Η αναβάθμιση των Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΔΙΕΚ) και η σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας αποτελεί ένα από τα «στοιχήματα» του υπουργείου Παιδείας για τη νέα χρονιά.
Με την κατάργηση των ΤΕΙ και τη μετατροπή τους σε ΑΕΙ «επιτάθηκε το κενό μεταξύ Λυκείου-Πανεπιστημίου», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο γενικός γραμματέας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας, Γιώργος Βούτσινος. Έτσι, προσθέτει ο κ. Βούτσινος, «η σημασία των ΙΕΚ έγινε ακόμα μεγαλύτερη». Τα ΔΙΕΚ γίνονται «πόλοι εξωστρέφειας και έλξης για νέους και νέες που θα αποφοιτήσουν με πολλά προσόντα».
Άλλωστε, 400 εκατομμύρια ευρώ από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης προορίζονται για την «ανάκαμψη της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης».
Με την ψήφιση του νόμου τον περασμένο Δεκέμβρη επιχειρείται μια «συνολική ολιστική μεταρρύθμιση στον χώρο της επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης», αναφέρει ο κ. Βούτσινος. Χαρακτηριστικό είναι, ότι «δημιουργήθηκε ένα σύστημα διακυβέρνησης αυτού του χώρου με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων (ΣΕΒ, ΣΒΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΣΕΤΕ, ΕΣΕΕ, ΓΣΕΕ), για να παρέχεται άμεση πρόσβαση στις ανάγκες της αγοράς, ώστε να μην υπάρχει αναντιστοιχία των εκροών του συστήματος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης», εξηγεί ο κ. Βούτσινος.
Μεταξύ άλλων, καθιερώθηκε μητρώο εκπαιδευτικών, «που δίνει μεγάλη βαρύτητα στην εμπειρία των διδασκόντων, ώστε να εξασφαλιστεί η μετάδοση πραγματικά επαγγελματικών γνώσεων», λέει ο κ. Βούτσινος.
«Η νεανική ανεργία παραμένει αυξημένη, ενώ οι επιχειρήσεις αναζητούν ειδικότητες και δε βρίσκουν», σημειώνει ο κ. Βούτσινος. Από την άλλη, μέχρι σήμερα το 25% των σπουδαστών στα ΙΕΚ είναι πτυχιούχοι ΑΕΙ. «Οι άνθρωποι αυτοί τελείωσαν το πανεπιστήμιο, δεν έβρισκαν δουλειά και εγγράφηκαν στα ΙΕΚ για να έχουν περισσότερες πιθανότητες επαγγελματικής αποκατάστασης», συμπληρώνει.
126 ΔΙΕΚ, Πειραματικά και Θεματικά, λειτουργούν σε όλη τη χώρα με δυνατότητα φοίτησης 28.000 σπουδαστών σε 103 ειδικότητες μεγάλης ζήτησης. Τα Πειραματικά προσφέρουν προγράμματα σπουδών σε συνεργασία με ερευνητικά και πανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, για παράδειγμα, ζυθοποιού-βυνοποιού, τεχνικού αρωματικών-φαρμακευτικών φυτών, στελέχους μάρκετινγκ ηλεκτρονικού εμπορίου και άλλα. Τα Θεματικά ΙΕΚ προσανατολίζονται σε ένα ευρύ θεματικό πλαίσιο με ειδικότητες όπως STEAM (επιστήμη, τεχνολογία, μηχανoλογία, τέχνες, μαθηματικά), παραγωγής μεταποίησης προϊόντων και βιώσιμης ανάπτυξης, φυσικού περιβάλλοντος αθλητισμού και αναψυχής, υγείας και κοινωνικής φροντίδας και άλλων.
Ταυτόχρονα, στόχος του υπουργείου είναι η στήριξη γενικότερα της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αρχής γενομένης από τα επαγγελματικά λύκεια και τις επαγγελματικές σχολές, επισημαίνει ο κ. Βούτσινος. Εκτός από την επικαιροποίηση του εργαστηριακού εξοπλισμού, ο οποίος παραμένει απαρχαιωμένος στις περισσότερες δομές, προβλέπονται ανακατασκευές και επιδιορθώσεις στα ήδη υπάρχοντα κτήρια.
Όλες οι ειδικότητες των ΔΙΕΚ στην παρακάτω ιστοσελίδα του υπουργείου: https://www.minedu.gov.gr/publications/docs2020/%CE%95%CE%99%CE%94%CE%99%CE%9A%CE%9F%CE%A4%CE%97%CE%A4%CE%95%CE%A3_%CE%94%CE%97%CE%9C%CE%9F%CE%A3%CE%99%CE%A9%CE%9D_%CE%99%CE%95%CE%9A_2021-2022.pdf
Οι αιτήσεις δήλωσης προτίμησης των ενδιαφερομένων για φοίτηση στα ΔΙΕΚ και οι εγγραφές των επιτυχόντων σε θέσεις, που διατέθηκαν μέσω του παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου, συνεχίζονται ως και την Παρασκευή, 10 Σεπτεμβρίου.