτησία και Χρήση Θέσεων Στάθμευσης
Οι τροποποιήσεις του νόμου 5005/2022 διευκολύνουν τους ιδιοκτήτες πολυκατοικιών να επιλύσουν ζητήματα που προέκυπταν από την ιδιοκτησία ή χρήση θέσεων στάθμευσης στην πιλοτή, ενώ παράλληλα διασφαλίζουν ότι οι θέσεις στάθμευσης εξυπηρετούν τους κατοίκους της πολυκατοικίας. Οι νέες διατάξεις προσδίδουν σταθερότητα στο ιδιοκτησιακό καθεστώς, βελτιώνουν τη διαχείριση των κοινόχρηστων χώρων και ενισχύουν τη διαφάνεια στη μεταβίβαση και χρήση αυτών των χώρων.
Έρχεται μεγάλος σεισμός; Προειδοποίηση από Συνολάκη – «Αυτές είναι οι παγίδες θανάτου στη χώρα μας»
Ο καθηγητής Φυσικών Καταστροφών Πολυτεχνείου Κρήτης, Κωνσταντίνος Συνολάκης, μίλησε για τον σεισμό στην Ιαπωνία σε σύγκριση με την Ελλάδα.
Ο κ. Συνολάκης αναφέρθηκε στον κίνδυνο που ελλοχεύει στη χώρα μας όσον αφορά τις πιλοτές, σε περίπτωση μεγάλου σεισμού, χαρακτηρίζοντάς τις ως παγίδες θανάτου.
“Οι πιλοτές είναι πραγματικά μια παγίδα θανάτου για τις ψηλές κατασκευές. Γιατί ουσιαστικά έχεις ένα κτίριο το οποίο είναι σαν ένα τούβλο και το στηρίζεις με μερικές οδοντογλυφίδες”, είπε.
Όλα όσα είπε σχετικά με τον φονικό σεισμό ο καθηγητής του Πολυτεχνείου
Σε σχέση με το σύστημα προειδοποίησης σεισμών που διαθέτει η Ιαπωνία, ο κ. Συνολάκης τόνισε: “Το σύστημα αυτό στην Ιαπωνία δεν είναι καινούργιο. Στη χώρα μας, για παράδειγμα, δεν θα μπορούσε να προστατεύσει το Ηράκλειο από τη στιγμή που γίνεται σεισμός, δεν θα μπορούσε να έρθει ένα μήνυμα προτού γίνει ο σεισμός. Αν ο σεισμός είναι κάτω από το Ηράκλειο, θα μπορούσε το μήνυμα να φτάσει στα Χανιά […].
Ο τρόπος που δουλεύει αυτό το σύστημα είναι ως εξής: Υπάρχουν πάρα πολλοί σεισμογράφοι ή ένα αντίστοιχο εργαλείο που λέγεται μετρητές επιτάχυνσης. Αυτοί λοιπόν μετρούν και βλέπουν πόσο γρήγορα έρχονται τα σεισμικά κύματα. Ξεκινούν τα κύματα από το επίκεντρο. Από τη στιγμή που φτάσουν σε ένα σημείο βγαίνει η προειδοποίηση, η οποία ανάλογα με το πόσο μακριά από το επίκεντρο, θα σου δώσει ένα αντίστοιχο χρόνο.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση, αν για παράδειγμα ήσουν στην Ντάκα ή στην Οσάκα, που είναι σε μια απόσταση περίπου 300 χιλιόμετρα, αν υπολογίσει κανείς μια ταχύτητα διάδοσης του κύματος 5,5 χιλιόμετρα το δευτερόλεπτο, θα είχε κανείς περίπου μπροστά του σχεδόν 1 λεπτό. Αν ήταν πιο κοντά, θα είχε λιγότερο χρόνο από την προειδοποίηση”.
“Θα μπορούσε κάποια στιγμή να υλοποιηθεί και στην Ελλάδα, όταν υπάρξουν περισσότεροι σεισμογράφοι. Δεν είναι κάτι το οποίο είναι τεχνολογικά άπιαστο για την Ελλάδα. Θα μπορούσε να γίνει, θα μπορούσε να εφαρμοστεί και, πραγματικά, αν γινόταν ένας σεισμός στις Αλκυονίδες και είμαστε στην Αθήνα, το σύστημα αυτό μπορεί να έδινε 10-15 λεπτά σε σχέση βέβαια πάντα με την απόσταση. Και αυτό το πράγμα πρέπει να γίνει”.