«Δήμητρα» της Λέσβου: Φωτογραφικά ντοκουμέντα από τις κάμερες διαχείρισης κυκλοφορίας αλλά και λεπτομέρειες για τις συνθήκες του τροχαίου δυστυχήματος, που είχε ως αποτέλεσμα, τον θανάσιμο τραυματισμό του 64χρονου Δημήτρη Καλογιάννη, γνωστού και ως «Δήμητρα της Λέσβου» που περιλαμβάνονται στις δύο εκθέσεις πραγματογνωμόνων, φέρνει στην δημοσιότητα το protothema.gr.
Έτσι, αναμένεται σύντομα να ολοκληρωθεί η δικογραφία και η οικογένεια του θύματος μέσω της δικηγόρου της κυρίας Λίλας Ραγκούση να κινήσει τις απαραίτητες διαδικασίες για να διεκδικήσει τις αποζημιώσεις.
Τα δύο πολυσέλιδα υπομνήματα που υπογράφουν ο διορισμένος από την Τροχαία Καλλιθέας ο μηχανολόγος μηχανικός κ. Φίλιππος Μπρέζας και ο πραγματογνώμονας και τεχνικός σύμβουλος της οικογένειας κ. Αναστάσιος Δέδες, δίνουν όλη την εικόνα της τραγωδίας που σημειώθηκε στις 05:10 τα ξημερώματα της 9ης Απριλίου στην παραλιακή.
Ο οδηγός της Mercedes κατέβηκε και «ξεκόλλησε» τα απομεινάρια από τα ρούχα του άτυχου Δημήτρη Καλογιάννη
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δύο πραγματογνώμονες κατάφεραν να ακτινογραφήσουν τις κινήσεις του 84χρονου οδηγού της μαύρης Mercedes, που αμέσως μετά την παράσυρση της «Δήμητρας της Λέσβου» όχι μόνο δεν σταμάτησε να βοηθήσει άλλα έφυγε και 1.9 χιλιόμετρα μακριά, στάθμευσε το όχημα στη λεωφόρο Συγγρού κατέβηκε κάτω «ξεκόλλησε» τα απομεινάρια από τα ρούχα του άτυχου Δημήτρη Καλογιάννη που ψυχορραγούσε αβοήθητος στην άσφαλτο και τα πέταξε στο πεζοδρόμιο.
«Ενέργεια δόλια και κατακριτέα» όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην έκθεση του ο κ. Δέδες. Ο δράστης μάλιστα, λόγω προχωρημένης ηλικίας, είχε δίπλωμα τριετίας που εκδόθηκε στις 12.6.19 και έληξε στις 12.6.21 ενώ το όχημα που ήταν στο όνομα της συζύγου του ήταν ανασφάλιστο.
«Δήμητρα» της Λέσβου: Η έκθεση αυτοψίας
Στην έκθεση αυτοψίας της Τροχαίας, περιγράφεται με λεπτομέρειες το φρικτό συμβάν στις 05:10 το ξημέρωμα της 9ης Απριλίου. Ένα τροχαίο που αν ο ηλικιωμένος οδηγός είχε σταματήσει, ίσως σήμερα ο Δημήτρης Καλογιάννης να ήταν ζωντανός αφού όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται η «Δήμητρα της Λέσβου» φαίνεται πως χαροπάλευε δύο και πλέον ώρες μόνος και αβοήθητος σε κάποια άκρη της λεωφόρου Ποσειδώνος «Η υπηρεσία μας ενημερώθηκε για το τροχαίο ατύχημα την 07:15 ώρα.
Τραυματίας πεζός ανευρέθη στον τόπο του ατυχήματος και διεκομίσθη με ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο Τζάνειο. Το όχημα, την 07:50 ώρα της ιδίας ανευρέθη από αστυνομικούς της ομάδας ΔΙ.ΑΣ σταυθμευμένο και ασφαλισμένο στοβν παράδρομο της λεωφόρου Συγγρού 183. Το όχημα έφερε υοικές ζημιέςστο εμπρόσθιο δεξιό μέρος, στη δεξιά εμπρόσθια πλευρά και στον δεξιό κεθρέπτη καθώς έλειπε το κάλυμμα του. Παραπλεύρως του σταθμευμένου οχήματος και δεξιά αυτού ανευρέθησαν τμήματα ενδυμάτων ερυθρού χρώματος».
«Δήμητρα» της Λέσβου: Καρέ καρέ το τροχαίο με την μαύρη Mercedes
Σύμφωνα με τα πορίσματα, «Ο τόπος του συμβάντος βρίσκεται στη Λ. Ποσειδώνος Δέλτα Φαλήρου στο ρεύμα κυκλοφορίας με κατεύθυνση από Γλυφάδα προς Αθήνα στην περιοχή του Παλαιού Φαλήρου της Αττικής (Εικόνα 1).Σύμφωνα με όλες τι ενδείξεις το αυτοκίνητο κινείτο στη Λ. Ποσειδώνος στο ρεύμα κυκλοφορίας με κατεύθυνση από Γλυφάδα προς Αθήνα στην πρώτη από δεξιά λωρίδα (Εικόνες 5 & 6). Στην περιοχή του συμβάντος, η επιληφθείσα Αρχή σημείωσε στο σχεδιάγραμμα που συνέταξε, την τελική θέση του πεζού, ένα μαύρο άρβυλο του πεζού, θραύσματα από το αυτοκίνητο και ένα κάλυμμα δεξιού καθρέπτη. Το όχημα ακινητοποιήθηκε 1,5 χλμ περίπου από το σημείο του συμβάντος ενώ η τροχαία ενημερώθηκε από την ιδιοκτήτρια του οχήματος ότι ο οδηγός βρισκόταν στην Κλινική Μεσόγειος.
Η ανάλυση της κάμερας
Διατέθηκε βιντεοληπτικό υλικό της περιφέρειας όπου κατέγραψε μέρος της πορείας του αυτοκινήτου λίγα μέτρα πριν το συμβάν και βιντεοληπτικό υλικό από παρακείμενη δραστηριότητας όπου κατέγραψε την τελική θέση του αυτοκινήτου 1,5 χλμ μετά το συμβάν. Ανάλυση πορείας οχημάτων μέσω της κάμερας. Στην κάμερα CA032 της περιφέρειας παρατηρήσαμε: Στις 05:08:21:13 να κάνει την εμφάνιση του το αυτοκίνητο στην πρώτη από δεξιά λωρίδα, ενώ στις 05:08:26:53 παρατηρήσαμε να αλλάζει λωρίδα και να κινείται προς την πρόσθετη πρώτη από δεξιά λωρίδα.
- Στις 05:08:35:09 παρατηρήσαμε το αυτοκίνητο να κινείται στην πρώτη από δεξιά λωρίδα.
- Στις 05:08:40:04 το αυτοκίνητο ενήργησε τροχοπέδηση καθώς άναψαν τα φώτα στοπ ενώ ένα σχεδόν δευτερόλεπτο μετά στις 05:08:41:23 έσβησαν τα φώτα στοπ.
- Στην κάμερα Camera 01 της παρακείμενης δραστηριότητας (εκτιμάται απόκλιση μιας ώρας), παρατηρήσαμε:
- Στις 04:20:45 να κάνει την εμφάνιση του το αυτοκίνητο ενώ το εμπρός δεξί φανάρι είχε μειωμένο φωτισμό σε σχέση με το εμπρός αριστερό.
- Στις 04:24:01 το αυτοκίνητο ακινητοποιείται ενώ στις 04:24:15 σβήνουν τα φωτά του.
- Στις 04:28:30 παρατηρήσαμε ο οδηγός να εξέρχεται του αυτοκινήτου και στις 04:30:18 να ασχολείται με το εμπρός δεξί φανάρι.
- Τέλος στις 04:30:34 παρατηρήσαμε τον οδηγό του αυτοκινήτου να ασχολείται με τον δεξί καθρέπτη.
Ερωτήματα
Όπως αναφέρει ο κ. Μπρέζας «σκοπός της συγκεκριμένης τεχνικής έκθεσης είναι η έρευνα και η ανάλυση συνθηκών του τροχαίου συμβάντος που έλαβε χώρα στις 09.04.2021 και περί ώρα 05:10 στη Λ. Ποσειδώνος στην περιοχή του Παλιού Φαλήρου της Αττικής, και αφορά την παράσυρση του πεζού από αυτοκίνητο, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του πεζού και τις υλικές ζημιές του αυτοκινήτου.
Με την υπ’ αριθμόν 2514/9/59-Ε΄ έκθεση διορισμού πραγματογνώμονα, κλήθηκα από το τμήμα τροχαίας Καλλιθέας Αττικής να απαντήσω στα κάτωθι ερωτήματα :
1) Να γίνει έλεγχος στα συστήματα διεύθυνσης – τροχοπέδησης – φωτισμού αυτού και να διαπιστωθεί αν αυτά λειτουργούσαν κανονικά πριν το ατύχημα.
2) Να γίνει έλεγχος στα ελαστικά του και να διαπιστωθεί αν αυτά ήταν σε καλή κατάσταση και αξιόπιστα για την οδική ασφάλεια.
3) Ποιες ζημιές έχει υποστεί το ανωτέρω όχημα και αν οι ζημιές προϋπήρχαν ή προκλήθηκαν συνέπεια του δυστυχήματος.
4) Να υπολογιστεί η ταχύτητα με την οποία κινούνταν το ανωτέρω όχημα πριν το δυστύχημα.
5) Να προσδιοριστεί η πορεία – κατεύθυνση του πεζού πριν το δυστύχημα & το ακριβές σημείο παράσυρσής του από το όχημα.
6) Να διαπιστωθεί αν το πλαστικό κομμάτι του δεξιού καθρέφτη που βρέθηκε στο τόπο του δυστυχήματος ανήκει στο ανωτέρω όχημα.
Τα ευρήματα της Τροχαίας
Από την Τροχαία κατά την άφιξή της καταγράφηκαν και τα παρακάτω σημαντικά στοιχεία:
▪ Την ημέρα του συμβάντος υπήρχε καλοκαιρία και η κατάσταση του οδοστρώματος ήταν ξηρή.
▪ Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στο σημείο του συμβάντος ήταν 50 χλμ/ώρα λόγω ρυθμιστικής πινακίδας (P-32).
▪ Ήταν μέρα με επαρκή φωτισμό και η ορατότητα δεν περιοριζόταν από φυσικά ή τεχνητά εμπόδια.
▪ Δεν ανευρέθηκαν ίχνη τροχοπέδησης και ίχνη πλάγιας ολίσθησης.
▪ Η κυκλοφορία των οχημάτων ήταν κανονική και των πεζών μηδενική.
▪ Ανευρέθη πλαστικό κάλυμμα δεξιού καθρέπτη και μαύρο άρβυλο του πεζού στον τόπο του συμβάντος.
Τι αναφέρουν τα πορίσματα
Τα πορίσματα αναφέρουν: «Το αυτοκίνητο από το συμβάν έφερε ζημιές στο δεξί μέρος της εμπρόσθιας πλευράς και στη δεξιά πλευρά του. Συγκεκριμένα έφερε ζημίες στον εμπρόσθιο δεξί φανό, στον εμπρόσθιο προφυλακτήρα, στον εμπρόσθιο δεξί θόλο, στο δεξί τόξο, στον δεξί καθρέπτη, και στην εμπρόσθια δεξιά πόρτα. Το σύστημα πέδησης, ανάρτησης και διεύθυνσης εξετάστηκαν μακροσκοπικά-εμπειρικά χωρίς να παρουσιάζουν κάποιο εμφανή πρόβλημα».
Το σύστημα φωτισμού λειτουργούσε κανονικά εκτός από το εμπρόσθιο δεξί φανάρι το οποίο είχε ζημιά ένεκα του συμβάντος. Στις περισσότερες περιπτώσεις παράσυρσης, ο πεζός διασχίζει κάθετα το οδόστρωμα και επ’ αυτού προσκρούει το όχημα.
Από το φωτογραφικό υλικό της τροχαίας παρατηρήθηκε στον πεζό σκίσιμο του εμπρόσθιου δεξιού μέρους του παντελονιού και της μπλούζας.
Αξιολογώντας τα παραπάνω καθώς και τις ζημιές του αυτοκινήτου, εκτιμάται βάσιμα ότι το σκίσιμο του εμπρόσθιου δεξιού παντελονιού προέρχεται από το εμπρόσθιο δεξί φανάρι του αυτοκινήτου και το σκίσιμο στο εμπρόσθιο δεξί μέρος της μπλούζας προέχεται από τον καθρέπτη.
Συνεπώς η παράσυρση ήταν εφαπτομενικού τύπου (ξυστή), και ο πεζός τη στιγμή του συμβάντος ήταν με πρόσωπο προς το αυτοκίνητο ή είχε μια γωνία επί τον νοητό άξονα του οδοστρώματος (Εικόνες 47, 48 & 49).
Η ανάλυση της ταχύτητας του αυτοκινήτου
«Καθώς δεν υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τον επιστημονικό υπολογισμό της ταχύτητας του αυτοκινήτου τη στιγμή του συμβάντος, όπως η τελική του θέση, η αρχική πορεία του πεζού και το σημείο παράσυρσης, για τον υπολογισμό της ταχύτητας του αυτοκινήτου πριν το συμβάν θα βασιστούμε στο βιντεοληπτικό υλικό. Κατά την ανάλυση του βιντεοληπτικού μέσω της κάμερας CA032 της περιφέρειας, περίπου 400 μέτρα πριν το συμβάν οριοθετήθηκαν δυο σταθερά σημεία (Σημείο Α & Β) όπου διέρχεται το αυτοκίνητο σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Η απόσταση αυτή μετρήθηκε περί τα 23 μέτρα και το αυτοκίνητο τα διένυσε σε 1,36 δευτερόλεπτα, συνεπώς το αυτοκίνητο είχε μεσοσταθμικά σε εκείνο το διάστημα ταχύτητα περί τα 16,9 μέτρων/δευτερόλεπτο ή 60,8 χλμ/ώρα.
Ομοίως οριοθετήθηκαν δυο σταθερά σημεία (Σημείο Β & Γ), ήτοι από το σημείο Β έως τη χρονική στιγμή του συμβάντος όπου άναψαν τα φώτα στοπ πλησίον του σημείου παράσυρσης (ευρήματα τροχαίας). Η απόσταση αυτή μετρήθηκε περί τα 380 μέτρα και το αυτοκίνητο τα διένυσε σε 17,55 δευτερόλεπτα, συνεπώς το αυτοκίνητο είχε μεσοσταθμικά σε εκείνο το διάστημα ταχύτητα περί τα 21,65 μέτρων/δευτερόλεπτο ή 77,94 χλμ/ώρα (Εικόνες 67, 68 & 69)».
Οι απαντήσεις
Σύμφωνα πάντα με τις εκθέσεις: Το σύστημα πέδησης, ανάρτησης και διεύθυνσης εξετάστηκαν μακροσκοπικά-εμπειρικά χωρίς να παρουσιάζουν κάποιο εμφανή πρόβλημα. Το σύστημα φωτισμού λειτουργούσε κανονικά εκτός από το εμπρόσθιο δεξί φανάρι το οποίο είχε ζημιά ένεκα του συμβάντος.
Από το βιντεοληπτικό υλικό σε προ συμβάντος χρόνου, δεν παρατηρήθηκε εμφανή πρόβλημα στον εμπρόσθιο δεξί φανό. Όλα τα ελαστικά του αυτοκινήτου ήταν μάρκας Bridgestone διαστάσεως 245/45 R17, χρονολογίας 38ης εβδομάδας έτους 2019. Τα ελαστικά βρέθηκαν σε καλή κατάσταση και αξιόπιστα για την οδική ασφάλεια. Το αυτοκίνητο από το συμβάν έφερε ζημιές στο δεξί μέρος της εμπρόσθιας πλευράς και στη δεξιά πλευρά του.
Συγκεκριμένα έφερε ζημίες στον εμπρόσθιο δεξί φανό, στον εμπρόσθιο προφυλακτήρα, στον εμπρόσθιο δεξί θόλο, στο δεξί τόξο, στον δεξί καθρέπτη, και στην εμπρόσθια δεξιά πόρτα. Οι προαναφερθείσες ζημίες, ήταν αποτέλεσμα του τροχαίου συμβάντος και δεν προϋπήρχαν.
Ο οδηγός του αυτοκινήτου περίπου 400 μέτρα πριν τη παράσυρση είχε αναπτύξει ταχύτητα μεσοσταθμικά περί τα 16,9 μέτρων/δευτερόλεπτο ή 60,8 χλμ/ώρα, ενώ 380 μέτρα έως το σημείο των ευρημάτων ήταν μεσοσταθμικά περί τα 21,65 μέτρων/δευτερόλεπτο ή 77,94 χλμ/ώρα. 52
Το αυτοκίνητο κινείτο στη Λ. Ποσειδώνος στο ρεύμα κυκλοφορίας με κατεύθυνση από Γλυφάδα προς Αθήνα στην πρώτη από δεξιά λωρίδα, ενώ ο πεζός βρισκόταν επί του οδοστρώματος με πρόσωπο προς το αυτοκίνητο ή είχε μια γωνία επί τον νοητό άξονα του οδοστρώματος.
Πηγή: protothema.gr