Η δημοτική αστυνομία της Αθήνας βρίσκεται αντιμέτωπη με μια νέα στρατηγική που επινοήθηκε από οδηγούς για να αποφεύγουν τις κλήσεις σε παράνομα σταθμευμένα αυτοκίνητα. Πολλοί οδηγοί αφαιρούν τις πινακίδες κυκλοφορίας από τα οχήματά τους, είτε για να δώσουν την εντύπωση ότι αυτές έχουν ήδη αφαιρεθεί λόγω προηγούμενης παράβασης είτε για να εμποδίσουν την έκδοση κλήσης, η οποία συνδέεται παραδοσιακά με τον αριθμό κυκλοφορίας.
Ωστόσο, η δημοτική αστυνομία αντέδρασε υιοθετώντας μια σημαντική αλλαγή στη διαδικασία επιβολής προστίμων. Οι κλήσεις πλέον δεν εκδίδονται βάσει του αριθμού κυκλοφορίας, αλλά του αριθμού πλαισίου του οχήματος, γνωστού και ως VIN (Vehicle Identification Number). Ο αριθμός αυτός είναι μοναδικός για κάθε όχημα και δεν μπορεί να αφαιρεθεί ή να αλλοιωθεί, διασφαλίζοντας έτσι την ταυτοποίηση του οχήματος και την αποτελεσματικότητα του συστήματος προστίμων.
Από την έναρξη της εφαρμογής αυτής της μεθόδου, έχουν ήδη καταγραφεί περισσότερες από 50 παραβάσεις βάσει αριθμών πλαισίου, γεγονός που αναδεικνύει την αποτελεσματικότητα της νέας προσέγγισης.
Ο αριθμός πλαισίου αποτελεί έναν μοναδικό κωδικό 17 χαρακτήρων που χαρακτηρίζει κάθε όχημα και λειτουργεί ως “ταυτότητά” του. Πρόκειται για ένα είδος “DNA” του οχήματος, το οποίο περιλαμβάνει πληροφορίες όπως:
– Χώρα και εργοστάσιο κατασκευής.
– Κατασκευαστή.
– Τύπο και έτος κατασκευής.
– Αύξοντα αριθμό παραγωγής.
Ο αριθμός πλαισίου είναι εμφανής σε διάφορα σημεία του οχήματος, όπως:
– Στην άδεια κυκλοφορίας.
– Στο χώρο του κινητήρα.
– Στο ταμπλό, κοντά στο παρμπρίζ.
– Στην πόρτα του οδηγού.
Ο αριθμός πλαισίου διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο σε πολλούς τομείς, όπως:
– Ταυτοποίηση του οχήματος.
– Έλεγχο ιστορικού (π.χ. ατυχήματα, προηγούμενες ιδιοκτησίες).
– Διαδικασίες ασφάλισης και μεταβίβασης.
– Έκδοση ΚΤΕΟ και αγορά ανταλλακτικών. Επιπλέον, αποτελεί σημαντικό εργαλείο για την προστασία από κλοπές και την αποφυγή απατών, ιδιαίτερα στις αγοραπωλησίες οχημάτων.
Η μετάβαση από τον αριθμό κυκλοφορίας στον αριθμό πλαισίου για την έκδοση κλήσεων αποτελεί μια στρατηγική τομή που ενισχύει την αποδοτικότητα της δημοτικής αστυνομίας και περιορίζει τα περιθώρια παρατυπιών. Αυτή η νέα πρακτική όχι μόνο αντιμετωπίζει το φαινόμενο της σκόπιμης αφαίρεσης πινακίδων, αλλά παράλληλα αναβαθμίζει το επίπεδο ελέγχου και διαφάνειας στους δρόμους.
Η προθεσμία εκπνέει για τους χιλιάδες ιδιοκτήτες οχημάτων που κυκλοφορούν χωρίς ασφάλιση ή δεν έχουν υποβληθεί στον απαιτούμενο τεχνικό έλεγχο (ΚΤΕΟ). Μέχρι το τέλος Οκτωβρίου, οι παραβάτες αναμένεται να λάβουν ειδοποιήσεις για την επιβολή προστίμων, τα οποία μπορεί να φτάσουν έως και τα 1.000 ευρώ.
Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης έχει ολοκληρώσει τις προετοιμασίες για την πρώτη ηλεκτρονική διασταύρωση, που στοχεύει στην ταυτοποίηση των οχημάτων που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους. Αυτή η διαδικασία θα επιτρέψει την ακριβή ανίχνευση και την έγκαιρη ενημέρωση των αρμόδιων αρχών.
Όσοι ιδιοκτήτες οχημάτων δεν έχουν συμμορφωθεί έως τα τέλη Οκτωβρίου θα κληθούν να πληρώσουν πρόστιμα, τα οποία κυμαίνονται από 250 ευρώ έως 1.000 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος. Επιπλέον, η μη συμμόρφωση συνεπάγεται την αφαίρεση πινακίδων και άδειας κυκλοφορίας. Σε περιπτώσεις υποτροπής, τα πρόστιμα δύνανται να διπλασιαστούν.
Τα πρόστιμα διαμορφώνονται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και εξαρτώνται από την κατηγορία της παράβασης και τον τύπο του οχήματος:
– Δίκυκλα: 250 ευρώ
– Επιβατικά και λοιπά οχήματα: 500 ευρώ
– Λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης: 1.000 ευρώ
– 150 έως 400 ευρώ, ανάλογα με τον τύπο του οχήματος.
– Το πρόστιμο ισούται με το ποσό των οφειλόμενων τελών, εφόσον υπάρχει χρέος ενός τουλάχιστον έτους.
Η πράξη επιβολής κυρώσεων κοινοποιείται στην αρμόδια αστυνομική αρχή, η οποία αναλαμβάνει την αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας και την υποβολή τους στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της περιφέρειας.
Για να επιστραφούν οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας, οι ιδιοκτήτες οφείλουν να προσκομίσουν το απαραίτητο ασφαλιστήριο συμβόλαιο ή το ισχύον δελτίο ΚΤΕΟ, ανάλογα με την περίπτωση. Παράλληλα, πρέπει να καταθέσουν την απόδειξη πληρωμής του προστίμου, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία και να παραλάβουν τα στοιχεία κυκλοφορίας τους.
Στο πλαίσιο της απαίτησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη μείωση των ρύπων, η Ελλάδα εξετάζει την επιβολή νέων τελών για τα παλιά ρυπογόνα οχήματα. Με τον μέσο όρο ηλικίας των Ι.Χ. να ανέρχεται στα 17,3 έτη, η κυβέρνηση προσπαθεί να ενθαρρύνει την ανανέωση του στόλου, μέσω κινήτρων για τη μετάβαση σε οχήματα νέας τεχνολογίας, όπως ηλεκτρικά.
Αναμένονται μέτρα που θα περιλαμβάνουν κίνητρα για την απόσυρση παλαιών οχημάτων, όπως οικονομικές ενισχύσεις και επιδοτήσεις για την αγορά φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων. Παράλληλα, θα εφαρμοστούν αντικίνητρα για τη χρήση παλαιών οχημάτων, με σκοπό την περιβαλλοντική αναβάθμιση και τη βελτίωση της δημόσιας υγείας.
Η εμφάνιση νέων μεθόδων κλοπής, όπως η «ασύρματη διακοπή κλειδώματος», έχει προκαλέσει ανησυχία στους ιδιοκτήτες οχημάτων. Εγκληματίες χρησιμοποιούν εξελιγμένες συσκευές για να παρακάμψουν την ασφάλεια των σύγχρονων κλειδιών αυτοκινήτων, επιτρέποντας τους να κλέβουν οχήματα χωρίς να χρειάζεται φυσική εισβολή.
Απέναντι σε αυτήν την απειλή, οι ειδικοί προτείνουν τη χρήση συστημάτων συναγερμού που δεν εξαρτώνται από την ασύρματη επικοινωνία, καθώς και μηχανικών κλειδαριών. Είναι επίσης σημαντικό να ελέγχετε πάντα χειροκίνητα αν το αυτοκίνητο έχει κλειδώσει.
Η επιτυχία των νέων μέτρων θα εξαρτηθεί από την ικανότητα της κυβέρνησης να κατανοήσει και να συνδυάσει τις ανάγκες της κοινωνίας με τις περιβαλλοντικές προτεραιότητες. Είναι κρίσιμο να διαμορφωθεί ένα σύστημα που θα ενθαρρύνει τη μετάβαση σε καθαρότερα οχήματα, χωρίς να επιβαρύνει υπερβολικά τους πολίτες, διασφαλίζοντας παράλληλα την οικονομική ανάπτυξη και την κοινωνική δικαιοσύνη.
Η νέα εποχή απαιτεί προσαρμογή στις σύγχρονες προκλήσεις και τη διαμόρφωση πολιτικών που θα στηρίζουν την καινοτομία και την προστασία του περιβάλλοντος, εξασφαλίζοντας παράλληλα την ευημερία όλων των πολιτών.