minion-voskopoylos-kai-barbarella-etsi-pernoysame-tis-protochronies-mas-sta-80s-335235
22:06

Μινιόν, Βοσκόπουλος και Barbarella- Έτσι περνούσαμε τις πρωτοχρονιές μας στα 80s

22:06
Γιώτα Κορώνα

Τη δεκαετία του 1960 και έως τα μέσα του 1970, η Αθήνα αποτελούσε υπόδειγμα φωτεινότητας και κοσμικής ζωντάνιας.

Η Αθήνα της δεκαετίας του 1960: Μια πόλη γεμάτη λάμψη και ζωντάνια

Το κέντρο της πόλης, γεμάτο πολυκαταστήματα, θέατρα, κινηματογράφους και νυχτερινά κέντρα, έδινε την αίσθηση μιας αέναης γιορτής. Στους δρόμους της Πανεπιστημίου, της Σταδίου, της Ακαδημίας, αλλά και στις πλατείες Ομονοίας και Συντάγματος, κυριαρχούσαν οι πολύχρωμες φωτεινές επιγραφές που κοσμούσαν τις προσόψεις κτιρίων και δρόμων. Παράλληλα, οι κινηματογράφοι και τα θέατρα πρόσθεταν ιδιαίτερη λάμψη, όπως το ιστορικό κτίριο «Ρεξ», που φιλοξενούσε τρεις διαφορετικούς κινηματογράφους.

Advertisement

Η λάμψη του κέντρου τη δεκαετία του ’60

Η λάμψη που χαρακτήριζε το κέντρο της Αθήνας τη δεκαετία του 1960 οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στις παραστάσεις που πρωταγωνιστούσαν οι σούπερ σταρ της εποχής. Τα Χριστούγεννα του 1965, στο θέατρο Κεντρικόν, η Τζένη Καρέζη, ο Ανδρέας Μπάρκουλης, ο Κώστας Καρράς και ο Στέφανος Ληναίος καλούσαν το κοινό να περάσει μαζί τους την Παραμονή Πρωτοχρονιάς, παρακολουθώντας την παράσταση των Γιαλαμά – Πρετεντέρη «Η κυρία εκυκλοφόρησε».

Advertisement

Πρωτοχρονιάτικες παραδόσεις στα αθηναϊκά σπίτια

Η αλλαγή του χρόνου γινόταν κυρίως σε σπίτια, όπου συγκεντρώνονταν οι Αθηναίοι για να γιορτάσουν και να παίξουν χαρτιά, μια παράδοση που άνθιζε παρά τον φόβο της Αστυνομίας. Συχνά, για να αποφύγουν τα αδιάκριτα βλέμματα γειτόνων και αστυφυλάκων, νοίκιαζαν διαμερίσματα μόνο για την Παραμονή ή και την Πρωτοχρονιά.

Advertisement

Η κοινωνική πραγματικότητα τότε ήταν διαφορετική. Οι άνθρωποι, προσπαθώντας να ξεχάσουν τις μνήμες του πολέμου και της φτώχειας, επιδίωκαν λίγη από τη λάμψη της αναπτυσσόμενης εποχής. Οι γιορτές της Πρωτοχρονιάς ήταν μια ευκαιρία για όλους, ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης, να διασκεδάσουν. Οι παρέες νέων τραγουδούσαν τα κάλαντα όχι για κέρδος, αλλά για την παράδοση και τη χαρά της στιγμής.

Η ζωντάνια στους δρόμους της Αθήνας: Οι γιορτές στα πολυκαταστήματα

Το κέντρο της πόλης φωτιζόταν έντονα, καθώς ο κόσμος περιφερόταν μέχρι αργά τη νύχτα. Η χαμηλή εγκληματικότητα επέτρεπε στους δρόμους να γεμίζουν με ανθρώπους και τα παιδιά να λένε τα κάλαντα με καραβάκια και τριγωνάκια, χωρίς συνοδεία γονιών. Η πλατεία στα Χαυτεία γέμιζε από χιλιάδες ανθρώπους που απολάμβαναν τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα.

Advertisement

Για τα παιδιά των οικογενειών με περιορισμένα μέσα, τα Χριστούγεννα ήταν μια ξεχωριστή στιγμή. Ένα νέο ζευγάρι παπούτσια, ρούχα ή παιχνίδια ήταν το πολυαναμενόμενο δώρο, ενώ η επίσκεψη στα πολυκαταστήματα «Αφοί Λαμπρόπουλοι», «Μινιόν» και «Δραγώνας» αποτελούσε σημαντικό γεγονός, παρά την κοσμοσυρροή που δυσκόλευε την πρόσβαση.

Γιορτινές παραστάσεις και οικογενειακή διασκέδαση

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς συνέβαλαν στη δημιουργία μιας ζεστής, χαρούμενης ατμόσφαιρας. Το θέατρο Κεντρικόν, τα Χριστούγεννα του 1965, φιλοξενούσε παραστάσεις με κορυφαίους καλλιτέχνες, όπως η Τζένη Καρέζη, ο Ανδρέας Μπάρκουλης, ο Κώστας Καρράς και ο Στέφανος Ληναίος. Οι κάτοικοι γιόρταζαν την αλλαγή του χρόνου κυρίως σε σπίτια, με διασκέδαση και παραδοσιακό παιχνίδι χαρτιών, συχνά σε νοικιασμένα διαμερίσματα για να αποφύγουν τον έλεγχο της Αστυνομίας.

Οι κοινωνικές συνθήκες της εποχής, με τους πολίτες να επιδιώκουν να ξεφύγουν από τις μνήμες του πολέμου και της φτώχειας, ενίσχυσαν τη διάθεση για διασκέδαση. Τα κάλαντα διατηρούσαν το παραδοσιακό τους χαρακτήρα, ενώ οι δρόμοι γέμιζαν με παιδικές φωνές και την ανυπομονησία για το δώρο της χρονιάς, όπως παπούτσια, ρούχα ή παιχνίδια.

Το εορταστικό κλίμα και οι καθημερινές χαρές

Η κίνηση στους δρόμους αυξανόταν κατακόρυφα κατά την περίοδο των εορτών. Οι τροχονόμοι ρύθμιζαν την κυκλοφορία από υπερυψωμένα κουβούκλια, τα οποία συχνά γέμιζαν με δώρα από πολίτες και εταιρείες, ως δείγμα εκτίμησης. Η παρουσία των Άγιων Βασίληδων, οι φωτογραφίες με Polaroid και τα μπαλόνια προσέφεραν χαμόγελα στα παιδιά. Παράλληλα, οι λαχειοπώλες, τα παιχνιδάδικα και τα ζαχαροπλαστεία ζούσαν στιγμές άνθησης.

Advertisement

Τα νυχτερινά κέντρα ήταν ασφυκτικά γεμάτα, με μεγάλα ονόματα της μουσικής σκηνής όπως ο Στέλιος Καζαντζίδης, ο Γιώργος Ζαμπέτας και η Βίκυ Μοσχολιού να προσφέρουν αξέχαστες στιγμές. Οι αριστοκρατικές βραδιές των ξενοδοχείων, με κορυφαίο το ρεβεγιόν της «Μεγάλης Βρεταννίας», προσέλκυαν την υψηλή κοινωνία, ενώ η αλλαγή του χρόνου γινόταν συχνά με εορταστικές μπάντες και δοξολογίες στη Μητρόπολη.

Μνήμες και τραγωδίες της εποχής

Παρότι η δεκαετία του 1960 χαρακτηρίστηκε από χαρά και λάμψη, υπήρξαν και θλιβερές στιγμές. Τα Χριστούγεννα του 1966 σκιάστηκαν από το τραγικό ναυάγιο του «Ηράκλειον», που βύθισε την εορταστική διάθεση.

Αντίθετα, τα Χριστούγεννα του 1967 ξεχώρισαν για την καλλιτεχνική πρεμιέρα της ταινίας «Το πιο λαμπρό αστέρι» με πρωταγωνιστές την Αλίκη Βουγιουκλάκη και τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ.

Οι ξεχωριστές γιορτές της δεκαετίας του ’70

Η δεκαετία του 1970 συνδύαζε γλυκύτητα και ρομαντισμό, παρουσιάζοντας ωστόσο διακριτές διαφορές σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία. Την παραμονή Χριστουγέννων του 1970, η ΥΕΝΕΔ έκανε τομή στην ελληνική τηλεοπτική ιστορία. Από το στούντιο της Γεωγραφικής Υπηρεσίας Στρατού, μετέδωσε ζωντανά ένα ημίωρο θεατρικό σκετς με πρωταγωνιστές παιδιά, σηματοδοτώντας την πρώτη ζωντανή μετάδοση θεατρικού έργου στη χώρα.

Η γιορτινή Αθήνα και οι εορταστικές διαδρομές

Η Ομόνοια, στολισμένη με πορτοκαλί και κόκκινες γιρλάντες και λαμπερές μπάλες, έδινε τον τόνο στην εορταστική Αθήνα. Τα πολυκαταστήματα «Μινιόν» και «Αφοί Λαμπρόπουλοι» αναδείχθηκαν ως κεντρικοί πόλοι έλξης, προσφέροντας εκδηλώσεις, πάρτι και ελκυστικά προϊόντα. Το «Κατράντζος» και το «Άκρον Ίλιον Κρυστάλ» προσέφεραν αντίστοιχα παιχνίδια και είδη δώρων, με τους Αθηναίους να συνωστίζονται για τα εορταστικά ψώνια τους. Στο Ζάππειο, μια χριστουγεννιάτικη πολιτεία γεμάτη δραστηριότητες, από λούνα παρκ έως χορωδίες, έφερνε το χαρμόσυνο πνεύμα στους δρόμους.

Στην πλατεία του δημαρχείου, οι μικροπωλητές έστηναν υπαίθριες αγορές με παιχνίδια και στολίδια, ενώ στη Βαρβάκειο Αγορά, η κίνηση ήταν αμείωτη. Τα παιδιά απολάμβαναν γλειφιτζούρια και μαλλί της γριάς, ενώ χαίρονταν ανέμελα παιχνίδια όπως η χρήση της κυλιόμενης σκάλας στην Ομόνοια.

Οι πολιτιστικές και καλλιτεχνικές παραδόσεις

Τα θέατρα παρέμεναν δημοφιλή, με παλιούς και νέους αστέρες να πρωταγωνιστούν. Ο Κώστας Χατζηχρήστος, η Ρένα Βλαχοπούλου και η Ζωή Λάσκαρη, στην πρώτη θεατρική της εμφάνιση το 1971, γέμιζαν τις αίθουσες. Στη νυχτερινή διασκέδαση, προσωπικότητες όπως ο Τόλης Βοσκόπουλος, ο Γιάννης Πάριος και ο Δάκης προσέλκυαν πλήθη. Η παρουσία του Τόλη Βοσκόπουλου και της Βίκυς Μοσχολιού συνέδεε τη μουσική με τις μεγάλες προσωπικότητες της εποχής, όπως ο «στρατηγός» Μίμης Δομάζος.

Η αλλαγή της Πρωτοχρονιάς με ιδιαίτερα στιγμιότυπα

Η αλλαγή του χρόνου διατηρούσε κλασικά στοιχεία, όπως οι διασκεδάσεις στη «Φαντασία» με τον Γιώργο Ζαμπέτα. Σκηνές με πιάτα να σπάνε, υπό το άγρυπνο βλέμμα του Αριστοτέλη Ωνάση, πρόσφεραν μια γεύση από την πολυτέλεια και την ανεμελιά της εποχής.

Το 1975 αποτέλεσε μια χρονιά ορόσημο. Μετά την τουρκική εισβολή στην Κύπρο και τη Μεταπολίτευση, οι Αθηναίοι υποδέχθηκαν το νέο έτος με παραδοσιακή διασκέδαση. Την επόμενη ημέρα, τα βλέμματα στράφηκαν στις τηλεοπτικές οθόνες για την εκπομπή «Ρεπόρτερς», όπου η Μελίνα Μερκούρη τραγουδούσε, ενώπιον εκπροσώπων της καλλιτεχνικής και πολιτικής ζωής, υπογραμμίζοντας τη σημασία της τέχνης στις δύσκολες στιγμές της κοινωνίας.

Οι ανέμελες στιγμές της δεκαετίας του ’80

Η δεκαετία του ’80 ξεκίνησε με αντιφατικά συναισθήματα, καθώς συνδυάστηκαν γεγονότα που άλλαξαν τη ροή της καθημερινότητας στο κέντρο της Αθήνας. Στις 19 Δεκεμβρίου 1980, μια τραγική νύχτα πυρκαγιών σηματοδότησε την παρακμή του «Μινιόν» και του «Κατράντζου», δύο πολυκαταστημάτων-συμβόλων της αθηναϊκής αγοράς. Αν και οι γιορτές είχαν αρχίσει με τον συνήθη ενθουσιασμό, η καταστροφική πυρκαγιά μετέτρεψε σε στάχτες τα δύο ιστορικά κτίρια, αφήνοντας πίσω τους μια βαριά αίσθηση απώλειας.

Η φωτιά που άλλαξε το κέντρο της Αθήνας

Εκείνο το ξημέρωμα, οι πυροσβέστες κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν πρωτόγνωρες καταστάσεις. Η φωτιά στο «Κατράντζος Σπορ» προκάλεσε τεράστια καταστροφή, ενώ οι φλόγες που σύντομα ξέσπασαν στο «Μινιόν» ανάγκασαν τις δυνάμεις της Πυροσβεστικής να δώσουν άνιση μάχη. Οι θερμοκρασίες ήταν τόσο υψηλές που έλιωσαν οι κολόνες ηλεκτροφωτισμού, ενώ το κτίριο έμεινε μόνο ένας σκελετός από οπλισμένο σκυρόδεμα. Οι πυρκαγιές, για τις οποίες ανέλαβε την ευθύνη η τρομοκρατική οργάνωση «Δεκέμβρης 1980», έβαλαν στο στόχαστρο και άλλα πολυκαταστήματα της Αθήνας, βυθίζοντας το κέντρο στο σκοτάδι.

Μια διαφορετική Πρωτοχρονιά

Παρά τις κακουχίες, η Αθήνα δεν έχασε το γιορτινό της πνεύμα. Την Παραμονή της Πρωτοχρονιάς, η δημόσια τηλεόραση παρουσίασε ένα εντυπωσιακό σόου με τη Μαρινέλλα, ενώ οι κινηματογράφοι πρόβαλαν επιτυχίες της εποχής, όπως «Τα τσακάλια» και «Ο Ροζ Γάτος». Ο Στάθης Ψάλτης ξεχώρισε με τις ζωντανές του εμφανίσεις, κάνοντας την αλλαγή του χρόνου πιο ανάλαφρη και διασκεδαστική για το κοινό.

Η αναγέννηση του «Μινιόν» και οι νέες τάσεις

Τα επόμενα χρόνια, το «Μινιόν» επαναλειτούργησε, παραμένοντας αγαπημένος προορισμός για μικρούς και μεγάλους. Τα δώρα του, από σύγχρονες φωτογραφικές μηχανές μέχρι τρενάκια που ταξίδευαν φανταστικά πάνω από τα κεφάλια των παιδιών, συνέχισαν να ενθουσιάζουν. Την ίδια στιγμή, το κέντρο της Αθήνας εξελισσόταν σε έναν ζωντανό χώρο κοινωνικής και τεχνολογικής αλλαγής.

Οι ντισκοτέκ και η νέα κουλτούρα

Η δεκαετία του ’80 έφερε μια νέα τάση στη νυχτερινή ζωή. Οι ντισκοτέκ, όπως η εμβληματική «Μπαρμπαρέλα», έγιναν κεντρικός προορισμός διασκέδασης. Το 1985, η δημοτικότητά τους προκάλεσε ακραία γεγονότα, όπως το σπάσιμο των πορτών λόγω του πλήθους και την επέμβαση της αστυνομίας. Έτσι, η δεκαετία συνδυάστηκε με αλλαγές που ξεπερνούσαν τη διασκέδαση, αγγίζοντας βαθύτερες πολιτικές και κοινωνικές πτυχές της ελληνικής πραγματικότητας.

Τα μαζικά ’90s

Η δεκαετία του 1990 χαρακτηρίστηκε από μεγάλες αλλαγές και μια αίσθηση μαζικότητας που επηρέασε την πρωτεύουσα της Ελλάδας, την Αθήνα. Οι πλατείες της πόλης έγιναν το επίκεντρο των εορτασμών, με το Σύνταγμα να κυριαρχεί ως το νέο σημείο αναφοράς.

Μετασχηματισμοί στην Ομόνοια

Το 1988, η Πλατεία Ομονοίας είδε τον «Δρομέα» του Κώστα Βαρώτσου, ένα γλυπτό από γυαλί και σίδερο, να αντικαθιστά τα παλιά συντριβάνια. Παρόλο που αρχικά δίχασε το κοινό, σύντομα μεταφέρθηκε απέναντι από το ξενοδοχείο «Χίλτον» λόγω των έργων για το μετρό. Την ίδια στιγμή, ο τροχονόμος συνέχιζε να ρυθμίζει την κίνηση μέσα στο χαρακτηριστικό του βαρέλι, μια παράδοση που όμως έδειχνε να φθίνει με τα χρόνια.

Το Σύνταγμα γίνεται σημείο αναφοράς

Το 1995, ο δήμαρχος Δημήτρης Αβραμόπουλος εισήγαγε μια νέα παράδοση, στολίζοντας την Πλατεία Συντάγματος με ένα τεράστιο χριστουγεννιάτικο δέντρο 31 μέτρων, το ψηλότερο της Ευρώπης, και διοργανώνοντας φαντασμαγορικές γιορτές. Οι κάτοικοι της Αθήνας ανταποκρίθηκαν ενθουσιωδώς, με τη συμμετοχή να κορυφώνεται το 1998, όταν πάνω από 300.000 άνθρωποι γιόρτασαν τη νέα χρονιά με καλλιτέχνες όπως η Άννα Βίσση, ο Λευτέρης Πανταζής, και άλλοι κορυφαίοι της εποχής.

Τα μουντά ’00s

Η νέα χιλιετία ξεκίνησε με προσδοκίες, αλλά το κέντρο της Αθήνας φάνηκε να παρακμάζει σταδιακά. Αντί για το Σύνταγμα, οι εορτασμοί για την αλλαγή του χρόνου στράφηκαν σε πιο «κλασικά» σύμβολα, όπως η Ακρόπολη, αφήνοντας την κεντρική πλατεία σε δεύτερη μοίρα.

Το υπερβολικό δέντρο του 2001

Προσπαθώντας να αναβιώσει την αίγλη του Συντάγματος, ο Δημήτρης Αβραμόπουλος παρουσίασε το 2001 ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο ύψους 40 μέτρων, το οποίο μπήκε στο Βιβλίο Γκίνες. Στολισμένο με 100.000 λαμπιόνια και γιρλάντες μήκους 60 χιλιομέτρων, το δέντρο εντυπωσίασε αλλά δεν κατάφερε να αντιστρέψει την παρακμή του κέντρου.

Γιορτές με επεισόδια

Η Πρωτοχρονιά του 2002 σημαδεύτηκε από σοβαρά επεισόδια. Ομάδες ατόμων επιδόθηκαν σε κλοπές και επιθέσεις σε γυναίκες, με τις σκηνές αυτές να προκαλούν θλίψη και απογοήτευση. Το γεγονός αυτό έπληξε σοβαρά τη φήμη του Συντάγματος ως γιορτινού προορισμού.

Νέα προσέγγιση από τη Ντόρα Μπακογιάννη

Το 2003, με δήμαρχο τη Ντόρα Μπακογιάννη, οι εορτασμοί επικεντρώθηκαν σε μικρότερης κλίμακας εκδηλώσεις. Ένα μικρότερο δέντρο, λαμπιόνια και θεματικές δραστηριότητες όπως η «Ζαχαρούπολη» και το Καρουζέλ μεταμόρφωσαν την πλατεία σε πιο οικογενειακό προορισμό. Η γιορτή για την αλλαγή του χρόνου μεταφέρθηκε στην Πλατεία Κοτζιά, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στις εορταστικές παραδόσεις της Αθήνας.

Διαδηλώσεις, επεισόδια και αλλαγές στον εορτασμό

Η εικόνα του γιορτινού κέντρου της Αθήνας υπέστη ριζικές αλλαγές από το 2008 και έπειτα, αντανακλώντας τις κοινωνικές και πολιτικές αναταράξεις της εποχής.

Το φλεγόμενο δέντρο του 2008

Το παραμυθένιο σκηνικό που διατηρήθηκε μέχρι το 2007, κατέρρευσε όταν τα γεγονότα της δολοφονίας του Αλέξανδρου Γρηγορόπουλου σημάδεψαν τις γιορτές. Οι διαδηλώσεις και τα επεισόδια έφεραν εικόνες χάους στο κέντρο, με το χριστουγεννιάτικο δέντρο του Συντάγματος να πυρπολείται. Η αντικατάστασή του συνοδεύτηκε από αυξημένα μέτρα ασφαλείας, ενώ κάποιοι διαδηλωτές το στόλισαν ειρωνικά με σκουπίδια, αποτυπώνοντας το κλίμα δυσαρέσκειας.

Τα χρόνια της κρίσης

Με την οικονομική κρίση να διαμορφώνει το κοινωνικό κλίμα, οι γιορτές μεταφέρθηκαν στο Θησείο, σε μια προσπάθεια αποκέντρωσης και αλλαγής του συμβολισμού. Ωστόσο, η ένταση δεν έλειπε.

– Το περιστατικό του 2012: Ο τότε δήμαρχος Γιώργος Καμίνης δεν κατάφερε να συγχρονιστεί με την αλλαγή του χρόνου, με αποτέλεσμα οι Αθηναίοι να γιορτάσουν πριν ολοκληρώσει τον λόγο του. Το 2013, παρά τις προσπάθειές του, υπήρξε και πάλι ασυγχρονισμός κατά 4 δευτερόλεπτα, προκαλώντας ευθυμία στο κοινό.

Η επιστροφή στο Σύνταγμα

Το πρωτοχρονιάτικο πάρτι επέστρεψε στην Πλατεία Συντάγματος υπό τον Κώστα Μπακογιάννη το 2020. Η επιστροφή αυτή συνοδεύτηκε από έντονο συμβολισμό, καθώς το χριστουγεννιάτικο δέντρο ήρθε από το Καρπενήσι, την ιδιαίτερη πατρίδα του δημάρχου.

Οι χρονιές της πανδημίας

Η Πρωτοχρονιά του 2021 και του 2022 ήταν διαφορετική λόγω της πανδημίας. Τα αυστηρά lockdown ανάγκασαν τους περισσότερους να γιορτάσουν στα σπίτια τους. Ωστόσο, ομάδες Πακιστανών μεταναστών έσπασαν την απομόνωση, συγκεντρώνοντας στο Σύνταγμα για να γιορτάσουν.

Η «επιστροφή στην κανονικότητα»

Από το 2023 και έπειτα, οι εορτασμοί επέστρεψαν σταδιακά σε πιο παραδοσιακές φόρμες, με το Σύνταγμα να ανακτά μέρος της εορταστικής του λάμψης. Παρά την προσπάθεια, το ευρύτερο κέντρο της Αθήνας δεν κατάφερε να επαναφέρει τη φαντασμαγορική ατμόσφαιρα παλαιότερων δεκαετιών.

Η εξέλιξη των πρωτοχρονιάτικων εορτασμών στην Αθήνα αποτελεί έναν καθρέφτη της σύγχρονης ιστορίας της, από την ευημερία και την ένταση, μέχρι τις προσαρμογές και την ανθεκτικότητα των κατοίκων της.

Κληρονομιά μιας εποχής

Οι δεκαετίες του ’60 και του ’70 άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους στη μνήμη όσων τις έζησαν. Η λάμψη της Αθήνας, οι παραδόσεις, αλλά και οι αλλαγές που έφερε ο χρόνος παραμένουν κομμάτι της ιστορίας και της πολιτισμικής κληρονομιάς της πόλης.