Ρίγη και συγκίνηση προκάλεσε ο 91χρονος εν αποστρατεία πιλότος που πήγε και φίλησε το πολεμικό αεροσκάφος Spitfire.
Συγκινεί η εικόνα του βετεράνου πιλότου Διογένη Χαρλαύτη, μπροστά στο αεροσκάφος Spitfire, που εκτίθεται στο μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας.
0 91χρονος σήμερα βετεράνος πιλότος, με 5.000 ώρες στα περισσότερα από τα αεροσκάφη που εκτίθενται στο μουσείο της πολεμικής αεροπορίας, στέκεται όπως φαίνεται στη φωτογραφία, συγκινημένος μπροστά στο Spitfire.
Ο Διογένης Χαρλαύτης γεννήθηκε το 1930. Εισήλθε στη Σχολή Ικάρων το Σεπτέμβριο του 1949 με την 24η σειρά ιπταμένων. Τον Μάιο του 1979 αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του Αντιπτεράρχου. Κατά την διάρκεια της πολυετούς θητείας του πέρασε από πολλές και “ενδιαφέρουσες” θέσεις ευθύνης στους κόλπους της Πολεμικής Αεροπορίας.
To Spitfire αεροσκάφος
To Spitfire είναι ένα εμβληματικό αεροπλάνο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Από τα 20.000 και πλέον Spitfire που κατασκευάστηκαν για τις ανάγκες του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου από το 1938 έως και το 1948, σήμερα διασώζονται μόνο 240, από τα οποία 60 περίπου βρίσκονται σε πτήσιμη κατάσταση. Ένα από αυτά είναι και το ελληνικό Spitfire MJ755, που κατασκευάστηκε στο Κασλ Μπρόμουϊτς, κοντά στο Μπέρμιγχαμ της Αγγλίας το 1943 και παραδόθηκε αρχικά στην 33η Μοίρα Συντήρησης της RAF τον Δεκέμβριο εκείνης της χρονιάς.
Στις αρχές του 1944 ξεκινά και η πολεμική του δράση φθάνοντας στην Καζαμπλάνκα, φορτωμένο σε πλοίο στις 13 Μαρτίου 1944, για την Βρετανική Αεροπορία της Μ. Ανατολής.
Το MJ755 πήρε το βάπτισμα του πυρός σε επιχειρήσεις κάλυψης με την 43η Μοίρα της RAF κατά την απόβαση στην Προβηγκία (Επιχείρηση Δραγόνος) στις 15 Αυγούστου 1944, όταν τα συμμαχικά στρατεύματα στη νοτιοανατολική Γαλλία έπρεπε ν’ απελευθερώσουν τα λιμάνια της Μασσαλίας και της Τουλόν, και στη συνέχεια να ανεβούν μέσω της κοιλάδας του Ροδανού μέχρι να ενωθούν με τις συμμαχικές δυνάμεις που είχαν ήδη από τον Ιούνιο του 1944 αποβιβασθεί στη Νορμανδία.
Καθώς οι Σύμμαχοι έσφιγγαν όλο και περισσότερο τις δυνάμεις του Άξονα στη Βόρεια Ευρώπη, το Σπιτφάιρ MJ755 βρέθηκε τον Οκτώβριο του 1944 έξω από τη Φλωρεντία σφυροκοπώντας τις τελευταίες γερμανικές εστίες σε ιταλικό έδαφος, ενώ το τέλος του πολέμου το βρίσκει στο Κλάγκενφουρτ της Αυστρίας τον Μάιο του 1945.
Πίσω στη Μέση Ανατολή
Μετά τον πόλεμο το MJ755 δεν επέστρεψε στην Βρετανία, αλλά δόθηκε σε Μοίρα Συντήρησης στην Ισμαηλία της Αιγύπτου, απ’ όπου ο Υποσμηναγός της RAF Τζορτζ Νταν, ένας βετεράνος πιλότος βομβαρδιστικών, με 44 αποστολές κατά τη διάρκεια του Β’ΠΠ, το έφερε στην Ελλάδα στις 27 Φεβρουαρίου 1947, για την τότε Ελληνική Βασιλική Αεροπορία. Μάλιστα δεν είχε κάποια προηγούμενη πτητική εμπειρία σε Spitfire, και πέταξε το αεροσκάφος έχοντας μελετήσει μόνο το εγχειρίδιο πτήσης!
Ήταν ένα από τα 77 περίπου καταδιωκτικά Spitfire, που είχε δώσει η βρετανική κυβέρνηση για την ανασύσταση της ελληνικής πολεμικής αεροπορίας. Τον Απρίλιο εκείνης της χρονιάς είχε ενταχθεί στην δύναμη της 335 Μοίρας Διώξεως στο Σέδες. Το 1949 χρησιμοποιήθηκε ως εκπαιδευτικό στη Σχολή Αεροπορίας Εφέδρων Αξιωματικών Χειριστών στο Τατόι. Το 1950 μεταφέρθηκε στο Κρατικό Εργοστάσιο Αεροπλάνων στο Φάληρο, όπου μετατράπηκε σε φωτοαναγνωριστικό.
Στα τέλη του 1953 πραγματοποίησε την τελευταία του πτήση, πριν καθηλωθεί οριστικά στο έδαφος, και χρησιμοποιηθεί ως στατικό έκθεμα αρχικά στο Τατόι, και αργότερα στην αυλή του Πολεμικού Μουσείου. Μετά τη δημιουργία του Μουσείου Πολεμικής Αεροπορίας, μεταφέρθηκε ξανά στο Τατόι το 1995, πριν σταλθεί το 2018 στο ιστορικό αεροδρόμιο Μπίγκιν Χιλ έξω από το Λονδίνο, σε ειδικό κέντρο ανακατασκευής.