kyma-anatimiseon-ta-proionta-poy-pairnoyn-fotia-sta-soyper-market-36582
16:55

Κύμα ανατιμήσεων: Τα προϊόντα που παίρνουν φωτιά στα σούπερ Μάρκετ

16:55
Newsroom

Πανικός έχει ξεσπάσει τις τελευταίες μέρες με τις δηλώσεις για ανατιμήσεις και αυξήσεις στις τιμές στα βασικά προϊόντα και στο ρεύμα. Με τα ενεργειακά αποθέματα και τις πρώτες ύλες να αυξάνοντες σε δυσανάλογα ποσοστά , έρχεται δύσκολο φθινόπωρο για καταναλωτές και επιχειρήσεις, κάτι που έχει αντιληφθεί και προσπαθεί να «μαζέψει» η κυβέρνηση κινούμενη στο να ανακοινώσει αντισταθμιστικά μέτρα.

Ωστόσο, αυξήσεις καταγράφονται ήδη σε φυσικό αέριο, πετρέλαιο και προϊόντα καθημερινότητας, ενώ ανατιμήσεις αναμένονται για το επόμενο χρονικό διάστημα και σε άλλα βασικά προϊόντα των σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα, οι πελάτες να «κυνηγούν» από τώρα τις προσφορές και να ετοιμάζουν την «καβάντζα» τους!

Advertisement

Σύμφωνα με πληροφορίες, στη λίστα ανατιμήσεων περιλαμβάνονται τα εξής προϊόντα

– πανάκια καθαρισμού (αύξηση της τάξης 4-25%)

– ζυμαρικά (7-23%)

– χυμοί (5-15,5%)

– ρύζι τζαζμίν (10%)

– φέτα (9%)

– αφρόλουτρα (7%)

– κατεψυγμένα λαχανικά (6%)

– τυριά (5,7%)

– εσπρέσο (5,5%)

– στιγμιαίος καφές (5%)

– αλάτι (5%)

– κρουασάν (5%)

– πουρές (4,5%)

– σάλτσες (4,5%)

– παιδικές τροφές σε βαζάκια (4,8%)

– ελληνικός καφές (4,5%)

– αλεύρι (4,5%)

– αλουμινόχαρτο (3,5%)

– σοκολάτα-κουβερτούρα (3,5%)

– βρεφικό γάλα (3%)

– χλωρίνη (3%)

– κέτσαπ, μουστάρδες, μαγιονέζες (3%)

– τσάι (3%)

– χαρτί υγείας (3%)

– γάλα εβαπορέ (3%)

– κρεμοσάπουνο (2,5%)

– τοματοειδή (2,5%)

– δημητριακά (2,5%)

– ροφήματα (2,5%)

– εισαγόμενα νερά (2-4%)

– ζωοτροφές (1,5-5%)

Τι δείχνουν τα στοιχεία

Προς το παρόν, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις εμφανίζονται σε βασικά προϊόντα τροφίμων, όπως είναι τα έλαια, τα κρέατα, τα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα τυριά, οι μαργαρίνες. Ενδεικτικά οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε σχέση με πέρυσι, όπως εμφανίζονται στην τελευταία έρευνα για το Δείκτη Τιμών Καταναλωτή το μήνα Ιούλιο, έγιναν: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, νωπά λαχανικά 8%, νωπά ψάρια 6,58%, νωπά φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4,39%, τυριά 3,54%, μαργαρίνη και άλλα φυτικά λίπη 3%, ελαιόλαδο 2,61%, πίτσες και πίτες 2,08%, ζυμαρικά 1,83%, παιδικές τροφές 1,73%, κατεψυγμένα ψάρια 1,73%, αλεύρι 1,69%, πατάτες 1,21%.

Advertisement

Τον κύκλο των αυξήσεων δεν δίστασαν μάλιστα να ανοίξουν οι πολυεθνικές εταιρείες, μιλώντας ανοικτά για εντεινόμενες πληθωριστικές πιέσεις. Η Coca Cola έχει προχωρήσει ήδη σε ανατιμήσεις, το ίδιο και η Nestle η οποία εκτιμά ότι ως το τέλος της χρονιάς οι μεσοσταθμικές αυξήσεις που θα έχει επιβάλει στα προϊόντα της θα φθάνουν το 4%. Απ’ τις τελευταίες ενδιάμεσες οικονομικές εκθέσεις τους δείχνουν ότι την ίδια προσέγγιση θα ακολουθήσουν Unilever και Reckitt Benckiser διεθνώς προκειμένου να διοχετεύσουν μέρος του αυξημένου κόστους που αντιμετωπίζουν στους καταναλωτές. Πρόσφατα τόσο η Pepsico όσο και η Heineken προειδοποιούσαν πως η μεγαλύτερη πίεση που θα δεχθούν απ’ την άνοδο των πρώτων υλών θα είναι μέσα στους επόμενους μήνες, γεγονός που αφήνει ανοικτό το παράθυρο νέων προσαρμογών στους τιμοκαταλόγους τους στο τέλος της χρονιάς. Επίσης μεγαλύτερες πληθωριστικές πιέσεις κατά τους επόμενους μήνες βλέπουν η Danone και η General Mills.

Advertisement

Το κύμα των ανατιμήσεων θα επηρεάσει τον οικιακό εξοπλισμό, τα έπιπλα, τις λευκές συσκευές, τα είδη τεχνολογίας και την ένδυση και υπόδηση.