Νέες φορολογήσεις και αυξήσεις έρχονται με το νέο σύστημα τελών στα διόδια βάσει της διανυθείσας απόστασης.
Σύμφωνα με πληροφορίες στα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης η νέα λογική κοστολόγησης γίνεται με σκοπό να μειωθούν οι εκπομπές ρύπων και να προωθηθεί παράλληλα η αειφόρος ανάπτυξη.
Η αναθεωρημένη ντιρεκτίβα, με τον όρο «Ευρωβινιέτα», εγκρίθηκε στις 17 Φεβρουαρίου του 2022 από το Κοινοβούλιο. Σε αυτή ορίζεται ότι τα οδικά τέλη για φορτηγά, ελαφρά επαγγελματικά, και επιβατικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν τις οδούς του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) θα ποικίλλουν ανάλογα με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ή/και τις περιβαλλοντικές επιδόσεις του οχήματος, ώστε να προαχθεί η χρήση φιλικότερων προς το περιβάλλον οχημάτων.
Επιπλέον το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ουσιαστικά ορίζει ότι, έως το 2030, τα κράτη μέλη θα πρέπει να καταργήσουν τις βινιέτες για τα βαρέα οχήματα (φορτηγά και λεωφορεία), δίνοντας τη σκυτάλη στη χρέωση με βάση την απόσταση. Αργότερα, οι κανόνες θα αφορούν και τα επιβατικά αυτοκίνητα.
Από την άλλη, τα κράτη μέλη θα μπορούν να διατηρήσουν τις βινιέτες για ορισμένα κομμάτια του οδικού δικτύου τους, αρκεί να αποδείξουν ότι το νέο σύστημα δεν μπορεί να τους διασφαλίσει τα προβλεπόμενα έσοδα.