Από την 1η Απριλίου, σημαντικές μεταβολές αναμένονται στους μισθούς τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με πληροφορίες από Τα Παραπολιτικά, οι αυξήσεις θα επηρεάσουν χιλιάδες εργαζομένους, ενώ επιπλέον όφελος θα προκύψει από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών.
Δημόσιος Τομέας: Ποιοι κερδίζουν περισσότερο
-
Ελάχιστη αύξηση: Τα καθαρά ετήσια κέρδη θα αυξηθούν κατά 312 ευρώ, χωρίς να συνυπολογίζονται τα πριμ παραγωγικότητας και οι αυξήσεις στα τεχνικά επαγγέλματα των ΟΤΑ.
Advertisement -
Προνομιακές αυξήσεις: Οι εργαζόμενοι στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού θα δουν επιπλέον 30 ευρώ μικτάσε όλα τα κλιμάκια.
-
Ένστολοι και επικίνδυνα επαγγέλματα: Όσοι λαμβάνουν επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας θα επωφεληθούν σημαντικά. Επιπλέον, οι ένστολοι θα λάβουν 100 ευρώ αύξηση στα κλιμάκιααπό την 1η Ιουλίου, βάσει κυβερνητικής δέσμευσης.
Advertisement -
Σύνδεση με τον ιδιωτικό τομέα: Οι δημόσιοι υπάλληλοι θα λαμβάνουν αύξηση βάσει της ανόδου του κατώτατου μισθού στον ιδιωτικό τομέα. Για παράδειγμα, αν ο κατώτατος μισθός αυξηθεί από 830 σε 880 ευρώ, ο βασικός μισθός στο Δημόσιο θα διαμορφωθεί σε 850 + 30 ευρώ.
Advertisement
Ιδιωτικός Τομέας: Αυξήσεις και ξεπάγωμα τριετιών
-
Κατώτατος μισθός: Από την 1η Απριλίου, θα ανέρχεται στα 583 ευρώ, ενώ για εργαζομένους με τριετία, θα φτάνει έως και τα 1.000 ευρώ.
-
Ξεπάγωμα τριετιών: Μέσα στο 2025, αναμένεται η ενεργοποίηση της προσαύξησης 10% για όσους συμπληρώνουν τριετία. Έτσι, ο κατώτατος μισθός στο 1ο κλιμάκιο θα ανέρχεται στα 968 ευρώ μικτά και στα 1.162 ευρώ για εργαζομένους με ένα παιδί.
Advertisement
Επιπλέον όφελος από τη μείωση ασφαλιστικών εισφορών
Από την 1η Ιανουαρίου, η μείωση κατά μισή μονάδα των ασφαλιστικών εισφορών θα αποφέρει στους μισθωτούς ετήσιο όφελος από 58,1 έως 219,1 ευρώ, ανάλογα με το ύψος του μισθού τους.
Οι αλλαγές θα οριστικοποιηθούν στο υπουργικό συμβούλιο της 27ης Μαρτίου, όπου θα «κλειδώσουν» οι νέες αυξήσεις και τα υπόλοιπα μέτρα.
Πριμ παραγωγικότητας για τους δημόσιους υπαλλήλους
Στο τέλος του έτους οι δημόσιοι υπάλληλοι θα μοιραστούν 40 εκατ. ευρώ, με το ανώτατο πριμ να φτάνει τα 1.660 ευρώ, το οποίο θα δοθεί σε όλους τους υπαλλήλους που εμπλέκονται στην υλοποίηση των στόχων.
Δικαιούχοι είναι οι δημόσιοι υπάλληλοι, οι οποίοι ανήκουν σε φορείς που υπάγονται στη στοχοθεσία – αξιολόγηση, καθώς και στρατιωτικοί των Ενόπλων Δυνάμεων και ένστολο προσωπικό των Σωμάτων Ασφαλείας.
Τα μισθολογικά κλιμάκια για τους ενστόλους
Από την 1η Ιουλίου 2025 θα ξεκινήσει η χορήγηση του επιδόματος επικινδυνότητας, ενώ θα έχουν προηγηθεί οι αυξήσεις στα μισθολογικά κλιμάκια των ενστόλων από την εξομοίωση του κατώτατου μισθού (περίπου 15 ευρώ καθαρά), καθώς και η αύξηση από τη μείωση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα των κρατήσεων υπέρ υγείας. Το επίδομα επικινδυνότητας αυξάνεται κατά 100 ευρώ μηνιαίως από την 1η Ιουλίου 2025.
Ανατροπή με τα απλήρωτα χρέη στην Εφορία: Διαγραφή οφειλών σε χιλιάδες φορολογούμενους – Οι 3 προϋποθέσεις
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα συσσωρευμένα ληξιπρόθεσμα χρέη έχουν ξεπεράσει τα 107,3 δισ. ευρώ, ωστόσο, ποσοστό 24,5%, που αντιστοιχεί σε 26,3 δισ. ευρώ αφορά οφειλές που χαρακτηρίζονται ανεπίδεκτες είσπραξης. Έτσι, το πραγματικό ληξιπρόθεσμο υπόλοιπο περιορίζεται σε 81 δισ. ευρώ και από αυτά μόλις 3,7 δισ. ευρώ έχουν ενταχθεί σε καθεστώς ρύθμισης.
Από το σύνολο των χρεώ, τα 48,1 δισ. ευρώ προέρχονται από φορολογικές οφειλές. Τα μεγαλύτερα φορολογικά χρέη, όπως σημειώνει η Καθημερινή, αφορούν στον ΦΠΑ (22,7 δισ. ευρώ), ακολουθούν οι φόροι εισοδήματος (20 δισ. ευρώ), φόροι περιουσίας (2,8 δισ. ευρώ) και λοιποί φόροι (2,5 δισ. ευρώ).
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δημόσιο και οι συμβεβαιωμένες οφειλές προς τρίτους χαρακτηρίζονται ανεπίδεκτες είσπραξης εφόσον συντρέχουν σωρευτικά: α) Έχουν ολοκληρωθεί οι έρευνες με βάση τα εκάστοτε πρόσφορα διαθέσιμα ηλεκτρονικά μέσα της φορολογικής διοίκησης και από τις έρευνες αυτές δεν διαπιστώθηκε η ύπαρξη περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων ή διαπιστώθηκε η καθ’ οιονδήποτε τρόπο εκποίηση των περιουσιακών τους στοιχείων που δεν υπόκεινται σε ακύρωση. β) Έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης. γ) Έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος από ειδικά οριζόμενο ελεγκτή της αρμόδιας υπηρεσίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, ο οποίος πιστοποιεί, με βάση ειδικά αιτιολογημένη έκθεση ελέγχου, ότι συντρέχουν οι ανωτέρω προϋποθέσεις και είναι αντικειμενικά αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
Για εταιρείες που τελούν υπό κρατικό έλεγχο ή στις οποίες ασκείται κρατική εποπτεία και οι οποίες τελούν υπό εκκαθάριση ή πτώχευση απαιτείται η αναγγελία του Δημοσίου στις διαδικασίες αυτές και να έχει υποβληθεί αίτηση ποινικής δίωξης, να έχει πραγματοποιηθεί έλεγχος και να είναι αδύνατη η είσπραξη των οφειλών.
Μπορούν να θεωρηθούν ανεπίδεκτες είσπραξης οφειλές ακόμη και εάν υπάρχουν περιουσιακά στοιχεία εφόσον:
Η συνολική αξία της κυριότητας και των λοιπών εμπράγματων δικαιωμάτων επί ακινήτων του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με τη συνολική βασική ληξιπρόθεσμη οφειλή, δεν υπερβαίνει το 5% του ύψους της οφειλής και, σε κάθε περίπτωση το ποσό των 100.000 ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή, όπου υπάρχει, ή από το ποσό του αθροίσματος της φορολογητέας αξίας των δικαιωμάτων αυτών για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ.
Η συνολική αξία της κινητής περιουσίας του οφειλέτη και των συνυπόχρεων προσώπων είναι ιδιαίτερα μικρής αξίας σε σχέση με το ύψος της συνολικής βασικής ληξιπρόθεσμης οφειλής και δεν υπερβαίνει το ποσό των 30.000 ευρώ, όπως η αξία αυτή προκύπτει, κατά σειρά, από εκτίμηση πιστοποιημένου εκτιμητή ή από την έκθεση κατάσχεσης.
Οι τρεις προϋποθέσεις για διαγραφή χρεών από την Εφορία
Να διαχωρίσει τα χρέη που πρέπει να εισπράττονται επιχειρεί η φορολογική διοίκηση στα δισ. ευρώ των ληξιπρόθεσμων οφειλών που είναι ανεπίδεκτα είσπραξης εδώ και δεκαετίες. Για να συμβεί αυτό, όπως αναφέρει η Καθημερινή, και να προχωρήσει ο φοροεισπρακτικός μηχανισμός σε διαγραφές χρεών, θα πρέπει να πληρούνται συγκεκριμένοι όροι και προϋποθέσεις.
Σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, για να διαγραφούν χρέη προς το Δημόσιο θα πρέπει να συντρέχουν σωρευτικά τρεις προϋποθέσεις, όπως:
- η ολοκλήρωση των ελέγχων
η υποβολή ποινικής δίωξης στον οφειλέτη και
η πιστοποίηση από ειδικό ελεγκτή ότι είναι αδύνατη η είσπραξή τους.
- Αμέσως μετά η φορολογική διοίκηση εντάσσει τις περιπτώσεις αυτές στο βιβλίο των ανεπίδεκτων είσπραξης και υπό προϋποθέσεις τις διαγράφει μετά την πάροδο της δεκαετίας.