Advertisement
ΕΛΛΑΔΑ

Μεγάλη απάτη: Αν δεις στο παρμπρίζ σου, αυτό το χαρτί, πάρε την αστυνομία, ετοιμάζονται να σε κλέψουν

21:09
Ελισάβετ Πασπαλιάρη

Οι επιτήδειοι με δύο νέες απάτες προσπαθούν να κλέψουν χρήματα από ανυποψίαστα θύματα.

Μία από αυτές, σύμφωνα με το Action24, έχει να κάνει με το σημείωμα που αφήνουν οι απατεώνες στα παρμπρίζ των αυτοκινήτων, το οποίο μοιάζει αρκετά σε κλήση εξαιτίας τροχαίου ατυχήματος.

Advertisement

Ειδικότερα, σ’ ένα κομμάτι χαρτί τονίζουν στα υποψήφια θύματά τους, ότι νωρίτερα είχαν προκαλέσει ζημιά στο δικό τους αυτοκίνητο, και γι’ αυτό πρέπει να προχωρήσουν οι σχετικές διαδικασίες για να «καλυφθούν» οι ζημιές.

Στη συνέχεια, ζητούν από τον οδηγό – θύμα να επικοινωνήσει μαζί τους, προκειμένου να παρέμβει η ασφαλιστική εταιρεία και να πληρώσει την υποτιθέμενη ζημιά. Αρκετοί απ’ αυτούς «επιστρατεύουν» και ψευδομάρτυρες που «επιβεβαιώνουν» ότι προκλήθηκαν ζημιές στο αυτοκίνητο.

Advertisement

Μετά από πολλαπλές καταγγελίες πολιτών, οι ασφαλιστικές εταιρείες επισημαίνουν στους πελάτες να είναι ιδιαίτερα προσεχτικοί και να μην παρασύρονται από τέτοια μηνύματα.

Advertisement

Οι δύο νέες απάτες στους ελληνικούς δρόμους

Μάλιστα, τις τελευταίες ημέρες έχει παρατηρηθεί και μία νέα μορφή απάτης στους ελληνικούς δρόμους, η οποία σχετίζεται περισσότερο με επιτόπιες κλοπές και όχι με «μελλοντικές πληρωμές».

Όπως αναφέρει ο τηλεοπτικός σταθμός, ο επιτήδειος αφήνει πάλι στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου ένα ανάλογο χαρτί, που έχει τη μορφή κλήσης Τροχαίας, αφήνει τα πράγματά του στο αυτοκίνητο για να πάρει την κλήση, και στη συνέχεια με το άλλο χέρι ανοίγουν την πόρτα του οχήματος, κλέβοντας τα πράγματα εντός του Ι.Χ.

Δώστε προσοχή: Έχετε δει αυτόν τον άνδρα; Αν ναι, καλέστε αμέσως την Αστυνομία – Μιλάμε για μεγάλη απάτη

Απάτη: Στη δημοσιότητα τα στοιχεία για έναν 34χρονο άνδρα που προσπάθησε να αποσπάσει 175.000 ευρώ από μια ηλικιωμένη γυναίκα.
Η ΕΛΑΣ δημοσίευσε τα στοιχεία ενός αλλοδαπού άνδρα, μέλους εγκληματικής συμμορίας, ο οποίος συνελήφθη στην Πάτρα μετά από απόπειρα εκβίασης 175.000 ευρώ από ηλικιωμένη γυναίκα.

Advertisement

Τα στοιχεία του άνδρα θα δημοσιευθούν σύμφωνα με σχετική διάταξη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Πατρών.

Ο άνδρας αυτός είναι ο εξής: «Ο άντρας που είναι σεσημασμένος για την υπόθεση, ο οποίος είναι και ο πατέρας του».

Πρόκειται για τον: ZHURAVEL ANDRI του SERGEY και της MARIA, γεννημένος στις 04/05/1990, στην Ουκρανία.

Advertisement

Σύμφωνα με τη σχετική Εισαγγελική Διάταξη, η δημοσιοποίηση αυτή αποσκοπεί στην προστασία του κοινωνικού συνόλου και στη διευκόλυνση της πραγμάτωσης των αξιώσεων της Πολιτείας για εξιλέωση για τα εγκλήματα που διέπραξαν, καθώς και στη διερεύνηση της συμμετοχής τους σε άλλες αξιόποινες πράξεις.

Στο πλαίσιο αυτό παρακαλούνται οι πολίτες να επικοινωνούν με την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Πατρών στα τηλέφωνα 2610695152 και 2610695140 και να παρέχουν σχετικές πληροφορίες. Σημειώνεται ότι διασφαλίζεται η ανωνυμία και το απόρρητο των επικοινωνιών.

Το χρονικό της υπόθεσης.

Ειδικότερα, το απόγευμα της Δευτέρας 6 Οκτωβρίου, άγνωστος δράστης (άνδρας – γυναίκα) επικοινώνησε τηλεφωνικά με ηλικιωμένη γυναίκα, προσποιούμενος τον γιατρό και την κόρη της και απαίτησε (175.000 ευρώ) για να σώσει τη ζωή της κόρης της, με το πρόσχημα ότι η ηλικιωμένη ενεπλάκη σε τροχαίο ατύχημα και τραυματίστηκε σοβαρά.

Η ηλικιωμένη γυναίκα δεν πείστηκε από τα λόγια της απατεώνισσας και αμέσως επικοινώνησε με αστυνομικούς της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Πατρών, οι οποίοι επισκέφθηκαν το σπίτι της και τη συνέλαβαν επ’ αυτοφώρω τη στιγμή που παρέλαβε την τσάντα από το θύμα.

Η σωματική εξέταση που πραγματοποίησε ο αστυνομικός που την συνέλαβε είχε ως αποτέλεσμα τον εντοπισμό και την κατάσχεση 130 ευρώ, ενός κινητού τηλεφώνου και τεσσάρων εισιτηρίων υπεραστικών λεωφορείων.

Από την προανάκριση των αστυνομικών της Υποδιεύθυνσης Ασφαλείας Πατρών προέκυψε ότι από τον Μάιο του 2024, η κατηγορούμενη μαζί με άγνωστους συνεργούς της, είχαν συστήσει οργανωμένη και διαρκή εγκληματική οργάνωση με σκοπό την εξαπάτηση ηλικιωμένων ατόμων και την απόκτηση μεγάλων χρηματικών ποσών.

Μεγάλη απάτη: απότομη αύξηση των περιστατικών απάτης με κάρτες

Οι Έλληνες κάτοχοι καρτών έχασαν περίπου 24 εκατ. ευρώ το 2023, λόγω της αύξησης των περιστατικών απάτης κατά 43%, με τις απομακρυσμένες συναλλαγές να είναι οι πιο ευάλωτες σε επιθέσεις, με τα POS να καταγράφουν τη μεγαλύτερη ετήσια αύξηση.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας της Τράπεζας της Ελλάδος (ΤτΕ), πέρυσι, σε συναλλαγές αξίας άνω των 102 δισ. ευρώ, εμπλακήκαν σε περιπτώσεις απάτης συναλλαγές αξίας περίπου 24 εκατ. ευρώ, ενώ το αμέσως προηγούμενο έτος, οι επιτήδειοι κατάφεραν να αποσπάσουν περίπου 16 εκατ. ευρώ από συνολικές συναλλαγές αξίας περίπου 94 δισ. ευρώ, και και το 2021, άγγιξαν «λεία» 14 εκατ. ευρώ σε συνολικές συναλλαγές αξίας 83 δισ. ευρώ.

Σε αριθμούς, οι περιπτώσεις απάτης ανήλθαν σε 410.345 από περίπου 2 δισεκατομμύρια συναλλαγές.

«Όσον αφορά τα περιστατικά απάτης σε συναλλαγές με κάρτες πληρωμών το 2023, καταγράφηκε σημαντική αύξηση κατά 43% σε σύγκριση με το 2022. Ομοίως, ο αριθμός των δόλιων συναλλαγών ως ποσοστό των συνολικών συναλλαγών, παρά το γεγονός ότι παρέμεινε σε χαμηλό επίπεδο 0,02%, αυξήθηκε κατά 25% σε σύγκριση με το 2022, που αντιστοιχεί σε μία δόλια συναλλαγή για κάθε 5.400 συναλλαγές», υπογραμμίζεται στην έκθεση:

«Αντίστοιχα με τον αριθμό των δόλιων συναλλαγών, η αξία τους αυξήθηκε κατά 46% σε σύγκριση με το 2022 και το μερίδιό τους επί της συνολικής αξίας των συναλλαγών παραμένει χαμηλό στο 0,02%, που αντιστοιχεί σε μία δόλια συναλλαγή για κάθε 4.300 ευρώ αξίας συναλλαγής, δηλαδή 34% αύξηση σε σύγκριση με το 2022».

Η ανάλυση των περιστατικών απάτης ανά τύπο συναλλαγής κατέγραψε τα εξής:

Για τις συναλλαγές εξ αποστάσεως με κάρτα χωρίς παρουσία (CNP), 337 000 περιστατικά απάτης (που αντιστοιχούν σε 17,5 εκατ. ευρώ) σημειώθηκαν το 2023, έναντι 251 000 (που αντιστοιχούν σε 13 εκατ. ευρώ) το 2022 (αύξηση 34% και 35% αντίστοιχα).

Για τις συναλλαγές μέσω τερματικών POS, 68 000 περιστατικά απάτης (αξίας 4,2 εκατ. ευρώ) σημειώθηκαν το 2023, έναντι 33 000 (αξίας 1,7 εκατ. ευρώ) το 2022 (αυξήσεις 106% και 142% αντίστοιχα).

Στις συναλλαγές μέσω ΑΤΜ σημειώθηκαν 5.000 περιστατικά απάτης (αξίας 2 εκατ. ευρώ) το 22023 έναντι 3.000 περιστατικών (αξίας 1,5 εκατ. ευρώ) το 2022 (αύξηση 58% και 35% αντίστοιχα).

Σύμφωνα με την ΤτΕ, η αύξηση του ποσού των δόλιων συναλλαγών σε ΑΤΜ και POS το 2023 σε σύγκριση με το 2022 οφείλεται κυρίως σε δόλιες συναλλαγές με χρήση απολεσθεισών ή κλεμμένων καρτών.

Συγκεκριμένα, η αξία των μη εξουσιοδοτημένων συναλλαγών με απολεσθείσες ή κλεμμένες κάρτες στα ΑΤΜ αυξήθηκε κατά 42% σε 1,9 εκατ. ευρώ από 1,3 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ η αντίστοιχη αξία των συναλλαγών στα POS αυξήθηκε κατά 117% σε 3,8 εκατ. ευρώ από 1,7 εκατ. ευρώ το 2022.

Όσον αφορά τις συναλλαγές εξ αποστάσεως, οι περισσότερες δόλιες συναλλαγές αφορούν διαδικτυακές συναλλαγές, δηλαδή διαδικτυακές συναλλαγές με αλλοδαπές εταιρείες, όπως και τα προηγούμενα έτη.

Απάτη Αύξηση των τάσεων στις πιστωτικές κάρτες και τις εικονικές κάρτες
Το 2023, ο αριθμός των πιστωτικών καρτών αυξήθηκε κατά 4% σε 3,1 εκατομμύρια, ενώ ο αριθμός των εικονικών καρτών (αύξηση 8% σε 136.000) αυξήθηκε κατά το ίδιο ποσό με το προηγούμενο έτος.

Αντίθετα, ο αριθμός των προπληρωμένων καρτών μειώθηκε ελαφρά κατά 1% στα 2,3 εκατομμύρια, ενώ ο αριθμός των χρεωστικών καρτών αυξήθηκε ελαφρά κατά 0,1% στα 17,6 εκατομμύρια.

Συνολικά, ο αριθμός των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία ανήλθε σε 20,7 εκατομμύρια, σημειώνοντας μικρή αύξηση 0,1% σε σχέση με τον Δεκέμβριο του 2022.

Η μέση αξία συναλλαγών ανά κάρτα αυξήθηκε κατά 9% σε 4.948 ευρώ από 4.556 ευρώ το 2022.

Σύμφωνα με την ΤτΕ, η μεταβολή αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση κατά 9% της μέσης αξίας συναλλαγών ανά χρεωστική κάρτα από 4.898 ευρώ το 2022 σε 5.365 ευρώ.

Η μέση αξία συναλλαγών ανά πιστωτική κάρτα αυξήθηκε κατά 2% σε 2.547 ευρώ από 2.501 ευρώ το προηγούμενο έτος.

Η μέση αξία συναλλαγής ανά συναλλαγή τόσο για τις χρεωστικές όσο και για τις πιστωτικές κάρτες συνέχισε να μειώνεται, φθάνοντας τα 46 ευρώ το 2023 έναντι 48 ευρώ το 2022 (μείωση 4,5% στη μεταβολή).

Η μείωση αυτή είναι πιθανό να οφείλεται στην αυξημένη χρήση των χρεωστικών καρτών για την αγορά αγαθών και υπηρεσιών χαμηλότερης αξίας.

Απάτη: τι είναι το catfishing – και πώς να τη γλιτώσετε στο Instagram

Μια νέα απάτη έχει αποκαλυφθεί από απατεώνες που ξεγελούν τους χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Μια πολύ «μυστηριώδης» περίπτωση catfishing και cyberbullying αποκαλύφθηκε στη Θεσσαλονίκη, οδηγώντας στη σύλληψη ενός άνδρα από την ελληνική αστυνομία.

Ο άνδρας, ο οποίος συνελήφθη από τη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στη Θεσσαλονίκη το πρωί της 28ης Οκτωβρίου 2022, ήταν ήδη προφυλακισμένος και κατηγορείται για συκοφαντική δυσφήμιση, εξύβριση, απειλή και μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε ηλεκτρονικά δεδομένα μέσω διαδικτύου.

Όλα ξεκίνησαν όταν ένας άνδρας άρχισε να συνομιλεί μέσω Instagram με ένα προφίλ που φαινόταν να ανήκει σε μια γυναίκα.

Κάποια στιγμή, εκείνος βαρέθηκε και σταμάτησε να απαντά και ο χρήστης του άλλου προφίλ (το οποίο … που αποδείχθηκε ότι ήταν άνδρας) θύμωσε και κατέστρωσε ένα “νοσηρό” σχέδιο εκδίκησης.

Συγκεκριμένα, δημοσίευσε τη φωτογραφία του θύματος σε μια ιστοσελίδα γνωριμιών για ομοφυλόφιλους και το θύμα άρχισε ξαφνικά να λαμβάνει μηνύματα από αγνώστους.

Στη συνέχεια έγινε καταγγελία στην αστυνομία, διενεργήθηκε έρευνα και ο δράστης συνελήφθη.

Απάτες: τι πρέπει να γνωρίζουν οι πολίτες.

Η εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την ηλεκτρονική απάτη που ξεκίνησε το 2021 σε συνεργασία με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Ελληνική Αστυνομία και την Ελληνική Ένωση Τραπεζών (ΕΕΤΤ) συνεχίζεται και έχει συμβάλει στη μείωση του αριθμού των περιστατικών σε ένα πολύ μικρό ποσοστό του συνόλου των συναλλαγών.

Τόσο η ΕΕΤΤ όσο και ο Ελληνικός Χρηματοοικονομικός Διαμεσολαβητής έχουν αναρτήσει στις ιστοσελίδες τους απαντήσεις σε επίκαιρα ερωτήματα σχετικά με την ενημερωτική εκστρατεία.

Είδη απάτης στις ηλεκτρονικές πληρωμές και επενδύσεις

Συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις

– Έχω λάβει διάφορα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και SMS τις τελευταίες ημέρες. Σε αυτά τα μηνύματα, η “τράπεζά” μου μου λέει ότι “επιβεβαιώθηκε” “ύποπτη δραστηριότητα” στον λογαριασμό ή την κάρτα μου ή ότι ο λογαριασμός ή η κάρτα μου έχει “κλειδωθεί ή ανασταλεί”. Το μήνυμα περιέχει έναν σύνδεσμο και με προτρέπει να ακολουθήσω αμέσως τις οδηγίες του για να επιλυθεί το ζήτημα και να ξεμπλοκαριστεί η πρόσβασή μου.

«Αυτά τα μηνύματα δεν προέρχονται από την τράπεζά σας (στην πραγματικότητα, μπορεί να φαίνεται ότι αποστέλλονται από μια τράπεζα που δεν έχει καμία σχέση με εσάς). Πρόκειται για μηνύματα ηλεκτρονικού “ψαρέματος” (phishing) που έχουν σχεδιαστεί για να σας κάνουν να εισάγετε τον κωδικό πρόσβασης στο e-banking ή τα στοιχεία της κάρτας σας στον ίδιο απατηλό ιστότοπο με την τράπεζά σας. Η απάντηση σε αυτές τις κακόβουλες προσπάθειες είναι απλή. Δεν παρέχουμε προσωπικές πληροφορίες σε κανέναν που τις ζητάει. Ούτε η τράπεζα απαιτεί από εμάς να το κάνουμε».

-Πρόσφατα έβαλα μια αγγελία στο διαδίκτυο για την πώληση των προσωπικών μου αντικειμένων. Ένας άγνωστος μου τηλεφώνησε και μου είπε ότι ήθελε να τα αγοράσει. Ωστόσο, μου ζήτησε να του δώσω τα στοιχεία της κάρτας μου ή τον κωδικό e-banking για να καταθέσει τα χρήματα. Πρέπει να του δώσω τα στοιχεία μου; Πρέπει να τον εμπιστευτώ;

«Όχι, δεν πρέπει να τον εμπιστευτείτε. Το μόνο που χρειάζεται για να καταθέσει χρήματα είναι ο IBAN του λογαριασμού σας. Ποτέ μην αποκαλύπτετε τον κωδικό e-banking, τα στοιχεία της κάρτας σας ή τον κωδικό μιας χρήσης (OTP) όταν το κάνετε αυτό. Επίσης, εάν ο αγοραστής ισχυρίζεται ότι έχει πιστώσει τον λογαριασμό σας, επιβεβαιώστε μόνο το ακριβές ποσό μέσω της τράπεζας e-bank σας. Μην βασίζεστε σε αποδείξεις κατάθεσης που παρέχονται ή αποστέλλονται από τους αγοραστές. Μπορεί να είναι πλαστές».

– Πρόσφατα έλαβα ένα τηλεφώνημα από το εξωτερικό. Το άτομο είπε (στα αγγλικά) ότι ήταν τεχνικός μιας μεγάλης εταιρείας πληροφορικής και ότι ο υπολογιστής μου είχε μολυνθεί με κακόβουλο λογισμικό και ότι μπορούσε να διορθώσει το πρόβλημα. Δεν τον πίστεψα όμως και του έκλεισα το τηλέφωνο. Έκανα το σωστό;

«Ναι. Προσπάθησε να με εξαπατήσει. Αν συνεχίσετε να μιλάτε, ο απατεώνας θα εγκαταστήσει λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης και θα απαιτήσει τον πλήρη έλεγχο του υπολογιστή σας. Στη συνέχεια, με το πρόσχημα της επιδιόρθωσης του προβλήματος, ο απατεώνας θα ζητήσει τον κωδικό πρόσβασης στο e-banking και θα επιχειρήσει να μεταφέρει ο ίδιος τα χρήματα από τον λογαριασμό σας. Μην εμπιστεύεστε τον υπολογιστή σας σε έναν άγνωστο. Αν λάβετε κλήση από άγνωστο αριθμό, ειδικά από το εξωτερικό, που ισχυρίζεται ότι είναι εταιρεία πληροφορικής, ενώ δεν θυμάστε να έχετε αναφέρει βλάβη της συσκευής, κλείστε το τηλέφωνο. Μην συνεχίσετε να εγκαθιστάτε λογισμικό απομακρυσμένης διαχείρισης που συνιστάται από έναν άγνωστο».

-Μου είπαν ότι θα πληρώσω ένα τέλος για να καταθέσω χρήματα στο λογαριασμό μου και ότι πρέπει να μεσολαβήσω για μεταφορά χρημάτων. Υπάρχει κάποιο πρόβλημα με αυτό; Είναι παράνομο;

«Εάν σας ζητηθεί μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή διαφήμισης να μεταφέρετε χρήματα σε λογαριασμό τρίτου, συνήθως σε άλλη χώρα, ή να κάνετε ανάληψη χρημάτων από ΑΤΜ ή βιτρίνα καταστήματος και να καταθέσετε ένα ποσοστό ως προμήθεια, προσπαθούν να σας ξεγελάσουν για να διευκολύνετε μια παράνομη μεταφορά χρημάτων (money mulching ), και αυτού του είδους η συμπεριφορά τιμωρείται από το νόμο.

Συνεπώς:

*Κανονικά, δεν γνωρίζετε, αλλά δεν αναλαμβάνετε το ρόλο του μεσάζοντα στη μεταφορά χρημάτων άλλων ανθρώπων. Είτε το γνωρίζετε είτε όχι, μπορεί να εμπλέκεστε σε παράνομη δραστηριότητα και να υποστείτε σοβαρές συνέπειες.

*Αν λάβετε ένα ύποπτο μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μην απαντήσετε και μην ακολουθήσετε τον προτεινόμενο σύνδεσμο,

*Διασταυρώστε τα στοιχεία της εταιρείας που προσφέρει την εργασία και τα στοιχεία επικοινωνίας της (ειδικά αν εδρεύει στο εξωτερικό),

*Μην δίνετε τα στοιχεία του τραπεζικού σας λογαριασμού σε κανέναν.

*Μην κάνετε άλλα εμβάσματα που σας ζητούνται, αν πιστεύετε ότι έχετε εμπλακεί σε κάποιο έμβασμα. Επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας, την υπηρεσία που πραγματοποίησε τη συναλλαγή και την αστυνομία».

-Γενικά, τι μπορώ να κάνω για να αποφύγω να γίνω θύμα ηλεκτρονικής απάτης;

«Οι τράπεζες και οι ανταποκρίτριες τράπεζες παρέχουν χρήσιμες συμβουλές στις ιστοσελίδες τους για να σας βοηθήσουν να αποφύγετε να πέσετε θύμα απάτης.

Σε κάθε περίπτωση, τα βασικά βήματα για να κάνετε τις ηλεκτρονικές σας συναλλαγές όσο το δυνατόν πιο ασφαλείς είναι τα εξής

*Για να αποκτήσετε πρόσβαση στην υπηρεσία e-banking, θα πρέπει να εισαγάγετε ο ίδιος τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της τράπεζάς σας. Μην ακολουθείτε τα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.

*Χρησιμοποιήστε το ασφαλές περιβάλλον της Τράπεζας. Ο σύνδεσμος που εισάγετε (https://www…….. .gr) πρέπει να ταιριάζει με τη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου της Τράπεζας. Βεβαιωθείτε ότι ο σύνδεσμος είναι ασφαλής κάνοντας κλικ στο εικονίδιο του λουκέτου.

*Επιβεβαιώστε προσεκτικά τη συναλλαγή στο μήνυμα από την τράπεζα (π.χ. μέσω SMS, Viber ή εφαρμογής για κινητά) με τον κωδικό OTP one-time code πριν επιβεβαιώσετε τη συναλλαγή.

*Αποφύγετε τη χρήση δημόσιων ή κοινόχρηστων δικτύων.

*Μην αποθηκεύετε τον κωδικό ενός χρόνου στη συσκευή.

*Αλλάξτε τους κωδικούς πρόσβασης τουλάχιστον κάθε έξι μήνες.

*Βελτιώστε την ασφάλεια της συσκευής σας διατηρώντας το λογισμικό προστασίας από κακόβουλο λογισμικό ενημερωμένο και ενημερώνοντας τακτικά το λειτουργικό σας σύστημα.

*Εξασφαλίστε ότι τα στοιχεία της διεύθυνσης ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο ηλεκτρονικό μήνυμα που λαμβάνετε αντιστοιχούν στο όνομα του προσώπου που θεωρείτε ότι είναι ο αποστολέας, ιδίως όταν σας λένε ότι το πρόσωπο αυτό βρίσκεται α) στη λίστα επαφών σας, β) στην τράπεζά σας ή γ) σε άλλον γνωστό πάροχο ενός προϊόντος ή μιας υπηρεσίας. .

*Αποφύγετε και διαγράψτε μηνύματα αμφιβόλου προέλευσης που λαμβάνετε σε ηλεκτρονικές συσκευές ή εφαρμογές.

*Μην αποκαλύπτετε σε τρίτους (π.χ. ενδιαφερόμενους αγοραστές, υποψήφιους πελάτες), μέσω τηλεφώνου, κινητού τηλεφώνου, ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, διαδικτυακών φορμών, μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή άλλων μέσων, ονόματα χρηστών, κωδικούς πρόσβασης, στοιχεία καρτών (αριθμός, CVV, PIN), OTP (κωδικοί πρόσβασης μιας χρήσης) ή άλλους αριθμητικούς κωδικούς Μην αποκαλύπτετε ευαίσθητες πληροφορίες όπως.

*Χρησιμοποιήστε ένα ενημερωμένο πρόγραμμα περιήγησης στο διαδίκτυο (π.χ. Chrome, Microsoft Edge).

*Αν υποψιάζεστε ότι ο κωδικός ασφαλείας σας έχει παραβιαστεί, επικοινωνήστε αμέσως με την τράπεζά σας».

-Πρόσφατα, δέχομαι συχνές κλήσεις από έναν άγνωστο αριθμό. Το άτομο, το οποίο φαίνεται να είναι εκπρόσωπος μιας επενδυτικής εταιρείας, λέει: “Έχω ετοιμάσει μια εξατομικευμένη επενδυτική ευκαιρία για εσάς. Μπορώ να εμπιστευτώ τα χρήματά μου σε αυτό το άτομο;

«Κινδυνεύετε να πέσετε θύμα απάτης.

* Μην εμπιστεύεστε ανθρώπους που υπόσχονται ασφαλείς επενδύσεις με υψηλά, γρήγορα, εγγυημένα κέρδη.

* Αν επενδύσετε, ελέγξτε πρώτα αν η εταιρεία έχει άδεια λειτουργίας από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς ή άλλες ευρωπαϊκές αρχές. Βεβαιωθείτε ότι η εταιρεία καλύπτεται από ένα Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) ή συμμετέχει σε ένα ταμείο εγγυήσεων ή άλλο ξένο οργανισμό που παρέχει επενδυτικές εγγυήσεις. Επισκεφθείτε τους ακόλουθους δικτυακούς τόπους».

-Εάν έχω πέσει θύμα ηλεκτρονικής απάτης και την έχω καταγγείλει στη Συνεταιριστική Τράπεζα, υπάρχει άλλος οργανισμός με τον οποίο μπορώ να επικοινωνήσω απευθείας; Επίσης, υπάρχει άλλος οργανισμός στον οποίο μπορώ να απευθυνθώ αν είμαι θύμα επενδυτικής απάτης;

«Και στις δύο περιπτώσεις, αναφέρετε την απάτη στη διεύθυνση:

*στο πλησιέστερο αστυνομικό τμήμα- ή

*Στη Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος (ΔΙΔΗΕ) της Ελληνικής Αστυνομίας.

-Τηλέφωνο: 11188

-FAX: 213-1527471

-E-mail: ccu@cybercrimeunit.gov.gr

-Mέσω της διαδικτυακής πύλης: https://goo.gl/vOHdVb

– Διεύθυνση: Οδός Αλεξάνδρας 173, ΤΚ 11522, Αθήνα, Ελλάδα

Επικοινωνήστε μαζί μας»

-Πρόσφατα είδαμε και ακούσαμε στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο μια εκστρατεία για την ευαισθητοποίηση του κοινού και την παροχή πληροφοριών σχετικά με τις διαδικτυακές απάτες με το σύνθημα “Η παύση είναι αρκετή για να αποφύγετε τις διαδικτυακές απάτες”. Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες σχετικά με αυτή την εκστρατεία;

«Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την εκστρατεία αυτή, που υλοποιήθηκε σε συνεργασία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, της Τράπεζας της Ελλάδος, της Ελληνικής Αστυνομίας και της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών, μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤΤ)» : https://www.hba.gr/info/PhishingCamp

-Πού μπορώ να βρω περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους διάφορους τύπους ηλεκτρονικής απάτης και τις απάτες που σχετίζονται με επενδύσεις;

«Ο δικτυακός τόπος της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) περιέχει όλο το υλικό των διαφόρων εκστρατειών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού σχετικά με την ηλεκτρονική απάτη, όπως

*απάτη στον «κυβερνοχώρο (CyberScams): https://old.hba.gr/News/Details/1509

*απάτη με το λαθρεμπόριο χρημάτων (European Money Mule Action – EMMA): https://old.hba.gr/News/Details/36

Επιπλέον, ο δικτυακός τόπος της ΕΑΤ περιέχει χρήσιμες ανακοινώσεις σχετικά με διάφορους τύπους απάτης (π.χ. απάτες αλλαγής κάρτας SIM, απάτες “ύποπτης τεχνικής υποστήριξης”, τηλεφωνικές απάτες κ.λπ.) στο πλαίσιο των συνεχών προσπαθειών της για ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των συμμετεχόντων στις συναλλαγές».

TAGS:
Advertisement