Πιλότοι της Ελληνικής Αεροπορίας είχαν παρακούσει εντολές και βρέθηκαν πάνω από στρατόπεδο της Σμύρνης. Την αποκάλυψη την έκαναν πολλά χρόνια μετά ενώ ήταν απόστρατοι.
Το 1987 η ελληνοτουρκική κρίση με αντικείμενο σύγκρουσης το θέμα της υφαλοκρηπίδας έφερε τις δύο χώρες στα πρόθυρα του πολέμου. Ήταν τότε που η Τουρκία έβγαλε στο Αιγαίο το ωκεανογραφικό «Πίρι Ρέις» για έρευνες. Τα γεγονότα που ακολούθησαν οδήγησαν στα πρόθυρα του πολέμου. Ωστόσο μία αερομαχία οδήγησε δύο Έλληνες πιλότους σε μία παράτολμη και επικίνδυνη ενέργεια πάνω από τη Σμύρνη.
Ήταν Απρίλιος του 1987 η και ατμόσφαιρα στο Αιγαίο ήταν εκρηκτική. Η ελληνική πλευρά με την κυβέρνηση Παπανδρέου ήταν αποφασισμένη. Ο στρατός ήταν προετοιμασμένος για πόλεμο. Ολόκληρος ο Ελληνικός Στόλος είχε αναπτυχθεί στο Αιγαίο…
Ελλάδα και Τουρκία είχαν βρεθεί ένα βήμα από την ένοπλη σύγκρουση. Όπως και το 1976, έτσι και το 1987 το Αιγαίο «έβραζε» από την πολεμική μηχανή των δύο χωρών / Εφημερίδα «Τα Νεα», Μάρτιος 1987
Πιλότοι : Η «επίβλεψη» του Πίρι Ρέις και οι αερομαχίες
Οι Έλληνες χειριστές των μαχητικών είχαν λάβει εντολές να παρακολουθούν και να επιτηρούν στενά το τουρκικό ερευνητικό πλοίο. Οι αερομαχίες και οι αναχαιτίσεις ανάμεσα στην ελληνική και την τουρκική πολεμική αεροπορία είχαν «πυκνώσει». Άλλα 40 ελληνικά αεροσκάφη ήταν έτοιμα για απογείωση. Όπως είχε αναφέρει σε συνέντευξή του ο Μ.Σ. , όλα ήταν έτοιμα και οι πιλότοι των μαχητικών απλά περίμεναν το «σήμα».
Χαρακτηριστικά είχε πει ότι τα ξημερώματα μπήκαν στα αεροπλάνα και περίμεναν να ριχτούν στη μάχη. Η ενημέρωση που είχαν ήταν σε πολεμικό πνεύμα. Ανέμεναν τη διαταγή για απογείωση. «…τελικά στις έξι παρά τέταρτο το πρωί υπέκλεψαν συνομιλία από το κοντινό τουρκικό ραντάρ. Έμαθαν ότι το «Πίρι Pέις» δεν θα βγει. Στις έξι και τέταρτο μας είπαν ότι όλα είχαν τελειώσει»…
Οι αερομαχίες στο Αιγαίο ήταν καθημερινό φαινόμενο και οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις βρίσκονταν σε πλήρη ετοιμότητα / Εφημερίδα «Τα Νέα», Μάρτιος 1987
Την επόμενη βδομάδα ο πιλότος Μ.Σ. και ο εκπαιδευτής του Γ.Π. είχαν εμπλακεί σε μία από τις πολλές αερομαχίες στο Αιγαίο, η οποία κράτησε πολλή ώρα. Μαχητικά των δύο χωρών συναντήθηκαν στην εναέρια περιοχή της Χίου και των Οινουσσών. Καθώς είχαν ξεμείνει από καύσιμα, τα τουρκικά μαχητικά γύρισαν για προσγείωση στο κοντινό αεροδρόμιο της Σμύρνης. Το ίδιο και τα ελληνικά Φάντομ τα οποία γύρισαν στη βάση τους για τον ίδιο λόγο.
Η επικίνδυνη ενέργεια των δύο πιλότων
Οι δύο νεαροί πιλότοι Μ.Σ και Γ.Π δεν ακολούθησαν τα υπόλοιπα ελληνικά αεροπλάνα και προχώρησαν σε μία παράτολμη κίνηση. Ακολούθησαν τα τουρκικά μαχητικά ως τις τουρκικές ακτές και πέταξαν πάνω από το αεροδρόμιο της Σμύρνης, περίπου στα 200 πόδια. Ο αιφνιδιασμός ήταν τέτοιος που οι Τούρκοι δεν πρόλαβαν να αντιδράσουν, ενώ το ελληνικό αεροσκάφος είχε πλέον χαθεί από τα ελληνικά ραντάρ. Το ραντάρ που βρισκόταν στη Λήμνο δεν μπορούσε να τους εντοπίσει. Όπως ο ίδιος ο Μ.Σ είπε, το ραντάρ της Μυκόνου φώναζε σαν τρελό. «Περάσαμε χαμηλά από τον πύργο ελέγχου του τουρκικού αεροδρομίου και σηκώθηκε όλη η αεροπορία τους να μας κυνηγήσει.
Το ραντάρ της Mυκόνου φώναζε σαν τρελό. Μας έψαχναν. Ήταν ο Θ. που κατάλαβε τι έγινε. Tότε πετάξαμε υπερηχητικά πάνω από όλα τα χωριά τους. Πετούσαμε πολύ μα πολύ χαμηλά κάπου στα 100 μέτρα και… ισιώσαμε όλα τα τζαμιά».
Το περιστατικό είχε διάρκεια μόλις μερικών λεπτών και λίγο αργότερα το ελληνικό Φάντομ με τους Μ.Σ και Γ.Π «εμφανίστηκε» ξανά στα ραντάρ.
Η απόκρυψη της “πρωτοβουλίας”
Η επικίνδυνη και αψυχολόγητη ενέργεια των δύο νεαρών τότε πιλότων, θα μπορούσε να εξελιχθεί σε τραγωδία και ενδεχομένως σε πολεμική σύρραξη με απρόβλεπτες συνέπειες.
Ωστόσο οι δύο πιλότοι αποφάσισαν να μην αναφέρουν το σοβαρό περιστατικό στους ανωτέρους τους, διότι γνώριζαν ότι θα τιμωρούνταν παραδειγματικά καθώς η ενέργειά τους πιθανόν να έπαιρνε άλλη τροπή. Οι δύο πιλότοι πολλά χρόνια αργότερα πήραν θέσεις ευθύνης στην Πολεμική Αεροπορία και αποκάλυψαν το περιστατικό ως απόστρατοι πλέον.